|
| Compumail holder ikke hvad de juridisk lov~ Fra : Uffe Hansen |
Dato : 03-10-03 20:55 |
|
Compumail holder ikke hvad de juridisk lover !!!
Søndag d. 28. sepember bestiller jeg en bærbar ECS A530 - ECS A530/384MB
/60GB kr. 5499,- ifølge Compumail`s hjemmeside. Jeg får en ordrebekræftelse
umiddelbart efter; d.v.s. Compumail har modtaget og bekræfter min ordre med
specifikt ordrenummer, fakturaadresse, konfiguration, varepris,
leveringsomkostninger, leveringstid og en tak for ordren og lovning på at
modtage bestilte vare inden for 2-3 dage. Samlet pris kr. 5829,-. Hurra, jeg
kan nu bare vente på min nye PC. Men hvad sker der så?
Jeg ringer onsdag den 1. oktober om formiddagen til Compumail for at høre
hvornår jeg kan forvente at modtage min PC. Jeg har forinden været inde på
Compumail`s Track&Trace-side for at søge på min ordrestatus uden noget
resultat og har samtidig set min bestilte ECS A530 - ECS A530/384MB /60GB
til kr. 5499,- nu er steget til kr. 7149,-. Jeg spørger til min ordre; men
Compumail kan ikke finde mit ordrenummer. De beder mig om at bestille varen
igen. Jeg forklarer jeg har fået en ordrebekræftelse tilsendt og vil
selvfølgelig ikke bestille en gang mere, nu da varen i mellemtiden er steget
kr. 1700,-. Men Compumail vil simpelthen ikke sælge til den aftalte pris, de
endda selv har bekræftet og verificeret over for mig, på tilsendte
ordrebekræftelse. Compumail påstår det ikke er en ordrebekræftelse jeg har
modtaget, trods det er præcis hvad der står som overskrift i den mail jeg
har modtaget. Compumail siger de taber kr. 1000,- hvis de skal sælge til den
pris. Det gør de sikkert også; men så skal man jo lade være med at annoncere
sine varer for billigt og tillige bekræfte en ordre. I Compumail`s salgs og
leveringsbetingelser står der:
Hvornår er en bestilling gennemført?
Som bevis på, at en bestilling er gennemført er modtagelse af en
ordrebekræftelse på e-mail umiddelbart efter ordre er afgivet - husk derfor
at angive rigtig E-mailadresse. Rent juridisk er ordren først bindende når
vi har verificeret ordren.
Det er lige præcis hvad Compumail har gjort, - nemlig verificeret min ordre.
Da de finder ud af prisen er sat for lavt og de vil miste penge på at sælge,
ryger min ordre i skraldespanden. Uden at give mig som kunde oplysninger
omkring dette eller føle noget som helst ansvar over for det Compumail lover
deres kunder juridisk. Endnu et eksempel på en nethandel hvor kunden skal
være til grin og hvor butikken mener det er i orden. Føj for pokker!!!
Svar fra Compumail kan ses i deres forum her:
http://www.compumail.dk/forum/viewtopic.php?t=143
Serien af bærbare ECS pc`er:
http://www.compumail.dk/computergruppe.php?gruppe_id=214
Compumail`s salgs- og leveringsbetingelser:
http://www.compumail.dk/salgs-lev-betingelser.php
Mit spørgsmål til denne gruppe er om Compumail har ret til at annulere min
ordre, ved brug af deres argument, om at jeg burde have kunnet indse at der
forelå en åbenlys fejl i prisen på det bestilte produkt? Compumail henviser
til følgende paragraf i aftaleloven, afsnit 32 stk.1:
"Den der har afgivet en viljeerklæring, som ved fejlskrift eller anden
fejltagelse fra hans side har fået et andet tilhold end tilsigtet, er ikke
bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet,
indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse."
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Uffe Hansen
Nedenunder min ordrebekræftelse.
Ordrebekræftelse
Compumail ApS
Møllevangs Alle 142
8200 Århus N
Tlf: 70 222 505
Email: salg@compumail.dk
Ordrenummer: 36748
Faktura adresse:
Uffe Hansen
Xxxxxxxxxx x, x.xx.
xxxx Xxxxxxx
Detaljer
1 stk. 00100 ECS A530 - ECS A530/384MB /60GB kr. 5499,-
1 stk. 00236 ECS Ibuddie A530 kr. 0,-
1 stk. 07997 Onboard Netkort kr. 0,-
1 stk. 07998 Onboard Lydkort kr. 0,-
1 stk. 07999 Onboard Grafikkort kr. 0,-
1 stk. 10435 1 GigaPro CPU kr. 0,-
1 stk. 15370 Kingston Value RAM 256 144 Pins SODIMM PC133 kr. 0,-
1 stk. 18139 Hitachi/IBM TravelStar DK23FB60 60 GB 5400 RPM kr. 0,-
1 stk. 81003 PC Samling / test & 2 års reklamationsret kr. 0,-
1 stk. Leveringsomkostninger kr. 330,-
I alt kr. 5829,-
Levering: Post Danmark
Ordrer bestilt inden 18:00 afsendes samme dag, forudsat det bestilte er
lagervarer.
Ved PC bestilling: Forventet leveringstid 2-3 abejdsdage, ønskes nærmere
dato kontakt vores salgsafdeling.
Tak for din bestilling
Er du tilfreds med vores behandling af din ordre og har vi levet op til
forventningerne kan du bedømme os på www.edb-priser.dk.
Når varen sendes fra os modtager du en e-mail med track og trace numre til
Postdanmark på den eller de pakker vi har sendt til dig.
Vi takker endnu engang for ordren og ser frem til at kunne betjene dig igen.
Med venlig hilsen
Compumail ApS
salgsafdelingen
| |
Ukendt (03-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-10-03 21:29 |
|
Uffe Hansen wrote:
[klip]
> Mit spørgsmål til denne gruppe er om Compumail har ret til at annulere min
> ordre, ved brug af deres argument, om at jeg burde have kunnet indse at der
> forelå en åbenlys fejl i prisen på det bestilte produkt? Compumail henviser
> til følgende paragraf i aftaleloven, afsnit 32 stk.1:
>
> "Den der har afgivet en viljeerklæring, som ved fejlskrift eller anden
> fejltagelse fra hans side har fået et andet tilhold end tilsigtet, er ikke
> bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet,
> indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse."
Deres argument for, at aftalelovens § 32, stk. 1 kan anvendes, er følgende:
"I dit tilfælde har du bestilt vores top model indenfor "ECS A530"
gruppen til en pris på kr. 5499,-. Alle andre og mindre modeller
indenfor samme gruppe (med mindre RAM og en mindre harddisk) var dyrere
end prisen på topmodellen (5499). Derfor er det åbenlyst at du har set
eller burde indse at der forligger en fejl fra vores side. Derfor kan
aftalen rent juridisk ophæves og annulleres, som vi naturligvis har" gjort."
Hvis du rent faktisk har set priserne på de mindre modeller, så vil jeg
mene, at de har en god sag. Det er selvfølgelig dem der har bevisbyrden
for, hvad du burde vide, men alt efter hvordan modellerne annonceres på
deres hjemmeside, så kan denne bevisbyrde formentlig løftes.
For en god ordens skyld så er der hverken tale om en ophævet eller
annulleret aftale. Hvis de har ret, så er der tale om en ugyldig aftale,
som ingen retsvirkninger har. Hvis de tager fald, så er der tale om
ansvarspådragende misligholdelse fra deres side af den i mellem jer
gyldigt indgåede aftale.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
Povl H. Pedersen (03-10-2003)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 03-10-03 21:50 |
|
On 2003-10-03,
Rune Wold <> wrote:
> Deres argument for, at aftalelovens § 32, stk. 1 kan anvendes, er følgende:
>
> "I dit tilfælde har du bestilt vores top model indenfor "ECS A530"
> gruppen til en pris på kr. 5499,-. Alle andre og mindre modeller
> indenfor samme gruppe (med mindre RAM og en mindre harddisk) var dyrere
> end prisen på topmodellen (5499). Derfor er det åbenlyst at du har set
> eller burde indse at der forligger en fejl fra vores side. Derfor kan
> aftalen rent juridisk ophæves og annulleres, som vi naturligvis har" gjort."
