Bilspørgsmål
Fra : Gunnar og Inger

Dato : 14-10-03 16:50

Hej NG

Min far har købt en bil.

Bilen blev annonceret som en VW Passat 1,9 TDI Diesel 100 HK fra måned 12
årgang 1995.
Pris: 83000 incl. levering og plader.

Dette er hvad han har brug for og han købte derfor bilen.

På slutsedlen står der det er en VW Passat 1,9 Diesel.

Nu har han så fået at vide af folk med forstand på disse sager at bilen ikke
er en TDI med 100 hestekræfter, men blot en TD med 75 hestekræfter.

Dette er han selvfølgelig ikke tilfreds med og ringer til forhandleren for
at ophæve handlen.

Denne er dog ikke til at have med at gøre, men tilbyder dog at tilbagekøbe
bilen, dog vil han kun give 70000 kr.

Slutsedlen er underskrevet den 10 oktober 2003 og min far har lige afsluttet
samtalen dags dato.

Dvs det har kostet min far 13000 kr at forhandleren bruger vildledende
markedsføring.

Hvordan står min far rent juridisk?

Jeg vil jo sige han har fuld ret til at ophæve handelen, men jeg er ikke
jurist. Hvad siger I?

Hilsen Michael

Fra : Henning

Dato : 14-10-03 17:51

Hvad står der på registreringsattesten?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Rasmus

Dato : 14-10-03 19:24

"Gunnar og Inger" <g.schmidt@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> er en TDI med 100 hestekræfter, men blot en TD med 75 hestekræfter.

....jeg vil lige gøre opmærksom på at der ikke findes nogen Passat diesel med
100hk
Fra 1993-1996 havde en 1,9 TDI 90hk
Der findes ingen passat TD fra den årgang, det er blot en 1,9 diesel uden
turbo, og den har 75hk, og modellen hedder vist bare GL Diesel

.....problemet er at der i på slutsedlen står 1,9 Diesel hvilket er det som
bilen nok er.

Men hvis han har annoncen på tryk så står han self. lidt bedre, jeg ved ikke
om en forhandler kan tage forbehold for trykfejl, det vil jeg lade nogle af
de kloge hoveder herinde tage stilling til

mvh
Rasmus

Fra : neil danelaw [9000]

Dato : 14-10-03 20:10

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=648400035

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-03 22:39

"neil danelaw [9000]" <mail@danelaw.dk> skrev i en meddelelse
> med

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=648400035

Hvad er dette link til?
Den omtalte bil eller blot for at vise, at der er en 1,9 TD til salg?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Rasmus

Dato : 14-10-03 22:51

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> Hvad er dette link til?
> Den omtalte bil eller blot for at vise, at der er en 1,9 TD til salg?

.....fordi forhandleren kalder den en TD er det jo ikke ensbetydende med at
det er en model der findes, som sagt, der findes ingen TD med 75hk, den
hedder TDI og har 90hk eller GL og har 75hk(og ingen turbo)

http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/evaluation/PageVariant.po?MONTH
=6&YEAR=1995&TYPEVURDERING=FALSE&MODEL=238&MAKE=35&TYPE=BUY

mvh
Rasmus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-03 22:58

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/evaluation/PageVariant.po?MONTH
> =6&YEAR=1995&TYPEVURDERING=FALSE&MODEL=238&MAKE=35&TYPE=BUY

Beklager, men du læser det forkert...
Der hvor der står diesel, angiver blot, at den kører på diesel...
Der står fx også diesel ved TDI, hvor der jo burde have stået noget andet,
såfremt det skulle sige mere end om at den kørte på diesel.

Brug http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide.asp i stedet for.
Der kan du se, at den med 75 hk er en turbodiesel.
Der findes ingen diesel motorer i en Passat fra 1995/1996 uden turbo...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-03 22:48

> ikke
>
> ...jeg vil lige gøre opmærksom på at der ikke findes nogen Passat diesel med
> 100hk
> Fra 1993-1996 havde en 1,9 TDI 90hk

Korrekt.

> Der findes ingen passat TD fra den årgang, det er blot en 1,9 diesel uden
> turbo, og den har 75hk, og modellen hedder vist bare GL Diesel

Forkert. Der findes (i følge www.biltorvet.dk) ingen diesel til en Passat af
den årgang, men en TD med 75 hk.

> ....problemet er at der i på slutsedlen står 1,9 Diesel hvilket er det som
> bilen nok er.

