spørgsmål
Fra : Kasper Johansson

Dato : 31-10-03 22:27

hej NG

hvem har lyst til at hjælpe mig ????

jeg er ved at lave et oplæg i forbindelse med min eksamen på pædagogsudiet
(københavns Universitet)

det spørgsmål jeg godt kunen tænke mig at andre havde et bud på er:
"hvad er pædagogikkens opgave" ...

alel bud og svar et velkommen ....!
og HELST på e-mail ....

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 01-11-03 01:03

Hej Kasper.

Der er nok brug en lidt nærmere indkredsning af opgaven. "Hvad er
pædagogikkens opgave?" I forhold til hvem og hvad ? Ligeledes kan jeg tænke
mig, at folk ikke er så glade for at skrive til en hotmail addresse, det har
jeg det ihvertfald lidt "skidt" med. Jeg kan jo i grunden ikke vide, om du
er den, du giver dig ud for at være.

Mvh/ Jonstrup.

Fra : Kasper Johansson

Dato : 02-11-03 11:16

jeg forstår dem med hotmailen ... så skriv til kasper@vendepunkt.dk ----

og spørgsmålet er "provokeret" stillet ... da det er vores læres måde at
stille spærgsmålet på... og vi to der skal lave oplæg omkring spørgsmålet
har netop samme oplevelse af "opgave" som du ...!

så hvis du /I har lyst er det vores tanke at dig der har lyst SELV definere
"opgave" ....

Kasper....
www.vendepunkt.dk

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 02-11-03 11:52

> jeg forstår dem med hotmailen ... så skriv til kasper@vendepunkt.dk ----

Principielt nej! Jeg vil fra tid til anden gerne deltage i en debat, og jeg
vil også gerne hjælpe i det omfang jeg kan, men det foregår her i gruppen.

> og spørgsmålet er "provokeret" stillet ... da det er vores læres måde at
> stille spærgsmålet på... og vi to der skal lave oplæg omkring spørgsmålet
> har netop samme oplevelse af "opgave" som du ...!

Med fare for at blive slagtet at vores nuværende statsminister får jeg lyst
til at spørge: Hvad mener du selv?
Jeg har i pædagogiske diskussioner hørt alt fra "pædagogikken tager over
hvor den sunde fornuft stopper" til "pædagogikkken er en systematiseret
beskrivelse af den sunde fornuft".
Med andre ord vil det være rart med lidt mere info om hvor vi er henne i
spektret.

> så hvis du /I har lyst er det vores tanke at dig der har lyst SELV
definere
> "opgave" ....

Det er vel mere hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i din opgave

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Kasper Johansson

Dato : 02-11-03 13:52

> Det er vel mere hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i din opgave

opgaven er at besvare spørgsmålet "hvad er pædagogikkens opgave" ....!

Kasper ...

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 02-11-03 14:05

"Kasper Johansson" <vendepunkt1@hotmail.com> wrote in message

> opgaven er at besvare spørgsmålet "hvad er pædagogikkens opgave" ....!

Så prøver jeg på en anden måde: Hvilke tanker har du selv gjort? Hvad er dit
udgangspunkt for din besvarelse?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Kasper Johansson

Dato : 02-11-03 19:11

vi har valgt at få andre (end os selv) til at besvare spørgsmålet...
også for at vise at det er "umuligt" at svare på ...!
og vi tror at svarene vil "gå i alle retninger" .....

og derefter vil vi svare spørgsmålet ved at få forskellige teoretisker til
at "svare" ...

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 02-11-03 21:26

> opgaven er at besvare spørgsmålet "hvad er pædagogikkens opgave" ....!

at lære børn og unge at tage ansvar for egen læring.

VH Birgitte

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 03-11-03 17:42

Kære Birgitte

Vrøvl, børn skal ikke tage ansvar for deres egen læring. Det kan de ikke,
det er derfor man i løbet af 2000 år eller mere, har fundet ud af, at det er
smart med en "lærer" tilstede i "lokalet".

Mvh/ Jonstrup.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 03-11-03 18:20

> [...]
er
> smart med en "lærer" tilstede i "lokalet".

Hvis du lægger mærke til det, så skrev jeg børn og UNGE, faktisk var det et
lidt finurligt hint til Kasper; men det gik nok hen over hovedet på en del.

