|
| Skal der betales moms af malerarbejde ved ~ Fra : jørgensen |
Dato : 05-10-03 09:19 |
|
Hej gruppe!
Jeg er fraflyttet en lejlighed, hvor malerarbejdet skulle udføres af en
momsregistreret maler. Jeg kunne selv bestille maleren, men skal
selvfølgelig betale arbejdet via mit depositum.
Mit spørgsmål er:
Da lejligheden er ejet af et momsregistreret firma, og regningen bliver
betalt af samme firma, vil momsen jo kunne trækkes ud (vil jeg mene). Er det
så ikke naturligt, at det kun er beløbet ex. moms, som bliver trukket i mit
depositum? Jeg har ikke fået opgørelsen endnu, men vil gerne være på forkant
med dette. - Det er jo alligevel 1000 kr, det drejer sig om...
Mvh. Martin Jørgensen
| |
Henning Sørensen (05-10-2003)
| Kommentar Fra : Henning Sørensen |
Dato : 05-10-03 10:03 |
|
"jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f7fd413$0$7947$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej gruppe!
>
>
> Da lejligheden er ejet af et momsregistreret firma, og regningen bliver
> betalt af samme firma, vil momsen jo kunne trækkes ud (vil jeg mene). Er
det
> så ikke naturligt, at det kun er beløbet ex. moms, som bliver trukket i
mit
> depositum?
Nej, fordi lejlighedens momsregistrede ejer "fakturerer" jo dit depositum.
Der lægges altid moms på ydelser (på nær nogle i denne sammenhæng
irrelevante situationer), dvs at maleren opkræver momsen ved din udlejer.
Udlejeren opkræver så igen moms af ydelsen til dig, og resultatet er dermed
at dine moms-penge i sidste ende havner ved maleren. Han afleverer så
pengene til Told&Skat når han afregner.
Havde du nu brugt lejligheden til en momsregistreret virksomhed, ville du
kunne få din moms-udgift refunderet når du afregnede din moms med Told&Skat.
Men den mulighed har du ikke som privat, så der er ikke andet at gøre end at
se glad ud og betale pengene.
Det er vigtigt at se det sådan at udlejer kun lægger pengene ud for dig, det
er stadig dig der skal betale regningen.
Mvh
Henning
| |
David T. Metz (05-10-2003)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 05-10-03 10:08 |
|
jørgensen skriblede:
> Da lejligheden er ejet af et momsregistreret firma, og regningen
> bliver betalt af samme firma, vil momsen jo kunne trækkes ud (vil jeg
> mene). Er det så ikke naturligt, at det kun er beløbet ex. moms, som
> bliver trukket i mit depositum? Jeg har ikke fået opgørelsen endnu,
> men vil gerne være på forkant med dette. - Det er jo alligevel 1000
> kr, det drejer sig om...
Sammenlign: en butik køber en vare af en leverandør og sælger derefter til
en forbruger. Hvad sker der med momsen? Jo, butikken betaler leverandøren
moms og trækker det fra i sit eget momsregnskab. Derefter betaler
forbrugeren moms som butikken lægger til i sit momsregnskab. Med andre ord:
selvom butikken ikke svarer moms ved indkøb, så skal de ved salg. Når du så
køber en istandsættelse af udlejer, som har købt den af en håndværker - så
kommer du også til at betale moms.
Medmindre der gælder særlige regler - det tror jeg dog ikke, men jeg er
slet ikke inde i området om udlejning.
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
Lars Raaby (05-10-2003)
| Kommentar Fra : Lars Raaby |
Dato : 05-10-03 11:53 |
|
jørgensen skrev bl.a.:
> Mit spørgsmål er:
<KLIP>
> Jeg har ikke fået opgørelsen endnu, men vil gerne være på
> forkant med dette. - Det er jo alligevel 1000 kr, det drejer
> sig om...
Hold godt øje med § 98 stk. 2 i lejeloven.
Du skal have opgørelsen senest 14 dage efter fraflytningen.
--
Rødkjærsbro ByNet
- nu i farver.....
www.8840.dk
| |
jørgensen (05-10-2003)
| Kommentar Fra : jørgensen |
Dato : 05-10-03 14:25 |
|
Hej igen!
Det lyder måske logisk det I siger, men:
Jeg "låner" 1000 kr til udlejningsfirmaet, som betaler 1000 kr (incl. moms)
til maleren af de penge, som jeg har "lånt" dem. De 1000 kr er derfor ude af
verden, og det er regningen også. Derefter får udlejningsformaet refunderet
momsen af "maler-købet". Dvs. de nu har 250 kr i firmaets kasse, som
tilhører _____ ? Det kan godt ske, at det bare er mig, som ikke vil forstå.
Med venlig hilsen
Den forvirrede
"jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f7fd413$0$7947$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej gruppe!