Så har de i hvert fald pillet turboen af...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : neil danelaw [9000]

Dato : 14-10-03 20:07

> [...]
>
> Min far har købt en bil.
>
> Bilen blev annonceret som en VW Passat 1,9 TDI Diesel 100 HK fra måned 12

Dette er jo rendyrket bedrageri.

Er du medlem af FDM?

Fra : Ove Kristensen

Dato : 14-10-03 21:34

Hej !
Det kan eksperten fra Stevns vel svare på

Mvh
OveK.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-03 23:05

"Gunnar og Inger" <g.schmidt@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse ...
> Hej NG

Hej Michael..

> Min far har købt en bil.

Tillykke ? :-|

> [...]
>
> Nu har han så fået at vide af folk med forstand på disse sager at bilen ikke
> er en TDI med 100 hestekræfter, men blot en TD med 75 hestekræfter.

Først. Der findes 2 diesel motorer i en '95/96 Passat.
En 1,9 L TDi med 90 hk og en alm. 1,9 L TD med 75 hk.
Det må derfor antages, at betegnelsen i slutsedlen hentyder til:
1,9 = at den er på 1,9 L
Diesel = at det er en diesel motor. Ikke noget om den har turbo, intercooler,
insprøjtning eller lign.

> Dette er han selvfølgelig ikke tilfreds med og ringer til forhandleren for
> at ophæve handlen.

Hvilket jeg helt klart mener, at han er i sin gode ret til. Han har ikke fået
det, han har betalt/købt.
Er han medlem af FDM?

> Denne er dog ikke til at have med at gøre, men tilbyder dog at tilbagekøbe
> bilen, dog vil han kun give 70000 kr.

Hvilket I ikke sakl acceptere.

> Slutsedlen er underskrevet den 10 oktober 2003 og min far har lige afsluttet
> samtalen dags dato.

Hvis han ikke er medlem af FDM så skriv et brev til forhandleren.

> Dvs det har kostet min far 13000 kr at forhandleren bruger vildledende
> markedsføring.
>
> Hvordan står min far rent juridisk?

Godt.

> Jeg vil jo sige han har fuld ret til at ophæve handelen, men jeg er ikke
> jurist. Hvad siger I?

Det samme - både at han har ret til at ophæve, og jeg ikke er jurist.

Glem annoncen for bilen, hvis I har den!

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 15-10-03 09:03

> Hvilket jeg helt klart mener, at han er i sin gode ret til. Han har ikke
fået
> det, han har betalt/købt.
> Er han medlem af FDM?

Nej han er ikke medlem af FDM, desværre.

> Hvilket I ikke sakl acceptere.

Det er jeg glad for at høre.

> Det samme - både at han har ret til at ophæve, og jeg ikke er jurist.
>
> Glem annoncen for bilen, hvis I har den!

Igen, det er jeg glad for at høre.

Han har gemt annoncen for bilen og alt andet.

Hvad er næste skridt?

Forbrugerstyrelsen?

Hilsen

Michael

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 09:09

"Vibeke & Michael" <mogv@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er næste skridt?

Jeg synes - som jeg skrev - at I skal skrive et brev til ham. Send det
anbefalet.
Dels for at I har et bevis på, at han har modtaget det, og dels for at det
måske kan få ham til at forstå, at I mener det seriøst!

Skriv at I ikke har fået den varer, som I har betalt for, da I har købt en 1,9
TDI, og I derfor ønsker at hæve handlen.

Jeg formoder at din far ikke er kyndig inden for biler, samt at han ikke har
haft en sådan med ude at kigge på den.
En ukyndig kan ikke blot kigge på den eller ved at kører en tur i den afgøre,
om det er en 1,9 TD eller en 1,9 TDi.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 15-10-03 09:05

> [...]
> 1,9 = at den er på 1,9 L
> Diesel = at det er en diesel motor. Ikke noget om den har turbo,

I annoncen står der specifikt at bilen er en TDI og at den har 100 hk.

Hilsen

Michael

Fra : Thore Sorensen

Dato : 15-10-03 13:02

On Wed, 15 Oct 2003 00:04:46 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit
efternavn.com> wrote:

>Glem annoncen for bilen, hvis I har den!

De L'er, de l'er....der er vel et for meget...(?)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-03 13:07

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

> De L'er, de l'er....der er vel et for meget...(?)

Jep. Der skulle selvfølgelig have stået GEM.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 15-10-03 19:43

"> Min far har købt en bil.

> Bilen blev annonceret som en VW Passat 1,9 TDI Diesel 100 HK fra måned 12
> årgang 1995.
> Pris: 83000 incl. levering og plader.

