Vedtægter i en almen boligforening?
Fra : @ndersen

Dato : 06-10-03 20:38

Nedenståenede er et udsnit af vedtægterne i en almen boligforening.
Problemet er, at hovedbestyrelsen ved næste repræsentantskabsmøde henstiller
til repræsentantskabet, at vedtægterne skal ændres.
Jeg mener så, at når der i § 8 står, at medlemmerne er foreningens øverste
myndighed, og at de udøver denne myndighed igennem repræsentantskabet, så
skal ændringsforslaget ud til afstemning i de forskellige afdelinger, før
der kan stemmes om noget så vigtigt som at ændre foreningens vedtægter.
Eller tager jeg fejl?

Kapitel 3
Foreningens ledelse
Repræsentantskabet
§ 8. Medlemmerne er foreningens øverste myndighed og udøver denne myndighed
gennem
repræsentantskabet.
Stk. 2. Repræsentantskabet består af foreningens bestyrelse og 1 - 3
repræsentanter for
hver afdeling, jf. §§ 14 og 17.
Stk. 3. Repræsentantskabet træffer be slutning om:
1) Hvorvidt foreningen helt eller delvist skal administreres af en
forretningsfører, herunder af
en almen forretningsførerorganisation eller et alment andelsselskab.
2) Valg af revisor.
3) Foreningens byggepolitik.
4) Erhvervelse eller salg af foreningens ejendomme.
5) Væsentlig forandring af foreningens ejendomme.
6) Grundkøb.
7) Iværksættelse af nyt byggeri.
8) Nedlæggelse eller salg af en afdeling.
9) Ændring af vedtægterne.
10) Opløsning af foreningen.

Mvh
Og på forhånd tak!
@ndersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-10-03 06:46

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Eller tager jeg fejl?

Så vidt jeg kan se: ja.

> Stk. 3. Repræsentantskabet træffer be slutning om:

- klip en masse punkter -

> 9) Ændring af vedtægterne.

Hilsen Inger

Fra : Else Holm

Dato : 07-10-03 08:39

> Nedenståenede er et udsnit af vedtægterne i en almen boligforening.
<klip>
> [...]
> 6) Grundkøb.
> 7) Iværksættelse af nyt byggeri.
> 8) Nedlæggelse eller salg af en afdeling.

- men der er sandsynligvis specielle regler for med hvilket stemmetal,
vedtægtsændringer kan vedtages. I "min" almene boligforenings
vedtægter står der f. eks., at "Forslag om ændring af vedtægterne
eller opløsning af boligforeningen kan kun vedtages, hvis 2/3 af
repræsentanterne er mødt, og 2/3 af de afgivne stemmer er for
forslaget." . og så er det nedfældet, hvad der skal ske, hvis denne
regel ikke opfyldes.

--
Else