"Ansvar for egen læring" betyder ikke, at der ikke skal være en lærer til
stede. Det må stå for din egen fortolkning. Selv de yngste elever kan tage
ansvar for egen læring - på deres niveau, og hvad man nu kan forvente man
kan klare, når man har den alder.
Ansvar ...... har heller ikke noget med laisse-faire pædagogik at gøre, som
du måske tror.

VH Birgitte

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 03-11-03 19:29

Hej Birgitte.

Vil du forklare "- på deres eget niveau"? Hvad er det for et niveau, og ikke
mindst i forhold til hvad.

Vil du yderligere forklare, hvad der ligger i "ansvar for egen læring - på
deres eget niveau", som ikke ligger i ordet "opdragelse".

Kun af ren nysgerrighed.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-03 20:08

Brian Bo Jonstrup wrote:
> Hej Birgitte.
[klip]

> Vil du yderligere forklare, hvad der ligger i "ansvar for egen
> læring - på deres eget niveau", som ikke ligger i ordet
"opdragelse".

> Kun af ren nysgerrighed.

Prøv evt. at læse mit svar om det samme!

--
ahw

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 03-11-03 20:16

Hej Arne.

Ok, godt svar, men ligger der så ikke "bare" det i det som med den gode
gamle "Et barn er et bål som skal tændes"? Nu taler vi vel så motivations
pæd. igen, eller hvad? Jeg kan godt lide det med reflektion over
undervisningen. Jeg bryder mig ikke om "ansvar for egen læring". Det kan
være jeg lægger noget andet i ordet ansvar, men ok.

Mvh Jonstrup.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-03 21:00

Brian Bo Jonstrup wrote:
> [...]

for
> egen læring". Det kan være jeg lægger noget andet i ordet ansvar,

At man ikke kan lide et begreb er næppe nok til at forkaste det.

I stedet for at jeg kommer med en længere tirade om begrebet, så
kan det måske være nyttigt at du læser, hvad andre har skrevet om
dette:

http://pub.uvm.dk/1998/portraet/20.htm

http://pub.uvm.dk/2000/aabne/5.htm

Som den ene af indlæggene uddyber:

"Det handler i høj grad om, at den enkelte elev bliver bevidst om,
hvordan og hvornår vedkommende selv oplever, at han/hun lærer
mest."

eller:
http://www.haderslevsem.dk/multimedie/Faget/MM/Faget/AFEL.htm

"Giv en mand en fisk
og han vil klare sig en dag.
Giv ham fiskeredskaber
og han vil klare sig hele livet."
--
ahw

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 03-11-03 21:08

Hej Arne.

Takker og bukker.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-03 19:25

Brian Bo Jonstrup wrote:
> [...]
ud
> af, at det er smart med en "lærer" tilstede i "lokalet".

Brian, du forstår sikkert ikke hvad der menes med "ansvar for egen
læring" - det undrer mig ikke - for det går mange fejl af. Der
menes at ingen andre kan lære for en. Du kan lære dig noget, enhver
kan lære SIG noget, men ingen kan lære for dig.
Og hvis du skal lære noget, så gælder det om at slå lyttebøfferne
ud og reflektere over, hvad du bliver undervist i og om og derfor
lade det gå ind under dine refleksioner. Sidder du bare passivt
uden at lade det, du får at vide, det, du ser o.lign. få indpas i
dig selv, så tager du ikke ansvaret for det, du skal lære, men
overlader det til andre at fortælle dig, hvad sandheden er -det
betyder at du lærer udvendig - altså at du repeterer noget udenad,
du har hørt, uden at gøre sig nogle tanker over det. Det betyder i
sidste ende, at du ikke har lært noget, du kan anvende til noget
fornuftigt - du har ikke - på dit niveau - taget ansvaret for at
lære noget,d a du ikke var "undervisningsparat" til det.

Lærerens opgave er at undervise dig og sikre at du har opnået den
nødvendige grad af undervisningsparathed, så du bliver i stand til
at lære -ved f.eks. at skaffe den nødvendige ro i klassen eller at
sætte dig i en situation, hvor du kan lære det, du skal. Men lære
for dig kan hun ikke.

