Risikoens overgnag
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-03 16:27

Jeg har gået i den tro, at når først en varer er overladt til fx en vognmand, så
er det hans problem, hvis der sker noget...
Er det forkert?

http://www.net-tjek.dk/ehandel/erhverv/levtekst.htm#3
Leveringsrisiko
Det er dig, der bærer risikoen, hvis varen bliver beskadiget, stjålet eller
lignende, før den er afleveret til forbrugeren. Det gælder, uanset om du selv
sørger for transporten eller overlader det til en fragtmand. (§)
Risikoen for varen overgår først til forbrugeren i det øjeblik, han eller hun
får varen leveret. Det gælder, uanset om varen er betalt eller ej.
Varen skal overgives til forbrugeren. Den må altså ikke blot sættes i en garage,
afleveres til naboen e.l., medmindre det er aftalt. Sker der skader på varen,
eller bliver den stjålet, før den bliver overgivet til forbrugeren, skal du
levere en ny vare.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-10-03 16:36

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> writes:

>Jeg har gået i den tro, at når først en varer er overladt til fx en vognmand, så
>er det hans problem, hvis der sker noget...
>Er det forkert?

I forhold til forbrugeren er det dit ansvar, at varen er blevet væk,
så du skal levere en ny til forbrugeren. Bagefter kan du komme efter
vognmanden og kræve betaling fra ham.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-03 16:37

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> I forhold til forbrugeren er det dit ansvar, at varen er blevet væk,
> så du skal levere en ny til forbrugeren. Bagefter kan du komme efter
> vognmanden og kræve betaling fra ham.

jeg har altid troet at det var omvendt. At hvis der skete en skade, så var det
en sag mellem køber og vognmand.
Det er jeg meget sikker på at min juralærer sagde... (Det er et par år siden, så
hukommelsen er måske ikke hvad den har været - eller er det blevet ændret i den
"nye" købelov?)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 16:46

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
siden, så
> hukommelsen er måske ikke hvad den har været - eller er det blevet ændret

Der er forskel på forbrugerkøb og handelskøb. I handelskøb (mellem
virksomheder) er risikoen overgået ved overdragelse til transportør (hvis
ikke andet er aftalt).

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-03 20:29

Per Christoffersen wrote:

> Der er forskel på forbrugerkøb og handelskøb. I handelskøb (mellem
> virksomheder) er risikoen overgået ved overdragelse til transportør (hvis
> ikke andet er aftalt).

Nemlig

Og paragrafhenvisningerne er:

Købeloven:

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for
der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når
genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig
forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med
skib, er bragt inden for skibssiden.

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens
grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-03 20:27

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> hukommelsen er måske ikke hvad den har været - eller er det blevet ændret i den

I handelskøb overgår risikoen for varen overfor køber ved levering.
Hvornår levering sker, tja det er afhængig af leveringsbetingelsen.

Se de international anerkendte her:
http://www.iccwbo.org/incoterms/preambles.asp

(og de gælder vist i vid udstrækning også for handler indgået ved
handelskøb her i landet)

I handelskøb kan der snildt opstå en situation, hvor en sag om varens
beskadeligelse eller bortkomst er mellem køber og vognmand.

Så du må lige spørge din juralærer om han mener om det er ved
forbrugerkøb eller i handelskøb

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : MAndersen

Dato : 10-10-03 17:13

> [...]
>
> I forhold til forbrugeren er det dit ansvar, at varen er blevet væk,
> så du skal levere en ny til forbrugeren. Bagefter kan du komme efter

Du kan komme efter ham hvis han er ansvarlig for den skete skade, og i
øvrigt kun med en ansvarsbegrænsning der hedder 8,33 SDR. pr. kg. (ca. kr.
75 pr. kg.)

En chip på 20 gram er således ikke meget dækket....
Hvis hans lastbil bliver stjålet, er han ikke ansvarlig for skade overgået
godset.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Rune Wold

Dato : 10-10-03 18:49

Morten Fruergaard wrote:

[klip]

> Det er dig, der bærer risikoen, hvis varen bliver beskadiget, stjålet
> eller lignende, før den er afleveret til forbrugeren.

I forbrugerkøb er den deklaratoriske hovedregel stadig, at der er tale
om et afhentningskøb, jf. KBL § 9. I dette tilfælde går risikoen over
når køberen afhenter salgsgenstanden i butikken.
Når det er aftalt, at genstanden skal forsendes til køber, går risikoen
først over ved overgivelsen, jf. KBL § 73 (købers besiddelse)

[klip]

> Det gælder, uanset om du selv sørger for transporten eller overlader
> det til en fragtmand.

Medmindre andet aftales med forbrugeren, da KBL § 73 ikke er præceptiv.

[klip]

> Risikoen for varen overgår først til forbrugeren i det øjeblik, han
> eller hun får varen leveret.

Og levering er enten sket ved afhentningen i butikken (§ 9), overgivelse
til forbrugeren (§ 73) eller overgivelse til fragtfører, hvis dette er
aftalt med forbrugeren.

[klip]

> Det gælder, uanset om varen er betalt eller ej.

Ja selvfølgelig, risikoens overgang er som hovedregel betinget af
levering, jf KBL § 17.

[klip]

> Den må altså ikke blot sættes i en garage, afleveres til naboen e.l.,
> medmindre det er aftalt.

Ja, medmindre det på på forhånd er aftalt med forbrugeren, at risikoen
går over tidligere.

[klip]

> Sker der skader på varen, eller bliver den stjålet, før den bliver
> overgivet til forbrugeren, skal du levere en ny vare.

Ja ja det godt, men man skal blot bemærke, at fordringshavermnora
reglerne (KBL § 33-37) også finder anvendelse i forbrugerkøb. I medfør
af disse regler kan risikoen f.eks. gå over på køberen, når han ikke er
hjemme til at modtage varerne.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);