>
> Hvis du rent faktisk har set priserne på de mindre modeller, så vil jeg
> mene, at de har en god sag. Det er selvfølgelig dem der har bevisbyrden
> for, hvad du burde vide, men alt efter hvordan modellerne annonceres på
> deres hjemmeside, så kan denne bevisbyrde formentlig løftes.
Her er jeg ikke sikker. Prisen er annonceret 23% under normalen
hvilket ikke er urealistisk som tilbud, eller hvis der er kobt et
parti hjem.
Viksomheden har også en anden del der sælger til erhvervslivet. Og
erhvervslivet betaler ind imellem mere for gamle/mindre modeller så
man har en ens maskinpark = mindre support.
> For en god ordens skyld så er der hverken tale om en ophævet eller
> annulleret aftale. Hvis de har ret, så er der tale om en ugyldig aftale,
> som ingen retsvirkninger har. Hvis de tager fald, så er der tale om
> ansvarspådragende misligholdelse fra deres side af den i mellem jer
> gyldigt indgåede aftale.
Du bor lige have fokus på at de har sendt en bestillingsbekræftelse med
"tilbudsprisen" til kober. Jeg vil mene at en sådan bestillingsbekræftelse
er at sidestille med en ordrebekræftelse, da en sådan normalt ikke
udsendes, og altså en accept af det tilbud kober har sendt på websiden.
Derudover mener jeg ikke at en internetbutik med et onlinesystem er at
sidestille med et katalog, da priser kan rettes ojeblikkeligt, og man kan
ikke kobe varer der ikke er på lager. Hvis formålet med loven er at sikre
omsætningen i samfundet, så er en e-butik som her nok snarere et tilbud
end et opfordring til at gore tilbud. Og lagerstatus ændres også straks
varen bestilles, så tilbudet ikke nodvendigvis gælder næste kunde.
| |
Ukendt (03-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-10-03 22:16 |
|
Povl H. Pedersen wrote:
[klip]
> Her er jeg ikke sikker. Prisen er annonceret 23% under normalen
> hvilket ikke er urealistisk som tilbud, eller hvis der er kobt et
> parti hjem.
Spørgsmålet må afgøres af domstolene eller forbrugerklagenævnet. Der er
ingen tvivl om, at de vil gå ud fra, at der er indgået en gyldig aftale.
Det er derfor sælger, der må løfte bevisbyrden for, at der er tale om en
fejl, som køber burde vide besked om.
Der er tale om konkret vurdering. Om vurderingens udfald kan man mene,
hvad man vil, men det ser ud til, at vi er uenige.
[klip]
> Du bor lige have fokus på at de har sendt en bestillingsbekræftelse
> med "tilbudsprisen" til kober. Jeg vil mene at en sådan
> bestillingsbekræftelse er at sidestille med en ordrebekræftelse, da
> en sådan normalt ikke udsendes, og altså en accept af det tilbud
> kober har sendt på websiden.
Vi er enige om, at der som udgangspunkt er indgået en aftale.
Spørgsmålet er, om aftalen er ugyldig, jf. aftalelovens § 32, stk. 1
[klip]
> Hvis formålet med loven er at sikre omsætningen i samfundet, så er en
> e-butik som her nok snarere et tilbud end et opfordring til at gore
> tilbud.
Der er intet til hinder for, at en hjemmeside blot indeholder en
opfordring til at gøre tilbud.