--
ahw

Fra : ml

Dato : 03-11-03 13:42

"Kasper Johansson" <vendepunkt1@hotmail.com> wrote in message

> det spørgsmål jeg godt kunen tænke mig at andre havde et bud på er:
> "hvad er pædagogikkens opgave" ...

At skabe det god menneske (indadtil og udadtil).
--
ml

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 03-11-03 18:14

Hvad med denne? Når vi nu er ved "rytteriet".

"Mennesker er født for hinandens skyld; opdrag på eller lid under dem."
Marcus Aurelius

mvh/Jonstrup.

Fra : Emil Zeuthen

Dato : 06-11-03 18:41

Kasper Johansson wrote:
> det spørgsmål jeg godt kunen tænke mig at andre havde et bud på er:
> "hvad er pædagogikkens opgave" ...
>
> alel bud og svar et velkommen ....!
> og HELST på e-mail ....

Det lader i hvert fald til, at den i for ringe grad har virket fremmende
for dine stavekundskaber.

(jeg gætter på, at der skulle have stået "alle bud og svar er velkomne",
hvormed du selv er ude om, at jeg byder dig denne replik)

Mvh
Emil Zeuthen

Fra : Kasper Johansson

Dato : 07-11-03 19:27

taj små sko er stadig til salg...

og et er at stave noget andet er at kunne ramme tasterne ...!

kasper...!

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-11-03 16:45

> taj små sko er stadig til salg...
>
> og et er at stave noget andet er at kunne ramme tasterne ...!
>
> kasper...!

- og noget tredje er at tage sig tid til at udtrykke sig eentydigt, klart og
forståeligt så andre kan vide, hvad du taler om.
Hvem er taj?
Hvem har små sko til salg og hvorfor?

vh Niels Aage

Fra : jonstrup

Dato : 11-11-03 12:13

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
>

> - og noget tredje er at tage sig tid til at udtrykke sig eentydigt, klart og
> forståeligt så andre kan vide, hvad du taler om.

Præcis og hvad koster de i det hele taget? Jeg mangler altid gode sko
til en lille penge.

Mvh/ Jonstrup.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 11-11-03 13:11

Tja, pædagogikken har i sig selv ingen opgave! Kun mennesker kan have en
opgave. Den lærer, som har stillet opgaven burde få en pædagog til at lære
ham/hende at formulere sig bedre.
Pædagogik er en "lære om.." hvordan man leder sine elever til at "flytte
sig" og en pædagog fører/driver/bevæger eleven til ny erkendelse. (Ifølge
etymologisk ordbog)

Mon dette fører Emil til en erkendelse af, at han bør flytte sit skriftlige
udtryk til en form, så det bliver klar og eentydig kommunikation?

De små sko kender jeg intet til. Jeg bruger selv størrelse 45-46. - og de er
dyre nok.
Tak for "en lille penge", det udtryk forbedrede et sprogprogram, som jeg pt.
arbejder med.

Et hjertesuk:
Hvor er det dog tragisk, at selv vordende/nyudklækkede akademikere ikke
læser så meget, at de kan udtrykke sig på et forståeligt dansk.

hilsen Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 11-11-03 15:07

Undskyld Emil! Jeg skulle have skrevet "Kasper"
"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dette fører Emil til en erkendelse af, at han bør flytte sit
skriftlige
> udtryk til en form, så det bliver klar og eentydig kommunikation?

vh. Niels Aage

Fra : Kasper Johansson

Dato : 13-11-03 21:36

undskyld at man som studerende ikke lige gider (forde der er vigtigere og
mere spændende ting at tage sig til) end at rette slå-fejl ....!

og hvad er det i spørgsmålet "hvad er pædagogikkens opgave?" du ikke
forstår...????

og den med "de små sko" var en hentydning til at hvis man ikke har andet at
gå op i end et par slå-fejl har man squ meget kedeligt indhold i sit liv
.....!

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 13-11-03 21:56

> undskyld at man som studerende ikke lige gider (forde der er vigtigere og
> mere spændende ting at tage sig til) end at rette slå-fejl ....!

Hvad er mere spændende end at kommunikere klart og forståeligt? (Et
væsentligt pædagogisk element!)
Hvis man vil flytte nogen (være pædagog) må de nødvendigvis forstå
pædagogens udsagn.

Slåfejl er OK, men når man ikke "gider" udtrykke sig præcist, har man et
reelt problem.

> og hvad er det i spørgsmålet "hvad er pædagogikkens opgave?" du ikke
> forstår...????

Sådan kan man ikke spørge! Pædagogikken har ingen "opgave"!

Som jeg allerede har sagt:

hilsen Niels Aage

Fra : PR

Dato : 13-11-03 22:19

> [...]
> reelt problem.

> Sådan kan man ikke spørge! Pædagogikken har ingen "opgave"!

Luk dog det sludder og giv manden en chance. Som videnskabsmand,
sprogforsker og programmør må du da have så meget overskud, fantasi og
indsigt, at du godt kan forstå meningen. Pædagogikkens opgave kunne også
være at få medborgere med store fødder til at være lidt mere imødekommende
og tolerante overfor andre. Også selvom de ikke staver så godt. Rummelighed
i NewsGroups!

Med højagtelse
PR

---

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 13-11-03 22:52

"PR" <rofus@firefly.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]

> sprogforsker og programmør må du da have så meget overskud, fantasi og
> indsigt, at du godt kan forstå meningen.

Jeg kan netop ikke forstå opgaveformuleringen, da den er uden mening.
Det er absurd at tale om pædagogikkens opgave. - den har i sig selv ingen
"opgave". Kun pædagoger kan have en opgave.
At lære pædagogik giver den vordende pædagog midler til at agere pædagogisk
= at stimulere, påvirke, "flytte" sine elever. At lære dem at lære.

Pædagogikkens opgave kunne også
> være at få medborgere med store fødder til at være lidt mere imødekommende
> og tolerante overfor andre. Også selvom de ikke staver så godt.

Mine kommentarer har intet med stavning og slåfejl at gøre, men med
forståelighed.
Det må være et mindstekrav til en universitetslærer, at han/hun formulerer
opgaver, der har mening. Kasper siger jo, at han har fået stillet opgaven af
sin lærer. - det er måske især læreren, der har et problem, med mindre
formuleringen er en "fælde" = en udfordring til de studerende.

Rummelighed
> i NewsGroups!

Ja bestemt, men man må vel anfægte "vrøvl", hvor det forekommer?

Står PR for Public relations?

hilsen Niels Aage

Fra : jonstrup

Dato : 13-11-03 22:20

Kasper Johansson wrote:

> [...]
> gå op i end et par slå-fejl har man squ meget kedeligt indhold i sit liv

Kære Kasper

Du har fat i den helt forkerte ende af tingene. Der findes næsten
ingenting her i verden, som er vigtigere end at udtrykke sig klart og
præcist. Hvorfor tror du, at næsten samtlige sprog i verden tager
udgangspunkt i verberne(Det starter med "bevægelse"). At du ikke
"gider", viser at du er en "tager" og ikke en "giver". Hvis du virkelig
går på Universitetet, er du sikkert kun kommet dertil, ved at "suge" på
andre, som du gør nu.

Ikke at "gide" er et meget dårligt udgangspunkt for lærdom. Jeg er
seriøst bekymret for den danske akademiske ungdom, hvis du er "blomsten"
af den.

*Start med at overveje følgende udsagn: "Mit sprogs grænser er min
verdens grænser". Du kommer nok ikke engang over broen!

Mvh/Jonstrup.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 13-11-03 23:18

Der er lige en ting, jeg ikke fatter:

Kan man studere til pædagog på Kbh's Universitet - eller hvad?

VH Birgitte

Fra : Tom Wagner

Dato : 14-11-03 10:38

On Thu, 13 Nov 2003 23:18:24 +0100, "Birgitte Abkjær"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Der er lige en ting, jeg ikke fatter:
>
>Kan man studere til pædagog på Kbh's Universitet - eller hvad?

Ved Københavns Universitets institut for filosofi, pædagogik og
retorik kan man studere pædagogik, men uddannelsen er ikke
professionsrettet.

Citat fra hjemmesiden:

"Studiet i Pædagogik på Københavns Universitet beskæftiger sig
overordnet med områderne opdragelse, uddannelse og undervisning.
Debatten i diverse medier og i den politiske sfære afspejler, at de
områder Pædagogik beskæftiger sig med betragtes som vigtige
samfundsmæssige anliggender.

