/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
falsk regning fra internet firma...?
Fra : Henrik Petersen


Dato : 06-10-03 19:49

Hej læser

Hasr sikkert været oppe før...

Min svigerfar har fået en regning fra et firma på nette på en telefon
opkald, som de siger er fra hans pc, han har aldrig ringet til deres telefon
nummer, han har en log fil på computeren, der viser at han ikke var online
på det tidspunkt, hvor opkaldet har forgået og han har aldrig indgået nogen
aftale om dette..

Der var en mansse postyr i hjemmet da deres dreng så måtte var den der havde
gjort det, for svigerfar havde jo ikke. men drengen siger det ikke er han og
referere til log filen.....

hvad skal de gøre....jeg mener de skal skrive til firmaet og gøre opmårksom
at de ikke kan annnerkende deres krav, er dette rigtigt og hvis firmaet så
vil videre, så har de bevisgyrden og dette kan de ikke komme så langt med,
da de ikke har nogle aftele...rigtigt ikk...så er der vel oxo forbrugerklage
nævnet ikk....

nogle råd her...?

henrik



 
 
Karsten Kryger Hanse~ (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Kryger Hanse~


Dato : 06-10-03 19:56

> nogle råd her...?

For en journalistisk populær-udgave, kig da på DR's Kontant har haft emnet
oppe at vende. Se mere på http://www.dr.dk/nyheder/tv/kontant/

Forbrugernes Hus har også en side tilegnet til emnet:
http://www.fi.dk/ret/aftaler/telesex/

Forbrugerstyrelsen har nogenlunde de samme informationer som det ovenstående
link, men formodentlig lidt mere dybdegående:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fkn/tbs.htm

Mvh.
Karsten



Karsten Kryger Hanse~ (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Kryger Hanse~


Dato : 07-10-03 21:14

Lidt mere nyt om telesex-firmaer kan findes på
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20995

Mvh.
Karsten



Martin Andersen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 06-10-03 20:53

Henrik Petersen wrote:

Cut.

Sæt ild til regningen.
Firmaet har lige fået forbud mod at sende ud regninger på
den måden. De bruger vis nummer for at finde ejeren af telefonen, men
det er slet ikke sikkert det er den person der har ingået en aftale med
firmaet.

Martin.

Morten Fruergaard (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 07-10-03 10:58

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse
> Sæt ild til regningen.
> Firmaet har lige fået forbud mod at sende ud regninger på
> den måden. De bruger vis nummer for at finde ejeren af telefonen, men
> det er slet ikke sikkert det er den person der har ingået en aftale med
> firmaet.

Må CarPark og hvad de nu hedder så udskrive en regning blot ud fra en
nummerplade?

Det er jo ikke sikkert, at det er ejeren af bilen, der har indgået en aftale med
dem...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Bertel Lund Hansen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-10-03 21:36

Henrik Petersen skrev:

>hvad skal de gøre....jeg mener de skal skrive til firmaet og gøre opmårksom
>at de ikke kan annnerkende deres krav, er dette rigtigt og hvis firmaet så
>vil videre, så har de bevisgyrden og dette kan de ikke komme så langt med,
>da de ikke har nogle aftele...rigtigt ikk...så er der vel oxo forbrugerklage
>nævnet ikk....

Lige præcis. Det er en god idé at skrive og afvise kravet - men
skriv kun én gang. Der er ingen grund til at fylde en A4-mappe
med (enslydende) svar.

Gem kopi og få postkvittering for afsendelsen, så kan I arkivere
alle de følgende henvendelser lodret medmindre det er en
indkaldelse til en retssag (som de taber).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Gebbe (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Gebbe


Dato : 06-10-03 21:57


"Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> skrev i en meddelelse
news:blsdfb$lst$1@news.cybercity.dk...
> Hej læser
>
> Hasr sikkert været oppe før...
>
> Min svigerfar har fået en regning fra et firma på nette på en telefon
> opkald, som de siger er fra hans pc

Åh hold nu op du ved godt med dig selv at alle vil se gratis fisse - slik - sut og det
hele som jeg kan helt gratis - på din regning



Mari (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 06-10-03 22:05


"Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> skrev i en meddelelse
news:blsdfb$lst$1@news.cybercity.dk...
> hvad skal de gøre....jeg mener de skal skrive til firmaet og gøre
opmårksom
> at de ikke kan annnerkende deres krav,

Ja, kort og præcist.
Kan gøres i 1½ linie med et "Har ikke anvendt telefonen i det
tidsrum - og har ikke kontaktet deres virksomhed på andre tidspunkter,
hvorfor de ikke kan anerkende at skylde dem noget."

