/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returnering af vare købt over internettet
Fra : [8000] Lasse Ramsgaa~


Dato : 22-10-03 07:40

ØV!! Lige modtaget min nye fladskærm Viewsonic VP171b og så er der sgu en
pixelfejl.
Hvordan står det til men returnering/reklamation?
Jeg mener selv at der skal være min. 4 pixelfejl på min model før de vil
opretten en RMA.
Hvad så med alm returnering af varen som om jeg bare har fortrut købet?
Jeg har handlet hos http://www.proshop-direkte.dk og her ser det ikke
umiddelbart ud til at man kan fortryde købet.
MEN er der ikke en generel
internethandelslov der giver mig denne ret??

Håber der er nogle der kan hjælpe mig på dette område..

Hilsen
Lasse Ramsgaard, Århus



 
 
Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 08:05


"[8000] Lasse Ramsgaard" <ramsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f962652$0$45326$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg har handlet hos http://www.proshop-direkte.dk og her ser det ikke
> umiddelbart ud til at man kan fortryde købet.
> MEN er der ikke en generel
> internethandelslov der giver mig denne ret??

Jo det er der da. Loven om visse forbrugeraftaler giver 14 dages fri
returret ved fjernsalg.
Det gælder (som navnet antyder...) kun forbrugerkøb, - altså køb af private
hos forhandlere.

Det ved de godt hos Proshop, for de skriver i deres betingelser for private:
§ 11. Returret
Som privat internetkunde er du beskyttet af købelovens almindelige regler
for postordresalg. Der er således 14 dages returret. Varen kan dog kun
leveres tilbage i ubrudt original emballage. Der må ikke skrives eller
påklæbes direkte på den originale emballage. Endvidere skal varen
tilbagesendes fragtfrit og uden omkostninger for sælger.

Til gengæld har de misforstået noget om den originale emballage. De kan ikke
stille et generelt krav om returnering i ubrudt original emballage, så det
skal du ikke tage så tungt.
Hvis der bliver en reklamationssag ud af det, så er der regler for
returrnering af produkter ifbm. reklamationer heller ikke helt i
overensstemmelse med lov.

Har du handlet som firma er der ingen lovbunden returret.

/Per



Henrik Stidsen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 22-10-03 21:12

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in
news:3f962bff$0$27392$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Til gengæld har de misforstået noget om den originale emballage.
> De kan ikke stille et generelt krav om returnering i ubrudt
> original emballage, så det skal du ikke tage så tungt.

Ubrudt nej, original ja - hvis det er den 14 dages returret mener jeg
godt de kan kræve original emballage. Det er ved reklamationer de
ikke kan det.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Per Christoffersen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 23-10-03 07:51


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns941CE1E7C9AFHS235dk@130.225.247.90...
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in
> news:3f962bff$0$27392$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>
> > Til gengæld har de misforstået noget om den originale emballage.
> > De kan ikke stille et generelt krav om returnering i ubrudt
> > original emballage, så det skal du ikke tage så tungt.
>
> Ubrudt nej, original ja - hvis det er den 14 dages returret mener jeg
> godt de kan kræve original emballage. Det er ved reklamationer de
> ikke kan det.

Ind til videre (det samme diskuteres også i tråden 'Returret uden
originalemballage') er Forbrugerombudsmandens vurdering den eneste der er
bragt frem. hans udlægning er, at originalemballage kun kan kræves
returneret hvis den udgør en væsentlig værdi, eller normalt anvendes af
køber til at opbevare varen i.
Det fremgår af www.net-tjek.dk.

Kilder til andre udlægninger vil selvfølgelig være interessante.

/per



Henrik Stidsen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-10-03 15:56

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in
news:3f977a34$0$27453$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

>> Ubrudt nej, original ja - hvis det er den 14 dages returret
>> mener jeg godt de kan kræve original emballage. Det er ved
>> reklamationer de ikke kan det.
>
> Ind til videre (det samme diskuteres også i tråden 'Returret
> uden originalemballage') er Forbrugerombudsmandens vurdering den
> eneste der er bragt frem. hans udlægning er, at
> originalemballage kun kan kræves returneret hvis den udgør en
> væsentlig værdi, eller normalt anvendes af køber til at opbevare
> varen i. Det fremgår af www.net-tjek.dk.

Jeg tror ikke den holder i retten, kunne være sjovt at se en sag på
det.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Henrik & Betina (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik & Betina


Dato : 22-10-03 08:13

Der er ALTID 14 dages fortrydelsesret på varer købt på nettet - det siger
købeloven. Undtaget herfra er mig bekendt kun varer, som købes på auktion.
Hvis ikke de vil acceptere det, så er det bare videre til
forbrugerstyrelsen!

Iøvrigt skal det vistnok fremgå af deres salgsbetingelser, at du har denne
fortrydelsesret.....
"[8000] Lasse Ramsgaard" <ramsgaard@hotmail.com> wrote in message
news:3f962652$0$45326$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> ØV!! Lige modtaget min nye fladskærm Viewsonic VP171b og så er der sgu en
> pixelfejl.
> Hvordan står det til men returnering/reklamation?
> Jeg mener selv at der skal være min. 4 pixelfejl på min model før de vil
> opretten en RMA.
> Hvad så med alm returnering af varen som om jeg bare har fortrut købet?
> Jeg har handlet hos http://www.proshop-direkte.dk og her ser det ikke
> umiddelbart ud til at man kan fortryde købet.
> MEN er der ikke en generel
> internethandelslov der giver mig denne ret??
>
> Håber der er nogle der kan hjælpe mig på dette område..
>
> Hilsen
> Lasse Ramsgaard, Århus
>
>



Carsten Riis (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 22-10-03 09:14

Henrik & Betina wrote:
>
> Der er ALTID 14 dages fortrydelsesret på varer købt på nettet - det siger
> købeloven.

Nej, det er ikke købeloven. Det er Loven om visse forbrugeraftaler (i
folkemunde: dørsalgsloven eller fjernsalgsloven)

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19870088629-REGL

> Undtaget herfra er mig bekendt kun varer, som købes på auktion.
> Hvis ikke de vil acceptere det, så er det bare videre til
> forbrugerstyrelsen!
>



--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået
så vidt i sin udvikling, at det må have undervisning
i at parre sig. Ebbe Mørk

TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 13:57


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3F963C3B.C66648A0@carben.dk...

<KLIP>

> Nej, det er ikke købeloven. Det er Loven om visse forbrugeraftaler (i
> folkemunde: dørsalgsloven eller fjernsalgsloven)

I folkemunde KØBELOVEN.



Mads (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 22-10-03 14:11


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:O8vlb.11335$jf4.630572@news000.worldonline.dk...
>
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> news:3F963C3B.C66648A0@carben.dk...
>
> <KLIP>
>
> > Nej, det er ikke købeloven. Det er Loven om visse forbrugeraftaler (i
> > folkemunde: dørsalgsloven eller fjernsalgsloven)
>
> I folkemunde KØBELOVEN.

Jeg mener nu at købeloven bliver brugt om Lov om køb,
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

Mvh Mads





TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 14:39


"Mads" <mads.knudsen@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9681f9$0$54865$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

<KLIP>

> Jeg mener nu at købeloven bliver brugt om Lov om køb,
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

Nu skrev han jo folkemunde og for alle i dette land er "14 dages returret" =
købelov derfor mit bombastiske svar.



Mads (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 22-10-03 15:08


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:ALvlb.11350$jf4.630976@news000.worldonline.dk...
>
> "Mads" <mads.knudsen@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f9681f9$0$54865$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Jeg mener nu at købeloven bliver brugt om Lov om køb,
> > http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL
>
> Nu skrev han jo folkemunde og for alle i dette land er "14 dages returret"
=
> købelov derfor mit bombastiske svar.

Nu er vi i hvertfald 3 der ikke mener at "14 dages returret = købelov". Og
taget betragtning hvilken gruppe vi er i, er der nok grund til ikke at lade
mindste fællesnævner gælde.
En forbrugers rettigheder og pligter i forbindelse med en handel er
beskrevet i mange forskellige love. To af dem er med populære betegnelser
købeloven og dørsalgsloven. Gør det ikke unødigt svært for andre ved at
blande dem sammen.

Mvh Mads



TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 15:26


"Mads" <mads.knudsen@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3f968f58$0$54834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

<KLIP>

> Nu er vi i hvertfald 3 der ikke mener at "14 dages returret = købelov". Og
> taget betragtning hvilken gruppe vi er i, er der nok grund til ikke at
lade
> mindste fællesnævner gælde.

Så har du vist ikke læst indlægne i gruppen der gælder det samme - tror det
forvirrer mere at kalde det andet end købeloven.

http://www.fi.dk/soeg/?op=search&words=fjernsalgsloven
http://www.fi.dk/soeg/?op=search&words=d%F8rsalgsloven
http://www.fi.dk/soeg/?op=search&words=K%F8beloven

Selv ikke dem der burde udpensle forskellen gør meget ud af det.

I denne gruppe er der svjh. ikke mange advokater.

> En forbrugers rettigheder og pligter i forbindelse med en handel er
> beskrevet i mange forskellige love. To af dem er med populære betegnelser
> købeloven og dørsalgsloven. Gør det ikke unødigt svært for andre ved at
> blande dem sammen.

Læg mærke til hvad jeg svarer til Carsten Riis - gør mig ikke klog på hvad
der er det korrekte men hvad købeloven er i folkmunde.



Bertel Lund Hansen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-10-03 17:47

TGD skrev:

>Så har du vist ikke læst indlægne i gruppen der gælder det samme

Sludder. Jeg har fulgt denne her gruppe siden den blev oprettet,
og det er første gang jeg ser lov om visse forbrugeraftaler
omtalt som "købeloven".

>Læg mærke til hvad jeg svarer til Carsten Riis - gør mig ikke klog på hvad
>der er det korrekte men hvad købeloven er i folkmunde.

Du tager fejl. Købeloven hedder "købeloven" i folkemunde, og den
lov der sikrer returretten ved fjernhandel, kaldes
"fjernhandelsloven" (ikke så god betegnelse) eller
"forbrugeraftaleloven".

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 18:20


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:hucdpvcr284oui063keblnpjl21cn0cb86@news.stofanet.dk...

<KLIP>

> Sludder. Jeg har fulgt denne her gruppe siden den blev oprettet,
> og det er første gang jeg ser lov om visse forbrugeraftaler
> omtalt som "købeloven".

OK

> Du tager fejl. Købeloven hedder "købeloven" i folkemunde, og den
> lov der sikrer returretten ved fjernhandel, kaldes
> "fjernhandelsloven" (ikke så god betegnelse) eller
> "forbrugeraftaleloven".

OK



Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 15:20


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:ALvlb.11350$jf4.630976@news000.worldonline.dk...
>

> Nu skrev han jo folkemunde og for alle i dette land er "14 dages returret"
=
> købelov derfor mit bombastiske svar.

Så meget desto større grund til at gendrive dette.
Købeloven omfatter ingen form for returret, selvom dette måske nok er en
udbredt opfattelse.

/Per



TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 15:40


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9691da$0$27470$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> Så meget desto større grund til at gendrive dette.
> Købeloven omfatter ingen form for returret, selvom dette måske nok er en
> udbredt opfattelse.

Det har du fuldstændig ret i.



Bertel Lund Hansen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-10-03 14:18

TGD skrev:

>> Nej, det er ikke købeloven. Det er Loven om visse forbrugeraftaler (i
>> folkemunde: dørsalgsloven eller fjernsalgsloven)

>I folkemunde KØBELOVEN.

Du tager fejl og Carsten Riis har ret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 14:37


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:gq0dpvgf26gs8fn901l4cvn99lbobk9c8b@news.stofanet.dk...

<KLIP>

> Du tager fejl og Carsten Riis har ret.

Folkemunde = berygtet som

Opslag på FI http://www.fi.dk/soeg/?op=search&words=K%F8beloven

Indlæg i denne gruppe:

http://groups.google.com/groups?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=K%C3%B8beloven&sa=N&tab=wg&lr=

Spørg du en person om købelov svarer personen "14 dages retturet"



Bertel Lund Hansen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-10-03 17:49

TGD skrev:

>> Du tager fejl og Carsten Riis har ret.

>Folkemunde

Se den øverste linje.

Dine links kan jeg ikke rigtig bruge til noget.

>Spørg du en person om købelov svarer personen "14 dages retturet"

Nej.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 18:21


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:q5ddpvk7qp6aufcdqslpq99gko59akvs6u@news.stofanet.dk...

<KLIP>

> Dine links kan jeg ikke rigtig bruge til noget.



> >Spørg du en person om købelov svarer personen "14 dages retturet"
>
> Nej.





Carsten Riis (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 22-10-03 19:40

TGD wrote:
>
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> news:3F963C3B.C66648A0@carben.dk...
>
> <KLIP>
>
> > Nej, det er ikke købeloven. Det er Loven om visse forbrugeraftaler (i
> > folkemunde: dørsalgsloven eller fjernsalgsloven)
>
> I folkemunde KØBELOVEN.


Nej!

Købeloven hedder officielt: Bekendtgørelse af lov om køb

Retsinfo har endda et afsnit om populærtitler:
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm.


Men det kan jo være, at du kan argumentere for din påstand.




--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået
så vidt i sin udvikling, at det må have undervisning
i at parre sig. Ebbe Mørk

Bertel Lund Hansen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-10-03 12:50

Henrik & Betina skrev:

>Der er ALTID 14 dages fortrydelsesret på varer købt på nettet

Ja, hvis det er forbrugerkøb.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per H. Nielsen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 22-10-03 12:58

[8000] Lasse Ramsgaard wrote:
> Jeg har handlet hos http://www.proshop-direkte.dk og her ser
> det ikke umiddelbart ud til at man kan fortryde købet.

Som andre har svaret, har du som privatperson 14 dages returret

Hvis sælgeren i forbindelse med købet ikke har oplyst dig om dette,
har du 3 måneders returret.

Se evt. http://www.net-tjek.dk/

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste