Sygemelding af Greves borgmester (Milo)
Fra : Nick

Dato : 04-10-03 11:03

Først render modstanderne rundt og råber op om, at han burde sygemelde sig
medens en undersøgelse står på.
Så sygemelder han sig. Men planlægger at blive rask på mandag til et
pressemøde.

Så spørger jeg:

1. Er det lovligt at opfordre til sygemelding, når han ikke er syg, men blot
i uføre?
2. Er det lovligt at sygemelde sig, hvis man ikke er syg, men blot i uføre?

Jeg gætter på 2 x nej.

Hvorfor er der ikke en eneste journalist der forholder sig til det?

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-03 11:27

Nick skrev:

> [...]

>i uføre?
>2. Er det lovligt at sygemelde sig, hvis man ikke er syg, men blot i uføre?

Jeg kan ikke svare på dine konkrete spørgsmål, men vil blot
anføre at han kan være psykisk syg. Hvis han så 'kæmper gennem
tårer', kan hans omgivelser vurdere at det er bedre for ham at
melde sig syg.

Med psykisk syg mener jeg ikke psykopat eller lystmorder, men
stresset, nedslidt, deprimeret, whatever.

--
Bertel

Fra : Nick

Dato : 04-10-03 11:31

> [...]
> anføre at han kan være psykisk syg. Hvis han så 'kæmper gennem
> tårer', kan hans omgivelser vurdere at det er bedre for ham at

Ja, det har jeg også selv tænkt på, men så kommer problemet vel, med at den
politiske oposition jo ikke er fagfolk, og vel derfor næppe kan tænkes at
have en baggrund for at opfordre ham til at sygemelde sig?

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-03 11:40

Nick skrev:

>Ja, det har jeg også selv tænkt på, men så kommer problemet vel, med at den
>politiske oposition jo ikke er fagfolk, og vel derfor næppe kan tænkes at
>have en baggrund for at opfordre ham til at sygemelde sig?

Så skal vi jo vide præcis hvad de har sagt. Hvis han er askegrå i
hovedet og de siger at han ligner en der skulle søge læge, så er
der jo ikke noget problem.

--
Bertel

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 04-10-03 12:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan ikke svare på dine konkrete spørgsmål, men vil blot
> anføre at han kan være psykisk syg.

Magtsyg?

\MK

Ps. Sorry, kunne ikke lade være...

Fra : Flemming Nath

Dato : 05-10-03 01:59

On Sat, 4 Oct 2003 13:11:03 +0200, "Morten Klostergaard"
<mgk@tera.dk.invalid> wrote:

>Magtsyg?

Havesyg?

>\MK
>
>Ps. Sorry, kunne ikke lade være...
PS: Kunne heller ikke lade være

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-10-03 12:17

On Sat, 4 Oct 2003 12:02:57 +0200, "Nick"
<nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> wrote:

> [...]
>i uføre?
>2. Er det lovligt at sygemelde sig, hvis man ikke er syg, men blot i uføre?

Man skal nok ind og se på de betingelser han(hun) er "ansat" på.
Der er jo tale om at nogle folkevalgte har valgt ham som borgmester.
Han er jo ikke ansat på normale overenskomstvilkår som mange andre ?
Han har nok 2 muligheder for at udeblive fra "jobbet". den ene er
sygemelding. den anden er at søge orlov.
Nu er hans problem at der sættes spørgsmålstegn ved hans gerninger.
Hans chef bør i et sådan tilfælde suspenderer ham, indtil man har
overblik over om han har begået noget forkert.
Men hvem er en borgmesters chef ?

>Jeg gætter på 2 x nej.
Jeg kan ikke se at han har andet valg. Han kan ikke fortsætte som om
intet er sket.

>Hvorfor er der ikke en eneste journalist der forholder sig til det?
Fordi de er journalister.

/Hans

Fra : Nick

Dato : 04-10-03 12:24

> Jeg kan ikke se at han har andet valg. Han kan ikke fortsætte som om
> intet er sket.

Derfor skal han vel ikke bryde loven (endnu en gang) ved at lave en falsk
sygemelding?

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-03 13:17

Nick skrev:

>Derfor skal han vel ikke bryde loven (endnu en gang) ved at lave en falsk
>sygemelding?

Vi ved ikke om den er falsk. jeg tror at du (stadig) er for
bundet af tanken om fysisk sygdom. En sygemelding kan godt lyde
(i princippet i hvert fald) sådan: "NN lider af en mild
depression og er derfor ude af stand til at møde på sit arbejde i
hvert fald indtil ...".

--
Bertel

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 07-10-03 20:52

Hans Kjaergaard skrev:

> Han har nok 2 muligheder for at udeblive fra "jobbet". den ene er
> sygemelding. den anden er at søge orlov.

Det ser jo nu ud til at tilsynsrådet ikke mener at det er lovligt at
melde sig syg medmindre han faktisk er syg. Og da Milo i interviews
erklærer sig rask, men blot ønsker at holde sig væk for ikke at blive
beskyldt for at påvirke byrådets afgørelse af hans sag, så er der et
problem.

--
Jørgen Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-03 11:08

Jørgen Hansen skrev:

> [...]
>erklærer sig rask, men blot ønsker at holde sig væk for ikke at blive
>beskyldt for at påvirke byrådets afgørelse af hans sag, så er der et

.... medmindre han lider af den vrangforestilling at han er rask?

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 04-10-03 16:15

In news:3f7e9ad2$0$32546$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Nick <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> typed:
> [...]
> pressemøde.
>
> Så spørger jeg:
>
> 1. Er det lovligt at opfordre til sygemelding, når han ikke er syg,

Ja.... man kan da opfordre til næsten alt.

> 2. Er det lovligt at sygemelde sig, hvis man ikke er syg, men blot i
> uføre?

Tja... måske. Men Milo har det nok ikke helt godt pt. og en sygemelding er
på sin plads. Det er i øvrigt noget man kan få sin læge til at bekræfte.

> Jeg gætter på 2 x nej.
>
> Hvorfor er der ikke en eneste journalist der forholder sig til det?

Det er vildt uinteressant.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Nick

Dato : 04-10-03 17:11

> Ja.... man kan da opfordre til næsten alt.

Nå, OK, det er da interessant. Juramæssig baggrund for dit udsagn?

> Tja... måske. Men Milo har det nok ikke helt godt pt. og en sygemelding er
> på sin plads. Det er i øvrigt noget man kan få sin læge til at bekræfte.

Pladder. Decideret pladder. En sygemelding hvis man vitterligt ikke er syg
er da overhovedet ikke på sin plads, uanset hvor meget rod han har i sit
politiske liv.

> Det er vildt uinteressant.

Din mening. Jeg synes det stik modsatte.

/Nick

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-10-03 17:48

Nick skrev:

> Pladder. Decideret pladder. En sygemelding hvis man vitterligt
> ikke er syg

Det er din påstand. Det ville da være unormalt hvis Milo havde det godt
i den nuværende situation. Hvis man ikke har det godt nok til at
arbejde, kan han sygemelde sig.

> er da overhovedet ikke på sin plads, uanset hvor meget rod han
> har i sit politiske liv.

Om det er på sin plads, er en moralsk dom.

Om han er syg, er en lægelig vurdering som du tilsyneladende kan klare
hjemme bag computeren. Er du læge? Har du konsulteret Milo?

> Din mening. Jeg synes det stik modsatte.

Hvad journalister vælger at undlade at skrive om, er irrelevant for
denne gruppe da det ikke har noget med jura at gøre.

TT

Fra : Peter G C

Dato : 04-10-03 21:23

In news:3f7ef137$0$32493$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Nick <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> typed:

[klip]

Ja, lidt. Se http://www.grauslund.com

> [...]
>
> Pladder. Decideret pladder. En sygemelding hvis man vitterligt ikke
> er syg er da overhovedet ikke på sin plads, uanset hvor meget rod han

Manden er hårdt presset og kan derfor ikke passe sit job - se
news:bln7n9$ljk$1@news.net.uni-c.dk hvor noget tilsvarende fremgår. På den
baggrund er sygemeldingen i orden.

> Din mening. Jeg synes det stik modsatte.

Du stillede et spørgsmål - og fik et svar

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Nick

Dato : 05-10-03 06:36

> Du stillede et spørgsmål - og fik et svar

Jeps. Det er herligt at diskutere

/Nick

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-10-03 07:20

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev Sat, 4 Oct 2003 22:22:46
+0200

>Manden er hårdt presset og kan derfor ikke passe sit job - se

Der er faktisk mange andre der føler sig presset og har vanskeligt ved
at klare jobbet - så må de enten selv sige op eller blive fyret.

Problemet her er for mig at se, at det fremstår som en valgmulighed at
lade sig sygemelde i en kortere eller længere periode. Jeg mener faktisk
også udtrykket har været brugt i pressen (dermed ikke sagt det
nødvendigvis er sandt) at han hårdt presset valgte at lade sig sygemelde
i 3 måneder.

Dagen før forsvarede han med næb og klør at han var fuldt kompetent til
at udøve sit ombud. Efter at der så kom nye ting frem er han pluselig
blevet syg - og han ved endda også hvorlænge.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-03 08:04

Arne Feldborg skrev:

>at udøve sit ombud. Efter at der så kom nye ting frem er han pluselig
>blevet syg -

Pludselig?

>og han ved endda også hvorlænge.

Er det "og indtil videre." du får til at han ved hvor længe det
varer?

Lægen skal skrive en dato på sygemeldingen. Den bliver sat et
stykke ud i fremtiden, og hvis det viser sig at man ikke bliver
rask til den dato, skriver han en ny med en senere dato.

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-10-03 08:21

Arne Feldborg skrev:

> Dagen før forsvarede han med næb og klør at han var fuldt
> kompetent til at udøve sit ombud. Efter at der så kom nye
> ting frem er han pluselig blevet syg

Det er da ganske logisk at det psykiske pres fra presse og politikere
blev væsentlig større og dermed gjorde ham uarbejdsdygtig efter der kom
flere belastende oplysninger frem.

> - og han ved endda også hvorlænge.

Der er er vist ikke noget retsstridigt i at man sygemelder sig i en
bestemt periode hvis man med sikkerhed ved at man ikke bliver rask lige
med det samme. Hvis man stadig er syg når perioden udløber, må man jo
forlænge sygemeldingen.

TT

Fra : Mari

Dato : 06-10-03 22:10

> Tja... måske. Men Milo har det nok ikke helt godt pt. og en
sygemelding er
> på sin plads. Det er i øvrigt noget man kan få sin læge til at
bekræfte.

Og i så fald er det en erklæring om uarbejdsdygtighed.........
Og uarbejdsdygtig kan man godt være, når man er psykisk
påvirket af en belastende situation - uden at have synlige "ínfluenza
symptomer"

/Mari

Fra : Peter G C

Dato : 07-10-03 16:46

In news:3f81da0f$0$32498$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Mari <alohaloh@min.sol.dk> typed:

[klip]

> Og i så fald er det en erklæring om uarbejdsdygtighed.........

Yes - ellers hjælper erklæringen ikke meget

> Og uarbejdsdygtig kan man godt være, når man er psykisk
> påvirket af en belastende situation - uden at have synlige "ínfluenza
> symptomer"

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-10-03 20:40

Ang. de diskussioner der kører på sygdom, grundlag og berettigelse:

I lorry i samme aften som meddelelsen var kommet tidligere på dagen nævnede
de faktisk ordret Milo's skriftlige udtalelse. At jeg så ikke kan huske det
ordret er en anden sag; men noget i retning af:
Den seneste tids anklager, især mod min person, har medført at jeg føler mig
så nedkørt at jeg ikke kan varetage min funktion som borgmester fra med
øjeblikkelig virkning og indtil videre.

Så psykisk nedkørt og presset.

Det tror jeg osse andre mennesker kunne slippe afsted med - men kassedamen i
NETTO ville nok skulle have lidt opbakning fra lægen (som muligvis har et
finere udtryk for det samme).

Side bemærkning: Men alt det andet håber jeg da de får ham klynget op for.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-03 21:49

Jonas Kofod skrev:

>Den seneste tids anklager, især mod min person, har medført at jeg føler mig
>så nedkørt at jeg ikke kan varetage min funktion som borgmester fra med
>øjeblikkelig virkning og indtil videre.

Præcis som jeg tænkte - og helt reelt. Jeg har selv været
sygemeldt fra lærerjobbet uden fysiske men. Min læge var
naturligvis inde i billedet.

--
Bertel

Fra : Nick

Dato : 05-10-03 06:37

> Præcis som jeg tænkte - og helt reelt. Jeg har selv været
> sygemeldt fra lærerjobbet uden fysiske men. Min læge var
> naturligvis inde i billedet.

Hvorfor skiftede du så ikke bare læge, hvis han gjorde dig syg?
(Sorry, den måtte lige frem... )

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-03 08:06

Nick skrev:

>(Sorry, den måtte lige frem... )

Du er den tredje inden for få dage der prøver at fralægge sig
ansvaret for en irrelevant bemærkning. Gruppen her er beregnet
til jura.

Ikke spor sorry. Bemærkningen måtte ikke frem - den har nemlig
ingen selvstændig vilje. Det var *mig* der valgte at skrive den,
og det står jeg ved.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-10-03 06:52

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Sat, 04 Oct 2003
22:49:18 +0200

>Præcis som jeg tænkte - og helt reelt.

Hvor ved du det fra, er du da synsk.?

Problemet er jo ikke at manden er syg, men at han selv har taget
stilling til om han er syg eller ej.
Og at han iøvrigt kun er syg når han selv finder det belejligt.

>Jeg har selv været
>sygemeldt fra lærerjobbet uden fysiske men. Min læge var
>naturligvis inde i billedet.

Og du stod sikkert heller ikke frem i fjensynet et par dage efter og
fortalte at du slet ikke var syg, men at du bare mente at det var bedst
at du holdt dig væk fra skolen et stykke tid.?

Det er jo det der er problemet og som flere her i gruppen har sat
spørgsmålstegn ved, men som endnu flere har erklæret er helt i orden.

Fra : Peter G C

Dato : 08-10-03 16:39

In news:sr87ov0caku3fau028cdqtekkt4m7e6hok@news2.tele.dk,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> typed:

[klip]

> Problemet er jo ikke at manden er syg, men at han selv har taget
> stilling til om han er syg eller ej.

Det gør man jo altid selv de første sygedage? Gør du ikke også det, når du
melder dig syg eller går du straks samme dag til læge?

> Og at han iøvrigt kun er syg når han selv finder det belejligt.

Ja det er så en anden side af sagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Palle Bruselius

Dato : 05-10-03 11:53

"Nick" <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er der ikke en eneste journalist der forholder sig til det?

Fordi der simpelthen ikke er nogen historie i det. Manden har, som det er
pointeret i et andet indlæg i denne tråd, kun mulighed for at sygemelde sig
eller gå på orlov. Endelig kunne han også vælge at træde tilbage som
borgmester, men det er der vel næppe nogen, der vil tro, at han vil gøre på
nuværende tidspunkt.
At man har opfordret ham til at sygemelde sig er jo kun udtryk for, at han
bør holde sig væk, mens sagen kører. Da han heller ikke har så mange andre
muligheder, så er opfordringen vel kun udtryk for, at han bør bruge de
eksisterende muligheder. Derfor ingen er der ikke kød på en sådan historie
rent journalistisk.

Palle

Fra : mc

Dato : 06-10-03 16:44

Det skulle da lige være en anden ,der blev taget med fingene i kagedåsen og
da det var ved at blive opdaget sygemelde sig.
Den var nok ikke gået, selvom man vel altid ville føle sig dårlig tilpas og
stresset i den situation.
Når man er sygemeldt får man løn, det gør man jo ikke ved orlov

Maria

Fra : Chr. L.

Dato : 07-10-03 16:56

Nick wrote:
> [...]
>
> Jeg gætter på 2 x nej.
>
> Hvorfor er der ikke en eneste journalist der forholder sig til det?

Man er vel syg når man vedtager at spare på børnepleje, og man samtidigt
syntes det OK at få kørselsgodtgørelse, selvom man bruger en
firmabil...man skal vist have en meget lav moral..Men som andre
politikere så er viser det jo bare hvor lav moral man har når man selv
kan vælge godt eller skidt....Han er et udskud det laveste der findes..

Chr.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-10-03 18:06

Chr. L. skrev:

> man skal vist have en meget lav moral..

Måske har du selv en uangribelig moral, men så burde du også let kunne
finde ud af at overholde simple ordensregler der siger at indlæg skal
postes hvor de hører hjemme. Diskussioner om politikeres moral hører
hjemme i news:dk.politik, og ikke her, jf. gruppens fundats.

TT

Fra : Lyrik

Dato : 12-10-03 00:23

"Nick" <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> wrote in message
> [...]
blot
> i uføre?
> 2. Er det lovligt at sygemelde sig, hvis man ikke er syg, men blot i
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Enhver kan jo ringe og melde sig syg uden at være det.
Det er arbejdspladsens ret at forlange en lægeerklæring af den påstået syge.
De skal blot selv forlange og betale den.
Den stedfortrædende borgmester som er fra samme parti, syntes imidlertid at
"sygesvindelen" var praktisk og ytrede sin tilfredshed med "arrangementet".

Således bortfalder "lægeattestmuligheden". Borgernes interesse varetager
ingen. For nu betaler man jo to borgmestre for det samme job.
Hvis sygefraværet erklæres ugyldigt, burde han jo ikke have løn i
fraværsperioden!
Derfor ville jeg mene at kommunalbestyrelsen kunne forlange lægeattest på
borgernes vegne, hvis de anså at der var penge at hente.
Lønnen for snyd burde jo ikke være dobbelt løn og bonus. Jeg synes at det
krænker retsbevidstheden.

Jens

Fra : cg,uk@pc.dk

Dato : 12-10-03 07:04

Ingen tvivl, han er syg, meget syg.
I en lægeerklæring står der aldrig hvad sygdommen er
Mit gæt er at det er brixtoftenittis gravis.
Der er en svær livsvarig sygdom.

han selv