Og med Cc: til Forbrugerstyrelsen til orientering.
De samler på den slags breve.

Og så skal de fluks lave en sikkerhedskopi af logfilen.

/Mari


Bertel Lund Hansen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-10-03 22:36

Mari skrev:

>Og så skal de fluks lave en sikkerhedskopi af logfilen.

Nej, det er ikke nødvendigt. De får ikke brug for at bevise at de
ikke har ringet. Det er fidusfirmaet der skal bevise ikke blot at
der er ringet fra deres telefon og med deres computersystem, men
også *præcis* hvem der gjorde det *og* at der forelå en gyldig
aftale inden taksameteret blev sat i gang.

Det kan de ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jonas Kofod (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 07-10-03 11:35

> Nej, det er ikke nødvendigt. De får ikke brug for at bevise at de
> ikke har ringet. Det er fidusfirmaet der skal bevise ikke blot at
> der er ringet fra deres telefon og med deres computersystem, men
> også *præcis* hvem der gjorde det *og* at der forelå en gyldig
> aftale inden taksameteret blev sat i gang.

Det er rigtigt at der ikke behøves beviser for at modvise sin skyld i
relevans til den her sag.
Logfilen gør ingen forskel.

Men hvis man ikke blot er interesseret i at undgå at betale regningen - men
ydermere vil rejse sigtelse mod virksomheden for at udsende falske regninger
(dette ville nok ske i forbrugerstyrelse regi) så vil jeg da nok mene at en
logfil kunne have relevans.

Logfilen viser jo at virksomheden ikke bare udskriver regninger på grundlag
af nummerviseren (som er et ugyldigt grundlag), men derimod at de med
overlæg har udsendt regningen uden noget grundlag overhovedet.
Kort sagt virksomheden har:
Med nummerviseren iorden: Et krav de ikke kan få medhold i.
Uden nummerviseren iorden: Risiko for dom for bedrageri.
Her gør logfilen en forskel.



Bertel Lund Hansen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-10-03 14:03

Jonas Kofod skrev:

>Men hvis man ikke blot er interesseret i at undgå at betale regningen - men
>ydermere vil rejse sigtelse mod virksomheden for at udsende falske regninger
>(dette ville nok ske i forbrugerstyrelse regi) så vil jeg da nok mene at en
>logfil kunne have relevans.

Enig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Andersen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 07-10-03 15:02

Jonas Kofod wrote:


>
> Logfilen viser jo at virksomheden ikke bare udskriver regninger på
> grundlag af nummerviseren (som er et ugyldigt grundlag), men derimod at de
> med overlæg har udsendt regningen uden noget grundlag overhovedet.
> Kort sagt virksomheden har:
> Med nummerviseren iorden: Et krav de ikke kan få medhold i.
> Uden nummerviseren iorden: Risiko for dom for bedrageri.
> Her gør logfilen en forskel.

En logfil fra egen computer har ingen værdi, det er altfor nemt
at ændre i den. I stedet skal man have fat i logfilen hos
internetudbyderen.

Martin.

mcisten (07-10-2003)
Kommentar
Fra : mcisten


Dato : 07-10-03 15:41

Uanset log fil eller ej skal der stadig være indgået en aftale mellem
udbyderen og modtageren.
I tilfældet med Nordic Media er der ikke indgået aftale, da de bruger en
dailer der automatisk installerer sig på din pc og derefter kalder et andet
nr. op. For brugeren ser det ud som om han surfer videre på sin normale
forbindelse.
Man lukker hullet ved at opdatere sin browser og sætte sikkerheden til
mellemhøj. Evt. kan man installere zonealarm (www.zonealarm.com) eller en
dailer-killer.
Det er kun brugere der kører via modem der rammes.

Så alt i alt er der ikke indgået nogen aftale mellem bruger og udbyder.

Mv,


"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse
news:3f82c762$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jonas Kofod wrote:
>
>
> >
> > Logfilen viser jo at virksomheden ikke bare udskriver regninger på
> > grundlag af nummerviseren (som er et ugyldigt grundlag), men derimod at
de
> > med overlæg har udsendt regningen uden noget grundlag overhovedet.
> > Kort sagt virksomheden har:
> > Med nummerviseren iorden: Et krav de ikke kan få medhold i.
> > Uden nummerviseren iorden: Risiko for dom for bedrageri.
> > Her gør logfilen en forskel.
>
> En logfil fra egen computer har ingen værdi, det er altfor nemt
> at ændre i den. I stedet skal man have fat i logfilen hos
> internetudbyderen.
>
> Martin.



