RAID og video editering med Epox 8KTA3+ og~
Fra : CAWH

Dato : 13-04-01 17:20

Er det en fordel at køre med RAID mht. til video redigering ?

Mit system:
Epox 8KTA3+
AMD 750 Mhz Duron
Matrox Marvel G200, 16MB
2 * 6,4GB harddiske

Mvh. Casper

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 13-04-01 17:23

"CAWH" <xxxx7211@hotmail.com> wrote in message
> Er det en fordel at køre med RAID mht. til video redigering ?

Ja helt klart!, og med nogle store diske, (hvis du tænker på at benytte de 2
6.4GB) køb nogle større, da video redigering kræver uhyggeligt meget plads.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Stefan Øllegaard

Dato : 15-04-01 11:08

"CAWH" <xxxx7211@hotmail.com> wrote in message
> Er det en fordel at køre med RAID mht. til video redigering ?

Videoredigering lukter langt væk af store filer. RAID 0 vil give dine diske
en større transferrate, og det kan da ikke skade noget. Husk dog på, at
opsætning af RAID'en vil fjerne data på diskene, så du skal reinstallere
bagefter.

Venligst Stefan
--
Dit notepaddokument er ændret - windows vil nu genstarte.

Fra : Rado

Dato : 15-04-01 12:01

On Fri, 13 Apr 2001 18:19:37 +0200, "CAWH" <xxxx7211@hotmail.com>
wrote:

>Er det en fordel at køre med RAID mht. til video redigering ?

Det kommer vel an på hvilken type RAID det er, og om formålet er
større sikkerhed eller større hastighed. Med RAID 0 f.ex. er det en
fordel hastighedsmæssigt, mens man med RAID 1 får brug for dobbelt så
meget diskplads til de samme data, foruden at det nok generelt er
langsommere.

Se evt. her om de forskellige RAID typer:

http://www.mkdata.dk/pctutor/modul5c1.htm#RAID

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Rado

Dato : 15-04-01 12:40

wrote:

>Er det en fordel at køre med RAID mht. til video redigering ?

Jeg vil lige tilføje at selvom du ikke kører RAID, er det helt klart
en fordel med 2 evt. 3 store diske, i stedet for en. Det går
betydeligt hurtigere at flytte data fra én disk til en anden end fra
ét sted til et andet på den samme disk. Og så belaster det heller ikke
diskenes skrive/læsehoveder nær så meget.

Læg f.ex. den rå videofil på den ene disk, og hiv den ind i
redigeringsprogrammet, rediger den, og læg det færdige resultat på den
anden disk. Med 3 diske kan man lægge redigeringsprogrammets evt. temp
filer på disk 3.

--
Rado

"Panta rei"

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-04-01 11:36

"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ét sted til et andet på den samme disk. Og så belaster det heller ikke
> diskenes skrive/læsehoveder nær så meget.

Det mener du forhåbeligt ikke.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Rado

Dato : 17-04-01 22:45

On Mon, 16 Apr 2001 12:35:58 +0200, "Nicolai Boilesen"
<nicolai_boilesen@adr.dk> wrote:

>"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message

>Det mener du forhåbeligt ikke.

Det gør jeg faktisk. Prøv at tage tid på kopierng af data hhv. på
samme disk og så fra én disk til en anden. Og lyt til hvor meget
læsehovederne kværner frem og tilbage i det første tilfælde i forhold
til det andet.

Jeg ved godt at selve læsehoverne ikke slides - det er lejerne på
armen jeg tænker på. Det kan selvfølglig godt være at sliddet er uden
betydning på diskene der laves i dag, det skal jeg ikke kunne sige.
Men uanset hvad, så vil sliddet være proportionalt med den mekaniske
aktivitet, og vel også risikoen for mekanisk nedbrud i det hele taget.

--
Rado

"Panta rei"