Ret til domænenavn???
Fra : hans

Dato : 20-10-03 16:12

Hej
Vi har en virksomhed, der sælger produkter via interntettet og har haft en
side med .com endelse i lidt over et halvt år. Der er dog en virksomhed der
har registreret det samme navn med .dk og hvad gør jeg nu? Jeg vil også
gerne have .dk og det firma der har registreret det har overhovedet ikke
nogen relation til selve domænenavnet.

mvh

Bosse

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-03 18:23

hans wrote:

> [...]
> har registreret det samme navn med .dk og hvad gør jeg nu? Jeg vil også
> gerne have .dk og det firma der har registreret det har overhovedet ikke

Det kan vi ikke svare på uden at kende domænenavnet. Hvis det for
eksempel er et almindeligt ord, er der normalt ikke noget at komme
efter. "Normalt" dækker over, at afgørelserne fra klagenævnet ikke altid
er lige forståelige.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik

Dato : 20-10-03 21:50

On Mon, 20 Oct 2003 17:11:44 +0200, "hans" <boschjac@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>har registreret det samme navn med .dk og hvad gør jeg nu? Jeg vil også
>gerne have .dk og det firma der har registreret det har overhovedet ikke

Du får relativt let ved at få DIFO til at fratage den virksomhed
ejendomsretten til domænet.

På trods af en tabt landsretsdom og kritik fra flere sider, fortsætter
de den praksis.

Mvh
Henrik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-10-03 08:47

"Henrik" <henrik@NOSPAMrestore.dk> skrev i en meddelelse

> Du får relativt let ved at få DIFO til at fratage den virksomhed
> ejendomsretten til domænet.

Næppe.
Mig bekendt er domænenavne kun overdraget til andre, hvis de anvendes til
formål som er ulovlige efter lovgivningen i øvrigt, primært
markedføringsloven.
Så det er brugen, eller en påvisning af en hensigt med erhvervelsen, der
kommer til at afgøre om DIFO vil gå ind i sagen.

En mere konkret beskrivelse af sagen er nødvendig, hvis man skal kunne sige
noget om udfaldet.

/Per

Fra : Hans

Dato : 23-10-03 01:53

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så det er brugen, eller en påvisning af en hensigt med erhvervelsen, der
> kommer til at afgøre om DIFO vil gå ind i sagen.

Jeg må nu give Henrik ret i at det synes at være relativt let at få
Klagenævnet for Domænenavne at fratage personer/virksomheder ejendomsretten
til domæner! DIFO har selv sørget for at først til mølle gælder ved
registrering af .dk domæner og det er Klagenævnet tilsyneladende fuldstændig
ligeglade med.

De tager efter min mening f.eks. ikke tilstrækkeligt hensyn til, at de ved
at overføre ejendomsretten til beskrivende domæner rent faktisk tildeler
klager eneretten til beskrivende ord. F.eks. har de frataget domænet
restaurationen.dk fra den oprindelige registrant og overført det til en
virksomhed som ikke var i besiddelse af en varemærke registrering af dette
ord (og det tvivler jeg stærkt på at de ville være i stand til at opnå for
et så beskrivende ord.). Skal denne klager så også have eneret til domænet
restauration.dk? I hvert fald har Klagenævnet givet denne klager gode kort i
hånden hvad det angår!

Uanset om man bruger et beskrivende domæne i strid med f.eks.
markedsføringsloven, så har jeg svært ved at se hvordan Klagenævnet kan
retfærdiggøre det at tvinge registranten at overføre ejendomsretten til en
evt. forurettet person/virksomhed. Det er vel en opgave for domstolene at
tage stilling til om der så skal betales en erstatning eller ej og ikke et
spørgsmål om hvor vidt man skal smide den oprindelige ejer ud fra sin
adresse og give klageren lov til at flytte ind! Samme situation ville i
hvert fald være fuldstændig absurd i "den virkelige verden".

Hans