Hvor mange på bagsædet?
Fra : Jean

Dato : 16-10-03 17:51

Hej NG!

Jeg vil gerne be' om en afgørelse på en diskussion. Er det tilladt at have
flere personer på bagsædet i en bil, end der er seler? Altså hvis bilen er
udstyret med seler til 3 personer på bagsædet er det så lovligt at være 4-5
eller 6 personer?

Hvor mange må der sidde på forsædet?

Gerne med en kilde til lovteksten.

På forhånd tak!

Mvh Jean

Fra : 'Du.nk'

Dato : 16-10-03 18:10

"Jean" <askme@ifyouwantit> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstyret med seler til 3 personer på bagsædet er det så lovligt at være

Så længe man ikke er til gene for føreren (udsyn, bevægelsesfrihed etc) og
så længe du ikke overskrider vægtgrænser må du putte alle dem ind i bilen,
som du kan finde plads til. Selereglen siger, at hvis der er seler skal de
bruges - ikke at alle passagerer skal have en sele.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Jean

Dato : 16-10-03 18:37

Du.nk skrev:
> [...]
> som du kan finde plads til. Selereglen siger, at hvis der er seler skal de
> bruges - ikke at alle passagerer skal have en sele.

Har du det på 'skrift', så jeg kan bevise det...

Skønt at få ret....

Mvh Jean

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-10-03 18:54

"'Du.nk'" <09ud1med2bogstaver5her5@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som du kan finde plads til. Selereglen siger, at hvis der er seler skal de
> bruges - ikke at alle passagerer skal have en sele.

gælder dog kun sålænge der er tale om privat kørsel
hvis der er tale om erhvervskørsel, så går det ikke

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-10-03 11:34

> [...]
> som du kan finde plads til. Selereglen siger, at hvis der er seler skal de
> bruges - ikke at alle passagerer skal have en sele.

Er det ikke en af de regler der er med i det nye lovforslag, hvor det nye
skulle være at du ikke må have flere på bagsædet end der er seler til ?

Mvh.
Lars Helmer Andersen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 16-10-03 19:33

Jean wrote:
> Hej NG!
>
> Gerne med en kilde til lovteksten.

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i §32, stk. 2 og
3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt
på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

/DM

Fra : Henning

Dato : 16-10-03 20:33

> Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt
>på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Men det betyder ikke, at de skal være fastspændt!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-10-03 16:40

On Thu, 16 Oct 2003 20:33:15 +0200, Dan Mortensen wrote:

> [...]
>
> Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt
> på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Gælder det også for passagersædet foran? Altså der må godt sidde 3
personer dér, hvis blot den "nedereste" er fastspændt og føreren har
frit udsyn?

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-03 21:58

Jesper Rasmussen <jr.news@stofanet.invalid> wrote in

> Gælder det også for passagersædet foran? Altså der må godt sidde
> 3 personer dér, hvis blot den "nedereste" er fastspændt og
> føreren har frit udsyn?

Ja - men i praksis er det nok svært at være mere end højest to uden
at komme til at være i vejen for førerens udsyn til højre.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898