Enkeltmandsfirma og gæld
Fra : Allan

Dato : 15-10-03 13:12

Jeg overvejer at starte et enkeltmandsfirma. Jeg har en skyld til
firma X på 50.000,- dkk. Jeg har været i fogedretten og erkendt
gælden, og de siger jeg ikke kan betale (5 års bero).

Når/hvis jeg laver firmaet, kan firma X så gøre udlæg i mit firma (evt
anslå en værdi)?

Kort sagt, risikerer jeg at mit firma bliver 'lukket'?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 13:40

"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at starte et enkeltmandsfirma. Jeg har en skyld til
> firma X på 50.000,- dkk. Jeg har været i fogedretten og erkendt
> gælden, og de siger jeg ikke kan betale (5 års bero).

Er du sikker på det?

Jeg er overbevist om, at de kan - hvis de vil - hive dig i fogedretten hver 6.
md.
De 5 år er en periode, hvor de skal minde dig om gælden, for at holde kravet
ved lige...

> Når/hvis jeg laver firmaet, kan firma X så gøre udlæg i mit firma (evt
> anslå en værdi)?

Det er dit firma, så ja.

> Kort sagt, risikerer jeg at mit firma bliver 'lukket'?

Nej. Men de kan tage dine aktiver...

Du kan ikke være personligt insolvent og så have et personligt firma, som er
god for mange penge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Allan

Dato : 15-10-03 13:50

>Er du sikker på det?
Beklager, jeg mente 6 md. ja.

>Nej. Men de kan tage dine aktiver...
>
>Du kan ikke være personligt insolvent og så have et personligt firma, som er
>god for mange penge...
Firmaet vil ikke komme til at tjene "mange" penge, vi snakker max.
150k om året.

Men vil det sige at de kan gøre udlæg i firmaets aktiver (=penge), men
ikke lukke/overtage det?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 13:52

"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> skrev i en meddelelse
> Firmaet vil ikke komme til at tjene "mange" penge, vi snakker max.
> 150k om året.

Det bedste du kan gøre - hvis du ikke vil betale din gæld - er at bruge
pengene med det samme du tjener dem.
Det er kun fx Skattevæsenet der kan trække dig i løn - det kan fx en bank
ikke. De kan kun hive dig i fogedretten hver 6. måned. Men hvis du ikke har
nogen penge den dag - eller genstande af værdi - kan de ikke gøre dig noget.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Allan

Dato : 15-10-03 14:06

> [...]
>nogen penge den dag - eller genstande af værdi - kan de ikke gøre dig noget.

Okay - tak for svaret - forudsat at jeg _ikke_ tjener særlig meget (<
end de 50.000) kan de så lukke firmaet?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 14:13

> Okay - tak for svaret - forudsat at jeg _ikke_ tjener særlig meget (<
> end de 50.000) kan de så lukke firmaet?

jeg er ikke sikker, men jeg mener ikke, at de kan lukke firmaet.

Tjene eller omsætte for mindre end 50.000 kr.
His det er omsætte, så lad være med at registrere firmaet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jacob nielsen

Dato : 15-10-03 14:18

"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> wrote in message

> Okay - tak for svaret - forudsat at jeg _ikke_ tjener særlig meget (<
> end de 50.000) kan de så lukke firmaet?

De kan ikke direkte lukke dit firma, men de kan med visse undtagelser gøre
udlæg i din formue, dvs. de aktiver du - herunder din personlige
virksomhed - ejer: Fast ejendom, løsøre (inventar, varelager mv), kontanter,
udestående fordringer osv.

Mvh.
Jacob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-10-03 14:25

Allan wrote:

> Men vil det sige at de kan gøre udlæg i firmaets aktiver (=penge), men
> ikke lukke/overtage det?

Firmaets aktiver kan også bestå af andet end penge, for eksempel
firmabil, computer osv. Derudover kan de indsende en konkursbegæring til
Sø- og Handelsretten, hvilket - så vidt jeg ved - vil betyde lukning af
firmaet, hvis begæringen fører til en konkurs. Konkursbegæringen er ikke
afhængig af, hvor meget du tjener i firmaet. Den vil gå på dig
personligt og få betydning for hele din økonomi, ikke kun firmaets.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : HH

Dato : 15-10-03 20:43

> [...]
> anslå en værdi)?
>
> Kort sagt, risikerer jeg at mit firma bliver 'lukket'?

Det man skal holde sig for øje med et enkeltmandsfirma er, at der ikke er
afgrænsning imellem virksomheden og dine private forhold. Virksomheden vil
ikke været fredet i forbindelse med udlæg.

MVH

Henrik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 23:07

"HH" <hansehen@mail.teleFJERND.dk> skrev i en meddelelse
> Det man skal holde sig for øje med et enkeltmandsfirma er, at der ikke er
> afgrænsning imellem virksomheden og dine private forhold. Virksomheden vil
> ikke været fredet i forbindelse med udlæg.

Hvad så hvis man har en konto til moms, og man skal i fogedretten...
Kan man så blot sige, at det er moms penge, og har Told&Skat så førsteret?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 16-10-03 08:35

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Kan man så blot sige, at det er moms penge, og har Told&Skat så førsteret?

Du kan da ikke bare kalde et beløb for "moms penge".
Dine moms-konti viser helt nøjagtigt hvor meget ind- og udgående moms der
er, hverken en krone mere eller mindre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-10-03 08:47

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du kan da ikke bare kalde et beløb for "moms penge".
> Dine moms-konti viser helt nøjagtigt hvor meget ind- og udgående moms der
> er, hverken en krone mere eller mindre.

Hvem har sagt andet?
Læs lige det, som du klippede væk.
"Hvad så hvis man har en konto til moms, og man skal i fogedretten..."

Og så mit Q igen...

Kan man så blot sige, at det er moms penge, og har Told&Skat så førsteret?

Dvs. at "det" = saldoen på moms kontoen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 16-10-03 10:25

> Hvem har sagt andet?
> Læs lige det, som du klippede væk.
> "Hvad så hvis man har en konto til moms, og man skal i fogedretten..."

Dit "Kan man så blot sige..." indikere noget andet, nemlig om man kan gemme
penge for din kreditor ved at kalde det "moms penge"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-10-03 11:31

> Dit "Kan man så blot sige..." indikere noget andet, nemlig om man kan gemme
> penge for din kreditor ved at kalde det "moms penge"

Tja. Men det var ikke sådan ment.
Kender du svaret på mit Q?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-10-03 17:19

Morten Fruergaard wrote:

> Hvad så hvis man har en konto til moms, og man skal i fogedretten...
> Kan man så blot sige, at det er moms penge, og har Told&Skat så førsteret?

Nej.

Alle kan gøre udlæg.
Men du kan frivilligt få månedsafregning med momsen.

Der er dog særlige regler ved tvangssalg mv.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.