Pensionsopsparing, SU
Fra : Peter

Dato : 21-10-03 11:34

Spekulerer lidt på om hvis man får sat sin løn direkte ind på en
pensionsopsparing om det så tæller med i det beløb som man max må tjene når
man er på SU?

Som jeg forstår det fra SU styrelsens hjemmeside er det kun de
skattepligtige indkomster som tæller med og så vidt jeg ved betaler man jo
ikke skat med det samme af det man sætter ind på en pensionsopsparing?

I følge SU kommet det an på hvor på selvangivelsen indbetalingen til
pensionsopsparing forekommer.
Er i tvivl om det kommer til at stå under skattepligtig indkomst?

Er der nogen som kender noget til det?

På forhånd tak

Peter

Fra : Devilicious

Dato : 21-10-03 12:39

"Peter" <busted123@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Spekulerer lidt på om hvis man får sat sin løn direkte ind på en
> pensionsopsparing om det så tæller med i det beløb som man max må tjene
> [...]

Tricket virker, men der er betingelser.

At indsætte dine udbetalte penge på egenadministreret pensionsordning
hjælper ikke, da det stadig vil tælle med i din indtægt, i forhold til SU.

Du skal først og fremmest have en arbejdsgiver som er indstillet på at
hjælpe dig med at omgås reglerne, samt påtage sig noget administrativt
fnidder med det.

Herefter ændre I din lønform, til en "lille" løn, med en stor del udbetalt
som arbejdsgiveradministreret pensionstillæg. (Med andre ord - du får din
løn, hvoraf arbejdsgiver indbetaler en %-del af din løn på en arbejdsgiver
administreret pensionsopsparing, og hvor arbejdsgiver supplere med en %-sats
af din løn - denne kan dog sagtens være større end din egen del).

Når året er gået kan du ophæve pensionen mod 60% afgift (og sikkert et
ophævelsesgebyr fra banken). Det er måske ikke meget man får ud af det, og
der er en del bøvl med det, men det er da bedre end at skulle betale SU
tilbage efter krone-for-krone modellen.

-dev

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-10-03 15:37

I dk.videnskab.jura, skrev Devilicious:
> [...]
> der er en del bøvl med det, men det er da bedre end at skulle betale SU

Man kunne også lade dem stå til pensionstiden kommer. Det er godtnok
længe at vente, men det er også klart bedre end at betale
krone-for-krone tilbage.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Devilicious

Dato : 21-10-03 22:03

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Man kunne også lade dem stå til pensionstiden kommer. Det er godtnok
> længe at vente, men det er også klart bedre end at betale
> krone-for-krone tilbage.

Fuldstændig enig

Desværre er det de færreste studerende der etablere en pension med opsparing
for øje. Så har jeg vidst ikke sagt for meget..

-dev

Fra : Peter

Dato : 22-10-03 11:06

Tusind tak for svaret.

Hilsen
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 22-10-03 11:07

Devilicious skriblede:

> Når året er gået kan du ophæve pensionen mod 60% afgift

På en arbejdsgiveradministreret pensionsopsparing? Det er da noget nyt
eller hvad?

Iøvrigt vil fremgangsmåden være ulovlig.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Devilicious

Dato : 22-10-03 11:26

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Devilicious skriblede:

> På en arbejdsgiveradministreret pensionsopsparing? Det er da noget nyt
> eller hvad?

I så vidt jeg ved. Forskellen skulle lige i, at det du som selv indskyder på
en privatordning er, at det er noget der er kommet som en lønindtægt, og
derfor bliver regnet med i opgørelsen fra SU. På en arbejdsgiverordning vil
det tælle som pensionstilskud, og derfor ikke som en lønindtægt.

> Iøvrigt vil fremgangsmåden være ulovlig.

