Kristendom og Islam
Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 30-10-03 15:58

Hej

Jeg er ved at undervise en 9. klasse i kulturmødet med de problematikker,
der opstår mellem Islam og Kristendommen.

Men nu mangler jeg lidt faglig viden.

Jeg skal bruge steder fra Koranen og Biblen, hvor man kan sammenligne ting.

Fx at skabelsesmyten og synde faldet i begge religioner minder meget om
hinanden.

Nogen der er så bevandret i disse religioner, at de kan give en hånd med ?

Det må især gerne dreje sig om kønsroller, frihed og kærlighed.

På forhånd tak

Jakob

* der kan ikke svares direkte - svar til faril@faril.dk *

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 30-10-03 23:55

Hej Jakob.

Start med Isak og Ismael. Første Mosebog kap. 20. og frem efter. Her har du
sagens kerne i en nøddeskal.

Mvh. Jonstrup.

Fra : Ruben Jusiong

Dato : 02-01-04 02:19

Hej Jakob

Jeg ved ikke om det er lidt for sent med svaret. Men så kan andre måske
bruge det i deres undervisning.

Det er helt korrekt som Brian Jonstrup skriver at både Kristendom, Jøder og
Islam har Isak og Ismael til fælles, eller måske nærmere Abraham. Men det er
lidt for tyndt at stoppe der. Vi har faktisk rigtigt mange andre
fællesnævnere - som I den kristnes øjne er langt mere interessante.

Jeg skrev min første opgave om Islam tilbage i 1992, og har siden
interesseret mig en del for emnet.

Mange mennesker vil gerne belyse de forskelle der er mellem Islam og
Kristendom - for lettere at kunne pege fingre ad hinanden. Men der er
faktisk så mange lighedspunkter at jeg kunne skrive i dagevis om dem. Jeg
vil dog nøjes med at henvise til nogle enkelte som er helt åbenlyse, men som
få - både Kristne og Muslimer - er opmærksomme på.

Jeg vil ikke begive mig ind på kønsroller, frihed og kærlighed - for det
drejer sig lige som meget, og i nogle tilfælde mere - om kultur og miljø. I
stedet vil jeg behandle et grundlæggende trosspørgsmål. Nemlig, tror
muslimer på Jesus Kristus?

Her er hvad Koranen blandt andet siger om Kristus:

¤ Englene overbragte Maria et glædeligt budskab fra Gud. Hun skulle føde
Jesus - Al 'Imran [3]:45
¤ Han blev født ved Guds ånd, uden en jordisk fader. - al-Anbija' [21]:91
¤ Han blev født hellig - Marjam [19]:19 (En Hadith siger at Kristus var den
eneste som Satan ikke rørte: "Når et menneske fødes, rører Satan ved det på
begge sider af kroppen med to fingre, undtagen Jesus, Marias søn. Satan
forsøgte at røre ham, men han kunne ikke." - The Book of the Beginning of
Creation fra Sahih al-Bukhari.)
¤ Det blev sagt om ham at han var Guds ord og ånd. - Jævnfør Al 'Imran
[3]:45 og al-Nisa' [4]:171.
¤ Han helbredte de blinde og de spedalske, oprejste de døde og forudsagde
det ukendte. - Al 'Imran [3]:49.
¤ Gud sagde at han skulle være æret i denne verden og for evigt af dem der
står Gud nær. - Al 'Imran [3]:45

Ovenstående er blot nogle eksempler på hvor rosende Jesus Kristus bliver
omtalt i Koranen. Som man kan se, vil Kristus faktisk blive æret af dem som
stå Gud nær. Dvs. alle som kalder sig sande muslimer vil ære Kristus.
Ligeledes vil de ære dem som de opfatter som sande troende Kristne.
Problemet er så bare at overbevise dem om at man er det

Hvis du eller andre der læser dette, skulle ønske mere information om
Kristensdom vs. Islam er de velkomne til at skrive til mig på
jusiong@email.dk

Mvh.
Ruben Jusiong

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 02-01-04 22:23

Hej

Tak for svaret, men praktikken er overstået

Men derfor kan det godt bruges.

Nu står den bare på bachelor og eksaminer til sommer og så skal der ellers
søges job

Mvh

Jakob

Fra : Ruben Jusiong