Spørgsmål om befordring, fradrag og skatte~
Fra : J Nielsen

Dato : 15-10-03 16:38

Hej jura-gruppe

Jeg arbejder som konfencie, kunster, artisk og deejay på danske diskoteker
og natklubber. Samlet kaldes dette for en personaly-show-deejay. Jeg skal
selv medbringe min egen mikrofon, mine egne plader og bliver booket gennem
et booking-bureau. Jeg medbringer selv egne kostumer/show-tøj. Jeg har 100
jobs om året.

Jeg har købt en bil, hvis udgifter jeg ønsker at fradrage i forbindelse med
min befordring til mit erhverv på. Jeg har derfor ført nøjagtig kørebog og
lavet et fint regnskab med mine udgifter til min bil. Den erhvervsmæssige
andel blev sat til 70% og den private til 30%.

Jeg har fået AFSLÅET dette fradrag pga at jeg er min lønindkomst anses som
vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold, jævnfør
kildeskattelovens §43 stk. 1 samt uddrag af dom afsagt af Østre Landsret
omkring en discjockey! Til gengæld skal jeg beregne mit befordringsfradrag i
følge ligninglovens §9C.

Jeg mener ikke, at jeg er lønmodtager. Jeg mener, at jeg er selvstændig. Jeg
er ikke en decideret disc-jockey, som bare kommer ned til diskoteket og
spiller på diskoteket´s pladesamling og anvender diskoteket´s mikrofon iført
diskotekets-arbejdstøj. Jeg er personality-show-deejay, som har min egen
mikrofon med, min egen pladesamling men som ikke får løn udbetalt som
B-Honorar, ligesom orkestre og Stand-up artister. Årsagen er, at hvis man
som optrædende er engageret i flere end 3 på hinanden følgende dage indenfor
samme kalenderuge, så er der tale om et "Fortsat" engagement og derfor skal
lønnen afregnes med skatten tilbageholdt, enten jvf. A eller B
skattekortet.

Jeg har 15 dage til at komme med indvendelser i min sag.

Skal jeg blot godkende lønmodtagerligningens afgørelse?

Kan nogen hjælpe mig med hvordan jeg får overbevist min skatteafdeling om at
jeg er selvstændig og ikke blot lønmodtager, således at jeg kan fradrage
mine udgifter til min bil?

Kan nogen måske henvise mig til en advokat eller skatte-revisor, der har
super meget check på artister / kunstners skattemæssige forhold?

Mvh
Janus (København)

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 22:16

"J Nielsen" <info@djjanus.dk> wrote in message
> diskotekets-arbejdstøj. Jeg er personality-show-deejay, som har min egen
> mikrofon med, min egen pladesamling men som ikke får løn udbetalt som
> B-Honorar, ligesom orkestre og Stand-up artister.

Lad mig lige være sikker på, at jeg forstår dette rigtigt...

Får du trukket A-skat af dine indtægter?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk
(og selv tilknyttet DJbranchen :-] )

Fra : J Nielsen

Dato : 18-10-03 12:43

Jeg mener ikke at jeg udfører personligt arbejde i tjenesteforhold, idet jeg
ikke bliver behandlet som en "lønmodtager". Bl.a. kan nævnes, at jeg ved
sygdom ikke får mit honorar ej heller sygedagpenge eller lignende (dette får
alle andre lønmodtagere mig bekendt).

Det fremgår direkte af kontrakten at jeg (sammen med bureauet) tilmed skal
forsøge at finde en afløser i stedet for mig. Mig bekendt skal ingen
lønmodtager sørge for en afløser ved sygdom.

Grunden til, at der bliver indeholdt a-skat af mit honorar er, at dem der
arrangere mig ikke "tør" andet som følge af en Højesterets dom fra 1999 (TfS
1999,377). De vil hellere have, at jeg sender en regning, men er
bange for at gøre noget forkert, når dommen klart siger at de omhandlende
discjockeyer modtager A-indkomst. - Men det er efter min opfattelse ikke en
begrundelse for, at jeg ikke kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende.

