Spgm om patenter / ophavsret
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-03 18:31

Ansporet af amerikansk praksis har jeg lige par sporgsmål:

Firma A patenterer et metode eller et produkt. Eksempelvis
en stjerneskrue med 5 "arme". Dele af branchen hvor A normalt
afsætter sine produkter begynder at producere og sælge skrue
og værktoj uden licens. A er bevidst om dette men gor intet.
A venter 3 år, alle håndværkere har nu skiftet deres værktoj,
og alle bruger nu 5-stjernede skruer. Der er installeret MANGE
5-stjernede skruer rundt omkring.

Nu da Firma A's produkt har verdensdominansen, så vælger A at
lave cash-in på deres patent, og sagsoger alle producenter af
de 5-stjernede og vil have 0.01 ore/skrue, og 1 kr pr. stykke
værktoj solg de sneste 5 år.

Kan A gore dette ? Eller fortaber de deres ret til erstatning ved
ikke at reagere da krænkelsen bliver dem kendt ? Hvor meget
må man "nole" her ?

Og så lige til SCO sagen:
Jeg har et værk som jeg har ophavsret til. Jeg placerer det
min hjemmeside, og opfordrer folk til at hente det, rette i
det forbedre det, og giver dem ubegrænset lov til at kopiere
det videre, sålænge de ikke begrænser modtagerens ret til at
kopiere videre under samme vilkår.

Nu beslutter jeg mig så for, at jeg vil have penge. Så jeg
gor nu krav på betaling for alle de kopier fok har hentet
fra mig (holder nok ikke pga aftaleretten), men også for
de kopier de jvf aftalen har givet videre. Det går jeg ud
fra ikke er muligt ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-03 08:11

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra mig (holder nok ikke pga aftaleretten), men også for
> de kopier de jvf aftalen har givet videre. Det går jeg ud

Selvfølgelig er det ikke det.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-03 20:29

On 2003-10-09,
Morten Fruergaard <mitfornavn@mit> wrote:

> Selvfølgelig er det ikke det.

Jeg kan godt se at det er fornuftigt at jeg ikke kan. Der er
jo indgået en aftale mellem mig og et led, som jo reelt har
haft en fuldmagt (i form af Gnu Public License). Denne legitimation
har været lovlig, og til at bekræfte, da enhver kunne ved at
acceptere betingelserne kunne hente det samme direkte hos SCO.

De påstår dog nu, uden at de har fjerne softwaren, at
virksomheden ikke vidste hvad den gjorde da den lagde ting ud
under GPL. De har dog endnu ikke stoppet dette.

Så lige SCO sagen mener jeg også ikke har nogen chance i
et dansk retssystem, ligesom SCO også har trukket næsen til
sig i Tyskland, og ikke længere der udtaler sig om sine
rettigheder.