Jeg har ikke hørt noget om, at fremgangsmåden decideret skulle være ulovlig,
om end den klart kan siges at have sigt på at unddrage sig nogle regler
vedr. udbetaling af SU. Men hvis du har noget materiale om hvorfor det
skulle være ulovligt, vil jeg være meget interesseret i belysning af emnet
(links, paragrafhenvisninger, artikler etc. modtages med kyshånd :)

-dev

Fra : David T. Metz

Dato : 22-10-03 20:01

Devilicious skriblede:
> [...]
> en lønindtægt, og derfor bliver regnet med i opgørelsen fra SU. På en
> arbejdsgiverordning vil det tælle som pensionstilskud, og derfor ikke

Ja, det ved jeg godt - det der undrer mig er at man skulle kunne hæve på
den. Det har man ikke kunnet får i tiden, derfor siger jeg det må være
noget nyt. Det ville jo undergrave hele arbejdsmarkedspensionssystemet,
hvis man kunne.

> Jeg har ikke hørt noget om, at fremgangsmåden decideret skulle være
> ulovlig, om end den klart kan siges at have sigt på at unddrage sig
> nogle regler vedr. udbetaling af SU.

Præcis - og derfor. Det er meget simpelt at pensionsindbetalingen aldrig i
modellen har været tiltænkt pension.

Men iøvrigt spekulerer jeg også på om det ville virke. Vil en hævet pension
ikke tælle som indkomst?

Fra : Devilicious

Dato : 22-10-03 21:48

> [...]
> den. Det har man ikke kunnet får i tiden, derfor siger jeg det må være
> noget nyt. Det ville jo undergrave hele arbejdsmarkedspensionssystemet,

? Ikke hæve - ophæve. Altså simpelthen lukke pensionsopsparingen helt (alt
indestående) og så betale 60% afgift.

(Jeg er ikke i tvilv om at David godt ved følgende, men der kunne måske være
et par andre der ikke helt er med)

Læg evt. mærke til, at der er oprettet en selvstændig pensionskonto til
formålet, således at det ikke er den samlede pensionsopsparing der kommer
til udbetaling, men blot den del der er beregnet til ophævelse. Reglen om,
at alle kapitalpensioner skal ophæves inden for samme år, gælder kun ved
udbetaling som et led i udbetalingen efter reglerne (altså mellem det 60. og
70. år)

> Præcis - og derfor. Det er meget simpelt at pensionsindbetalingen aldrig i
> modellen har været tiltænkt pension.

Ohh, det er jo svært sådan lige at afgøre. Man kan jo godt gå ind i
konstruktionen med den vilje, at hvis man økonomisk kan klare det, så vil
man godt behold pensionen til man fylder de 60 eller mere. Men det kan jo
være meget godt at vide, at hvis det går galt, eller man grundet et eller
andet uforudset, pludselig virkelig mangler pengene, så har man muligheden
for at ophæve uden at det bliver modregnet i SU'en.
Her synes jeg personligt det er en betydelig gråzone, hvor der kan
argumenteres for begge synspunkter, men hvor jeg ikke mener man ensidigt kan
konkludere, at pengene ikke er tænkt til pension.

Nu er jeg ikke uddannet jurist, men jeg ved ikke engang hvilke regler du ret
faktisk ville komme i konflikt med, hvis du åbenlyst indrømmede intentionen.
I sig selv er det jo ikke ulovligt at oprette og derefter ophæve en
pensionsordning. Ikke sådan umiddelbart ihvertfald - der er dog så jeg ved
noget problematik hvis der er tale om skatteundragelse, men det er der jo
ikke tale om her. Dette er udelukkende sigte efter ikke at komme i kambolage
(sp?) med SU-reglerne. Hvilke regler de kan mene kontruktionen er ulovlig
efter, skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har forsøgt at finde mere
information på deres hjemmeside vedr. emnet eller beregningsmodeller, men
der er "forbavsende" lidt at finde vedr. emnet om hvad deres regnes med i
indtægten (dog mener jeg at kunne huske, deres opgørelse af den
skattepligtige indtægt, ikke er et spejl af skattemodellens, hvilket er
baggrunden for, at det _skal_ være en arbejdsgiverordning).

> Men iøvrigt spekulerer jeg også på om det ville virke. Vil en hævet
pension
> ikke tælle som indkomst?

Nej, så skulle man jo også betale skat af dem, når de udbetales efter de
almindelige pensionsregler. Når de først har været inde og vende over en
pensionskonto, er det kun afgift der skal svares.

