Tilsigelse
Fra : jens kristensen

Dato : 05-10-03 13:35

Hejsa!
Hvis man modtager en tilsigelse om at møde på den lokale politistation på en
given dato. Hvad er det så egentlig man skal?
Op at forklare sin version af en given sag?

Er der ikke noget med at man kan nægte at udtale sig hvis det kan påføre en
selv eller sine nærmeste straf?
Når man bliver kaldt til sådan et møde er det så egentlig strafbart at lyve
(ikke at det er intensionen.) ?

På forhånd tak.

Fra : Brian Mortensen

Dato : 05-10-03 13:45

http://www.vinaa.dk/advokat/danframe.html?dan7451

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-10-03 18:41

On 2003-10-05,
jens kristensen <nospam@nejtak.danmark> wrote:
> Hejsa!
> Hvis man modtager en tilsigelse om at møde på den lokale politistation på en
> given dato. Hvad er det så egentlig man skal?
> Op at forklare sin version af en given sag?

Jeg har engang fået en sådan fordi jeg ikke havde været i stand til
at afhente et enbefalet brev 3x i træk (med en genindkaldelse til
militæret). Jeg modte bare op og fik brevet uden at kvittere for det.

> Er der ikke noget med at man kan nægte at udtale sig hvis det kan påføre en
> selv eller sine nærmeste straf?

Ja.

> Når man bliver kaldt til sådan et møde er det så egentlig strafbart at lyve
> (ikke at det er intensionen.) ?

Sporg din advokat hvad han anbefaler.

Fra : jens kristensen

Dato : 05-10-03 19:25

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> at afhente et enbefalet brev 3x i træk (med en genindkaldelse til
> militæret). Jeg modte bare op og fik brevet uden at kvittere for det.

Du anbefaler altså sagt med andre ord at der kontaktes en advokat nu?
Som jeg forstå det er en tilsigelse en "vi skal sku lige se om der er kød
sagen møde" og hvis der skal en reel retsag/sigtelse til kommer det senere
og her burde man få en advokat.
Er det korrekt antaget?

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 05-10-03 22:35

"jens kristensen" <nospam@nejtak.danmark> skrev i en meddelelse
> Når man bliver kaldt til sådan et møde er det så egentlig strafbart at lyve
> (ikke at det er intensionen.) ?

Nej.

> [...]
> sagen møde" og hvis der skal en reel retsag/sigtelse til kommer det senere

Korrekt. Du skal selvfølgelig ikke have en advokat medmindre
at de sigter dig for at have gjort noget strafbart.

/Kenneth Iversen

Fra : jens kristensen

Dato : 06-10-03 12:01

"Kenneth Iversen" <no.valid.email.adress@for.you.duh> wrote in message
> "jens kristensen" <nospam@nejtak.danmark> skrev i en meddelelse
>
> Nej.

Hvornår er det egentlig strafbart?
Når man er indkaldt som vidne i en retsag eller?

> Korrekt. Du skal selvfølgelig ikke have en advokat medmindre
> at de sigter dig for at have gjort noget strafbart.

ud af formuleringen af brevet er der på nuværende tidspunkt ingen sigtelse.

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-10-03 14:42

Scripsit "jens kristensen" <nospam@nejtak.danmark>

> Hvornår er det egentlig strafbart?
> Når man er indkaldt som vidne i en retsag eller?

Ja. Derudover er det i almindelihed er det strafbart at lyve i
situationer hvor man har pligt til at udtale sig til en offentlig
myndighed (strfl §162), og det er strafbart at lyve overfor en
offentlig myndighed med forsæt til at en uskyldig bliver
strafforfulgt (strfl §164).

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-03 23:51

On 2003-10-05,
Kenneth Iversen <no.valid.email.adress@for.you.duh> wrote:
> "jens kristensen" <nospam@nejtak.danmark> skrev i en meddelelse
>
> Nej.

Er det ikke forst når man er sigtet man må lyve ? Jeg må
da ikke opgive falsk vidneforklaring til politiet under normale
forhold.

> Korrekt. Du skal selvfølgelig ikke have en advokat medmindre
> at de sigter dig for at have gjort noget strafbart.

Hvis du er skyldig er det værd at overveje at have en advokat
med fra starten så du ikke lokkes til at tale over dig, eller
sige noget forkert.

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-10-03 16:30

Scripsit "Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk>

> Er det ikke forst når man er sigtet man må lyve ?

Nej.

> Jeg må da ikke opgive falsk vidneforklaring til politiet under
> normale forhold.

Jo, så længe din falske forklaring ikke har til formål at få en
uskyldig retsforfulgt. (Og det er ikke en vidneforklaring før du står
i retten).

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 07-10-03 22:33

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du er skyldig er det værd at overveje at have en advokat
> med fra starten så du ikke lokkes til at tale over dig, eller
> sige noget forkert.

Tja..så svært syntes jeg bare ikke at det er at sige at man ikke
vil udtale sig uden en advokat :)
Men selvfølgelig hvis man ikke kan holde sin mund lukket
kunne det være en udmærket idé.

/Kenneth Iversen

Fra : Davidsen

Dato : 05-10-03 21:03

> [...]
en
> given dato. Hvad er det så egentlig man skal?
> Op at forklare sin version af en given sag?

Har netop selv fået en sådan tilsigelse. I mit tilfælde fik jeg overrakt en
inkaldelse til at vidne i en sag om en færdselsulykke (for ca. 1½ år siden).
Ganske harmløst....

En bekendt er engang blevet tilsagt fordi politiet havde fundet en tegnebog,
hun havde mistet for flere år siden.

Du kan jo prøve at ringe og spørge, hvad de vil. Hvis det var meget
alvorligt havde de nok hentet dig uden varsel *s*

Mvh
Davidsen

Fra : jens kristensen

Dato : 06-10-03 11:58

"Davidsen" <davidsen@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]

> Du kan jo prøve at ringe og spørge, hvad de vil. Hvis det var meget
> alvorligt havde de nok hentet dig uden varsel *s*

I det her tilfælde burde jeg måske have nævnt de mumler noget om <en modtage
anmeldelse....>
Så der er med andre ord ugler i mosen her!