Excel97 win oversættelse
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-01 18:45

Min svigerinde har på et iværksætter-kursus fået nogle filer til
Excel97. Det er nogle ret komplicerede regneark (efter min standard),
men de fylder nu ikke mere, end de kan være på en diskette. Jeg har set
dem på min kones bærbare IBM med et Quattro Pro regneark. Der er flere
faneblade i hvert regneark, og nogle af dem er delt i to med et regneark
foroven og et forneden. Det sidste har jeg aldrig set før, men
fanebladene er jeg da stødt på. Jeg bruger selv AppleWorks 5, og der har
jeg aldrig set faneblade.
Min svigerinde har min gamle Performa 475 med Mac OS 7.6.1 og
ClarisWorks 4. Der er vel ingen chance for, at hun kan få oversat
regnearkene, så de kan ses på hendes computer? Hun har snakket lidt om
at købe en brugt iMac, hvis hun kan få den billigt. Så kan hun vel enten
få Excel i Mac-version eller bruge VirtualPC. Problemet er bare, at hun
ikke rigtigt har nogen penge, og de løsninger er jo ikke gratis. Måske
kan hun lige strække sig til en brugt iMac til nogle få tusinde, men så
er der ikke til en masse dyre programmer. Alternativt kunne hun jo købe
en Windows-computer. Det har alle andre jo, og de kan åbenbart alle
sammen læse Excel filer, selv om Excel mig bekendt ikke er et helt
billigt program. Der var i hvert fald ikke nogen andre på kurset, der
havde problemer. Jeg ville jo bare beholde hende i Mac-flokken, og det
drejer sig jo bare om at få oversat filerne en gang for alle. Hun
modtager ikke Excel-filer med jævne mellemrum. Kan AppleWorks (måske
ver. 6) læse dem, når der er flere faneblade? Hvad med den gratis
works-suite, der skulle være på vej fra SUN (var det ikke?)?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-04-01 19:20

Jeg har gode erfaringer med at oversætte Excel til AppleWorks, dog ikke
regneark med faneblade. Jeg har MacLink Plus 12 og skal da gerne hjælpe
med at eksperimentere.
Martin

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 13-04-01 22:06

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvad med den gratis works-suite, der skulle være på vej fra SUN (var
> det ikke?)?

Sun Microsystems har annonceret, at de ikke vil understøtte Mac OS i
Star Office, men har i stedet doneret deres arbejde til Open Office,
i håbet om, at Mac OS X samfundet selv magter at klare resten.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Magnus Rohde

Dato : 14-04-01 03:23

d. 13/04/01 19:45 skrev Henrik Münster på henrik@muenster.dk i artiklen
1erticx.1jh7tyj5ek42uN%henrik@muenster.dk:

> [...]
> ver. 6) læse dem, når der er flere faneblade? Hvad med den gratis
> works-suite, der skulle være på vej fra SUN (var det ikke?)?

Hvis det var du var helt i hundende, så kunne du jo maile undertegnede for
at se om han kunne hjælpe

Magnus

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 14-04-01 11:58

> Min svigerinde har min gamle Performa 475 med Mac OS 7.6.1 og
> ClarisWorks 4. Der er vel ingen chance for, at hun kan få oversat
> regnearkene, så de kan ses på hendes computer?

Der er ingen grund til at oversætte regnearkene til et mac-format. Excel
til Mac og Excel til Windows bruger identisk filformat. Så det er bare
om at installere en passende version af Excel, nemlig Excel 5.0, som
dels er den sidste 68K-kompatible version, og dels er den version, hvor
Excel gik fra et til mange faneblade i standard-filformatet.

Regnearkene skal så også konverteres tilbage til Excel 5.0 fra 97, men
dette vil næppe give problemer (men det kræver selvfølgelig midlertidig
adgang til en maskine med Excel 97 eller nyere).

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-04-01 13:36

Hans Christian Hansen <h.sletmig@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> dette vil næppe give problemer (men det kræver selvfølgelig midlertidig
> adgang til en maskine med Excel 97 eller nyere).

Tak for jeres svar. Jeg sidder og tænker lidt over det. Derfor
har jeg ikke svaret før nu. Ovenstående vil jo kræve en Excel 5.0 på
Mac'en, så sådan en skal vi have fundet. Kan den mon køre på en Performa
475, som hun jo har? Ellers er det jo nok langt det nemmeste, så man
ikke skal rode med VPC og sådan noget. Og det kræver jo også en ny Mac.
Hvad konverteringen til Excel 5.0 angår, er det nok ikke noget
problem. Min kones bærbare IBM kan sagtens åbne regnearkene i Quattro
Pro, og den kan konvertere til mange programmer. På mit arbejde har vi
også mange IBM'er, og flere af dem har vist Office-pakken installeret.
Jeg frygter altid, at noget går tabt i en konvertering. Der er
vist grafer og sådan noget i flere af regnearkene, og jeg ved jo ikke,
hvordan regnearkene skal se ud. Når jeg kun ser dem efter en eventuel
konvertering, kan jeg jo ikke se, om noget er ændret. I sådan en
situation er det noget hø at bruge Mac. Min svigerinde synes f.eks., at
det er noget mærkeligt noget. Ingen af de andre på hendes hold har
problemer, så det må jo være min og hendes computer (som jeg har prakket
hende på), der er noget galt med. Og man kan vel ikke bebrejde folk, at
de tænker sådan.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-01 16:57

> Ovenstående vil jo kræve en Excel 5.0 på
> Mac'en, så sådan en skal vi have fundet. Kan den mon køre på en Performa
> 475, som hun jo har?

ja oven i købet på dansk, det er den fra Office 4.2x - Mon ikke sådan en
kan fås billigt hvis den købes brugt?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-01 00:48

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ja oven i købet på dansk, det er den fra Office 4.2x - Mon ikke sådan en
> kan fås billigt hvis den købes brugt?

Er det rigtigt? Jeg troede da, at den var alt for gammel. Helt
tilfældigt har vi sådan en liggende i skuffen ovre på sygehuset - i
disketteversion. Den vil jeg prøve at finde frem snarest muligt. Det er
da dejligt nemt, hvis det bare er sådan en, der skal til.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster