Forsikringspenge i forbindelse med PC
Fra : Jakob

Dato : 04-10-03 15:47

Hej gruppe,

I juni måned gik min PC i stykker pga. en el-skade. Jeg fik et
overslag på køb af nye dele hos Computer City i Århus (Kr. 5895,00,-)
og sendte det sammen med en skadesanmeldelse til mit
forsikringsselsskab.

De har nu anerkendt deres erstatningspligt og beder mig sende
regningen for de ting jeg køber til dem.

Da jeg ikke selv har haft råd til at købe nyt udstyr før jeg modtog
pengene fra forsikringen har jeg imidlertid fået og lånt diverse
hardware der gør, at jeg ikke lige pt. behøver at investere i nyt
udstyr. I stedet ønsker jeg at spare flere penge op så jeg kan købe en
komplet PC senere hen.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg står inden jeg henvender mig til
forsikringsselskabet og beder om at få pengene kontant. Er det
overhovedet muligt (får man ikke normalt blot pengene udbetalt)?

Mvh.

Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-03 16:16

Jakob skrev:

>De har nu anerkendt deres erstatningspligt og beder mig sende
>regningen for de ting jeg køber til dem.

Jeg kan kun sige at de gange jeg har fået erstattet en stjålet
cykel, da har selskabet fået et overslag fra min cykelhandler på
nyprisen, og efter den obligatoriske måneds ventetid, fik jeg
pengene udbetalt uden at de blandede sig i hvad jeg brugte dem
til.

--
Bertel

Fra : Jakob

Dato : 04-10-03 16:34

On Sat, 04 Oct 2003 17:15:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>nyprisen, og efter den obligatoriske måneds ventetid, fik jeg
>pengene udbetalt uden at de blandede sig i hvad jeg brugte dem

Sådan har det også været for mig de gange jeg har mistet en cykel
el.lign. Det er første gang jeg har noget at gøre med mit nye
forsikringsselskab og den skrivelse jeg har modtaget undrer mig.

Mvh.

Jakob

Fra : David T. Metz

Dato : 04-10-03 17:09

Jakob skriblede:

> Sådan har det også været for mig de gange jeg har mistet en cykel
> el.lign.

Ditto.

> Det er første gang jeg har noget at gøre med mit nye
> forsikringsselskab og den skrivelse jeg har modtaget undrer mig.

Det afgørende er forsikringsvilkårene. Hvad står der i policen?

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jakob

Dato : 04-10-03 17:18

On Sat, 4 Oct 2003 18:09:06 +0200, "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk>
wrote:

>Ditto.
>
>Det afgørende er forsikringsvilkårene. Hvad står der i policen?

Der står, så vidt jeg kan se, ikke noget omkring hvordan udbetalingen
af forsikringspenge sker. Har netop læst policen igennem.

Mvh.

Jakob
--
Jakob Vernersen
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - før du svarer!

Fra : David T. Metz

Dato : 05-10-03 09:56

Jakob skriblede:

> Der står, så vidt jeg kan se, ikke noget omkring hvordan udbetalingen
> af forsikringspenge sker. Har netop læst policen igennem.

Ok, det lyder lidt pudsigt så. Jeg ville skrive eller ringe og bede om at
få erstatningssummen udbetalt så, da du overvejer en anden løsning end
reparation.

Fra : Jørgen

Dato : 04-10-03 18:18

Du ringer til dem og siger at du ikke kunne vente på at de fik snøvlet sig
færdig, så du har løst problemet på anden måde... og at du gerne vil have
pengene på en chek... det kommer da ikke dem ved hva du bruger dem på, de
har jo fået bevis fra en forhandler hva det evt. ville koste at få den
lavet....

Fra : H.J.Suurland

Dato : 05-10-03 07:21

> [...]
> forsikringsselskabet og beder om at få pengene kontant. Er det
> overhovedet muligt (får man ikke normalt blot pengene udbetalt)?

Jeg ved ikke hvordan du står, men jeg kan fortælle om min egen erfaring i en
lignende sag.