Se følgende
http://www.itretten.dk/bog/19/
Specielt afsnit 19.2
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
jacob nielsen (03-10-2003)
| Kommentar Fra : jacob nielsen |
Dato : 03-10-03 22:34 |
|
"Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote in message
news:3f7de664$0$7958$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Hvis formålet med loven er at sikre omsætningen i samfundet, så er en
> > e-butik som her nok snarere et tilbud end et opfordring til at gore
> > tilbud.
>
> Der er intet til hinder for, at en hjemmeside blot indeholder en
> opfordring til at gøre tilbud.
>
> Se følgende
>
> http://www.itretten.dk/bog/19/
>
> Specielt afsnit 19.2
Samt U2003.907V om en brugtvognsforhandlers annoncering på nettet, der alene
blev anset som opfordring til at gøre tilbud.
Mvh.
Jacob
| |
Peter G C (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 04-10-03 16:09 |
|
In news:blkq0u$o6l$1@sunsite.dk,
jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> typed:
[klip]
> Samt U2003.907V om en brugtvognsforhandlers annoncering på nettet,
> der alene blev anset som opfordring til at gøre tilbud.
Gider du poste dommen her?
/Peter
| |
Bertel Lund Hansen (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-10-03 00:01 |
|
Rune Wold skrev:
>Spørgsmålet må afgøres af domstolene eller forbrugerklagenævnet. Der er
>ingen tvivl om, at de vil gå ud fra, at der er indgået en gyldig aftale.
>Det er derfor sælger, der må løfte bevisbyrden for, at der er tale om en
>fejl, som køber burde vide besked om.
Hvis vi snakker om om annonceringen er et bindende tilbud, er jeg
med på den indvending (selv om jeg ikke engang mener at den
holder i den konkrete sag). Men når der foreligger en
overensstemmende ordrebekræftelse, så er al snak om en evt. fejl
irrelevant.
>Der er intet til hinder for, at en hjemmeside blot indeholder en
>opfordring til at gøre tilbud.
>Se følgende
> http://www.itretten.dk/bog/19/
>Specielt afsnit 19.2
Ja, lad os det:
========
Men når tilbud afgives via hjemmesider er situationen en anden,
idet den erhvervsdrivende her vil have det i sin magt
øjeblikkeligt at ændre tilbudet, hvis der skulle vise sig at
indløbe et større antal accept-henvendelser end forudsat.
Udgangspunktet
Derfor må det formentlig antages at være gældende ret allerede i
dag, at hjemmeside-udbud af varer mv. må betragtes som tilbud,
der altså accepteres og skaber aftaleforpligtelser efter deres
indhold, når forbrugerens accept er kommet frem til den
erhvervsdrivende i overensstemmelse med den foreskrevne
fremgangsmåde, jf. herom i næste afsnit.
========
Det passer fint med hvad jeg mener: at butikken hænger på den.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-03 11:16 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
[klip]
> Men når der foreligger en overensstemmende ordrebekræftelse, så er al
> snak om en evt. fejl irrelevant.
Forstår du overhovedet begrebet "en ugyldig aftale"?
En aftale skal jo være indgået, før man overhovedet kan tale om
ugyldighed. Der er ingen tvivl om, at der med ordrebekræftelsen er
indgået en aftale. Spørgsmålet er om deres accept er behæftet med en
ugyldighedsgrund, fordi erklæringsmodtageren burde have vidst, at der
forelå en fejl fra deres side. At sige, at aftalen er gyldig, fordi de
har accepteret tilbuddet, som er afgivet på grundlag af deres fejl, er
jo at vende tingene på hovedet.
[klip]
> Det passer fint med hvad jeg mener: at butikken hænger på den.
