/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fejllevering - kan jeg nå at få den byttet~
Fra : Ole Laursen


Dato : 17-10-03 11:05

Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny computer
incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget at skærmen er
en 15" - jeg mente bestemt det var en 17". Jeg finder fakturaen frem, og
ganske rigtigt har jeg købt og betalt for en 17". Mit spørgsmål er om jeg nu
kan kræve at forretningen bytter skærmen ud?

Med venlig hilsen
Ole Laursen



 
 
xXx Martin Callsen x~ (17-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 17-10-03 11:27

Ole Laursen wrote:
> Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny
> computer incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget
> at skærmen er en 15" - jeg mente bestemt det var en 17". Jeg finder
> fakturaen frem, og ganske rigtigt har jeg købt og betalt for en 17".
> Mit spørgsmål er om jeg nu kan kræve at forretningen bytter skærmen
> ud?

Umiddelbart vil jeg sige at din reklamationsret gælder her, men det kan godt
være at du har været for lang tid om at reklamere, men det kan du jo kun
finde ud af ved at ringe til butikken.

Hvis de nægter så kan du eventuelt sende sagen til forbrugerklagenævnet og
få deres vurdering.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



Bertel Lund Hansen (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-10-03 02:15

"xXx Martin Callsen xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev:

>Umiddelbart vil jeg sige at din reklamationsret gælder her, men det kan godt
>være at du har været for lang tid om at reklamere

Nej. Købeloven siger at man skal reklamere inden for rimelig tid
efter at man har opdaget fejlen.

Hvad skulle man ellers også med en toårig frist hvis ét år er for
lang tid at vente?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Arne Feldborg (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 18-10-03 08:00

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Sat, 18 Oct 2003
03:14:47 +0200

>Hvad skulle man ellers også med en toårig frist hvis ét år er for
>lang tid at vente?
>
Fordi det jo kunne være at det først var muligt at konstatere problemet
efter nogen tids forløb - men det er jo ikke tilfældet her.



--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

xXx Martin Callsen x~ (18-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 18-10-03 09:57

Bertel Lund Hansen wrote:
> Nej. Købeloven siger at man skal reklamere inden for rimelig tid
> efter at man har opdaget fejlen.
>
> Hvad skulle man ellers også med en toårig frist hvis ét år er for
> lang tid at vente?

Enig, men at man ikke opdager at en 17" skærm er en 15" skærm - det er
næsten det samme som at forholde sig passivt, for normalt skal man tjekke
det hele ved ankomsten - specielt ved fjernsalg (jeg ved ikke om systemet er
købt i en fysisk butik eller ved fjernsalg), men havde han kigget på kassen
som skærmen kom i, ville han have opdaget at der stod 15" på i stedet for
17", og derfor mener jeg at der muligvis er gået for lang tid.

(Jeg er klar over at han har fundet ud af at det rent faktisk er en 17"
skærm, så det er vel mere en teoretisk diskussion

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



David T. Metz (18-10-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 18-10-03 10:04

xXx Martin Callsen xXx skriblede:

> for normalt skal man tjekke det hele ved ankomsten - specielt ved
fjernsalg

Hvad bygger du det på?

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


xXx Martin Callsen x~ (18-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 18-10-03 18:30

David T. Metz wrote:
> xXx Martin Callsen xXx skriblede:
>
>> for normalt skal man tjekke det hele ved ankomsten - specielt ved
>> fjernsalg
>
> Hvad bygger du det på?
>
> David

Ved fjernsalg er det da din forpligtigelse at undersøgen varen ved ankomst
for netop at finde eventuelle fejl og mangler ved leverencen.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



David T. Metz (18-10-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 18-10-03 20:34

xXx Martin Callsen xXx skriblede:

> Ved fjernsalg er det da din forpligtigelse at undersøgen varen ved
> ankomst for netop at finde eventuelle fejl og mangler ved leverencen.

Nej. Det er der intet krav om, medmindre det er specifikt aftalt.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Bertel Lund Hansen (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-10-03 20:40

"xXx Martin Callsen xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev:

>Ved fjernsalg er det da din forpligtigelse at undersøgen varen ved ankomst
>for netop at finde eventuelle fejl og mangler ved leverencen.