Nye oplysninger:

Ifølge annoncen ville bilen blive leveret nysynet.
Min far har i dag modtaget registreringsattesten med med posten og ifølge
denne er bilen sidst synet 4. januar 2002.
Dette kan vist ikke kategoriseres som nysynet og har jeg ikke ret når jeg
påstår at dette også er grund nok til at ophæve handelen?

Hilsen

Michael

Fra : NRA

Dato : 18-10-03 23:09

Jeg vil ikke lade mig ind på det rent mekaniske, men alene holde mig til
det, som du spørger om.

Ved køb af løsøre indenfor kongeriget Danmark - herunder biler - gælder
købeloven. Når der er tale om handelskøb (fra forhandler til forbruger),
gælder Købelovens §§ 72-86. Relevant for din far i denne sammenhæng er KBL §
76 vedr. mangler, som ser sådan ud:
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som
en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

Som det med al tydelighed fremgår, så har sælgeren i din fars sag et problem
i relation til bestemmelsens stk. 1 nr. 1 og 2, når han ikke samtidig har
iagttaget stk 2.

Din far er derfor berettiget til at hæve handlen - medmindre sælger kan
levere den rigtige vare - hvilket følger af KBL § 78 stk. 1 nr. 4, som ser
sådan ud:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

Din far vil efter omstændighederne også kunne kræve erstatning, feks fordi
han ikke kan købe den lovede bil til den aftalte pris andre steder. Dette
følger af KBL § 80, som ser sådan ud:

§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve
skadeserstatning, hvis:

1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,

2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde
føje til at anse for korrekte,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han
kendte eller burde kende,

4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller

5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens
forsømmelse.

Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere kræve
skadeserstatning efter § 43, stk. 3.

Hvordan løses problemet så i praksis? Først præsenterer din far forhandleren
for ovennævnte bestemmelser. Hvis ikke det hjælper, må din far gå til en
advokat. (Forbrugerklagenævnet behandler ikke klager vedr. biler, hvor
handelsprisen overstiger 82.000 kr.) Finansiering af advokatomkostninger kan
ske via retshjælpsdækningen under familieforsikring. Advokaten har pligt til
at søge sit honorar inddrevet via retshjælpsdækning. Din far vil derfor
alene i det tilfælde, at forsikringsselskabet ikke vil yde dækning, risikere
at betale sagsomkostninger selv.

Håber det gav svar på dit spørgsmål.

Mvh

N. H. Rasmussen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 09:48

"NRA" <nra2dk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alene i det tilfælde, at forsikringsselskabet ikke vil yde dækning, risikere

Alt efter farens økonomi kan han også søge om fri proces...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 19-10-03 12:07

In news:rSikb.1048$ia6.19@news.get2net.dk,
NRA <nra2dk@yahoo.dk> typed:

[klip]

> Som det med al tydelighed fremgår, så har sælgeren i din fars sag et
> problem i relation til bestemmelsens stk. 1 nr. 1 og 2, når han ikke
> samtidig har iagttaget stk 2.

Enig.

> Din far er derfor berettiget til at hæve handlen - medmindre sælger
> kan levere den rigtige vare - hvilket følger af KBL § 78 stk. 1 nr.
> 4, som ser sådan ud:

Er manglen væsentlig? Ellers kan der jo ikke hæves.

[klip]

> [...]
> inddrevet via retshjælpsdækning. Din far vil derfor alene i det
> tilfælde, at forsikringsselskabet ikke vil yde dækning, risikere at

Enig - dog skal der betales en selvrisiko på retshjælpsforsikringen - 10
pct - minimum 2500 kroner.

Ellers et godt indlæg fra din side!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 12:48

> Er manglen væsentlig? Ellers kan der jo ikke hæves.

Det må da være en væsentlig manglen, at der ligger en anden motor i bilen....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens

Dato : 19-10-03 20:09

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Det må da være en væsentlig manglen, at der ligger en anden motor i
bilen....

Der er elementer nok til at hæve handlen, IMO.
Klassisk eksempel på snyd...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 22:38

"Mogens" <dkfritidbilER@SEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> bilen....
>
> Der er elementer nok til at hæve handlen, IMO.
> Klassisk eksempel på snyd...

Helt enig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens

Dato : 20-10-03 21:39

> Helt enig...

Jeg fandt lige denne i min linkssamling - har godt
nok ikke noget med denne tråd direkte at gøre, men
alligevel: www.fs.dk/pj/bil1.htm

/Mogens
Alfa Romeo!