Du kan overhovedet ikke tage citatet til indtægt for, at Mads Bryde
Andersen er enig i din ovensstående betragtning. Den fejl du begår,
ville have givet dig et 03 i en eksamen i aftaleret.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
Povl H. Pedersen (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 04-10-03 20:12 |
|
On 2003-10-03,
Rune Wold <> wrote:
>> Du bor lige have fokus på at de har sendt en bestillingsbekræftelse
>> med "tilbudsprisen" til kober. Jeg vil mene at en sådan
>> bestillingsbekræftelse er at sidestille med en ordrebekræftelse, da
>> en sådan normalt ikke udsendes, og altså en accept af det tilbud
>> kober har sendt på websiden.
>
> Vi er enige om, at der som udgangspunkt er indgået en aftale.
> Spørgsmålet er, om aftalen er ugyldig, jf. aftalelovens § 32, stk. 1
Nu er der godt nok ikke i stk.1 krav om at sælger skal give meddelelse
om at der er sket en fejlskrift, men en sådan er der i stk 2.
Har sælger ved sin passivitet, ved ikke at give kober besked uden
ugrundet ophold, forpasset sin chance for at påberåbe sig pgf 32 ?
Sælger binder jo reelt kober ved ikke at lade kober vide at
sælger har slettet ordren i sit system, uden information til
kober. Dette er ihvertfald imod ånden i loven.
| |
Per Christoffersen (06-10-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 06-10-03 08:44 |
|
"Rune Wold" <"Rune Wold"> skrev i en meddelelse
news:3f7de664$0$7958$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Der er intet til hinder for, at en hjemmeside blot indeholder en
> opfordring til at gøre tilbud.
>
> Se følgende
>
> http://www.itretten.dk/bog/19/
>
> Specielt afsnit 19.2
Som jeg læser bogen, og det pågældende afsnit, så er der i den beskrevne
situation enten:
1) Afgivet et tilbud af Compumail, som køber har accepteret
2) Afgivet en opfordring til at gøre tilbud til køber. Køber har afgivet
tilbuddet, og Compumail har accepteret.
Den efterfølgende tvist om viljeserklæringens indhold må diskuteres seperat.
Jeg ville sende den i Forbrugerklagenævnet hvis det var mig.
/Per
| |
Kim Jørgensen (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Kim Jørgensen |
Dato : 04-10-03 07:55 |
|
"Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote in message
news:3f7ddb77$0$7942$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hvis du rent faktisk har set priserne på de mindre modeller, så vil jeg
> mene, at de har en god sag. Det er selvfølgelig dem der har bevisbyrden
> for, hvad du burde vide, men alt efter hvordan modellerne annonceres på
> deres hjemmeside, så kan denne bevisbyrde formentlig løftes.
Med min egen erfaring mht. til at kigge på laptops, bruger jeg ofte gruppen
om bærbare hvor folk når de anbefaler linker direkte til siden med modellen
hos forhandleren, ofte modtager jeg også slagtilbud via edbprisers
nyhedsbrev hvor en vare sælges med 20-30% nedslag.
Jeg vil mene at hvis man finder sin vare til en god pris, er det vel ikke
ens pligt at undersøge om andre modeller hos forhandleren er
dyrere/billigere, hvis man handler, så handler man vek.
Selfølgelig med mindre at varen til 8000,- står til 8,- så er der måske en
lampe der skal blinke et sted...
Mvh.
Kim
Med pænt ujuridisk svar
| |
David T. Metz (04-10-2003)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 04-10-03 11:44 |
|
Kim Jørgensen skriblede:
> "Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote in message
> news:3f7ddb77$0$7942$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
>> Hvis du rent faktisk har set priserne på de mindre modeller, så vil
>> jeg mene, at de har en god sag. Det er selvfølgelig dem der har
>> bevisbyrden for, hvad du burde vide, men alt efter hvordan
>> modellerne annonceres på deres hjemmeside, så kan denne bevisbyrde
>> formentlig løftes.
> Jeg vil mene at hvis man finder sin vare til en god pris, er det vel
> ikke ens pligt at undersøge om andre modeller hos forhandleren er
> dyrere/billigere, hvis man handler, så handler man vek.