Nej. Det står der ikke noget om i loven.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-10-03 12:25

"xXx Martin Callsen xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev:

>Enig, men at man ikke opdager at en 17" skærm er en 15" skærm - det er
>næsten det samme som at forholde sig passivt

Jeg er enig i at det er relevant at diskutere om en fejl burde
være opdaget for længe siden.

Jeg er ikke enig i at Maren i Kæret som det første tjekker målene
på sin nye monitor eller overhovedet spekulerer på det.

>(Jeg er klar over at han har fundet ud af at det rent faktisk er en 17"
>skærm, så det er vel mere en teoretisk diskussion

Ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

xXx Martin Callsen x~ (18-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 18-10-03 18:06

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg er enig i at det er relevant at diskutere om en fejl burde
> være opdaget for længe siden.
>
> Jeg er ikke enig i at Maren i Kæret som det første tjekker målene
> på sin nye monitor eller overhovedet spekulerer på det.

enig igen, men nu er det jo ikke Maren i Kæret vi snakker om - det er en
mand som ved at der er forskel på målene på en CRT- og en TFT skærm, så helt
tabt er han jo ikke. Det ville Maren for eksempel heller ikke vide.

og som jeg skrev så står det jo også uden på kassen, så det er ikke noget
med at tjekke målene.

Derfor mener jeg at man kan godt kan tale om passivitet i dette tilfælde.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



Bertel Lund Hansen (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-10-03 20:45

"xXx Martin Callsen xXx" <salg@(FJERN_DETTE)1902.dk> skrev:

> enig igen, men nu er det jo ikke Maren i Kæret vi snakker om - det er en
>mand som ved at der er forskel på målene på en CRT- og en TFT skærm, så helt
>tabt er han jo ikke.

Øh ... det vidste han jo lige netop ikke. Men i øvrigt bliver man
som forbruger ikke straffet for at have indsigt.

I øvrigt tjekkede jeg lige loven, og der står ikke noget om fejl
som køber burde opdage. Det eneste der ligner er dette:

§ 77 b.   Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var
   eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse,
   medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller
   sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Så der er faktisk slet ikke grund til at overveje om man bør
eller ikke bør undersøge varen efter købet. Det siger loven ikke
noget om.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Allan Olesen (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 19-10-03 00:20

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>I øvrigt tjekkede jeg lige loven, og der står ikke noget om fejl
>som køber burde opdage.

"Burde opdage" har vist mest indgaaet i diskussionen paa
formen:
"Det har du ikke kunnet undgaa at opdage, da skaermen var ny.
Alligevel reklamerede du ikke dengang inden for rimelig tid,
som loven kraever."

(Som skrevet andetsteds mener jeg nu sagtens, at man kan
undgaa at opdage den slags.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Arne Feldborg (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 19-10-03 00:59

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Sat, 18 Oct 2003
13:24:30 +0200

>>Enig, men at man ikke opdager at en 17" skærm er en 15" skærm - det er
>>næsten det samme som at forholde sig passivt
>
>Jeg er enig i at det er relevant at diskutere om en fejl burde
>være opdaget for længe siden.
>
Hvis man har købt en 17" skærm og modtager en kasse hvor der udenpå
klart og tydeligt står at den indeholder en 15" skærm, så bør
alarmklokkerne ringe.

>Jeg er ikke enig i at Maren i Kæret som det første tjekker målene
>på sin nye monitor eller overhovedet spekulerer på det.
>
Hvis hun ikke ser hvad der står på kassen, hvis hun ikke checker målene,
og hvis hun ikke kan se forskel på en 15" og en 17" skærm og end ikke
spekulerer på det - så har hun jo egntlig heller ikke lidt noget tab.

Hvis du køber en Ford Mondeo, og modtager en Ford Fiesta, kan du så køre
i bilen i 23 måneder og så pludselig finde ud af at det er den forkerte
model du har modtaget.?


--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Bertel Lund Hansen (19-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-10-03 11:06

Arne Feldborg skrev:

>Hvis hun ikke ser hvad der står på kassen, hvis hun ikke checker målene,
>og hvis hun ikke kan se forskel på en 15" og en 17" skærm og end ikke
>spekulerer på det - så har hun jo egntlig heller ikke lidt noget tab.

