Tyveri og erstatning af immaterielle aktiv~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-03 20:31

Der har været en lille diskussion i forbruger nyhedsgruppen.

En softwarepirat P laver ulovlige kopier af eksempelvis Windows.
Piraten sælger piratkopien til forbruger F.

Microsoft kommer nu og konstaterer at P har solgt ulovlige
kopier af Windows, og indgår et forlig med P så han betaler
for de kopier han har videresolgt.

Nu er sporgsmålet så, har forbrugeren F nu en lovlig kopi af
Windows ? Microsoft har fået erstatning udbetalt af P, og
da de ikke kan få dobbelt erstatning, så kan de ikke kræve
penge for softwareproduktet hos F.

Såfremt Microsoft mener F skal slette/tilbagelevere softwareproduktet,
så har F vel krav på at få den erstatning der er betalt til MS for
produktet ? da de eller ville få dobbelt erstatning.

Det er klart F laver noget ulovligt når han kober piratkopien,
men når der er betalt for licensen, er han så lovlydig ? Vil man
straffe en hvor det strafbare forhold er bragt til ophor med
okonomisk gevinst til den forulempede som resultat ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-10-03 09:54

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er sporgsmålet så, har forbrugeren F nu en lovlig kopi af
> Windows ? Microsoft har fået erstatning udbetalt af P, og
> da de ikke kan få dobbelt erstatning, så kan de ikke kræve
> penge for softwareproduktet hos F.

Man må kun anvende ophavsretsligt beskyttet materiale, hvis man har en
aftale med indehaveren af ophavsretten om det. F har ingen aftale med
Microsoft, og må derfor ikke anvende deres software.

Længere er den diskussion vist ikke. Tankerne om dobbelt erstatning mv kan
jeg ikke rigtig sætte mig ind i. Både P og F forbryder sig mod ophavsretten,
og kan derfor begge to blive erstatningspligtige efter ophavsretslovens §83.

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-03 17:42

On 2003-10-08,
Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> aftale med indehaveren af ophavsretten om det. F har ingen aftale med
> Microsoft, og må derfor ikke anvende deres software.

Delvist enig, men såfremt P har betalt fuld erstatningspris til
Microsoft, så vil et rimeligt vederlag for F være 0,00 kr, og en
fortsat ret til at bruge produktet. Microsoft har vel ikke krav
på en erstatning storre end deres potentielle fortjeneste ?

Straf af piraten P efter pgf 76 er et samfundsanliggende og
irrelevant for F.

Er kob af piratsoftware at regne som hæleri ? Eller er hæleri
noget der kun omfatter kriminelle handlinger i straffeloven ?
Hvis ikke, så er en kunde i en taxa der får chaufforen til at
kore for hurtigt også en hæler i yderste konsekvens.

> [...]
> og kan derfor begge to blive erstatningspligtige efter ophavsretslovens §83.

Korrekt, men den samlede erstatning kan vel ikke overstige mere
end den mulige fortjeneste ? Dvs hvis piraten har betalt fuld
licenspris, så må han vel have en licens, da MS ellers vil have
fået erstatning for en langt storre ydelse end den leverede.

(Typisk vil piraten nok forhandle sig til en lavere pris, mod
ikke at få licensretten, men denne situation har vi ikke her.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-03 20:52

Povl H. Pedersen skrev:

>Er kob af piratsoftware at regne som hæleri ?

Ja.

§ 290.   For hæleri straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og
   6 måneder den, som uberettiget modtager eller skaffer sig
   eller andre del i udbytte, der er opnået ved en strafbar
   lovovertrædelse, og den, der uberettiget ved at skjule,
   opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på
   lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden
   udbyttet af en strafbar lovovertrædelse.

Ophavsretsloven fastsætter en straf for ulovlige kopier. Derved
bliver køb af disse til hæleri.

>Eller er hæleri noget der kun omfatter kriminelle handlinger i straffeloven ?

Nej.

>(Typisk vil piraten nok forhandle sig til en lavere pris, mod
>ikke at få licensretten, men denne situation har vi ikke her.)

Hvor mange af den slags forhandlinger har du førstehåndskendskab
til? evt. bare andenhånds?

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-03 20:49

On 2003-10-08,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>    udbyttet af en strafbar lovovertrædelse.
>
> Ophavsretsloven fastsætter en straf for ulovlige kopier. Derved

Taxavognmanden der ved at hans weekendchauffor korer lidt rigeligt
hurtig er også hæler. Der er pludseligt ret mange der bliver hælere
hvis det fortolkes bredt.

> Nej.

> Hvor mange af den slags forhandlinger har du førstehåndskendskab
> til? evt. bare andenhånds?

Ingen, kun kendskab til dem der har været i pressen. En enkelt
gange trediehåndskendskab (en ansat i en virksomhed der angiveligt
handlede en pris af, den bekendte havde ikke direkte adgang til
forhandlingsresultater). Så har der været dem i nyhedsgrupperne
hvor der indgås forlig med privatpersoner langt under fuld pris.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-10-03 07:57

> [...]
> fortsat ret til at bruge produktet. Microsoft har vel ikke krav
> på en erstatning storre end deres potentielle fortjeneste ?