-dev
Ovenstående skal ikke ses som rådgivning, ej heller som en opfordring til at
benytte metoden. Uden ansvar.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 00:36

Devilicious skriblede:

> [...]
> ophævelse. Reglen om, at alle kapitalpensioner skal ophæves inden for
> samme år, gælder kun ved udbetaling som et led i udbetalingen efter

Ok - jeg tror der er noget der halter her - selvom jeg ikke just er ekspert
i pensioner, så mener jeg det nogenlunde forholder sig således:

Man kan oprette en privat pensionsordning - den kan man senere ophæve mod
en afgift på 60%, men det duer ikke her, fordi pengene er indkomst før de
ryger ind på ordningen.

Man kan have en arbejdsmarkedspension - der når pengene ikke at blive ti
indkomst i su-forstand, men til gengæld kan man ikke ophæve ordningen i
utide - det kan man nemlig ikke med arbejdsmarkedspensioner.

Det sidste er jeg helt sikker på, jf fx:
http://www.pension.dk/ekspertpanel/ekspertpanel.asp?omr=13

Fra : Devilicious

Dato : 23-10-03 22:05

> [...]
> en afgift på 60%, men det duer ikke her, fordi pengene er indkomst før de

Tricket skulle være, at de IKKE tæller som indkomst. Du kan sammenligne det
med, at du heller ikke er skattepligtig af den form for indtægt som den
arbedsgiverbetalte pensionsindbetaling udgører!

> [...]
> utide - det kan man nemlig ikke med arbejdsmarkedspensioner.
>
> Det sidste er jeg helt sikker på, jf fx:

Linket er ikke forkert, men det omhandler dels private
kapital/ratepensioner, dels arbejdsmarkedspensioner. Og det er korrekt, at
du ikke kan ophæve en arbejdsmarkedspension. Men det jeg taler om er en
privat ordning, blot arbejdsgiver administreret (igen, fordi så tæller
pensionsdelen ikke med i din indkomst, hverken for SU eller skat).

-dev

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 22:52

Devilicious skriblede:

> [...]
> taler om er en privat ordning, blot arbejdsgiver administreret (igen,
> fordi så tæller pensionsdelen ikke med i din indkomst, hverken for SU

Ok, det du taler om skulle være en tredje mellemvej mellem de to former jeg
udpeger? En "arbejdsgiveradministreret privat pension" eller hvad? Du må
henvise til hvor det står beskrevet så. Som jeg skrev er det mig bekendt
kun ved de deciderede arbejdsmarkedspensioner at arbejdsgivers
pensionsbidrag ikke tæller med som indkomst i SU-forstanden (fordi det ikke
tæller i hverken personlig indkomst, kapitalindkomst eller aktieindkomst).

Enhver anden ordning vil mig bekendt tælle i den personlige indkomst, da
man netop fradrager indbetalinger til dem på selvangivelsen.

Fra : Poul Christensen

Dato : 24-10-03 20:50

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in

> [...]
>
> Enhver anden ordning vil mig bekendt tælle i den personlige indkomst,
> da man netop fradrager indbetalinger til dem på selvangivelsen.

Man kan udmærket have arbejdsgiveradministrerede pengeinstitutordninger
med fuldt fradrag, se f. eks tabel 3:
http://www.skat.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/668.html

Her kan med arbejdsgiveren aftale, at medarbejderen har fuld råderet over
ordningen.
Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : David T. Metz

Dato : 24-10-03 22:50

Poul Christensen skriblede:
> [...]

> Man kan udmærket have arbejdsgiveradministrerede
> pengeinstitutordninger med fuldt fradrag, se f. eks tabel 3:

Ok, det link fik det ikke til at klikke, men det gjorde det her:
http://www.jp.dk/kp/sporg:aid=1177362/

Der ser jeg at en "arbejdsgiveradministreret pension" er en privat pension
og i dit link ser jeg der er bortseelsesret (dvs. pengene tæller ikke i
pers. indk.) Jeg har blandet det sammen med "arbejdsmarkedspensioner" som
er de ordninger hvor arbejdsgiver indbetaler noget til ordningen.

> Her kan med arbejdsgiveren aftale, at medarbejderen har fuld råderet
> over ordningen.

Ok, spørgsmålet er så om det påvirker ens indkomst at ophæve ordningen? Jeg
har ikke kunnet finde reglerne for førtidig ophævelse - jeg kan kun se
henvisninger til en 60% afgift.