hvilken Paragraffer kan man bruge om denne~
Fra : Hansen

Dato : 05-10-03 18:53

Da Børge som bringer vare ud kommer forbi Smedemester Erik Eriksen er han
ikke hjemme. Så Børge stiller de kasser som han skulle bringe ud ind under
halvtaget. Og sætter en seddel på døren hvor der står at kasserne er stillet
under halvtaget..

Det næste de ser til smedemester Erik Eriksen er da han står i butikken og
spørger efter sine vare. Som ikke stod under taget mere. Børge fortæller at
det er trist at hans vare er væk, og at, købt er købt og leveret og skal
betales

Lov

??? Har Erik krav på nye vare ???

For at Erik skal have nye vare

Imod at Erik skal have nye vare

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-10-03 20:07

"Hansen" skrev:

> Lov

Købeloven:
§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens
grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

> For at Erik skal have nye vare

Det fremgår rimelig klart, at der ikke er sket levering, og sælger har
således ikke opfyldt.
Forudsætningerne er;
- at Børge er ansat i butikken til at bringe varer ud, eller i hvert
rimeligt fast bringer varer ud for butikken
- at der ikke er en aftale eller fast praksis om at varer til smeden blot
skal stilles til ham

> Imod at Erik skal have nye vare

Hvis ovenstående forudsætninger er opfyldt - intet...

Dog kan man anse levering for sket, hvis der foreligger sådanne særlige
omstændigheder, at sælger har grund til at antage, at denne fremgangsmåde
vil være i købers interesse og køber derfor er indforstået med den. Det kan
indgå som momenter i vurderingen heraf hvis genstanden er af ringe værdi og
at genstanden fx. er stillet skjult.

God arbejdslyst med opgaveløsningen

/kristian

Fra : Hansen

Dato : 05-10-03 20:16

Tak for svaret.. jeg mener bare at have læst et sted at når man har bestilt
en vare og den ankommer uden at man er hjemme. har man ansvaret for den..
altså man er pligtig til at være hjemme... er der noget om dette ???

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BBA6385B.22A89%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : Rune Wold

Dato : 06-10-03 14:47

Hansen wrote:
> Tak for svaret.. jeg mener bare at have læst et sted at når man har bestilt
> en vare og den ankommer uden at man er hjemme. har man ansvaret for den..
> altså man er pligtig til at være hjemme... er der noget om dette ???

Ja, det er der en smule om. Hvis ikke sælgers leveringsforanstaltninger
gennemføres på grund af købers forhold siger man, at der foreligger
fordringshavermora. En betingelse er dog at sælger er rede til at levere
og har ret til at frigøre sig.

Der må være aftalt et eller andet mht leveringstiden. I det mindste må
det være aftalt at sælger har pligt til at udbringe det solgt. I denne
forbindelse kan det være nærliggende, hvis der er tale om dagligvarer
indkøb, at sælgers frigørelsestid til stadighed er kommen, idet han skal
levere i løbet af dagen.
Løsningen herefter kan du se andetsteds i tråden

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 20:09

"Hansen" <kim_b78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]

> Lov
>

> ??? Har Erik krav på nye vare ???
>
> For at Erik skal have nye vare
>

> Imod at Erik skal have nye vare

Det ligner unægtelig en opgave

I bekræftende fald kunne du måske prøve at komme med nogle forslag selv
først og så se, hvad folk siger?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Hansen

Dato : 05-10-03 20:27

Jep.. det er til en opgave..
jeg vil have at det er køberens ansvar at varene er væk..Hvis der havde
været aftalt et leveringstidspunkt.. Kan det ikke passe ???

I denne tekst er står der ikke noget med en leveringstidspunkt. og derfor
skal køberen vel have nye vare efter § 11..som Kristian skriver

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 20:46

"Hansen" <kim_b78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]
> jeg vil have at det er køberens ansvar at varene er væk..

Det er jeg udgangspunktet enig i.

> Hvis der havde
> været aftalt et leveringstidspunkt.. Kan det ikke passe ???

Det lyder rigtigt.

Det afgørende for dig bliver at få afgjort, hvonår kan levering siges at
være sket.

Udgangspunktet må være, at levering er sket, når varen er bragt i køberens
besiddelse - med mindre der er omstændigheder i din opgave, der peger i en
anden retning.

Har du adgang til Karnov i øvrigt?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Hansen

Dato : 05-10-03 20:47

Nej jeg bruger denne side
http://www.juraindex.dk/select/lovsamlingenshow.asp#vw

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 21:02

"Hansen" <kim_b78@stofanet.dk> wrote in message
> Nej jeg bruger denne side
> http://www.juraindex.dk/select/lovsamlingenshow.asp#vw

O.k.

Karina

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-10-03 21:09

"Karina og Christian" skrev:

> Det er jeg udgangspunktet enig i.

Det er jeg nu ikke...

> Det lyder rigtigt.

Jo det lyder plausibelt, men det må være ret præcist. "Kodeordet" i § 11 er
jo netop "i køberens besiddelse", hvilket må være udgangspunktet. Der skal
således være holdepunkter for at man konkret kan fravige det.

> Det afgørende for dig bliver at få afgjort, hvonår kan levering siges at
> være sket.