>
> Jeg er fraflyttet en lejlighed, hvor malerarbejdet skulle udføres af en
> momsregistreret maler. Jeg kunne selv bestille maleren, men skal
> selvfølgelig betale arbejdet via mit depositum.
>
> Mit spørgsmål er:
>
> Da lejligheden er ejet af et momsregistreret firma, og regningen bliver
> betalt af samme firma, vil momsen jo kunne trækkes ud (vil jeg mene). Er
det
> så ikke naturligt, at det kun er beløbet ex. moms, som bliver trukket i
mit
> depositum? Jeg har ikke fået opgørelsen endnu, men vil gerne være på
forkant
> med dette. - Det er jo alligevel 1000 kr, det drejer sig om...
>
> Mvh. Martin Jørgensen
>
>
| |
Martin Højriis Krist~ (05-10-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 05-10-03 14:42 |
|
"jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f801bac$0$7939$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Jeg "låner" 1000 kr til udlejningsfirmaet, som betaler 1000 kr (incl.
moms)
> til maleren af de penge, som jeg har "lånt" dem. De 1000 kr er derfor ude
af
> verden, og det er regningen også. Derefter får udlejningsformaet
refunderet
> momsen af "maler-købet". Dvs. de nu har 250 kr i firmaets kasse, som
> tilhører _____ ? Det kan godt ske, at det bare er mig, som ikke vil
forstå.
Momsen af 1000 kr udgør kun 200 kr..
Udlejningsfirmaet får ikke noget refunderet.
De betaler 1000 kroner til malerfirmaet, hvoraf de 200 er moms. Dem trækker
de fra i deres momsregnskab.
De indkræver 1000 kroner fra dig, hvoraf de 200 er moms. Dem lægger de til i
deres momsregnskab.
Udlejningsfirmaet er altså i 0 overfor skattevæsnet og får ikke noget
refunderet.
Malerfirmaet skylder skattevæsnet 200 kr, som kommer fra dig.
--
Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
alexbo (05-10-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-10-03 14:55 |
|
"jørgensen" > skrev
> Jeg "låner" 1000 kr til udlejningsfirmaet, som betaler 1000 kr (incl.
moms)
> til maleren af de penge, som jeg har "lånt" dem. De 1000 kr er derfor ude
af
> verden, og det er regningen også. Derefter får udlejningsformaet
refunderet
> momsen af "maler-købet".
Hvis regningen er "ude af verdenen" ville det være svindel hvis udlejeren
brugte den i sit regnskab, det er jo ikke kun momsen, beløbet går jo fra i
regnskabet.
Udlejeren betaler en malerregning på 1000 kr. + moms.
sender dig en regning på 1000 kr. + moms.
For udlejeren er sagen neutral.
Du har betalt moms, og maleren sender dem til told/skat.
Dit depositum bliver ikke brugt til at betale maler med, det er bare for at
sikre du kan betale når regningen kommer.
Hvis man nu forestillede sig at dit depositum lå i en kasse for sig selv, og
blev brugt til at betale maler, så ville udlejeren tage pengene op af
kassen, betale maler , lægge regningen ned i kassen, og sende den til dig.
mvh
Alex Christensen
| |
jørgensen (05-10-2003)
| Kommentar Fra : jørgensen |
Dato : 05-10-03 15:00 |
|
Okay, jeg var bare sikker på, at firmaet ville bruge det i sit momsregnskab,
idet en sådan regning sagtens kunne gå ind under "vedligeholdelse" af
firmaets bygninger.
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:blp7jm$25ep$1@news.cybercity.dk...
>
> "jørgensen" > skrev
>
> > Jeg "låner" 1000 kr til udlejningsfirmaet, som betaler 1000 kr (incl.
> moms)
> > til maleren af de penge, som jeg har "lånt" dem. De 1000 kr er derfor
ude
> af
> > verden, og det er regningen også. Derefter får udlejningsformaet
> refunderet
> > momsen af "maler-købet".
>
> Hvis regningen er "ude af verdenen" ville det være svindel hvis udlejeren
> brugte den i sit regnskab, det er jo ikke kun momsen, beløbet går jo fra i
> regnskabet.
>
> Udlejeren betaler en malerregning på 1000 kr. + moms.
> sender dig en regning på 1000 kr. + moms.
> For udlejeren er sagen neutral.
> Du har betalt moms, og maleren sender dem til told/skat.
>
> Dit depositum bliver ikke brugt til at betale maler med, det er bare for
at
> sikre du kan betale når regningen kommer.
>
> Hvis man nu forestillede sig at dit depositum lå i en kasse for sig selv,
og
> blev brugt til at betale maler, så ville udlejeren tage pengene op af
> kassen, betale maler , lægge regningen ned i kassen, og sende den til dig.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
| |
|
|