Det har hun da. Den dag hun skal sælge den, kan hun ikke få så
meget for den som hun burde kunne. Til hverdag belaster hun sine
øjne mere end nødvendigt, for hun har købt en 17" skærm som
nevøen sagde at hun skulle, og de kan ikke forstå at den giver
hende hovedpine når hun sidder for længe ved den.

>Hvis du køber en Ford Mondeo, og modtager en Ford Fiesta, kan du så køre
>i bilen i 23 måneder og så pludselig finde ud af at det er den forkerte
>model du har modtaget.?

Det er noget andet som vi kan diskutere i en anden tråd. Og man
kan som sagt godt lide et tab selv om man ikke er klar over det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ukendt (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-10-03 12:26

Ole Laursen wrote:
> Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny
> computer incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget
> at skærmen er en 15" - jeg mente bestemt det var en 17".

Hvordan har du updaget det? Målt med en tommestok? Du skal være opmærksom
på, at en 17" skærm ikke er meget større end 15½" synligt areal.



Jesper Juul (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 17-10-03 13:52

Uffe Kousgaard wrote:
> Ole Laursen wrote:
>> Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny
>> computer incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget
>> at skærmen er en 15" - jeg mente bestemt det var en 17".
>
> Hvordan har du updaget det? Målt med en tommestok? Du skal være
> opmærksom på, at en 17" skærm ikke er meget større end 15½" synligt
> areal.

Ikke hvis det drejer sig om en fladskærm.


--
Mvh
Jesper Juul



Devilicious (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Devilicious


Dato : 17-10-03 17:17

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
news:bmoonb$ot58m$1@ID-191466.news.uni-berlin.de...
> > Hvordan har du updaget det? Målt med en tommestok? Du skal være
> > opmærksom på, at en 17" skærm ikke er meget større end 15½" synligt
> > areal.
>
> Ikke hvis det drejer sig om en fladskærm.

Nu skal jeg absolut ikke gøre mig alt for klog på det her, for det er jeg
vitterligt ikke. Men jeg kom bare til at tænke på om det ikke udemærket
kunne være tilfældet?
Så vidt jeg ved defineres størrelse af billedrøret, ikke af det synlige
areal på skærmen. Grunden til en ikke-fladskærm er mindre end det opgivne er
dels pga. af buningen, dels pga. af at man ikke kan se hele "skærmen" da
kanterne plus lidt ekstra er dækket af. Hvis man nu havde en Fladskærm hvor
siderne var dækket mere af end normalt?
(Jeg kan selvfølgelig ikke komme på en eneste god grund til hvorfor en
producent skulle gøre noget så åndsvagt, blot en strøgtanke..)

-dev



Jesper Juul (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 17-10-03 17:44

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:KBUjb.8614$jf4.500839@news000.worldonline.dk...
> "Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> news:bmoonb$ot58m$1@ID-191466.news.uni-berlin.de...
> > > Hvordan har du updaget det? Målt med en tommestok? Du skal være
> > > opmærksom på, at en 17" skærm ikke er meget større end 15½" synligt
> > > areal.
> >
> > Ikke hvis det drejer sig om en fladskærm.
>
> Nu skal jeg absolut ikke gøre mig alt for klog på det her, for det er jeg
> vitterligt ikke. Men jeg kom bare til at tænke på om det ikke udemærket
> kunne være tilfældet?
> Så vidt jeg ved defineres størrelse af billedrøret, ikke af det synlige
> areal på skærmen. Grunden til en ikke-fladskærm er mindre end det opgivne
er
> dels pga. af buningen, dels pga. af at man ikke kan se hele "skærmen" da
> kanterne plus lidt ekstra er dækket af. Hvis man nu havde en Fladskærm
hvor
> siderne var dækket mere af end normalt?
> (Jeg kan selvfølgelig ikke komme på en eneste god grund til hvorfor en
> producent skulle gøre noget så åndsvagt, blot en strøgtanke..)

Sagtens hvis Ole har målt fra hjørne til hjørne på en CRT skærm og fået ca.
15,4" ud af det så er det en 17" skærm han har fået.



