2 års regel for udleje/fremleje
Fra : David Holm

Dato : 10-10-03 22:07

Hejsa

Kan i hjælpe med at afgøre en diskussion jeg har med en bekendt?

Så vidt jeg er orienteret vil en udlejning der forlænges ud over 2 år
resultere i at lejeren har ret til at blive boende uden mulighed for at
vedkommende kan smides ud, uanset om ejeren selv ønsker at bebo lejligheden.
Min bekendte mener at ejerne godt kan smide lejeren ud, blot med et års
varsel.

Hvem har ret?
Er reglerne anderledes v fremleje?

Tak

David

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-03 22:31

Scripsit "David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk>

> [...]

> Min bekendte mener at ejerne godt kan smide lejeren ud, blot med et års

Begge to, men din forudsætning er forkert. Det du kan huske noget om,
er sikkert:

Hvis et *tidsbegrænset* lejemål fortsætter ud over tidsbegrænsningen
uden at udlejer tager skridt til at bringe det til ophør (ved at bede
lejer om at flytte etc), bliver det automatisk til et ubegrænset
lejemål, som kun kan opsiges fra udlejers side efter de sædvanlige ret
stramme regler. (Lejeloven §80 stk 2)

Hvis det tidsbegrænsede lejemål bliver afløst af et nyt tidsbegrænset
lejemål, og det samme sker igen og igen, kan der eventuelt blive tale
om at tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis boligretten ikke finder den
"tilstrækkeligt begrundet i udjlerens forhold" - det vil sige, hvis
tidsbegrænsningerne blot er en måde for udlejeren at sikre sig at han
kan smide lejer ud ved at nægte at forlænge lejemålet (§80 stk 3).

Men der er ikke nogen fast grænse på 2 år for hvornår det kan komme på
tale.

Nu til dit spøgsmål:

Hvis ejeren af en lejlighed selv vil bebo den, kan han opsige
lejemålet (lejelovens §83 stk 1 litra a) med 12 måneders varsel (§86
stk 2), dog kun hvis betingelserne i §84 er opfyldt. Umiddelbart har
din bekendte altså ret.

Men §84 litra d siger at reglen kun gælder for ejerlejligheder hvis
udlejer har forbeholdt sig denne ret udtrykkeligt *inden* lejemålet
begyndte. Det kan føre til at du i visse tilfælde har ret.

(Baggrunden for litra d er at det stiller lejeren dårligere at han
ikke kan forlade sig på §85 som forpligter udlejer til at tilbyde ham
en anden lejlighed i ejendommen - det er selvsagt umuligt hvis udlejer
kun ejer den ene lejlighed - så derfor skal han have besked om det før
han beslutter sig til at flytte ind).

> Er reglerne anderledes v fremleje?

Nej, bortset fra at fremlejetager naturligvis kan blive nødt til at
flytte, hvis ejer lovligt opsiger eller hæver sin aftale med
fremlejegiver. Der kan så eventuelt blive tale om at fremlejetager får
ret til erstantning fra fremlejegiver der ikke har kunnet opfylde sine
forpligtelser (til at stille boligen til rådighed).

--
Henning Makholm "The spirits will have to knit like
banshees, but with enough spirits it *can* be done!"

Fra : David Holm

Dato : 11-10-03 12:07

Tak for dit uddybende svar!

Nu melder der sig lige et tillægsspørgsmål:

Hvis man laver en lejekontrakt som ikke er tidsbegrænset og man senere
vælger at sælge lejligheden, uden selv at bebo den i mellemtiden, kan man så
smide lejeren ud? Hvis ikke kan den nye ejer så såfremt han ønsker at bo
der?

mvh

David

Fra : SE

Dato : 11-10-03 14:16

"David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> smide lejeren ud? Hvis ikke kan den nye ejer så såfremt han ønsker at bo

Du kan ikke smide lejeren ud, da du ikke selv ønsker at bebo lejligheden. Du
er i det tilfælde nødt til at sælge lejligheden som udlejet (og som regel
med et vist tab....), hvorefter køber kan/skal sige lejeren op med et års
varsel, hvis han selv ønsker at bo der (men han kan jo også vælge at lade
lejeren bo der og så se det som en investering.....)

Ovenstående er fra lejeloven. Kan godt finde den relevante paragraf, men
havde ikke lige tid.........

Håber du fik svar.

/se