Jeg er enig. Helt relevant er det også at hvis man går ind på butikkens
hovedside, vælger "bærbare" og derefter "ECS A530" så får man en oversigt
over de forskellige udgaver af den maskine, men *uden* pris. Er man derfor
på jagt efter fx en udgave med mindst 60GB hdd så ser man aldrig priserne
på de andre udgaver, og kan derfor ikke på den baggrund være i ond tro.
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
Ukendt (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-03 16:57 |
|
David T. Metz wrote:
[klip]
> Er man derfor på jagt efter fx en udgave med mindst 60GB hdd så ser
> man aldrig priserne på de andre udgaver, og kan derfor ikke på den
> baggrund være i ond tro.
Det er det rene gætteri. Uanset hvorledes man generelt ser på tingene,
så kan Uffe rent faktisk i sit stille sind have overvejet, at der måtte
foreligge en fejl, og så er han i hamrende ond tro. Det interessante er,
om sælgeren kan løfte bevisbyrden for dette. Og alt efter hvordan hans
hjemmeside er opbygget, og hvor troværdigt Uffe i øvrigt virker ved
"retssagen", så er det ikke umuligt for sælger at løfte denne bevisbyrde.
I virkeligheden er vi forbrugere jo ikke så dumme. Vi ved sgu godt, hvad
tingene koster. Man kan jo bare se efter på edbpriser.dk. På den
baggrund er det næppe svært at være i ond tro materielt set, det skal
bare bevises, og det kan være svært.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
David T. Metz (04-10-2003)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 04-10-03 17:11 |
|
Rune Wold" <"Rune Wold skriblede:
> David T. Metz wrote:
>
> [klip]
>
>> Er man derfor på jagt efter fx en udgave med mindst 60GB hdd så ser
>> man aldrig priserne på de andre udgaver, og kan derfor ikke på den
>> baggrund være i ond tro.
>
> Det er det rene gætteri.
Bestemt, men det illustrerer netop sælgers potentielle besvær med at løfte
bevisbyrden for ond tro.
> Uanset hvorledes man generelt ser på tingene,
> så kan Uffe rent faktisk i sit stille sind have overvejet, at der
> måtte foreligge en fejl, og så er han i hamrende ond tro. Det
> interessante er, om sælgeren kan løfte bevisbyrden for dette. Og alt
> efter hvordan hans hjemmeside er opbygget, og hvor troværdigt Uffe i
> øvrigt virker ved "retssagen", så er det ikke umuligt for sælger at
> løfte denne bevisbyrde. I virkeligheden er vi forbrugere jo ikke så
> dumme. Vi ved sgu godt, hvad tingene koster. Man kan jo bare se efter
> på edbpriser.dk.
Alt ovst. er netop også gætværk.
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
Ukendt (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-03 17:23 |
|
David T. Metz wrote:
[klip]
> Alt ovst. er netop også gætværk.
Sådan som du klipper, fremstår det som gætværk. Men hvis du havde taget
den sidste sætning med, så vil det fremgå, at der er tale om en
begrundelse for, at din generelle konklusion er forkert.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
David T. Metz (04-10-2003)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 04-10-03 19:52 |
|
Rune Wold" <"Rune Wold skriblede:
> David T. Metz wrote:
>
> [klip]
>
>> Alt ovst. er netop også gætværk.
>
> Sådan som du klipper, fremstår det som gætværk. Men hvis du havde
> taget den sidste sætning med, så vil det fremgå, at der er tale om en
> begrundelse for, at din generelle konklusion er forkert.
Jeg har svært ved at se hvordan en konlusion kan påvirke sine egne
præmisser. Men jeg beklager selvfølgelig hvis jeg kom til at
misrepræsentere dit ræsonnement. Det forhold at folk kan orientere sig om
priser er dog ikke ensbetydende med at de gør det. Hvis det var måtte mange
butikker lukke - ikke mindst i hardwarebranchen. Mao. er mit ræsonnement at
man lige så godt kan hævde at være i god tro materielt set givet det
gætværk jeg præsenterede.
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
Ukendt (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-03 21:26 |
|
David T. Metz wrote:
[klip]
> Mao. er mit ræsonnement at man lige så godt kan hævde at være i god
> tro materielt set givet det gætværk jeg præsenterede.
Hvis du mener, at det er gætværk, hvorvidt Uffe er i ond eller god tro,
er jeg enig. Det afgørende er, hvad der kan bevises.
Men jeg forstod dit første indlæg som gående ud på, at man generelt set
ikke kan komme i ond på den måde, der normalt købes computere over
nettet. En sådan betragtning er for generel.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
David T. Metz (04-10-2003)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 04-10-03 21:28 |
|
Rune Wold" <"Rune Wold skriblede:
> Men jeg forstod dit første indlæg som gående ud på, at man generelt
> set ikke kan komme i ond på den måde, der normalt købes computere over
> nettet. En sådan betragtning er for generel.
Jeg er fuldkommen enig.
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
Kenneth Iversen (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Kenneth Iversen |
Dato : 04-10-03 17:44 |
|
"Rune Wold" <"Rune Wold"> skrev i en meddelelse
news:3f7eed4b$0$7951$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Man kan jo bare se efter på edbpriser.dk. På den
> baggrund er det næppe svært at være i ond tro materielt set, det skal
> bare bevises, og det kan være svært.
Priserne kan variere meget på samme produkt hos forskellige
forhandlere. Derfor mener jeg ikke at man kan bedømme en
fejlpris på netop dette prisindex. Kig f. eks på
http://tinyurl.com/ppnk
Der er en meget stor forskel på de 2 butikker mht prisen.
/Kenneth Iversen
How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp
| |
Bertel Lund Hansen (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-10-03 21:45 |
|
Rune Wold skrev:
>I virkeligheden er vi forbrugere jo ikke så dumme. Vi ved sgu godt, hvad
>tingene koster.
Det er altså ikke nemt at vide hvad tingene koster. Jeg har givet
11'000 kr. for en 2 GHz pc uden monitor. Mindre end et år efter
kunne man få en 1,8 GHz maskine til 1'800 kr.
>Man kan jo bare se efter på edbpriser.dk.
Nej, det kan man ikke bare. Man skal ned i detaljer ved hver
eneste maskine for at sammenligne udstyret.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-03 21:49 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
[klip]
> Nej, det kan man ikke bare. Man skal ned i detaljer ved hver
> eneste maskine for at sammenligne udstyret.
Hvis Uffe rent faktisk har gjort dette, så er han i hamrende ond tro.
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
Jimmy (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Jimmy |
Dato : 04-10-03 22:36 |
|
> [klip]
>
> > Nej, det kan man ikke bare. Man skal ned i detaljer ved hver
> > eneste maskine for at sammenligne udstyret.
>
> Hvis Uffe rent faktisk har gjort dette, så er han i hamrende ond tro.
>
Jeg ville gå til Forbrugerklagenævnet. De har intet til overs for de
Internet butikker der straks sender ordrerbekræftelser ud. Og aftaleloven
§32 stk. 1 er jo lidt en smagssag, men jeg har da læst om afgørelser de har
truffet til køberens fordel, der drejede sig om meget større prisfejle end
denne her :).
| |
Ukendt (04-10-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-03 22:57 |
|
Jimmy wrote:
[klip]
> Jeg ville gå til Forbrugerklagenævnet.
Det ville jeg også. Ved denne instans har han antagelig de største
chancer for at få medhold. Og så er det heller ikke så dyrt.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
David T. Metz (05-10-2003)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 05-10-03 10:02 |
|
Rune Wold" <"Rune Wold skriblede:
> Ved denne instans har han antagelig de største
> chancer for at få medhold. Og så er det heller ikke så dyrt.
Du er blevet bedre til at maskere din sarkasme
David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923
| |
|
|