--
Mvh
Jesper Juul



Ole Laursen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Ole Laursen


Dato : 17-10-03 19:01


> Sagtens hvis Ole har målt fra hjørne til hjørne på en CRT skærm og fået
ca.
> 15,4" ud af det så er det en 17" skærm han har fået.
>
>
>
> --
> Mvh
> Jesper Juul

Det er præcis det jeg har, og jeg har netop fået 15,4". Så det var min fejl!
Jeg troede det var fladskærme, som viste et mindre billede - og ikke alm.
CRT skærme. Jeg ved ikke hvorfor, jeg havde bildt mig selv det ind, for det
virker ulogisk.

Med venlig hilsen
Ole Laursen



Bertel Lund Hansen (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-10-03 02:17

Devilicious skrev:

>> Ikke hvis det drejer sig om en fladskærm.

>Nu skal jeg absolut ikke gøre mig alt for klog på det her, for det er jeg
>vitterligt ikke. Men jeg kom bare til at tænke på om det ikke udemærket
>kunne være tilfældet?

Nej. Der opgives forskellige slags mål for fladskærme og for
CRT-skærme. Ved fladskærmen opgives det reelle mål af
billedfladen, ved CRT-skærme måles der helt til yderkant.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 17-10-03 12:41

On Fri, 17 Oct 2003 12:04:52 +0200, "Ole Laursen"
<epostkasse@get2net.dk> wrote:

>Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny computer
>incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget at skærmen er
>en 15" - jeg mente bestemt det var en 17". Jeg finder fakturaen frem, og
>ganske rigtigt har jeg købt og betalt for en 17". Mit spørgsmål er om jeg nu
>kan kræve at forretningen bytter skærmen ud?

Juli - det er tre måneder siden. Jeg tror du hænger på den, du skal
påpege fejl og mangler indenfor "rimelig" tid, det tror jeg ikke tre
måneder er.


David T. Metz (17-10-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 17-10-03 12:47

Henning skriblede:
> On Fri, 17 Oct 2003 12:04:52 +0200, "Ole Laursen"
>> I juli '02 købte jeg ny computer incl. skærm.
>
> Juli - det er tre måneder siden.

15 måneder.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Devast8or, work (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Devast8or, work


Dato : 17-10-03 12:48


"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:48lvov4jklhrn1kiu59uge6k4uvpiv4lvp@4ax.com...
> On Fri, 17 Oct 2003 12:04:52 +0200, "Ole Laursen"
> <epostkasse@get2net.dk> wrote:
>
> >Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny
computer
> >incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget at skærmen
er
> >en 15" - jeg mente bestemt det var en 17". Jeg finder fakturaen frem, og
> >ganske rigtigt har jeg købt og betalt for en 17". Mit spørgsmål er om jeg
nu
> >kan kræve at forretningen bytter skærmen ud?
>
> Juli - det er tre måneder siden. Jeg tror du hænger på den, du skal
> påpege fejl og mangler indenfor "rimelig" tid, det tror jeg ikke tre
> måneder er.
>

Der står juli 2002, det er over et år siden.

Jeg mener at vi (på HH) lærte at "rimelig tid" normalt betød indenfor
købelovens reklamationsperiode (dengang 1 år, nu 2). Men om jeg husker
rigtigt er en anden sag.

Devast8or



Allan Lund Soerensen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 17-10-03 13:33

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:3f8fd6e2$0$27381$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Der står juli 2002, det er over et år siden.
>
> Jeg mener at vi (på HH) lærte at "rimelig tid" normalt betød indenfor
> købelovens reklamationsperiode (dengang 1 år, nu 2). Men om jeg husker
> rigtigt er en anden sag.
>

Ikke engang Forbrugernes Hus mener at "rimelig tid" er tilnærmelsesvis så
lang tid. Deres tommelfingerregel er 2 måneder.

http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/opdagerenmangel/

<SNIP>
Det er vigtigt, at du klager hurtigt efter, at fejlen er opdaget. Hvis du
venter for længe med at klage, kan du få sværere ved at bevise, at fejlen
var til stede på leveringstidspunktet. Det fremgår nemlig af købeloven, at
en køber, der ikke reklamerer inden rimelig tid, efter han har opdaget en
mangel, kan miste retten til at reklamere. Du kan altså miste din klageret,
selvom reklamationsfristen på 2 år endnu ikke er udløbet.
Det er ikke til at sige, om 'rimelig tid', er 2, 3 eller 5 måneder. Men hvis
du reklamerer inden 2 måneder, efter du har opdaget manglen, har du altid
reklameret inden rimelig tid.
</SNIP>



anders majland (17-10-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 17-10-03 14:26

> Men hvis du reklamerer inden 2 måneder, efter du har opdaget manglen,
> har du altid reklameret inden rimelig tid.

Spørgeren har jo ført opdaget fejlen efter de 15 måneder - Spørgsmålet
er så om han burde have opdaget det noget før ... Hvis de virkeligt har
leveret en forkert (billigere) skærm vil jeg stadig mene at han har krav
på et afslag i prisen, selvom det nok vil dreje sig om ganske få
hundrede kroner i forskel mellem en 15" og en 17" CRT skærm.

(Det er nok ikke besværet værd da det kan godt blive ganske besværligt
at bevise at det rent faktisk er den 15" er blev leveret og køber ikke
bare har byttet dem om )

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Jesper Rasmussen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Rasmussen


Dato : 17-10-03 14:45

On Fri, 17 Oct 2003 14:32:56 +0200, Allan Lund Soerensen wrote:

> Ikke engang Forbrugernes Hus mener at "rimelig tid" er tilnærmelsesvis så
> lang tid. Deres tommelfingerregel er 2 måneder.
>
> http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/opdagerenmangel/
>

Min (helt personlige ujuridiske) holdning er også umiddelbart at
"rimelig tid" er overskredet. At skærmen er en 15" og ikke en 17" burde
man havde opdaget stortset med det samme den blev pakket ud. Havde
butikken derimod leveret computeren med en anden CPU-køler end den
kunden havde specificeret er sagen måske lidt anderledes da det jo ikke
nødvendigvis er noget man bemærker ved daglig brug.
Men har man bestilt fx. en PC med specifikke komponenter har man jo
alligevel "pligt" til selv at undersøge om man har fået det bestilte. Og
det skal naturligvis ske inden for "rimelig tid" så butikken har
mulighed for at udbedre fejlen.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Jacob Herold Nielsen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Herold Nielsen


Dato : 17-10-03 16:17

> Min (helt personlige ujuridiske) holdning er også umiddelbart at
> "rimelig tid" er overskredet. At skærmen er en 15" og ikke en 17" burde
> man havde opdaget stortset med det samme den blev pakket ud. Havde
> butikken derimod leveret computeren med en anden CPU-køler end den
> kunden havde specificeret er sagen måske lidt anderledes da det jo ikke
> nødvendigvis er noget man bemærker ved daglig brug.
> Men har man bestilt fx. en PC med specifikke komponenter har man jo
> alligevel "pligt" til selv at undersøge om man har fået det bestilte. Og
> det skal naturligvis ske inden for "rimelig tid" så butikken har
> mulighed for at udbedre fejlen.

Men kan man forvente at en almindelig person kan se forskel? Det er vel der
spørgsmålet ligger. Han har opdaget en væsentlig mangel ved sin skærm i
forhold til den han købte, og derved kan han vel også bruge sin
reklamationsret?

Umiddelbart vil jeg ikke tro at han kan få den byttet til en ny 17" skærm,
men afslag i prisen, eller en brugt 17" burde kunne lade sig gøre.



Jesper Rasmussen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Rasmussen


Dato : 17-10-03 16:33

On Fri, 17 Oct 2003 17:16:33 +0200, Jacob Herold Nielsen wrote:

> Men kan man forvente at en almindelig person kan se forskel? Det er vel der
> spørgsmålet ligger.

Ja, jeg vil mene at forskellen ml. 15" og 17" er så stor (5cm større
diagonal og væsentligt større billedeflade) at man burde opdage dette.

Og selvom man ikke umiddelbart kan se forskel fritager det jo ikke
kunden for at undersøge om han rent faktisk har fået det han har
bestilt.
I den aktuelle situation HAR kunden jo opdaget at det kun er en 15" -
det ville han jo formentligt også havde opdaget dengang maskinen blev
købt, hvis han altså havde undersøgt det!


Mine indlæg er udelukkende baseret på min egen holdning og hører derfor
principelt slet ikke til her i jura-gruppen, men jeg håber det er OK -
engang imellem er der måske også mere brug for lidt sund fornuft og
omtanke end ren jura?