Kim Ludvigsen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 07-10-03 16:35

mcisten wrote:
>
> I tilfældet med Nordic Media er der ikke indgået aftale, da de bruger en
> dailer der automatisk installerer sig på din pc og derefter kalder et andet
> nr. op.

Kan du ikke lige forsyne os med et link, der kan underbygge den påstand?
Altså en adresse, hvor man kan få installeret en dialer automatisk. Vær
opmærksom på, at du reelt beskylder Nordic Media for bedrageri - det er
ikke tilrådeligt, medmindre du kan bevise det (omend jeg tror, firmaet
har andet at lave end at sagsøge dig for injurier).

> Man lukker hullet ved at opdatere sin browser og sætte sikkerheden til
> mellemhøj.

Hvilken browserversion skal man opdatere til for at kunne indstille
sikkerheden til mellemhøj? I min Windows ME med Internet Explorer
6.0.2800.1106 findes den mulighed ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kenneth Iversen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Iversen


Dato : 07-10-03 23:00

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3F82DD0F.C76@kimludvigsen.dk...
> Hvilken browserversion skal man opdatere til for at kunne indstille
> sikkerheden til mellemhøj? I min Windows ME med Internet Explorer
> 6.0.2800.1106 findes den mulighed ikke.

Under sikkerheds fanen, klik på standardniveau og den skulle
komme frem. Der er den ihvertfald i mit XP. Man kan ikke
se "slideren" hvis man har valgt brugerdefineret niveau.

XFUT dk.edb.system.ms-windows
Svar på dette indlæg kan kun ses i ovenstående gruppe.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp


Lars (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 11-10-03 15:29

Hej,

Man kan jo selv prøve at gå ind på www.girlscam.de . Her får man installeret
dialeren.

Mvh Lars

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3F82DD0F.C76@kimludvigsen.dk...
> mcisten wrote:
> >
> > I tilfældet med Nordic Media er der ikke indgået aftale, da de bruger en
> > dailer der automatisk installerer sig på din pc og derefter kalder et
andet
> > nr. op.
>
> Kan du ikke lige forsyne os med et link, der kan underbygge den påstand?
> Altså en adresse, hvor man kan få installeret en dialer automatisk. Vær
> opmærksom på, at du reelt beskylder Nordic Media for bedrageri - det er
> ikke tilrådeligt, medmindre du kan bevise det (omend jeg tror, firmaet
> har andet at lave end at sagsøge dig for injurier).
>
> > Man lukker hullet ved at opdatere sin browser og sætte sikkerheden til
> > mellemhøj.
>
> Hvilken browserversion skal man opdatere til for at kunne indstille
> sikkerheden til mellemhøj? I min Windows ME med Internet Explorer
> 6.0.2800.1106 findes den mulighed ikke.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen



Kim Ludvigsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-10-03 16:10

Lars wrote:

> Man kan jo selv prøve at gå ind på www.girlscam.de . Her får man installeret
> dialeren.

Jeg får en advarselsboks om en filoverførsel, hvis jeg forsøger at få
adgang til noget af det mere spændende materiale på sitet. Når den
pågældende exe-fil er hentet, skal jeg selv starte den for at få
installerer dialeren. Hvis man har adsl- eller kabelmodem, skal man i
stedet ringe til et telefonnummer og indtaste en femcifret kode.

Ingen af tilfældene kan kaldes automatisk, faktisk skal man være ret så
meget med i processen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jonas Kofod (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 07-10-03 21:55

> > Logfilen viser jo at virksomheden ikke bare udskriver regninger på
> > grundlag af nummerviseren (som er et ugyldigt grundlag), men derimod at
de
> > med overlæg har udsendt regningen uden noget grundlag overhovedet.
> > Kort sagt virksomheden har:
> > Med nummerviseren iorden: Et krav de ikke kan få medhold i.
> > Uden nummerviseren iorden: Risiko for dom for bedrageri.
> > Her gør logfilen en forskel.
>
> En logfil fra egen computer har ingen værdi, det er altfor nemt
> at ændre i den. I stedet skal man have fat i logfilen hos
> internetudbyderen.

Rigtigt - men der er stadig en ide i ikke at slette filen. Min påstand var
ikke at der ikke fandtes andre og mere relevante beviser, som du nævner



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste