Jordskælv
Fra : jørgen

Dato : 22-10-03 20:17

"For folk skal rejse sig imod folk, og land imod land, og sted efter sted
skal der komme hungersnød og jordskælv." Matt 24,7

Jeg har set på nogle tal for store jordskælv (mindst 1000 dræbte) i de
sidste to årtier. Her hvad jeg fandt da jeg samnlede tallene i 80 og 90 erne

1980-1989 9 48012
1990-1999 17 94379

Det første tal er antallet af store jordskælv, det andet er antallet af
dræbte. Som man ser er der godt en fordobling i både antal jordskælv som i
antallet dræbte. Hvordan geologer ville kunne forklare dette ved jeg ikke,
men betragter man hyppigheden og voldsomheden af jordskælv er det næppe en
forskel man kan overse. Om der også bliver en fordobling i det tiår vi er i
nu må tiden vise.

Tallene er fra "Reuters Foundation Alertnet"

mvh jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-10-03 06:44

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> [...]
> sidste to årtier. Her hvad jeg fandt da jeg samnlede tallene i 80 og 90 erne

Der er nogle problemer med de tal.

Prøv at tage et kig på http://neic.usgs.gov/neis/eqlists/eqstats.html
som indeholder nogle mere "officielle" og frem for alt mere
detaljerede tal.

Der er et par ting, det er væsentligt at bide mærke i:

1) Hvad er "store jordskælv"? Der var i 1990'erne 9 jordskælv med en
magnitude over 8.0 og hele 183 over 7.0 - hvilke intervaller udgør
de 17? (Ja, jeg ved godt, at det er jordskælv med over 1000 dræbte,
der tæller som "store", men er det ikke rimeligt at kigge på
jordskælvets faktiske størrelse i stedet for antal dræbte, hvis man
taller om "store jordskælv"?)

2) ud af anslået 127000 dødsfald pga. jordskælv i 1990'erne lå 52000 i
1990. Havde man altså i dine tal i stedet brugt intervallerne
"1981-1990" og "1991-2000" havde tallene set omvendt ud.

3) Hvad med 1970'erne? Der var godt nok "kun" 156 jordskælv over
magnitude 7.0, men i 1976 alene døde der næsten 700000 på denne
måde.

4) Tager vi - som nævnt - 1970'erne med siger udviklingen i skælv over
7.0 altså 156 i 70'erne, 105 i 80'erne (ikke 9) og 183 i 90'erne -
og tendensen går fløjten.

Misforstå mig nu ikke: Det er væsentligt nok at holde øje med tegnene
i verden. Vi skal bare undgå at lade os forlede af mere eller mindre
tilfældigt udvalgte tal. Så risikerer vi bare at overse det
væsentlige.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Forget the glory. Now for rat where
The RockBear. ((^)) we draw soul together."

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 15:28

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> "For folk skal rejse sig imod folk, og land imod land, og sted efter sted
> skal der komme hungersnød og jordskælv." Matt 24,7

vi skal også huske på at de profetier Jesus kommer med mere er til jøderne i
trængselstiden end til os, at vi så kan se en lille smule af det før
trængselen må bare sige os at vi er nær.

Ole