Fra 'lejer' til 'andel' ved ejerskifte?
Fra : Nilau.

Dato : 20-10-03 12:43

Kan det være rigtigt, at man ved ejerskifte (af ejendom med lejere) er
afskåret fra at blive tilbudt overtagelse af ejendommen til andelsboliger,
fordi der i ejendommen findes en kiosk i stueetagen?

Altså: Kan erhvervslejemålet virkelig være afgørende for muligheden for
etablering af andelsboliger??

Hilsen
Nilau.

Fra : anders majland

Dato : 20-10-03 12:48

> [...]
> andelsboliger, fordi der i ejendommen findes en kiosk i stueetagen?
>
> Altså: Kan erhvervslejemålet virkelig være afgørende for muligheden

Nej det lyder meget underligt - Den andelsboligforening jeg er med i har
da også en nogle erhverslejemål. Nogel af dem gik med i andelsforeningen
og resten fortsatte som lejere.

Men i skal have et ret stor tilslutning til andelsboligforeningen for at
kunne stifte den. Jeg kan ikke huske hvor mange af lejerne der skal gå
med og det er da muligt at kiosken netop er den "stemme" i mangler for
at være nok til at stifte foreningen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ghita

Dato : 20-10-03 13:34

I news:3f93ca30$0$45337$edfadb0f@dread11.news.tele.dk griflede Nilau.:
> [...]
> andelsboliger, fordi der i ejendommen findes en kiosk i stueetagen?
>
> Altså: Kan erhvervslejemålet virkelig være afgørende for muligheden

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener; Er heller ikke jurist, men kan da
oplyse om at der er mange andelsforeninger der har kiosk i stueetagen.
Vores har også. Vi købte ejendommen af Københavns kommune i tidernes
morgen. Erhvervslejemålene i ejendommen lå her også dengang, og de er
ikke andelshavere, men lejet ud af ABforeningen.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-10-03 14:34

"Nilau." <xx@xx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi der i ejendommen findes en kiosk i stueetagen?
>
> Altså: Kan erhvervslejemålet virkelig være afgørende for muligheden for

Nej ikke umiddelbart, men der kan være andre ting, der gør, at kiosken
bliver udslagsgivende. Her er grundreglerne fra lejeleloven:
§ 100. I ejendomme, der helt eller delvis anvendes til beboelse, skal
udlejeren tilbyde lejerne ejendommen til overtagelse på andelsbasis, inden
ejendommen overdrages til anden side.

Stk. 2. Reglerne om tilbudspligt finder anvendelse på ejendomme, der
udelukkende anvendes til beboelse, og som indeholder mindst 6
beboelseslejligheder. Reglerne finder endvidere anvendelse på andre
ejendomme med mindst 13 beboelseslejligheder.

Stk. 3. Reglerne om tilbudspligt finder ikke anvendelse på ejendomme, der er
opdelt i ejerlejligheder.

Stk. 4. Reglerne om tilbudspligt finder ikke anvendelse ved overdragelse af
almene boligorganisationers ejendomme, hvis ejendommene fortsat ejes af en
almen boligorganisation, eller ved overdragelse af ejendomme i forbindelse
med, at selvejende ældreboliger, selvejende lette kollektivboliger eller
selvejende ungdomsboliginstitutioner sammenlægges eller omdannes til en
afdeling af en almen boligorganisation.

Stk. 5. Tilbudspligten efter stk. 1, og 2, opretholdes, selv om ejeren efter
lovens vedtagelse foretager udstykning, matrikulering eller arealoverførsel
efter lov om udstykning og anden registrering i matriklen..

Læg især mærke til stk. 2. Hvis du ikke kan finde noget her, så prøv at
skrive igen med en nøjere beskrivelse af ejendommen og salget. Der kan være
andre grunde til, at ejendommmen ikke skal udbydes til andele.

Alternativt kan du kigge i lejeloven (§100 og frem). Lejeloven finder du
bla. her:

http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven.html

/Per