Helt enig. Det er det afgørende efter købelovens § 17 stk. 1:
§ 17.
Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens  85) hændelige undergang eller
forringelse, indtil levering har fundet sted (jf §§ 9-11).[...]

> Udgangspunktet må være, at levering er sket, når varen er bragt i køberens
> besiddelse - med mindre der er omstændigheder i din opgave, der peger i en
> anden retning.

Enig. Det er vigtigt at du tager stilling og begrunder dit valg. Det er i
øvrigt også vigtigt at du ikke kommer til at modsige dig selv (altså ikke
dig Karina, men opgaveløseren), ved fx. at skrive at levering er sket, men
at køberen alligevel bærer risikoen - det er en stor fejl

> Har du adgang til Karnov i øvrigt?

Det der står i Karnov om § 11 er ca. det jeg har skrevet.

/kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 21:15

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BBA64705.22A9A%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
[klip]

> Det er jeg nu ikke...

Det, jeg mener, er, at - i dette konkrete tilfælde - med mindre der er
holdepunkter for noget andet, er levering sket, når genstanden er kommet i
køberens besiddelse, hvilket den ikke er, når den er placeret uden for. Er
vi enige eller uenige i det?

> Det der står i Karnov om § 11 er ca. det jeg har skrevet.

Nemlig. Derfor ville jeg også lige høre, om vores spørger har adgang, for så
var det et godt sted at læse sig klogere

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-10-03 22:28

"Karina og Christian" skrev:

> [...]
> køberens besiddelse, hvilket den ikke er, når den er placeret uden for. Er

Helt enige.

> Nemlig. Derfor ville jeg også lige høre, om vores spørger har adgang, for så
> var det et godt sted at læse sig klogere

Jeps - meget! (Hvis man da ikke lige har "Lærebog i Dansk og International
Køberet", der jo er BIBLEN!)

/kristian

Fra : Hansen

Dato : 05-10-03 21:15

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BBA64705.22A9A%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> at køberen alligevel bærer risikoen - det er en stor fejl

> Det der står i Karnov om § 11 er ca. det jeg har skrevet.

Jeg forstår § 17 som SPECIA. og ikke GENUS..

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 21:21

"Hansen" <kim_b78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]

> Jeg forstår § 17 som SPECIA. og ikke GENUS..

Kristian taler om § 17, stk. 1. Det er ganske rigtigt, at § 17, stk. 2,
omhandler specisgenstande.

(Det hedder ikke specia med species)

Må jeg af nysgerrighed spørge om, i hvilken forbindelse det er, du skal lave
den opgave?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Hansen

Dato : 05-10-03 21:26

> [...]
> omhandler specisgenstande.
>
> (Det hedder ikke specia med species)
>
> Må jeg af nysgerrighed spørge om, i hvilken forbindelse det er, du skal

Det er i forbindelse med undervisning på Århus tekninsk skole...

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 21:29

"Hansen" <kim_b78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]
> Det er i forbindelse med undervisning på Århus tekninsk skole...

O.k.

Nu synes det dog som om, du er ved at have fået stykket en løsning sammen.
Håber, du kan bruge de forskellige svar, der er kommet, til noget.

Som jeg skrev som en sidebemærkning, skal du dog lige være opmærksom på, at
du får kvalificeret købet rigtigt, således at du bruger de paragraffer, de
passer på den type af køb, der er tale om - civilt køb, forbrugerkøb eller
handelskøb.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-10-03 22:35

"Karina og Christian" skrev:

> Nu synes det dog som om, du er ved at have fået stykket en løsning sammen.
> Håber, du kan bruge de forskellige svar, der er kommet, til noget.

Jeps - det er bare at gå på med krum hals. Husk at beslutte dig for
løsningen først, og så argumentere for den - så bliver din besvarelse mere
sammenhængende. Du skal dog ikke glemme at gøre opmærksom på de momenter,
der evt. taler i en anden retning.

> [...]
> passer på den type af køb, der er tale om - civilt køb, forbrugerkøb eller

Jeps - det er den grundlæggende indledning. Med al respekt, så tror ikke at
niveauet for opgaven lægger op til større diskussion end vi har haft her.
Mit bud er at man skal "opdage" § 11 og anvende den. Dog med forbehold for
opgavens øvrige oplysninger.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-10-03 22:30

"Hansen" skrev:

> Det er i forbindelse med undervisning på Århus tekninsk skole...

Ok. Må man spørge hvilken uddannelse det er på AtS, hvor i også har køberet?
(af ren nysgerrighed)

/kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-10-03 21:25

"Hansen" <kim_b78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]
> Lov

Med al den snak om købelovens §§ 10 og 17 skal du dog i øvrigt lige huske på
at få købet kvalificeret som et handels- cilvilt eller forbrugerkøb, så du
kan anvende de rigtige paragraffer.

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 09:43

Hansen wrote:
> [...]
> det er trist at hans vare er væk, og at, købt er købt og leveret og skal

[klip]

> Lov

Købeloven.

[klip]

> ??? Har Erik krav på nye vare ???

Måske

[klip]

> For at Erik skal have nye vare

Sælger har pådraget sig et erstatningsansvar jf KBL § 33.

[klip]

> Imod at Erik skal have nye vare

Risikoen er gået over på ham jf. KBL § 37

/Rune Wold

Fra : Rune Wold

Dato : 06-10-03 10:43

Hansen wrote: