Busser og cykler
Fra : Devilicious

Dato : 15-10-03 18:27

Hej NG

Tidligere cyklede jeg meget på arbejde, og forbandede lang væk folk der stod
af bussen ud på en cykelsti, når de ikke holdt tilbage for de cyklende.
Mente det måtte være dem der skulle holde tilbage, da det var dem der
bevægede sig på tværs af vejen.

Nu tager jeg bussen, og de fleste af cyklerne holde pænt tilbage for folk
der skal af bussen, og nu er jeg kommet i tvivl om hvem der egentlig skal
holde tilbage for hvem?

Altså, hvem skal holde tilbage for hvem, hvis buspassagerer står af bussen
ud mod en cykelsti?

-dev

Fra : Hans

Dato : 15-10-03 18:39

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> holde tilbage for hvem?
>
> Altså, hvem skal holde tilbage for hvem, hvis buspassagerer står af bussen

Hvor der er venteperron ved stoppestederne, har både ind- og udstigende
passagerer vigepligt over for cyklisterne. Hvor der ikke er venteperron, har
cyklisterne vigepligt.

/ Hans

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-10-03 18:39

In article <xrfjb.7340$jf4.448797@news000.worldonline.dk>, Devilicious wrote:

[klip]

> Altså, hvem skal holde tilbage for hvem, hvis buspassagerer står af bussen
> ud mod en cykelsti?

Well, det kommer an på... Hvis du træder direkte ned på cykelstien
så skal cyklerne holde tilbage. Hvis du træder ned på en lille
helle, fx. af fliser, så skal du holde tilbage.

JonB

Fra : Daniel S.

Dato : 15-10-03 18:40

> [...]
> holde tilbage for hvem?
>
> Altså, hvem skal holde tilbage for hvem, hvis buspassagerer står af bussen

Det skal cyklisterne. Ligesom biler skal holde tilbage for en bus der vil
sætte i gang fra et busstoppested, selvom man normalt vil antage at bussen
først skal køre når der er fri bane bagude.

Jeg har ingen paragraffer på dette, men er næsten sikker på at det var sådan
jeg lærte til teorien :)

/Daniel

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-10-03 19:00

"Daniel S." wrote:

> Det skal cyklisterne.

Ikke altid. Komme an på "helle-anlæg" eller ej jf. §27 stk 4.

> Ligesom biler skal holde tilbage for en bus der vil
> sætte i gang fra et busstoppested, selvom man normalt vil antage at bussen
> først skal køre når der er fri bane bagude.

"normalt" hmmmmmmmmm, §19 er forhåbentlig normalen.

§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested,
hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at
bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke
herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

> Jeg har ingen paragraffer på dette, men er næsten sikker på at det var sådan
> jeg lærte til teorien :)

Tja, så ta' en tur på færdselsloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-03 18:49

Devilicious wrote:

> Altså, hvem skal holde tilbage for hvem, hvis buspassagerer står
> af bussen ud mod en cykelsti?

Færdselsloven kap. 4 - Færdselsregler for kørende

§ 27 Stk. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor
passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er
særligt indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage
og om fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Peter K.

Dato : 15-10-03 20:01

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> særligt indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage
> og om fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.

Står der hvornår de der vil stige på bussen må træde frem ud på cykelstien?
Skal der holde en bus, eller må de bevæge sig ud på stien lige før en bus
ankommer, eller måske bare når de har lyst? Som cyklist er jeg tit ud for at
folk går ud på cykelstien før bussen kommer, lige foran mig - men mens
bussen stadigvæk kører bag mig (som jeg ikke kan se).

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-03 20:38

Peter K. skrev:

>Står der hvornår de der vil stige på bussen må træde frem ud på cykelstien?

Nej, og der står heller ikke nogen og tager tid på hvor meget de
træder frem i forvejen.

Rent praktisk skal en cyklist køre med ekstra forsigtighed ved et
busstoppested hvis der står passagerer eller kommer en bus.
Uanset om de gående/ventende fjumrer, har man ikke ret til at
køre dem ned.

--
Bertel

Fra : Peter K.

Dato : 15-10-03 21:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Uanset om de gående/ventende fjumrer, har man ikke ret til at
> køre dem ned.

Nå. Det er også en god ting.

Jeg gætter faktisk på at man aldrig har "ret" til at køre nogen ned, har
man?

Fra : Hans

Dato : 15-10-03 21:38

"Peter K." <pakirk@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Nå. Det er også en god ting.
>
> Jeg gætter faktisk på at man aldrig har "ret" til at køre nogen ned, har
> man?

Påkørselsret er ord du med garanti ikke finder i færdselsloven.

/ Hans

Fra : David T. Metz

Dato : 15-10-03 21:44

Bertel Lund Hansen skriblede:
> Rent praktisk skal en cyklist køre med ekstra forsigtighed ved et
> busstoppested hvis der står passagerer eller kommer en bus.

Selvfølgelig, men de gående har en tilsvarende forpligtelse og de må under
ingen omstændigheder stå og vente på bussen på cykelstien:

§10 Stk. 4. Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når
kørebanen eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er
nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der
nærmer sig stedet. Passagen skal ske uden unødigt ophold.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 15-10-03 21:41

Peter K. skriblede:
Som
> cyklist er jeg tit ud for at folk går ud på cykelstien før bussen
> kommer, lige foran mig - men mens bussen stadigvæk kører bag mig (som
> jeg ikke kan se).

Ja, det er møgirriterende. Logikken er den samme som ved afstigning: man må
gå ud når bussen holder der - ikke før, da er man nemlig ikke "påstigende"
(se den citerede paragraf). Det virker bare ikke - især hvis der er mange
der venter, fordi alle er bange for ikke at få plads ... Man må nok leve
med det.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 15-10-03 22:01

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> der venter, fordi alle er bange for ikke at få plads ... Man må nok leve

Det har ligesåvel noget at gøre med at folk vil være sikre
på at bussen ikke bare køre videre uden at stoppe.
Det vil med 90%´s sikkerhed ske i Århus hvis man ikke
er gået ud til påstigningsarealet.

/Kenneth Iversen

Fra : Nette

Dato : 16-10-03 06:52

"Kenneth Iversen" skrev i en meddelelse
> Det har ligesåvel noget at gøre med at folk vil være sikre
> på at bussen ikke bare køre videre uden at stoppe.
> Det vil med 90%´s sikkerhed ske i Århus hvis man ikke
> er gået ud til påstigningsarealet.

Ja hold da op, jeg har prøvet det mange gange. Surt hvis det er aften og der
er en time imellem busserne.

Her i Århus har der også været opslag om det der med, hvem af
cyklister/buspassagerer der skal holde øje med hvem, i busserne.
Det er fint nok, men hold da op, der er utrolig mange cyklister som bare
lukker øjnene og kører til, når de kommer til en holdende bus, hvor
passagerer stiger af og på. Det er som om de ikke fatter de også selv kan
risikere at falde af cyklen og slå sig, hvis de kører ind i en passager. Jeg
har da med min rygsæk, personlig væltet en cyklist engang, som kørte ind i
mig med vilje. Hun skældte mig hæder og æra fra, indtil der var tre, der
måtte påpege, at hun faktisk skulle have holdt tilbage for mig. Tåbeligt at
vælge at brække sit håndled, når hun på lang afstand kunne se, jeg var ved
at gå ind i bussen med en barnevogn.
Men ok, det er jo også Århus*G*

Nette

Fra : David T. Metz

Dato : 16-10-03 07:56

Nette skriblede:
> [...]
> hvor passagerer stiger af og på. Det er som om de ikke fatter de også
> selv kan risikere at falde af cyklen og slå sig, hvis de kører ind i

Mange folk kører jo på deres "ret" og hvis de som den oprindelige spørger
tror at det er passagerer der skal holde tilbage, så kan den slags ske.

Fra : Nette

Dato : 16-10-03 10:15

"David T. Metz" skrev i en meddelelse
> Mange folk kører jo på deres "ret" og hvis de som den oprindelige spørger
> tror at det er passagerer der skal holde tilbage, så kan den slags ske.

Ja, men jeg har nok bare altid gået rundt og troet at man ikke bare kan
lukke øjnene og så regne med man kan komme sikkert over gaden, bare fordi
der er grønt lys.

Jeg ved godt, det her handler om moral og ikke jura, men står der ikke et
eller andet sted, at man altid skal tage sig iagt i trafikken?

Nette

Fra : David T. Metz

Dato : 16-10-03 10:56

Nette skriblede:

> Jeg ved godt, det her handler om moral og ikke jura, men står der
> ikke et eller andet sted, at man altid skal tage sig iagt i trafikken?

Det er jura, § 3 i færdselsloven:

"Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre (...)"

Fra : Nette

Dato : 16-10-03 13:16

> "Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
> ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre (...)"

Mange tak. Så er hende, jeg omtalte og mange flere jo endnu mere til grin.

Nette

Fra : Søren

Dato : 16-10-03 13:19

> Mange tak. Så er hende, jeg omtalte og mange flere jo endnu mere til grin.

Når man bevæger sig i trafikken som fodgænger er man vel også at opfatte som
trafikant ?

Det er et tveægget sværd !

/Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-03 16:23

Søren skrev:

[Om § 3]

>Når man bevæger sig i trafikken som fodgænger er man vel også at opfatte som
>trafikant ?

>Det er et tveægget sværd !

Det kan man ikke sige. Et tveægget sværd er til skade for én
selv. Hvordan kan det skade én selv at man kører hensynsfuldt?

--
Bertel

Fra : Nette

Dato : 16-10-03 16:37

"Søren" skrev i en meddelelse news:bmm2ao$c$1@sunsite.dk...
> Når man bevæger sig i trafikken som fodgænger er man vel også at opfatte
som
> trafikant ?

Nej, så er man fodgænger, men selvfølgelig skal man stadig passe på. Dette
mener jeg dog ikke er relevant i det tilfælde, som jeg nævnte og henviste
til, hvor jeg var ved at bære en barnevogn ind i bussen. Jeg kan da ikke
smide vognen midt i det hele, fordi der drejer en cyklist omkring hjørnet.
Eller hvor vil du hen med det?

> Det er et tveægget sværd !

øøøh???

Nette

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-10-03 16:42

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> wrote in message
[klip]

> som
>
> Nej, så er man fodgænger

Nej, man er skam trafikant, jf. færdelslovens § 2, nr. 23, jf. nr. 26.

> men selvfølgelig skal man stadig passe på.

Ja, for man er trafikant og dermed omfattet af § 3.

Karina

Fra : Nette

Dato : 16-10-03 22:54

"Karina og Christian" skrev i en meddelelse

> Nej, man er skam trafikant, jf. færdelslovens § 2, nr. 23, jf. nr. 26.

> Ja, for man er trafikant og dermed omfattet af § 3.

Uanset hvad man er, så fjerner det ikke faktum af at man er nød til at tage
vare på sig selv om sine omgivelser, OGSÅ i trafikken. At lukke øjnene og
lade skæbnen bestemme er uanset hvad, MEGET dumt.

Nette

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-10-03 22:58

> [...]
> vare på sig selv om sine omgivelser, OGSÅ i trafikken. At lukke øjnene og
> lade skæbnen bestemme er uanset hvad, MEGET dumt.

Det er vi slet ikke uenige om. Det jeg er uenig med dig i er dit "nej" til,
at man som gående også er trafikant. Jeg siger man *er* trafikant og angiver
en hjemmel for påstanden

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-03 16:04

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev:

>Jeg ved godt, det her handler om moral og ikke jura, men står der ikke et
>eller andet sted, at man altid skal tage sig iagt i trafikken?

Jo. Springer man færdselslovens definitioner over, er § 3 den
første paragraf. Den siger:

§ 3.   Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise
   agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes
   skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke
   unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises
   hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved
   vejen.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 16-10-03 07:54

Kenneth Iversen skriblede:

> Det har ligesåvel noget at gøre med at folk vil være sikre
> på at bussen ikke bare køre videre uden at stoppe.
> Det vil med 90%´s sikkerhed ske i Århus hvis man ikke
> er gået ud til påstigningsarealet.

Hvis der er et særligt areal til af- og påstigning er det en anden snak. Så
må man gå ud når det skal være - det er jo et areal beregnet til
buspassagerer. Det jeg skrev om var cykelstier (uden passagerareal).

Fra : Devilicious

Dato : 16-10-03 20:39

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særligt indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage
> og om fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.

Tak for svaret.

Hmm, jeg skylder vidst en undskyldning til 3 svagtseende, 5 pensionister, 1
invalidepensionist, 2 barnevogne (1 med og en uden indhold), 4 svenskere
(nej, ik dem alligevel), og en schæferhund, selv om jeg nok tror den slap
bedre heldigere fra den end mig, da ejeren slap snoren.

-dev