"Devilicious" skrev d. 06-10-03 23:09 dette indlæg :
> "Søren Jul Nielsen" <s.j.nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f81d4b6$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >Hvis et firma fremsender en rykkerskrivelse til
> > mig, og i rykkerskrivelsen hævder firmaet, at denne skrivelse er
> > skrivelse nummer to, og at der derfor er blevet pålagt et
rykkergebyr
> > på f.eks. kr. 125,00.
> > Jeg har aldrig modtaget det første girokort, måske p.g.a. flytning
> > (som dog er anmeldt til postvæsen m.m.), eller også er brevet
> > med girokortet ganske enkelt blevet væk i posten, det hænder jo
> > også. Der er ikke nogen tvivl om at jeg skylder pengene (som faktisk
> > er kr. 38), men at de kan hævde at have fremsendt en tidligere
skrivelse
> > gør mig en smule harm.
> > Hvordan forholder man sig her. Det er jo i praksis umuligt at
dokumentere
> > at man IKKE har modtaget et brev, og det er jo i praksis også
umuligt
> > for det pågældende firma at dokumentere at jeg faktisk har modtaget
> > det, da det jo ikke er sendt rekommanderet. De kan jo godt
dokumentere
> > at de har sendt brevet, men det er jo ikke det samme som at jeg har
> > modtaget det....?
>
>
> Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på det, men jeg våger pelsen..
>
> For det første mener jeg der er et loft over hvilke rykkergebyrer man
> generelt må opkræve. For pengeinstitutter er det ihvertfald kr. 100,
men jeg
> mener faktisk det er en generelt regel. Kan dog ikke på stående fod
komme i
> tanke om hvor den er beskrevet.
>
> For det andet, er det en gammel grundtanke, at 'pengeskyld er bringe
skyld'.
> Dvs., at hvis du skylder et beløb til en fastsat dato, er det dit
ansvar at
> bringe pengene til fordringshaver inden dette tidsrum. I yderste
konsekvens
> betyder dette at bringe beløb til kreditors plads, for at opnå
frigørende
> virkning.
> Normalt sender kreditor et indbetalingskort eller en faktura med et
reg. nr.
> plus kontonummer, men det ændre ikke ved, at det er de ansvar at
bringe
> betalingen til kreditor.
>
> Hvis du konkret får en 'rykker 2', kan du altid bede kreditor oplyse
hvornår
> der var sat betalingsfrist, samt om hvornår rykker 1 er afsendt. Du
får ikke
> nødvendigvis noget ud af det, men kan muligvis ved lidt forhandling
slippe
> uden om rykkergebyret, hvis du træffer aftale om omgående indfrielse
af
> fordringen. Dette er oftest korrekt hvis du er 'en god kunde', her
forstået
> som en meget rentabel kunde, i et konkurrencepræget marked.
>
> (OT: Andre end mig der har bidt mærke i hvor ofte kunder betegner sig
selv
> som 'gode kunder', blot fordi de har været kunder i en årrække, selv
om
> forretningen har negativt DB på dem?)
> Undskyld jeg spørger men hvad betyder "frigørende virkning
>
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"