Index Tracking Stock
Fra : Anders Lybecker

Dato : 31-10-03 08:59

Hejsa

Er der nogen der kan forklare begrebet "Index Tracking Stock"?

Har det noget med fx KFX at gøre?

Er det noget man kan investere i?

Hilsen
Anders Lybecker

Fra : Bamse

Dato : 31-10-03 20:00

Det er en aktie hvis kurs følger et aktieindex. En form for
"risikospredning"...

-----------------

---

Fra : Anders Lybecker

Dato : 03-11-03 16:08

>Det er en aktie hvis kurs følger et aktieindex. En form for
>"risikospredning"...

Det lyder jo godt.

Hvor finder jeg en liste over "Index Tracking Stocks"?

Hvordan investere man i sådanne en fætter? Jeg ved godt, at jeg skal
bruge en bank eller lignende. Har hver enkelt et aktie symbol?

Hilsen
Anders Lybecker

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 20:53

Der handles en på ASE (American Stock Exchange). Tickersymbolet er QQQ

Fra : Joakim

Dato : 03-11-03 21:27

"Anders Lybecker" <anders@(SPAMFILTER)lybecker.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder jo godt.

Nææ det har ikke rigtigt noget at gøre med en risikospredning, men ellers er
det rigtigt nok.

Du kan investere i selve indekset eller i en eller flere aktier der følger
indekset.

Hvor finder jeg en liste over "Index Tracking Stocks"?

Man anvender et risikomål, der kaldes beta. Dette tal oplyses ofte ved de
børsnoterede aktier. Hvis du ønsker at købe aktier der følger indekset skal
du vælger aktier med en betaværdi på +1. ( det blir for teknisk at gå i
detaljer med beta som risikomål)

Du bør dog være klar over at dette tal er beregnet på den historiske
kursudvikling ml. indeks og aktie og er således en usikker indikator for den
fremtidige udvikling.

Under alle omstændigheder hvis du ønsker at investere i aktier, der følger
et indeks,f.eks. KFX, vil jeg anbefale dig at investere i selve indekset.

MVH

Joakim

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 21:54

Joakim. Du misforstår...."Index Tracking Stock" er et produkt og ikke et
begreb...

Fra : Joakim

Dato : 03-11-03 22:14

ok kan se at der er tale om at investere i selve indekset. Så har du
alligevel ret i at der er tale om en risikospredning.

Tak for oplysningen.

MVH
Joakim

Fra : Joakim

Dato : 03-11-03 22:39

Een gang til.
kan se at der er tale om at investere i selve indekset ..............v.h.a
produktet Index Tracking Stock.

hehe

MVH
joakim

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 21:55

Ja, risikospredning er noget bankerne bedøver deres kunder med...

Jeg har arbejdet som trader i NY og vi grinede sgu højt når kunderne bad om
risikospredning på deres investeringer...

Fra : Joakim

Dato : 03-11-03 22:21

> Ja, risikospredning er noget bankerne bedøver deres kunder med...
>
> Jeg har arbejdet som trader i NY og vi grinede sgu højt når kunderne bad
om
> risikospredning på deres investeringer...

hmm.... jeg tror at din og min risikoprofil er vidt forskellig.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 04-11-03 17:15

> [...]
om
> risikospredning på deres investeringer...

1)
Hvorfor er det så lige, at index altid slår diverse funds over tid? ...

2)
At være dealer i NY er ikke nødvendigvis noget kvalitetsstempel. Mange
steder kræver det ingen uddannelse, men derimod praktisk salgserfaring fra
"time share" salg, brugtvognsforhandlere, ect.

Kender selv en som arbejdede i NY som dealer hos en brooker. Hans eneste
erfaring var netop salg af "time share"-projekter... Nå ja, så en
folkeskole.

.... er det seriøst? ... eller er det lotto?

Under alle omstændigheder bygger alt akademisk investeringsteori på
risikospredning - se f.eks. CAPM-modeller.

Hvis du har ret i dit udsagn om at risikospredning stinker, bør du jo skrive
en rapport om emnet - og du kan se frem til Nobel-priser,
professorudnævnelser, mv., for så har du gennemhullet alt kendt
investeringsteori ...

Fra : Diddo

Dato : 04-11-03 18:06

Fra : Bamse

Dato : 04-11-03 23:35

> 1)
> Hvorfor er det så lige, at index altid slår diverse funds over tid? ...

Ja hvorfor mon? Hvis jeg nu fortæller dig, at "diverse funds" underperformer
ift. diverse aktieindex under gode tider, men matcher udviklingen under
dårlige tider....ka du så ik selv regne ud hvorfor? Funds er skabt
for banker og dumme kunder, der tror på begrebet "risikospredning". I
virkeligheden
er funds en barriere mellem kunden og banken, der gør kundens investering
mindre gennemsigtig. Bankerne sidder og trader mange gange i løbet af en dag
og allokerer
dem senere efter behov. Hvor mon de dårlige handler bliver allokeret..??

> [...]
> steder kræver det ingen uddannelse, men derimod praktisk salgserfaring fra
> "time share" salg, brugtvognsforhandlere, ect.

LOL....hvor har du det fra? hahahahaha....Du ved vist ikke meget om branchen
i USA. Slå
series 7 og series 63 op...så kan vi snakke igen...

> Kender selv en som arbejdede i NY som dealer hos en brooker. Hans eneste
> erfaring var netop salg af "time share"-projekter... Nå ja, så en
> folkeskole.

Ja, det har han sikkert bildt dig ind...

> ... er det seriøst? ... eller er det lotto?

Hvilket?

> Under alle omstændigheder bygger alt akademisk investeringsteori på
> risikospredning - se f.eks. CAPM-modeller.

En akademiker aner ik en kæft om branchen og hvordan markedet fungerer
og når han gør, vælger han at glemme hvad han har lært i skolen hos
de såkaldt kloge professorer, der ikke bestiller andet end at sidde på
et indelukket kontor med deres spindelvævsbelagte fagbøger og teoretisere
over hvordan verdensøkonomien hænger sammen...

> [...]
> en rapport om emnet - og du kan se frem til Nobel-priser,
> professorudnævnelser, mv., for så har du gennemhullet alt kendt

Det gider jeg ikke. Jeg lader de naive blive i troen. Det er så
underholdende.
Specielt idag hvor der ikke er noget særligt i fjernsynet.

Fra : Joakim

Dato : 05-11-03 15:14

hvorfor føler jeg mig pludselig stødt?

Hmm..... er meget uenig med din lave vurdering af begrebet risikospredning.

Men skal jeg umiddelbart give en forklaring på hvorfor dealere og
akademikere har forskellige syn på dette er følgende en mulighed;

Investeringshorisonten?

Dealere....... kort
Akademikere .....lang

Dvs en kort en lang......... du kender formodentlig resten af verset.

Fra : Bamse

Dato : 05-11-03 16:36

Du kan finde tilstrækkeligt med litteratur, der skyder CAPM-modellen i sænk.
De antagelser der gøres i denne model er totalt naive og fejlagtige. Det får
man - som "akademiker" - åbenbart ikke at vide.

Fra : Joakim

Dato : 05-11-03 17:00

> [...]
får
> man - som "akademiker" - åbenbart ikke at vide.

Hmm jeg har da ingen steder herinde påstået at CAPM uanset version, skulle
vise den skinbarlige sandhed.

Ingen model er stærkere end dens forudsætninger, og i finansiel teori er det
nu engang sådan at alle finansielle/-økometriske modeller indeholder et
antal forudsætninger.

Alligevel er der mange determinanter i forskellige modeller som har en
væsentlig betydning i prognosticeringen af fremtidig kursudvikling indenfor
finansielle aktiver.
100 pct garanti eksisterer ikke uanset metode, men man opnår et bedre
resultat ved at anvende dem ceteris paribus.

Dette er et faktum!

MVH

Joakim

Fra : Bamse

Dato : 05-11-03 17:12

----------------------
> 100 pct garanti eksisterer ikke uanset metode, men man opnår et bedre
> resultat ved at anvende dem ceteris paribus.
>
> Dette er et faktum!

-----------------------

Nu er det bare sådan, at "alt andet lige" ikke holder i virkeligheden.

Fra : Joakim

Dato : 05-11-03 17:25

Fra : Diddo

Dato : 05-11-03 17:13

> [...]
får
> man - som "akademiker" - åbenbart ikke at vide.

Hej Bamse,

du har med at komme med nogle kraftige påstande, f.eks. risikospredning
du'er ikke, CAPM-modellen du'er ikke.... Men jeg har ikke rigtig hørt nogle
argumenter endnu, hvorfor disse helt basale investeringsteorier ikke virker.

Hvilken litteratur er det der skyder CAPM-modellen i sænk? M.A.D.-magazine?
.... Jeg vil meget gerne læse det, for hvis du ikke vil ulejlige dig med at
skrive en rapport, som dokumenterer dette, så vil jeg gerne - og dermed
score mig en gratis professor-titel

Fint med påstandene... Det er sjovt at høre andres holdninger... men kom med
nogle holdbare argumenter.

Mine argumenter FOR risikospredning er:
- Aktiemarkederne i den vestlige verden må betegnes som efficente, ergo
følges risiko og afkast på markedsniveau.
- Der findes derfor to typer af risici: kreditrisici og markedsrisici
- Kreditrisici kan minimeres via spredning (er lille hvis du har en
veldevercifiseret portefølje af aktier)
- Markedsrisici må du forholde dig til gennem allokering af forskellige
aktivklasser

En portefølje med risikospredning har kun markedsrisiko.
En portefølje uden risikospredning har både markedsrisiko og kreditrisiko.

Eller populært sagt "Dobbelt så meget risiko for samme afkast".....

Fra : Diddo

Dato : 05-11-03 17:25

> [...]
dag
> og allokerer
> dem senere efter behov. Hvor mon de dårlige handler bliver allokeret..??

Jamen risikospredning er netop investering i indexet, hvor imod de dårlige
funds (hvor vi er enige i, at de ikke er adminitrationsomkostningerne værd)
prøver - via bedrevidenhed - at slå markedet.

Min påstand er netop, at du ikke vil kunne slå markedet (i hvert fald ikke
over længere tid), ved at være bedrevidende (evt. ved kun at satse på 1, 2,
3 aktier).

> Ja, det har han sikkert bildt dig ind...

I så fald gjorde han det overbevisende, for jeg var ovre og besøge ham....

> [...]
> et indelukket kontor med deres spindelvævsbelagte fagbøger og teoretisere
> over hvordan verdensøkonomien hænger sammen...

Argh... Ikke enig... Næsten alle der sidder i diverse "Markets"-afdelinger i
Danmark, har sgu en akademisk uddannelse... Du påstår dermed at
markedsdeltagerne ikke kender til markedet ???!?!?

> Det gider jeg ikke. Jeg lader de naive blive i troen. Det er så
> underholdende.
> Specielt idag hvor der ikke er noget særligt i fjernsynet.

.... kommer der fodbold i aften?

Fra : Anders Lybecker

Dato : 07-11-03 09:11

Har vi nogen danske Index Tracking Stocks?

Jeg har kun fundet engelske og amerikanske.

Anders Lybecker