Kommunen, der har afvist mit fradrag, henviser til en dom fra Østre
Landsret, hvor en discjockey ikke blev anset for selvstændig
erhvervsdrivende. Dommen kan efter min opfattelse ikke sidestilles med min
situation. For det første har jeg haft mere end 2 arbejdssteder i løbet af
2002, for det andet har jeg ikke en længerevarende kontrakt med det enkelte
sted. Hvervgiver fastsætter som udgangspunkt ikke generelle eller konkrete
instrukser for udførelsen af mit arbejde - Når jeg bliver arrangeret til et
arrangement har jeg normalt frie tøjler inden for det emne, musikgenrer el.
lign jeg har fået.

Jeg får et honorar for hvert arrangement (ikke et honorar for alle
arrangementer i samme kontrakt) I dommen anfører bl.a. også, at arbejdstiden
reelt svarer til diskotekets åbningstid. Dette er jeg ikke enig i er
tilfældet med min arbejdstid, idet jeg har meget arbejde før et arrangement
med bl.a. at finde den rigtige musik, de rigtige
sætninger, raps og "taler" når jeg er optræder som konfencier, samt min
erhvervsmæssige transport til og fra de steder, hvor jeg skal optræde.

På baggrund af ovennævnte er det min klare opfattelse, at jeg ikke er
lønmodtager og at jeg kan fratrække udgifter, som er afholdt for at sikre,
erhverve og vedligeholde min indkomst. Herunder udgifter til erhvervsmæssig
anvendelse af egen bil, udgifter til bærbar PC, plader og arbejdstøj som er
nødvendigt for at kunne påtage de enkelte jobs.

Mvh Janus Nielsen

Fra : Else Holm

Dato : 18-10-03 14:15

"J Nielsen" <info@djjanus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udførelsen af mit arbejde - Når jeg bliver arrangeret til et
> arrangement har jeg normalt frie tøjler inden for det emne,

Har skatteadministrationen ikke også skrevet til dig, at du inden en
frist kan indbringe sagen for Skatteankenævnet?
Hvis du kan nå det endnu, vil jeg foreslå, at du prøver ad den vej.
Det sker ikke så sjældent, at de har en anden opfattelse end den, som
skatteadministrationen giver udtryk for.

--
Else

Fra : J Nielsen

Dato : 18-10-03 14:33

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det sker ikke så sjældent, at de har en anden opfattelse end den, som
> skatteadministrationen giver udtryk for.

Nu starter jeg med at skrive til den dame, der har lignet min sag i
lønmodtagerligningen.
Men har jeg en god eller dårlig sag?

Fra : Else Holm

Dato : 18-10-03 21:14

> "Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<klip>

Østre

<klip>

> Nu starter jeg med at skrive til den dame, der har lignet min sag i
> lønmodtagerligningen.
> Men har jeg en god eller dårlig sag?

Det kan jeg ikke svare på uden videre - men der skal meget til at få
den slags fradrag godkendt som lønmodtagerfradrag.
Er du - eller har du været - f. eks. medlem af Artistforbundet eller
Musikernes Forbund, så spørg dem om navnet på en revisor - de har
garanteret været ude for det før.
Held og lykke med det!

--
Else

Fra : Else Holm

Dato : 19-10-03 12:52

> Det kan jeg ikke svare på uden videre - men der skal meget til at få
> den slags fradrag godkendt som lønmodtagerfradrag.

UPS - Der skulle selvfølgelig have stået "at blive godkendt som
selvstændig"!

--
Else

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 16:48

"J Nielsen" <info@djjanus.dk> wrote in message
> Nu starter jeg med at skrive til den dame, der har lignet min sag i
> lønmodtagerligningen.
> Men har jeg en god eller dårlig sag?

Nu er jeg jo selv i DJ-branchen, så jeg kender jo problematikken på nærmeste
hold :-/

Et godt råd, som måske ikke er så juridisk, men ofte ganske brugbart. Du
skal gå ned på dit skattekontor og INSISTERE på, at dit skatteregnskab
behandles af kommunens erhvervsafdeling. Sagt lige ud har jeg flere gange
haft "held" til at støde ind i skatteansatte, som kun var vant til at ligne
lønmodtagere og dermed intet vidste om erhverv. Tru gerne med at klage til
kommunens skattedirektør, hvis de ikke makker ret.

Få erhvervsafdelingen til at kigge på det - det _kan_ være nok til at løse
problemet once and for all. Kommunes erhvervsfolk er væsentlig bedre
uddannet end mange af dem, der kun sidder med lønmodtagerligning - og uden
at jeg skærer alle over en kam - ofte også mere modtgelige for fornuft. Det
er i hvert fald min erfaring.

Hjælper det ikke, så må vi se på sagen igen - så findes der nemlig andre
metoder. Men der er ikke nogen grund til at sætte en masse i gang, hvis
spørgsmålet kan løses med almindelig fornuft og samtale.

Fra : alexbo

Dato : 19-10-03 18:00

"J Nielsen" skrev

> Men har jeg en god eller dårlig sag?

Hvis ikke du på et eller andet tidspunkt har henvendt dig på Told/skat, dels
for at få et momsnr. dels for at forskudsregistere din kommende B. indkomst,
så har du en dårlig sag.

Du skriver at du har haft mere end 2 arbejdssteder, det er ikke ret mange.
Der bliver indeholdt A skat i din indkomst, det er en typisk
lønmodtagerting.
Du skriver du ikke får sygeløn, men det kan jo være din fejl, som
lønmodtager har du krav på det.
Du har også krav på feriepenge, om du får dem eller ej, er en anden sag.

Ud over at du synes du arbejder selvstændigt, så er der ikke meget
selvstændighed over din ansættelse.
Du kan oven i købet henvise til en højesteretsdom, der går imod din
opfattelse,
du kan roligt regne med at skattevæsenet også kender dommen.

mvh
Alex Christensen

Fra : J Nielsen

Dato : 19-10-03 20:26

> [...]
dels
> for at få et momsnr. dels for at forskudsregistere din kommende B.

Det bør ikke have indflydelse på om jeg kan fratrække mine udgifter til min
bil.
Artister kan ikke momsregistrere dem selv, men kan alligevel godt være
selvstændige.
Der er ikke moms på konfencie-arbejde, artist-arbejde osv.

> Du skriver at du har haft mere end 2 arbejdssteder, det er ikke ret mange.

Jeg har haft 10-12 forskellige steder og 100 jobs.

> Der bliver indeholdt A skat i din indkomst, det er en typisk
> lønmodtagerting.

Der bliver kun indeholdt A skat på baggrund af en Højesterets dom fra 1999
(TfS
1999,377). Restauratørene tør ikke gøre andet.

> Du skriver du ikke får sygeløn, men det kan jo være din fejl, som
> lønmodtager har du krav på det.

Nej, det står i min kontrakt som jeg selv underskriver.

> Du har også krav på feriepenge, om du får dem eller ej, er en anden sag.

Feriepenge får jeg fordi jeg modtager A indkomst.

> Ud over at du synes du arbejder selvstændigt, så er der ikke meget
> selvstændighed over din ansættelse.

Kan du begrunde det nærmere?
Har du læst mit syn på hvorfor jeg mener, at jeg er selvstændig?

> Du kan oven i købet henvise til en højesteretsdom, der går imod din
> opfattelse, du kan roligt regne med at skattevæsenet også kender dommen.

De to domme har intet med min sag at gøre.
De to domme omhandler discjockeys.
Jeg kræver at blive anset som artist og ikke bare pladevender, og derfor kan
mit arbejde anses som selvstændigt.

> mvh
> Alex Christensen

Mvh Janus Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 19-10-03 21:39

"J Nielsen" skrev

> Jeg kræver at blive anset som artist og ikke bare pladevender, og derfor
kan
> mit arbejde anses som selvstændigt.

Selve det at du er artist gør dig ikke til selvstændig, men du har ret i at
kunstnerisk virksomhed er ikke er momspligtigt.

Hvad du kan gøre for at overbevise skattefolkene ved jeg ikke, selv dine
arbejdsgivere anser dig for lønmodtager.
Det er derfor jeg mener du har en dårlig sag.
Men også dårlige sager kan vindes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 22:13

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hvad du kan gøre for at overbevise skattefolkene ved jeg ikke, selv dine
> arbejdsgivere anser dig for lønmodtager.

Jeg har faktisk et forslag, men da det er en forholdsvis omfattende opgave,
vil jeg foreslå at Janus først og fremmest lige prøver at få en snak med
erhvervsafdelingen i hans skattekommune, jvf. mit indlæg ovenfor.

Hjælper det ikke, må vi så ta' andre metoder i brug...