Det skyldes dels, at de næsten vedrører alle mennesker gennem hele
livet, dels at de drejer sig om forhold af betydning for mange
forskellige sammenhænge. Pædagogik beskæftiger sig med et felt, der
omfatter såvel individet som samfundet som helhed.

Pædagogikkens spændvidde medfører, at faget som studium er meget
alsidigt. En kandidat i Pædagogik skal overordnet være i stand til at
beskrive, forstå og forklare fænomener af pædagogisk natur. Dette
sigte kan virke uhåndgribelig, idet de pædagogiske fænomener er
indlejret i mange lag og instanser.

Studiet er lige så sammensat og mangesidet som begrebet pædagogik, og
derfor belyses pædagogiske aspekter fra mange forskellige vinkler. I
løbet af studietiden har den studerende mulighed for (på et meget
tidligt tidspunkt) at arbejde sig frem til et mere afgrænset
pædagogisk felt efter interesse og dermed indholdsmæssigt fokusere og
konkretisere sine studier".

Hilsen Tom

Fra : Kasper Johansson

Dato : 15-11-03 10:02

NEJ jeg studerer IKKE til pædagog ..
jeg læser pædagogik ---
altså jeg bliver cand.Pæd når jeg bliver færdig ....

og jeg tror ikek pædagoger (dem der er uddannet p åseminarier) ville være
glade for at blive sammelignet med en cand.pæd ...

Fra : Tom Wagner

Dato : 15-11-03 10:22

On Sat, 15 Nov 2003 10:01:36 +0100, "Kasper Johansson"

>NEJ jeg studerer IKKE til pædagog ..
>jeg læser pædagogik ---
>altså jeg bliver cand.Pæd når jeg bliver færdig ....

Jeg troede, at man læste til cand.pæd på Danmarks Pædagogiske
Universitet. Men du skrev i dit første indlæg, at du læste på
Københavns Universitet?

Hilsen Tom

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-11-03 15:14

Tom Wagner wrote:

> Jeg troede, at man læste til cand.pæd på Danmarks Pædagogiske
> Universitet. Men du skrev i dit første indlæg, at du læste på
> Københavns Universitet?

Man kan godt læse pædagogik på KUA.

--
Arne H. Wilstrup
Ovl.cand.pæd.pæd.

Fra : Tom Wagner

Dato : 15-11-03 16:08

On Sat, 15 Nov 2003 15:13:35 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

>Man kan godt læse pædagogik på KUA.

Ja. det fremgik også tydeligt af mit svar på Birgittes spørgsmål:
"Ved Københavns Universitets institut for filosofi, pædagogik og
retorik kan man studere pædagogik ..."

Måske kan du også svare på mit spørgsmål?

Hilsen Tom

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-11-03 19:43

Tom Wagner wrote:

> Ja. det fremgik også tydeligt af mit svar på Birgittes spørgsmål:
> "Ved Københavns Universitets institut for filosofi, pædagogik og
> retorik kan man studere pædagogik ..."
>
> Måske kan du også svare på mit spørgsmål?

Undskyld - hvad var spørgsmålet? Jeg ser at du har citeret fra
hjemmesiden på KUA, så hvad er det, du ikke ved og som du gerne vil
vide?

--
ahw

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-11-03 21:07

On Sat, 15 Nov 2003 15:13:35 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

Birgitte spurgte:
> [...]

Kasper svarede:

Jeg skrev:
> [...]

Du svarede, som jeg:
>Man kan godt læse pædagogik på KUA.

Tilbage står så spørgsmålet, om man kan blive cand.pæd. fra Københavns
Universitet?

Hilsen Tom

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-03 22:06

Tom Wagner <tomwag@worldonline.dk> wrote:

> Tilbage står så spørgsmålet, om man kan blive cand.pæd. fra Københavns
> Universitet?

Nej, man bliver cand.mag. i pædagogik [+ et sidefag normeret til 1,5
år].

http://www.humanist.ku.dk/humfag2000/beskrivelser/Paedagogik/default.htm

http://www.hum.ku.dk/studieinformation/
--
Per Erik Rønne

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-11-03 22:26

On Sun, 16 Nov 2003 22:05:44 +0100, doesnt.work@spam.filter.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Nej, man bliver cand.mag. i pædagogik [+ et sidefag normeret til 1,5
>år].