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Allan Olesen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 17-10-03 17:59

Jesper Rasmussen <jr.news@stofanet.invalid> wrote:

>Ja, jeg vil mene at forskellen ml. 15" og 17" er så stor (5cm større
>diagonal og væsentligt større billedeflade) at man burde opdage dette.

Har du proevet at maale?

Forskellen i diagonal er normalt taettere paa 25 mm, og selv
om jeg hver dag bruger mange timer ved en computer, kan jeg
nogle gange selv blive snydt. Det er efter min mening ikke en
mangel, som en normal computerkoeber "burde" opdage med det
samme.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Jesper Rasmussen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Rasmussen


Dato : 17-10-03 19:11

On Fri, 17 Oct 2003 18:58:41 +0200, Allan Olesen wrote:

> Jesper Rasmussen <jr.news@stofanet.invalid> wrote:
>
>>Ja, jeg vil mene at forskellen ml. 15" og 17" er så stor (5cm større
>>diagonal og væsentligt større billedeflade) at man burde opdage dette.
>
> Har du proevet at maale?

Næh det har jeg nu ikke.

> Forskellen i diagonal er normalt taettere paa 25 mm, og selv
> om jeg hver dag bruger mange timer ved en computer, kan jeg
> nogle gange selv blive snydt. Det er efter min mening ikke en
> mangel, som en normal computerkoeber "burde" opdage med det
> samme.

Det afhænger jo nok af mærke og model - jeg synes i hvert fald at en 15"
ser meget lille ud. Men måske er jeg bare forvænt med mine to Sony
skærme med henh. 16" og 18" synligt billedeareal


--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Petersen_Michael (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 17-10-03 12:51

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:48lvov4jklhrn1kiu59uge6k4uvpiv4lvp@4ax.com...

> Juli - det er tre måneder siden. Jeg tror du hænger på den, du skal
> påpege fejl og mangler indenfor "rimelig" tid, det tror jeg ikke tre
> måneder er.

nej det er 15-16 måneder siden
( Juli 2002 -> Oktober 2003 )

rimelig tid, er forlængst brugt op

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk



Bertel Lund Hansen (18-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-10-03 02:18

Henning skrev:

>Juli - det er tre måneder siden. Jeg tror du hænger på den, du skal
>påpege fejl og mangler indenfor "rimelig" tid

Nej, det er forkert.

Hvad skal man efter din mening med en to-årig reklamationsfrist
hvis tre måneder er for længe at vente?

Det er rimelig tid *efter opdagelsen*.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

jacob nielsen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : jacob nielsen


Dato : 17-10-03 12:46


"Ole Laursen" <epostkasse@get2net.dk> wrote in message
news:89Pjb.8138$jf4.494554@news000.worldonline.dk...
> Hej! Håber I kan hjælpe mig med følgende: I juli '02 købte jeg ny computer
> incl. skærm. Jeg har netop nu, til min store rædsel, opdaget at skærmen er
> en 15" - jeg mente bestemt det var en 17". Jeg finder fakturaen frem, og
> ganske rigtigt har jeg købt og betalt for en 17". Mit spørgsmål er om jeg
nu
> kan kræve at forretningen bytter skærmen ud?

I princippet kan du, men du har ikke desto mindre en dårlig sag efter min
mening. Grunden til, at det i princippet kan lade sig gøre er, at en
forbruger, der vil påberåbe sig en mangel bare skal reklamere inden for
rimelig tid efter, at han rent faktisk har konstateret manglen og ikke som
fx handelskøb, hvor køber skal reklamere straks efter, at han har opdaget
eller BURDE HAVE opdaget manglen.

Til gengæld vil det nok blive svært at overbevise forretningen om, at du
faktisk først har opdaget, at det er tale om en 15" og ikke 17" over et år
efter købet, og at du ikke bare har forholdt dig passiv.

Mvh.
Jacob




Maria Frederiksen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 17-10-03 14:47

> en 15" - jeg mente bestemt det var en 17". Jeg finder fakturaen frem, og
> ganske rigtigt har jeg købt og betalt for en 17".

Hvad siger serienummer på faktura kontra på skærmen?

Mvh Maria



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste