Hvad med garantien
Fra : Henrik H. Hansen

Dato : 13-04-01 19:46

Hej

Hvis man selv har serviceret sin MC og der opstår mekaniske problemer, som
dog ikke skyldes manglende vedligeholdelse, kan man så risikere at garantien
bortfalder??

Der står intet i "owners manual" om dette - den indeholder jo nærmere en
beskrivelse af vedligeholdelsen.

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-04-01 02:07

"Henrik H. Hansen" <setasoft@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis man selv har serviceret sin MC og der opstår mekaniske problemer, som
> dog ikke skyldes manglende vedligeholdelse, kan man så risikere at

Hmm... Det er vist forskelligt fra mærke til mærke. Normalt vil det stå i
det kombinerede service/garantihæfte, som udleveres sammen med den ny mc.

Normal procedure at skrive her i, er:

"Garantien bortfalder, såfremt at de beskrevne service-intervaler
misligeholdes, eller service-eftersynet udføres af ikke autoriseret
personer."

Der hvor det hele faktisk bliver spændende er, der hvor der står "ikke
autoriseret personale".
Mange importører vælger at tolke det som *ders godkendte*
service-cærksteder/forhandlere.

Men i enhver domstol vil en udlært mekaniker være "autoriseret person" -
eller blot en, som har arbejdet på et auto/motorværksted, og derigennem
opnået erfaring med service/vedligehold af køretøjer.

Grunden til, at jeg kender til dette er:
I foråret 1997 smækker jeg 170K på bordet hos en Fiat-forhandler i Ribe og
be'r ham om at "udlevere" en Fiat Bravo 1,4 SX.
10 dage senere efter købet, begynder motoren at opføre sig mærkeligt.
Benzinforbruget stiger. Den kommer med underlige lyde, og pludselig lyser
olielampen. Flere og flere ting dukkede op.
Fiat i Ribe blev kontaktet, og de efterfølgende måneder fra april til juli
bliver et helvede med at køre de 45 km til Ribe, for at bytte bil, og
tilbage igen, for at tage nøjagtig samme tur dagen eller et par dage senere.
Fiat skruer, piller, justerer, skifter og gør ved. Intet hjælper. Det eneste
de ikke skifter er faktisk motoren.

Fra en bekendt i Aalborg lyder det, at hans 1,6'er har haft nøjagtig det
samme problem, hvorved at forhandleren uden tøven skiftede motoren.
Jeg kører ud til Fiat i aalborg, og fortæller dem historien. De siger
tilbage, at det er ganske rigtig nok - men de vil desværre ikke udføre
reperationen for mig - jeg må gå til min egen forhandler.
Da jeg har et familie-medlem, som driver et lille bilværksted bag Mc D i
SKalborg, kører jeg lige forbi ham, og får ham til at kigge lidt på dytten,
for at finde ud af, hvad fanden der er galt med denne mandags-Fiat.
Motoren er ikke rigtig boret ud, så stempler kan hive olie ovenud, trykket
falder, benzin bliver pga. det faldende tryk pumpet ind i store mængder
(lyder mærkeligt - men sådan skulle det indsprøjtningsanlæg i denne Fiat
altså nu engang virke?). Hans bud: Skift motor. Mit spørgsmål til ahm: Vil
du ikke skrive det på et fint stykke papir

Og ganske vist, papiret i hånden - og mig til Fiat i Ribe.
Her væltede man totalt omkuld. "Øøøøh! I følge garantien, må der ikke være
nogen u-autoriserede FORHANDLERE, som kigger på din bil, medmindre det er
dine dæk! Vi er færdige med at kigge på din bil, for du har lige ødelagt det
for dig selv."

ARGH! Håret i postkassen. 170.000 fattigere, og en bil, som praktisk talt
var livsensfarlig, og en forhandler, som var rådden i bøtten.

Kontakt til Fiat Danmark, der blot siger, at det vil de ikek udtale sig om -
de stoler på deres forhandler.
2 opringninger til Forbrugerstyrelsen fik dem dog på andre tanker. Nu ville
man så sige, at det ikke måtte være "u-autoriseret personale". af en kollega
på det mejeri, som jeg arbejdede på dengang, fik jeg samme forklaring - at
det ikke holder i retten, hvis man går til et officielt værksted - der
ovenikøbet er godkendt af bilbranchen CAD/DAF.
Skrev et fint brev til Fiat Danmark, at de venligst, men bestemt måtte lade
handelen gå tilbage - naturligvis mod reduktion i købsprisen, da bilen nu
var blevet brugt, og havde kørt ca. 10k km.
Ikke tale om fra Fiat's side - førend de 2 kære jurister fra
Forbrugerstyrelsen, lige endnu engang gjorde Fiat opmærksom på x antal
tidligere sager - altså principsager - hvor det samme tekst i et
garantihæfte var blevet fortolket.
Og så kom der pludselig penge på bordet - endda før bilen blev afleveret!

Imellemtiden var jeg gået igang med at tage kørekort til mc. Fredag d.
11/7-1997 var den store dag, og det gyldne papir var i hånden - 4 timer
efter også den en sprit ny mc.
Om mandagen kom der folk fra Vejle Bilauktion og hentede bilen. Den blev ca.
14 dage senere set køre rundt i Herning - med de samme nummerplader....
Sølle nye ejer....

---
Dette var et længere bræk i ovennævnte forklaring - men glem endelig ikke at
fortolk dit garanti-hæfte ordentligt. Er du i tvivl, så ring til
forbrugerstyrelsen, gerne 2 gange for meget, end 1 gang for lidt ;-/

Og med disse ord...
Så er det vist på tide, jeg kravler i seng!

-Morten C.-