Det er åbenbart ikke gået op for Kasper.

Hilsen Tom

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-11-03 00:40

Tom Wagner wrote:
> [...]
> <Karl@meget.smart.dk> wrote:
>
> Tilbage står så spørgsmålet, om man kan blive cand.pæd. fra

Nej - man bliver ikke cand.pæd. fra KU, men cand.mag. i pædagogik.

I gamle dage (den ordning, der nu løber ud senest i 2004) hed det
cand.pæd.pæd. hvis man var kandidat i pædagogik (jeg er f.eks.
cand.pæd.pæd.), fordi man ´på DLH (nuværende DPU) kunne blive
cand.pæd. i f.eks. matematik, i historie etc. Man kunne endvidere
blive cand.pæd.psych. i modsætning til psykologuddannelsen på KU,
hvor det blot hed cand.psych.

Men den nye ordning ender med at man bliver B.A. med tilvalg (3.
årsværk, hvoraf de to er grundfag og det ene er tilvalg), hvor man
så ender som B.A. (før blev man exam.pæd. efter de første to år.
Derpå blev man kandidat på 3½ år. (Så vidt jeg husker - det er
nogle år siden, så detaljerne husker jeg ikke så meget længere) -
jeg blev kandidat på 5½ år mod normeret 5 år.

Endelig gjaldt den regel, at man skulle være lærer først (senere
kunne man blive kandidat med en pædagog eller en
sygeplejerskebaggrund) -

Jeg kender ikke betingelserne i dag, men de kan sikkert læses på
dpu's hjemmeside. www.dpu.dk
--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-11-03 01:19

Arne H. Wilstrup wrote:

> Nej - man bliver ikke cand.pæd. fra KU, men cand.mag. i
pædagogik.
glemte lige at tilføje - begge uddannelser er kandidateksaminer -
men man kan vist kun få gymnasiesidefag, hvis man vælger et fag,
der relaterer til pædagogikken: her vil det f.eks. være psykologi
som gymnasiesidefag, vil jeg tro, da der ikke findes undervisning i
pædagogik på gymnasiet -jeg har dog ikke undersøgt det nærmere. Det
ved Rønne sikkert mere om end jeg.

---
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-03 06:10

Arne H. Wilstrup <Karl@meget.smart.dk> wrote:

> da der ikke findes undervisning i pædagogik på gymnasiet -jeg har dog ikke
> undersøgt det nærmere. Det ved Rønne sikkert mere om end jeg.

Eleverne har naturligvis ikke pædagogik på skoleskemaet, og kan heller
ikke få det. Det indgår dog i undervisningen af lærerkandidater og i
efteruddannelsen af lærere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kasper Johansson

Dato : 15-11-03 10:00

>Ikke at "gide" er et meget dårligt udgangspunkt for lærdom.
HLET enig --- det jeg ikek gider er at høre på folks platte kommentarer om
at der er et par sløfejl... kan man ikke se sig ud over det så går man squ i
små sko ...
>Jeg er seriøst bekymret for den danske akademiske ungdom, hvis du er
"blomsten"
af den.
ung vil jeg ike sige at jeg er (som 36 årig ) -- og om jeg blomstrer
tjaaaaaa i ny og næ .... men det har vel ikke noget akasemisk formål ....

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 13-11-03 23:28

"Kasper Johansson" <vendepunkt1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> undskyld at man som studerende ikke lige gider (forde der er vigtigere og
> mere spændende ting at tage sig til) end at rette slå-fejl ....!

Det er en ret arrogant holdning, der næppe vil anspore mange til at hjælpe.
Jeg har i øvrigt meget svært ved at tro, at studerende skal bruge så lang
tid på at rette sjuskefejl, at de går glip af noget af det spændende, der
ellers er at tage sig til. Og jeg er lodret uenig i, at der er ret meget,
der er vigtigere end at respektere sine medmennesker, bl.a. ved at tilstræbe
at den kommunikation man er afsender af er så korrekt - og dermed forståelig
for modtageren - som man evner, og ikke blot som man gider.

Venlig hilsen

Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-11-03 17:18

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> Pædagogik er en "lære om.." hvordan man leder sine elever til at
> "flytte sig" og en pædagog fører/driver/bevæger eleven til ny

Det er nu lidt for pedantisk, Niels-Aage. Du har formelt ret i at
pædagogik i sig selv betyder læren om..., men selve pædagogikken
kan såmænd godt have en opgave, hvormed man taler om hvad
pædagogikkens mål er.

Jeg har lavet et lille udpluk af citater om netop dette:

"Som opdragelse er pædagogikkens opgave at forme og udvikle
individer til at kunne fungere tilfredsstillende for samfundet.
Pædagogik som opdragelse udfolder sig i dag først og fremmest i
daginstitutioner og uddannelsesinstitutioner. "

http://da.wikipedia.org/wiki/P%E6dagogik

"Pædagogikkens opgave er derfor at få hold om pædagogiske begreber
og forholde sig disse".
http://www.emu.dk/sem/fag/pae/tekster/Pia_Gormsen%20.doc

Det er som påpeget pædagogikkens opgave at udvikle forståelse for,
hvad betingelsen er for, at uddannelsen skal være vellykket
(Dale, s. 163)
Dale E. L: Pædagogik og professionalitet. Klim, 2. udgave, 1999.

http://www.google.dk/search?q=cache:rWRjpj0-ndUJ:www.emu.dk/sem/fag/pae/tekster/Daleogforskning.doc+P%C3%A6dagogikkens+opgave&hl=da&start=4&lr=lang_da&ie=UTF-8

"Der er ting, fx samfundsstrukturer, der ikke kan erfares direkte
(ses med de blå øjne). Pædagogikkens opgave er at afdække disse
strukturer, så eleverne får en korrekt forståelse af dem."

http://www.hum.auc.dk/psyk/kursus/paedpsyk/overhead_illeris2.pdf

jf. f.eks. Frede Nielsen. "UNDER forandringens PRES" 1992.
Semi-forlaget:

"...Dette sammenhængende syn på menneskelige behov og værdier giver
en forståelse for, hvad identitet er. Teorien synliggør, hvad der
er pædagogikkens opgave - især når identitetsdannelsen sættes under
pres i et hastigt foranderligt samfund."

eller:
http://www.google.dk/search?q=cache:nQo18VxVh_oJ:www.semi-forlaget.dk/semi-forlaget_brochure.pdf+P%C3%A6dagogikkens+opgave&hl=da&start=12&lr=lang_da&ie=UTF-8

Eller seniorforsker Søren Langager: "De nye muligheder forudsætter,
at den kulturelle indføring i samfundet, som er pædagogikkens
opgave..."
http://www.itu.no/Filer/fil_Langager_ITU_2001.doc

Man kan altså godt tale om "pædagogikkens opgave" - Så desværre -
denne gang tager du fejl.

Jeg er derimod enig med dig i at man bør kunne forlange at en
universitetsstuderende "gider" at udtrykke sig klart og
forståeligt, hvis man ikke vil demonstrere at man er uden for
"pædagogisk rækkevidde" - men han skal såmænd nok lære det, når
han laver sine opgaver og får tommelen vendt nedad.

Arne H. Wilstrup
ovl.cand.pæd.pæd.

Fra : Kasper Johansson

Dato : 15-11-03 10:12

tak for hjælpen ..
specielt til dem der har forstået at spørgsmålet var spille TIL mig og ikke
AF mig ...

og dem der havde lyst til at bidrage var velkommen

og vedr det at gide kommunikerer og udtrykke sig:

det jeg IKKE gider er at diskuterer slå-fejl ...
jeg er godt klar over at jeg har mange af dem. nok mest fordi jeg skriver
lidt for hurtigt og ikke har stavekoltrollen til.

og spørgsmålet "hvad er pædagogikkens opgave?" er stadig IKKE stillet af min
til mig. og hvis man ikek forstår spørgsmålet kan man jo bare bidrage med
det...!

vorest mål med at kaste det ud i dette forum var netop at få alle mulige
svar i alle mulige retninger for netop at gøre vores meget udemærkede lærer
opmærksom på at spørgsmålet er "ubesvareligt" ...
så tak for bidragene ...

og specielt tak til Arne H. Wilstrup