Gavekort - ny ejer - samme navn på butikke~
Fra : Dorthe

Dato : 17-10-03 21:49

Hej!
Vi fik af mine forældre et gavekort til Restaurnet Mad Donna i Holstebro, i
barselsgave den 4.6.2002.
Her til aften har vi besøgt restaurenten, men fik lov at betale med kolde
kontanter.
Vi fik at vide af servetricen, at restaurenten havde skiftet ejer, og at han
ikke kunne/ville modtage gavekort, som den tidligere ejer havde udstedt. Det
havde de også annonceret med i avisen.
Vi bor så nord for Skive, og holder ikke lige aviser fra Holstebro (det er
selvfølgelig ikke Mad Donna's skyld).
Restaurenten hedder nøjagtig det samme som tidligere, samme logo, samme
adresse.
Gavekortet har intet nummer og ingen dato - heller ingen udløbsdato. Det har
et stempel med firmanavn (Mad Donna), adresse, telefonnr og CVR-nr.
Dette CVR-nr. er forskellig fra det nuværende CVR-nummer. Det skulle jo så
bevise den nye ejer.
Der er en ulæselig underskrift inde midt i stemplet.

Jeg ønsker blot at vide, om det er helt ok, at de ikke skal tage det.
Derudover har jeg søgt lidt på www.fs.dk, men kunne ikke finde noget
konkret, når restaurenten hedder det samme osv.
Kan nogen fra Holstebro-områden mon hjælpe med, hvad den tidligere ejer
hedder, for så vidt jeg kan finde ud af, så skal han hoste op med pengene -
dog står der, at det kan være meget svært, at få ham til det (det tror jeg
gerne), men man kan vel gøre et forsøg.

Jeg tænker bare på... det kan da ikke være lovligt... 2 brødre f.eks. kunne
jo bare sælge forretningen til hinanden med jævne mellemrum (når f.eks.
gældsbevis-bunken er rimelig stor) og så satse på at kunderne med gavekort
osv. overser en lille notits i avisen... eller???
--
Mvh Dorthe
svar ses kun i nyhedsgrupper (send ikke privat mail)

Fra : JBH

Dato : 17-10-03 22:42

"Dorthe" <nyhedsgruppemail@blop.dkkkk> skrev i en meddelelse
> [...]
han
> ikke kunne/ville modtage gavekort, som den tidligere ejer havde udstedt.

Snip.

Den nye ejer burde da være den bedste/første til at vide hvem han havde købt
restaurant'en af..

Det lyder som noget lusk hvis han ikke gør det.

mvh
JBH

Fra : Dorthe

Dato : 17-10-03 23:50

klip
::: Vi fik at vide af servetricen, at restaurenten havde skiftet ejer,

:: klip
:: Den nye ejer burde da være den bedste/første til at vide hvem han
:: havde købt restaurant'en af..
:: mvh
:: JBH

Det fik jeg nok ikke skrevet... vi fik slet ikke spurgt her til aften om
navnet på den tidligere ejer af restaurenten.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 18-10-03 00:10

In article <DAYjb.1715$U5.1433@news.get2net.dk>,
nyhedsgruppemail@blop.dkkkk says...

> Vi fik af mine forældre et gavekort til Restaurnet Mad Donna i Holstebro, i
> barselsgave den 4.6.2002.

Først husk at bede dine forældre og alle andre om at lade være med at
give gavekort. Hvorfor har du jo selv set. Kontanter er en meget bedre
gave.

> Jeg ønsker blot at vide, om det er helt ok, at de ikke skal tage det.

Det kan det sagtens være. Nogle gange overtages en forretning med
forpligtelser, men det er mere almindeligt, at en forretning sælges uden.

> Derudover har jeg søgt lidt på www.fs.dk, men kunne ikke finde noget
> konkret, når restaurenten hedder det samme osv.

Har du prøvet at søge på det "gamle" cvr-nummer? Måske eksisterer
virksomheden stadig, og vil så stadig være forpligtet til at indløse
gavekorten indtil det er fem år gammelt jf. lov om forældelse af visse
fordringer.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : NRA

Dato : 19-10-03 14:54

Det vil være muligt at købe en del af aktiviteteterne i et firma inkl.
goodwill (dvs inkl firmanavn). Men den sælgende virksomhed hæfter fortsat
overfor sine kreditorer (inkl. gavekortsindehavere) i det omfang disse
"gældsbreve" ikke ligeledes er blevet overdraget til den nye virksomhed. Er
der tale om en virksomhed (i modsætning til et selskab, som begrænser
hæftelsen feks A/S, ApS, Amba mv), hæfter
ejeren/interessenterne/komplementarerne personligt. Er der tale om et
selskab med begrænset hæftelse, kan selskabet ikke slippe ud af hæftelsen,
medmindre selskabet lader sig likvidere. En likvidation forudsætter, at der
indrykkes proklama (annonce i Statstidende), således at kreditorerne får
mulighed for at anmelde sine krav indenfor 3 måneder. Er der ingen der
melder sig, kan selskabet likvideres og evt. aktiver kan udloddes til
aktionærerer/anpartshavere etc.

Du må derfor, hvis du vil gå videre med sagen, først tage rede på, om det
var hele virksomheden eller kun dele af den gamle restaturant, der blev
solgt. Hvis salget ikke omfattede gældsbreve, såsom gavekort, må du finde ud
af om det gamle firma er likvideret (kan ses på www.eogs.dk) eller om
firmaet blev drevet som virksomhed (med personlig hæftelse).

Men alt dette er noget besværligt for "ikke-jurister", så en anden mulighed
er at rejse sagen hos Forbrugerklagenævnet (gebyr: 80 kr). Men det
forudsætter at gavekortet havde en værdi på mindst kr. 500.

Held og lykke.

Mvh Rasmussen