Under et indbrud fik jeg ødelagt noget ebd udstyr at tyven.
Forsikringselskabet bad mig om at indkøbe nyt til erstatning af det
beskadigede, og indsende fakturaen til dem.
Imidlertid havde jeg ikke længere brug for det pågældende udstyr og meddelte
forsikringsselskabet at jeg ikke ville genanskaffe udstyret, men blot have
beløbet udbetalt.

Efter lidt skænderi med forsikringsselskabet sendte de mig derefter nogle
interne fortolkninger af mine forsikringsbetingelser (ikke noget jeg kunne
læse i min police) Og i dem stod der gud hjælpe mig, at erstatning ikke
kunne udbetales hvis forsikringstager ikke ønskede at genanskaffe det
forsikrede.

I ren og skær harme allierede jeg mig derfor med min forhandler. Indkøbet
udstyret og fik en faktura.
Derefter returnerede jeg udstyret og fik en kreditnota. Men
forsikringsselskabt fik deres faktura, og alle var glade.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Jakob

Dato : 05-10-03 15:23

On Sun, 5 Oct 2003 08:21:12 +0200, "H.J.Suurland" <hjs@oncable.dk>
wrote:

CUT

> [...]
>Derefter returnerede jeg udstyret og fik en kreditnota. Men
>forsikringsselskabt fik deres faktura, og alle var glade.

Jeg håber ikke det bliver lige så besværligt for mig. Hvilket
forsikringsselskab har du? Har selv GF Forsikring.

Mvh.

Jakob

Fra : Jørgen

Dato : 05-10-03 16:23

> [...]
> Derefter returnerede jeg udstyret og fik en kreditnota. Men
> forsikringsselskabt fik deres faktura, og alle var glade.

heh det er egentlig en god ide, så skal man bare sørge for at købe det et
sted hvor der er 14 dages retur ret

Fra : JBH

Dato : 05-10-03 18:05

"H.J.Suurland" <hjs@oncable.dk> skrev i en meddelelse
Snip

> [...]
> Derefter returnerede jeg udstyret og fik en kreditnota. Men
> forsikringsselskabt fik deres faktura, og alle var glade.

Kom du ikke til at mangle en faktura hvis du giver den til
forsikringsselskabet ?

Når man retunerer noget til en butik plejer man da at skulle aflevere
original fakturaen med. hvis det kun er en del af et større køb, streger
forhandleren det over som retuneres eller laver en ny faktura uden de
retunerede dele.

mvh
JBH

Fra : H.J.Suurland

Dato : 05-10-03 21:42

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kom du ikke til at mangle en faktura hvis du giver den til
> forsikringsselskabet ?

En kopi er tilstrækkelig

> Når man retunerer noget til en butik plejer man da at skulle aflevere
> original fakturaen med.

Nej både faktura og kreditnota skal ligge i regnskaberne, således at
revisoren kan se at det ikke er aktiv i firmaet.
Den der med at strege ud er vist ikke helt gangbar. Jeg kunne forstille mig
at man fik lidt problemer med told og Skat da der jo er noget der hedder
moms frem og tilbage.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Frodo

Dato : 06-10-03 08:20

> [...]

> forsikringsselskabet og beder om at få pengene kontant. Er det
> overhovedet muligt (får man ikke normalt blot pengene udbetalt)?

Jeg går ud fra, at der er tale om en privattegnet familieforsikring på
standardvilkår (familiens basisforsikring). Forsikringsbetingelserne giver
selskabet mulighed for at vælge mellem flere ertatningsmuligheder:
1. Reparation
2. Godtgøre værdiforringelsen
3. Levering af tilsvarende dele.
4. Kontanterstatning
Dog skal du lige være opmærksom på, at edb-udstyr afskrives, således at
erstatningen ved alder f. eks. udgør:
0 - 1 år: 100%
1 - 2 år: 90%
2 - 3 år: 70%
3 - 4 år: 50%
4 - 5 år: 30%
over 5 år: 10%

Hvis din pc var under 1 år, kan du roligt bede om kontanterstatning, da der
ikke foretages fradrag, men er den ældre bør du nok regne lidt på
konsekvenserne. Det kunne godt være en god ide, at reparere pc'en, sælge den
og så investere provenuet i en ny.

Erik