Spørgsmålet om ret til anvendelse hænger ikke sammen med erstatningen.
Erstatningen er en godtgørelse for den uberettigede brug. Herudover skal der
naturligvis betales fuld pris hvis man ønsker fortsat at anvende materialet.

> Straf af piraten P efter pgf 76 er et samfundsanliggende og
> irrelevant for F.

Som jeg læser §2, stk. 2 så er F også i farezonen. Under alle omstændigheder
anvender han stadig ophavsretsligt beskyttet materiale uden en aftale herom.

> [...]
> licenspris, så må han vel have en licens, da MS ellers vil have
> fået erstatning for en langt storre ydelse end den leverede.

Se mit svar ovenfor. Erstatningen er ikke en 'forsinket licensbetaling'. Det
kunne ellers være rart, - så villle anvendelse af piratsoftware være en alt
at vinde og intet at tabe situation. Hvis man ikke bliver opdaget, er det
fint. Og hvis man bliver opdaget, så betaler man bare normalpris...

Kravet efter §83 skal opgøres i to dele: vederlag for brugen, og en
erstatning for yderligere skade. Derfor kan der principielt godt blive tale
om en samlet betaling der er større end den mulige fortjeneste.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-10-03 10:59

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> naturligvis betales fuld pris hvis man ønsker fortsat at anvende

Et eksempel:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20574

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-03 21:18

On 2003-10-09,
> [...]
> naturligvis betales fuld pris hvis man ønsker fortsat at anvende materialet.

Vi er enig om at den uberettigede brug skal erstattes. Men sålænge
det kun drejer sig om en og samme version af softwaren, så vil
licenshave have meget svært ved at dokumentere at de har tabt mere
end produktet vil koste i fuld handel. (Faktisk bor de vel fratrække
grosist- og forhandleravancer samt moms). I dette tilfælde ville de
principielt være stillet på samme måde som hvis lovbruddet ikke var sket,
og der var kobt en licens, og denne var lovlig.

Hvis de ikke skal stilles bedre end de var hvis lovbruddet ikke var sket,
så skal erstatningen enten være mindre, eller licensen skal blive lovlig.

En fuld licens på datoen for lovbruddet ville jo gælde fremover.

Du henviser til en anden artikel hvor der betales 100.000 kr i
frivillig erstatning af en virksomhed + licenser bringes i orden.
Som jeg tidligere har fået indtryk af, så dækker disse ekstra penge
bl.a. forbrug af software der ikke kobes licens til, samt nogle
penge til at dække sagens omkostninger. Med dagens advokatregninger
på ikke under 1500 kr/time, så er der kun tale om max 60 timers
advokathonorar, og al tid til softwareaudit m.m. er så gratis.

Så jo, jeg vil godt indromme at det sagtens kan koste 25.000 kr
ikke at betale for et 10 kr shareware program. Disse penge går dog
så ikke til shareware author, der ikke tjener mere end 10 kr, men
til omkostninger, herunder advokaters fortjeneste

Meget ofte med software, så findes der også software som de store
IKKE har rettighederne til. Og disse små der ikke er medlem af
BSA får ikke deres rettigheder forsvaret ved straf af de
kriminelle, når BSA indgår et forlig uden at melde de kriminelle
handlinger.

> [...]
> erstatning for yderligere skade. Derfor kan der principielt godt blive tale
> om en samlet betaling der er større end den mulige fortjeneste.

Såfremt der rejses krav mod piraten om fuld dækning for alle de
videresolgte kopier, så er der ikke nogen yderligere skade, så er
der kompenseret for den påståede foregåede såvel som for den fremtidige
brug.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 08:48

> On 2003-10-09,

Jeg tror du skal vænne dig til, at erstatning og vederlag for ulovlig brug
ikke kan træde istedet for en aftale om køb af rettigheder.
Det er eksempelvis ikke ualmindeligt, at fotografer kræver dobbelt betaling
for ulovlig brug af deres billeder, samtidig med at der skal indgås en
aftale med yderligere betaling, hvis brugen skal fortsætte.

Konklusionen er (i dette tilfælde) at forbrydelse kun betaler sig, hvis det
ikke bliver opdaget

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-03 16:50

On 2003-10-10,
> [...]
> for ulovlig brug af deres billeder, samtidig med at der skal indgås en
> aftale med yderligere betaling, hvis brugen skal fortsætte.

Man kan forlange hvad man vil, og hvis den anden part accepter, så
er det OK. Men der står i Karnov hvad "listeprisen" er, og "kober"
kan vel nojes med at betale dette for hvert lovbrud.

Det er så muligt at han ikke fremover kan kobe billeder af fotografen.

> Konklusionen er (i dette tilfælde) at forbrydelse kun betaler sig, hvis det
> ikke bliver opdaget

Det er vel som det altid har været.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 17:04

> [...]

> er det OK. Men der står i Karnov hvad "listeprisen" er, og "kober"
> kan vel nojes med at betale dette for hvert lovbrud.

Og hvad er listeprisen så?

Og hvordan hænger en listepris sammen med din øvrige argumentation med
prisfastsættelser?

/Per