Spørgsmål om forening
Fra : Janni Jensen

Dato : 16-10-03 00:01

Kære læsere,

Er der nogen der kan hjælpe mig vedr. nogle svar om foreninger?

(1) Jeg vil gerne starte en forening.
- Hvad skal der til, og hvor kan jeg læse om det?

(2) Hvis der er en forening A og en forening B, som skal handle sammen.
- Må formand A godt være et medlem af forening B, når der skal
handles?
- Hvis formand A gerne må være medlem af forening B, er personen så på
lige fod med andre medlemmer i forening B? Kan det tænkes at
personen slet ikke har stemmeret?

Knus,
Janni

Fra : 'Du.nk'

Dato : 16-10-03 06:29

Foreningens vedtægter afgør den slags spørgsmål. Så længe de ikke går ud
over andre love i Danmark, kan I lave vedtægterne, som I vil.
Der er ingen foreningslov, som du kan læne dig op ad, men derfor kan du jo
jo godt låne et par sæt vedtægter og bruge dem som udgangspunkt.

Venlig hilsen
Dunk

"Janni Jensen" <i-got-spammed-badly@so-no-email.address> skrev i en
meddelelse news:pan.2003.10.15.23.00.30.834784@so-no-email.address...

Fra : Janni Jensen

Dato : 18-10-03 19:22

> [...]
> Der er ingen foreningslov, som du kan læne dig op ad, men derfor kan du jo
> jo godt låne et par sæt vedtægter og bruge dem som udgangspunkt.

Det vil jeg prøve :)

Knus,
Janni

Fra : B. Nice

Dato : 16-10-03 06:43

On Thu, 16 Oct 2003 01:00:36 +0200, Janni Jensen
<i-got-spammed-badly@so-no-email.address> wrote:

> [...]
> - Hvis formand A gerne må være medlem af forening B, er personen så på
> lige fod med andre medlemmer i forening B? Kan det tænkes at

Er det en forening eller et firma du er ved at starte?

Man danner normalt ikke foreninger for at handle sammen.

Fra : Janni Jensen

Dato : 18-10-03 19:31

> Er det en forening eller et firma du er ved at starte?
>
> Man danner normalt ikke foreninger for at handle sammen.

Sagen er den, at jeg er træner i en tennisklub, som ikke er en forening.
Det er måske lidt dumt, at vi ikke er blevet det...

Ved at blive en forening kan vi leje banerne langt billigere af ham som
ejer dem. Det eneste ham beder om tilgengæld er, at han bliver bestyrelsesmedlem
i vores tennisklub.

Hans egen tennisklub/forening er for voksne, og jeg træner kun børn.

Forælderne er bange for, at Flemming vil stille og roligt lukke vores
tennisklub, hvis han kommer i bestyrelsen og flytte medlemmerne over til
hans egen.

Det er lidt rodet kan du nok se...

Knus,
Janni

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-10-03 09:17

Janni Jensen <i-got-spammed-badly@so-no-email.address> skrev Thu, 16 Oct
2003 01:00:36 +0200

>(1) Jeg vil gerne starte en forening.
> - Hvad skal der til, og hvor kan jeg læse om det?

Du indkalder til stiftende generalforsamling og fremlægger forslag til
et sæt vedtægter. Hvis du får vedtægterne vedtaget (evt. efter at
forskellige ændringsforslag er blevet behandlet) så har du din forening.

Mere er der sådan set ikke at sige om det. Så det efterfølgende er bare
et sæt af gode råd.

Det er meget vigtig, især ved den stiftende generalforsamling, at der
vælges en ordstyrer / dirigent der har noget erfaring i foreningsarbejde
og som kan optræde med en vis myndighed og som forsamlingen har tillid
til. Det vil være hensigtsmæssigt at du på forhånd har et forslag klar
til en ordstyrer og har aftalt med vedkommende at han vil påtage sig
opgaven.

Men femsæt det som et forslag og vær klar til at acceptere det hvis
forsamlingen vælger en anden. Foreslå for alt i verden ikke dig selv
eller en anden af initiativtagerne som ordstyrer.

Der er reelt ingen formkrav, det er til syvende og sidst de fremmødte
der afgør tingene, men det kan være hensigtsmæssigt at have forarbejdet
i orden.

Dagsordenen for den stiftende generalforsamling kan feks. se sådan her
ud:

1.
Valg af dirigent.

2.
Intiativtageren redegør for foreningens formål og baggrund samt
fremlægger forslag til vedtægter.

3.
Efterfølgende diskussion om pkt. 2.

3a.
Kaffe.

4.
På baggrund af pkt. 2 og 3 fremlægges det endelige forslag til vedtægter
og der foretages afstemning. Afgørelse træffes ved almindeligt flertal.

5.
Hvis forslaget vedtages afholdes valg af bestyrelse, supleanter,
revisorer, mv. i henhold til de netop vedtagne vedtægter.

6.
Eventuelt. (alt kan diskuteres, men intet kan vedtages).

7.
Dirigenten giver initiativtageren ordet for afsluttende bemærkninger.

X-------------

Et sæt vedtægter kan feks. se sådan her ud:

§1.
Foreningens navn er "Foreningen til beskyttelse af den bornholmske
dialekt". Dens hjemsted er Skagen kommune.

§2.
Foreningens formål er at fremme forståelsen for den venstrehåndede
golfspillers problemer.

§3.
Foreningen optager som medlemmer enhver ustraffet dansk håndboldtræner
bosiddende i Slagelse.

§4.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og afholdes hvert
år på Nyborg Strandhotel inden udgangen af marts måned.

Bestyrelsen indkalder til ekstraordinær generalforsamling når den
skønner det nødvendigt, eller hvis mindst (x-antal) medlemmer skriftligt
kræver det.

Alle beslutninger afgøres ved almindelig stemmeflerhed. Herfra dog
undtaget ændring af §2 og §3 som kræver enten at 50% af foreningens
medlemmer stemmer for, eller at det vedtages med almindeligt flertal ved
to på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 14 dages
mellemrum.

Generalforsamlingen bekendtgøres med mindst 14 dages frist i Nykøbing
Venstreavis. Forslag der ønskes behandlet skal være bestyrelsen i hænde
senest den 1 marts

§5.
Generalforsamlingen afholdes med følgende dagsorden:

1. Valg af dirigent og stemmetællere.

2. Formandens beretning.

3. Kassereren fremlægger regnskabet.

4. Pkt. 2 og 3 debateres og der stemmes om godkendelse af disse.

5. Valg af bestyrelse mv.

5.a. Der vælges 5 bestyrelsesmedlemmer for to år ad gangen, således at
der skiftevis vælges 2 eller 3 hvert år. Første gang vælges alle 5 og de
3 der får flest stemmer er valgt for 2 år, de to andre er valgt for eet
år.

5.b. Der vælges to supleanter til bestyrelsen for to år ad gangen
således at de skiftevis er på valg hvert andet år. Første gang trækkes
lod om hvem der er valgt for to år. Som valgt supleant anses normalt den
ikke valgte bestyrelseskandidat der har fået flest stemmer.

5.c. Der vælges to revisorer for to år ad gangen således at de
skiftevis er på valg hvert andet år. Første gang trækkes lod om hvem der
er valgt for to år.

6. Eventuelt.

§6. Retningslinier for foreningens evt. opløsning. Afstemningsprocedure,
hvordan skal en evt. formue fordeles, etc. etc.

Således vedtaget på den stiftende generalforsamling i Nødebo Præstegaard
den 24 december 2003.

Underskrevet af dirigenten og de valgte bestyrelsesmedlemmer.

X--------------

Alt dette kan naturligvis forenkles ganske meget, der er som nævnt ikke
noget formkrav. Men en god gammel regel siger, at jo bedre du forbereder
dig og jo bedre du i detaljer udpensler regler og rettigheder - desto
mindre risiko er der for at du nogensinde får brug for at håndhæve
reglerne.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Janni Jensen

Dato : 18-10-03 19:44

> [...]
> forskellige ændringsforslag er blevet behandlet) så har du din forening.
>
> Mere er der sådan set ikke at sige om det. Så det efterfølgende er bare

Det lyder jo nemt :)

> [...]
> forsamlingen vælger en anden. Foreslå for alt i verden ikke dig selv
> eller en anden af initiativtagerne som ordstyrer.

Det ville jeg aldrig have gættet på kunne være et problem. Godt du sagde
det!!

> [...]
> i orden.
>
> Dagsordenen for den stiftende generalforsamling kan feks. se sådan her

<klip>

Hvor er det godt! Det er jo næste copy/paste jeg kan lave.

Det ville jo være det bedste :)

Knus,
Janni

Fra : Janni Jensen

Dato : 18-10-03 19:44

> [...]
> forskellige ændringsforslag er blevet behandlet) så har du din forening.
>
> Mere er der sådan set ikke at sige om det. Så det efterfølgende er bare

Det lyder jo nemt :)

> [...]

> dig og jo bedre du i detaljer udpensler regler og rettigheder - desto
> mindre risiko er der for at du nogensinde får brug for at håndhæve

Det ville jo være det bedste :)

Knus,
Janni

Fra : John Sørensen

Dato : 17-10-03 00:50

> (2) Hvis der er en forening A og en forening B, som skal handle sammen.
> - Må formand A godt være et medlem af forening B, når der skal
> handles?

Ja, formand A må gerne være et medlem i forening B, men må ikke deltage i
afstemninger eller præge andre medlemmer til at handle anderledes, end
hvad de ellers ville have gjort.

