Reelt enlig eller ej?
Fra : Nille

Dato : 11-10-03 00:01

Hej!

Jeg bor i lejet lejlighed i Jylland og modtager førtidspension. Jeg er
enlig.
Jeg påtænker at flytte til København og leje et værelse hos en ven.
Vil det få indflydelse for mit "reelt enlig" pensionstillæg?
Kan nogen påstå, at jeg så er 'samlevende' med denne ven?

Dette ville være en ret alvorlig sag - økonomisk - hvis jeg pludselig skulle
miste min
'status' som reelt enlig. Der er tale om måske 30-40.000 kroner på årsbasis.

Venlig hilsen Nille

Fra : Hans B

Dato : 12-10-03 07:41

"Nille" <xx@xx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil det få indflydelse for mit "reelt enlig" pensionstillæg?
> Kan nogen påstå, at jeg så er 'samlevende' med denne ven?

Tjaaa.. I København kan man alt muligt!!! Men som udgangpunkt mener jeg ikke
der er noget problem i det, forudsat at der forligger en lejeaftale som
beviser at der er tale om leje af et værelse. Omvendt skal din ven huske at
opgive lejeindtægten til skattevæsnet efter gældende regler.

Du kan godt være forberedt på at lokalcenteret i København ikke vil være
særligt forstående overfor dette: Der er en elendig, sjusket og rodet
sagsbehandlig her i KBH. Hvis du vil være helt sikker, kan du evt. skrive
til Hanne Reintoft på Ret og Pligt, DR. Jeg er sikker på at hun kan råde
m.h.t. faldgruber m.m.

mvh

Hans