Strømførende hegn og skiltning
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-03 14:16

Hej

Foranlediget af en tråd i dk.fritid.dyr.hund, vil jeg gerne vide om
det lovpligtigt at have skiltet at et hegn er (almindeligt) strømførende?

Jeg har ledt, men jeg kunne ikke finde ud af andet, end at man ikke må
hegne strudsefugle ind med strømførende hegn.

Personligt kunne jeg ikke forestille mig at det er påbudt, men på den
anden side så er der så meget jeg ikke kunne forestille mig.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 11-10-03 15:06

Jeg så i en tv udsendelse med Søren Ryge som forsægte holde bare 1 enkelt
gris.

Det var vist noget med at der skal skiltes for hver 10 meter hegn + der skal
både være et indvendigt og et udvendigt hegn med 5 m mellemrum...

Nu ved jeg ikke hvad det er du vil holde i denne indhegning men det med 10m
imellem skilte er vist en generel regel.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-10-03 14:00

> [...]
10m
> imellem skilte er vist en generel regel.

Det er skiltning om at det ikke er tilladt at fodre grisen(e), ikke et "du
skal passe på hvor du tisser"-skilt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-10-03 08:13

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> skrev Sat, 11 Oct
2003 16:06:13 +0200

>Jeg så i en tv udsendelse med Søren Ryge som forsægte holde bare 1 enkelt
>gris.

Den pågældende udsendelse var både dybt useriøs og direkte maipulerende.
Det handlede alene om at fremme Søren Ryges private synspunkter vedr.
veterinær kontrol af hobbylandmænd.

>Det var vist noget med at der skal skiltes for hver 10 meter hegn + der skal
>både være et indvendigt og et udvendigt hegn med 5 m mellemrum...

Det er en (iøvrigt velbegrundet) veterinærregel vedr. svin, som egentlig
ikke har noget med det gennerelle spørgsmål at gøre.

>Nu ved jeg ikke hvad det er du vil holde i denne indhegning men det med 10m
>imellem skilte er vist en generel regel.

For normale el-hegn skal der være advarselsskilte for hver 100 meter ud
mod offentligt befærdet område.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-10-03 14:22

Arne Feldborg wrote:

> For normale el-hegn skal der være advarselsskilte for hver 100 meter ud
> mod offentligt befærdet område.

Hm, ikke for at gjenere dig, men hvor har du det fra ?

Der er svjv intet krav om advisering af elhegning,
da det netop ikke er skadeligt for mennesker.
Men jeg ved jo ikke alt...

Men nok gjenerende... svjh......

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-10-03 09:17

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev Mon, 13 Oct 2003
15:22:29 +0200

>Hm, ikke for at gjenere dig, men hvor har du det fra ?

Jeg må desværre blive dig svar skyldig.

Det har, på trods af flere ihærdige forsøg, været mig umuligt at finde
frem til hvor jeg har denne oplysning fra. Så måske er det alligevel
bare en generel anbefaling fra producenternes side.?

Men iøvrig vil jeg (sådan helt u-juridisk) kalde det for en fornuftig
foranstaltning.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 16-10-03 10:50

On Thu, 16 Oct 2003 10:17:26 +0200 Arne Feldborg wrote:

> [...]
> frem til hvor jeg har denne oplysning fra. Så måske er det alligevel
> bare en generel anbefaling fra producenternes side.?

Jeg tror det stod i den gamle stærkstrømsbekendtgørelse.

Fra : Friberg

Dato : 17-10-03 13:25

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> det netop ikke er skadeligt for mennesker.

Næ, men et el-hegn er stærkt generende at røre ved! Er i øvrigt ikke
overbevidst om, at det ikke er farligt for en mand med hjerteproblemer.
Men igen, igen; der er åbenbart ingen lov, der påbyder advarsling!!

S Friberg

Fra : Friberg

Dato : 11-10-03 15:47

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> vil jeg gerne vide om
> det lovpligtigt at have skiltet at et hegn

Uvedkommende må ikke færdes inden for et omfangshegn.

Skilte, der informerer herom, skal placeres på omfangshegnet med en
indbyrdes afstand af maksimalt 100 meter.

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-03 16:25

Friberg <hushovmesteren_xxx@msn.com> writes:

> Uvedkommende må ikke færdes inden for et omfangshegn.
>
> Skilte, der informerer herom, skal placeres på omfangshegnet med en
> indbyrdes afstand af maksimalt 100 meter.

Der er for svin, og der skal stå at man ikke må fodre svinene. I dette
tilfælde var det en hestefold.

Det jeg er interesseret i, er om man skal skilte med at et hvilket som
helst strømførende hegn er strømførende. Og hvis det er lovpligtigt
vil jeg gerne have en lov og en paragraf.

Fra : Friberg

Dato : 11-10-03 17:04

> om man skal skilte med at et hvilket som
> helst strømførende hegn er strømførende

Ok, min tilgang var mere pragmatisk. Jeg har anskaffet det kraftigst
mulige lovlige anlæg til indhegning af mine lam og får. Da min
indhegning samtidig beskytter mod ræve og hunde følte jeg mig
tiltrukket af flere advarsler! Om der findes andet end
"Stærkstrømsbekendtgørelsen,Afsnit 9, 4.
udgave,Højspændingdinstallationer" gældende generelt ved jeg ikke. Men
formodentlig kan en ekstra advarsel ikke udgøre den store omkomstning.

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-10-03 17:43

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev ...
> Det jeg er interesseret i, er om man skal skilte med at et hvilket som
> helst strømførende hegn er strømførende. Og hvis det er lovpligtigt
> vil jeg gerne have en lov og en paragraf.

Hej Trine

Paragraffer kan jeg ikke give dig, men jeg kan fortælle, at vi pt er ved at
indhegne have, hvor der øverst skal sidde to elførende tråde. Vi fik af vide
af forhandleren, hvor vi har købt vores hegn og eltråde mv., at det *er*
lovpligtigt at have et advarselsskilt (så det købte vi også, formedelst 12
kr., så det var nok ikke for tjene kassen de sagde det

Mvh. Camilla

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-10-03 21:50

In article <3f8ad617$0$29365$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Camilla Scharff wrote:
> [...]
> lovpligtigt at have et advarselsskilt (så det købte vi også, formedelst 12
> kr., så det var nok ikke for tjene kassen de sagde det

Hvad tror du det koster at producere et plastik skilt med lidt text på?

JonB

Fra : Friberg

Dato : 14-10-03 17:52

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> om man skal skilte med at et hvilket som
> helst strømførende hegn er strømførende.

Nu har jeg undersøgt det lidt nærmere. Du skal overhovet ikke advare om
elektrisk hegn uanset dyrerace! Skiltningen på grises omfangshegn
vedrører slet ikke arten af omfangshegn.

Der findes tilsyneladende kun regler for den praktiske montering samt
hegnslovens afstandsbestemmelser til offentlig sti eller vej. Men altså
intet om advarselsskiltning, hvad jeg ellers gik og troede.

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-10-03 22:24

On 14 Oct 2003 16:52:24 GMT Friberg wrote:

> [...]
> hegnslovens afstandsbestemmelser til offentlig sti eller vej. Men altså
> intet om advarselsskiltning, hvad jeg ellers gik og troede.

Stærkstrømsbekendtgørelsen bestemmelser om el-hegn kan se her:

http://147.29.40.90/_SHOWF_A832200072/841&B20011250005REGL&0001&000014

Og der står ikke noget om at man skilte, med mindre det hører ind under:

13.1.2 Elektriske hegn skal installeres og anvendes således, at de ikke
forårsager fare for personer, dyr eller omgivelser.

Fra : Friberg

Dato : 16-10-03 15:15

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in

> der står ikke noget om at man skilte

Fuldstændig enig! Hvis du læser i sammenhæng med udgangsspørgsmålet
opdager du at den særlige og påkrævede skiltning omkring grise blev
omtalt. Denne skiltning har ikke noget med arten af hegn at gøre, som
jeg skriver, men skyldes alene særlige omstændigheder for grise, som
intet har med strømførende hegn at gøre. Det var der omtaltes.

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-10-03 22:29

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com> skrev i en meddelelse
> den særlige og påkrævede skiltning omkring grise

Vi overvejer at få en gris eller to næste sommer. Jeg har ikke tidligere
været opmærksom på særlige krav til skiltning/hegning, men vil selvfølgelig
overholde reglerne efter bedste evne.

Er der nogen, som ligger inde med et godt link til en overskuelig samling af
regler omkring hegning og skiltning ved grise?

Mvh

Henning

Fra : Friberg

Dato : 16-10-03 22:43

"Henning Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in

> ink til en overskuelig samling af
> regler omkring hegning og skiltning ved grise

Prøv:

http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Landsudvalget_Svin/Videnscenter/Fa
glige_publikation/Fokus_paa/Indheg_svin_friland/Index.htm?ID=3611

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com