> - Hvis formand A gerne må være medlem af forening B, er personen så på
> lige fod med andre medlemmer i forening B? Kan det tænkes at
> personen slet ikke har stemmeret?

Bestyrelsesmedlemmer fra andre foreninger, må ikke medvirke i beslutninger
i andre foreninger, når det drejer sig om deres egen forening. F.eks. i
handelstilfælde som her.

Jeg bygger alle mine udtagelser på Brixtofte sagen, som starter næste år.

En af sagerne er, at Brixtofte var Borgmester for Farum og sad i
bestyrelsen for Farum boldklub. Brixtofte ankalges for at have medvirket
til at Farum Kommune donerede penge til Farumboldklub.

Det er en kendsgerning at Farum Kommune har puttet RIGTIG mange penge i
Farum Boldklub. Viser det sig, at Brixtofte var indblandet i den
beslutning, ser det skidt ud for ham.

John

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-10-03 01:27

Scripsit John Sørensen <john_sorensen_2@hotmail.com>

> Jeg bygger alle mine udtagelser på Brixtofte sagen, som starter næste år.

Bemærk dog at der er væsentlig forskel på en kommune og en ideel
forening. Borgerne i en kommune er tvunget til at være "medlemmer" og
betale "kontingent". Derfor er der den lovmæssige beskyttelse mod
magtmisbrug fra kommunens ledelse langt stærkere end hvad der
automatisk gælder for foreninger i almindelighed.

Hermed dog ikke være sagt at offentligretlige habilitetsregler
overhovedet ikke kan anvendes analogt på foreninger.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : John Sørensen

Dato : 17-10-03 21:02

> [...]
> magtmisbrug fra kommunens ledelse langt stærkere end hvad der
> automatisk gælder for foreninger i almindelighed.

Det er ganke korrekt. Såsnart en person er bestyrelsesmedlem flere
steder, så er sagen ganske alvorlig. Hvis der, som du skriver, er
indblandet penge i sagen, så gør det ikke sagen bedre.

> Hermed dog ikke være sagt at offentligretlige habilitetsregler
> overhovedet ikke kan anvendes analogt på foreninger.

Det vil kraftigt anbefales! Specielt, som Janni skriver, når der er tale
om handel mellem foreninger. Det er et problem man ofte ser i
sportsforeninger, hvor to klubber deler udstyr og f.eks. baner. Så gør det
endelig rigtigt fra starten!

Noget andet er, at jeg faktisk er meget spændt på udfaldet af Brixtofte
sagen. Der er jo 4 hovedsager, som skal behandles og hvor der oven i det
er 3 sager fra Bagmandspolitiet.

Desværre for mig, og andre jura studerende/interesserede, må vi vente 10
måneder, for det er den tid, der er sat af til sagen. Dvs. hver tirsdag og
fredag i 10 måneder for at være helt korrekt.

John

Fra : Janni Jensen

Dato : 18-10-03 19:45

> [...]
> om handel mellem foreninger. Det er et problem man ofte ser i
> sportsforeninger, hvor to klubber deler udstyr og f.eks. baner. Så gør det

Det er præsis problemet! Tak skal have Henning og John.

> Desværre for mig, og andre jura studerende/interesserede, må vi vente 10
> måneder, for det er den tid, der er sat af til sagen. Dvs. hver tirsdag og
> fredag i 10 måneder for at være helt korrekt.

Det kan tænkes, at den gode Peter ikke har det på samme måde :)

Knus,
Janni

Fra : Peter G C

Dato : 18-10-03 21:08

In news:pan.2003.10.15.23.00.30.834784@so-no-email.address,
Janni Jensen <i-got-spammed-badly@so-no-email.address> typed:
> Kære læsere,
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig vedr. nogle svar om foreninger?

Prøv at spørge en af de store landsorganisationer om de vil hjælpe jer med
opstarten. F.eks. DGI.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-10-03 00:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev Sat, 18 Oct 2003 22:07:49
+0200

>Prøv at spørge en af de store landsorganisationer om de vil hjælpe jer med
>opstarten. F.eks. DGI.

Hvis det drejer sig om en idræts- eller sportsforening af een eller
anden art vil jeg også mene at det må være den rigtige vej frem.

Enten til den nærmeste lokalafdeling af DGI eller direkte til
landsforbundet for den pågældende sportsgren. De har givetvis et forslag
til standardvedtægter, og har også mulighed for at rådgive derudover.

Fra : Janni Jensen

Dato : 19-10-03 12:44

> [...]
> landsforbundet for den pågældende sportsgren. De har givetvis et forslag
> til standardvedtægter, og har også mulighed for at rådgive derudover.

Det er nogle gode forslag synes jeg. Det vil jeg gøre. Tak skal I have!

Knus,
Janni