Lovligt at lave sine egne mp3'er?
Fra : Andrew

Dato : 13-10-03 23:19

Hej

Jeg har en plan om at bruge en weekend på at lave hele min cd-samling om til
mp3'er med sådan en af disse hersens mp3 encodere, så jeg således ville have
hele min cdsamling digitalt inde i pc'en. Men inden jeg gir' mig i kast med
dette vil jeg først lige høre om det er lovligt at gøre dette?

Er ikke helt klar over hvordan lovgivningen mht digital kopiering er i
dagens Danmark...

Mvh Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-03 23:44

Andrew wrote:

> [...]
> hele min cdsamling digitalt inde i pc'en. Men inden jeg gir' mig i kast med
> dette vil jeg først lige høre om det er lovligt at gøre dette?

Det er lovligt at kopiere dine cd'er over på computeren, og såmænd også
at brænde dem over på en cd, du kan afspille i bilen, på en
mp3-afspiller eller lignende. Dog er det ikke lovligt at bryde en
effektiv kopibeskyttelse, hvis cd'en er forsynet med sådan en. Endnu er
der ingen der ved, hvordan "effektiv kopibeskyttelse" skal defineres.
Nogle af kopibeskyttelserne er så ringe, at man simpelthen ikke opdager,
de er der, og i de tilfælde er det nok yderst tvivlsomt, om man kan
blive dømt for ulovlig kopiering. Skal du kæmpe for at komme uden om en
kopibeskyttelse, vil det nok være ulovligt at kopiere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Andrew

Dato : 13-10-03 23:54

> [...]
> blive dømt for ulovlig kopiering. Skal du kæmpe for at komme uden om en
> kopibeskyttelse, vil det nok være ulovligt at kopiere.

Ok, tak for svar. Så er det jo bare med at komme igang. Kan nogen anbefale
en god og hurtig MP3-encoder, eller ripper eller hvad det hedder.

/anders

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-10-03 00:00

CDex er god http://www.cdex.n3.net/

--
Ivan V. Klattrup
http://ivanklattrup.adr.dk/

Fra : Dopedog

Dato : 14-10-03 11:36

> Ok, tak for svar. Så er det jo bare med at komme igang. Kan nogen anbefale
> en god og hurtig MP3-encoder, eller ripper eller hvad det hedder.

Audiograbber eller Free-RIP som, efter navnet antyder, er en gratis ripper

Kan findes på www.download.com

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 14-10-03 11:47

On Tue, 14 Oct 2003 12:35:56 +0200, "Dopedog" <dopedog@ofir.dk> wrote:

>Audiograbber eller Free-RIP som, efter navnet antyder, er en gratis ripper
>

>Kan findes på www.download.com

Nope CDex _er_ den bedste

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter G

Dato : 14-10-03 13:23

Morten Bowman Hansen skrev:

> Nope CDex _er_ den bedste

Den er god, men ExactAudioCopy er bedre grundet dens flere muligheder.
Kvalitetmæssigt er de nogenlunde lige gode.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-10-03 14:17

In dk.kultur.musik, Peter G wrote:

> [...]

Enig.

> Den er god, men ExactAudioCopy er bedre grundet dens flere muligheder.

Det er sandt at EAC kan mere end CDex kan, men det gør den vel ikke
"bedre" når vi bare snakker om at rippe fra CD til MP3?

> Kvalitetmæssigt er de nogenlunde lige gode.

Den egentlige lydkvalitet afhænger vel kun af indkodningen? Jeg har hørt
flere der påstår at EAC ripper i bedre kvalitet, men det handler vel kun
om at man ikke støder på så mange 'pops', ikke sandt? /Det/ har jeg i
øvrigt ingen problemer med i CDex selvom den ripper fem gange hurtigere
end EAC¹.

¹) Det er med EAC i 'Secure mode'. I 'Burst mode' (som er EACs hurtigste)
er CDex "kun" dobbelt så hurtig. I begge tilfælde skal EAC efterfølgende
indkode wave-filen, det tager CDex sig af on-the-fly (jeg har ikke set at
EAC kan det, tager jeg fejl?).

--
Lars Stokholm

With a mind that renders everything sensitive,
what chance do I have here? - Kate Bush (Not This Time)

Fra : Peter G

Dato : 14-10-03 22:39

Lars Stokholm skrev:

> Det er sandt at EAC kan mere end CDex kan, men det gør den vel ikke
> "bedre" når vi bare snakker om at rippe fra CD til MP3?

Næeh, men EAC's ekstra muligheder medfører at den kan klare de fleste
kopibeskyttelser.

> [...]
> om at man ikke støder på så mange 'pops', ikke sandt? /Det/ har jeg i
> øvrigt ingen problemer med i CDex selvom den ripper fem gange hurtigere

Hvad angår rip, snakker vi netop hvor godt programmet er til rippe fra
CD'en uden fejl. EAC og CD-Ex har de bedste algoritmer til dette.

Enkodningen er uafhængig af dette.

> [...]
> indkode wave-filen, det tager CDex sig af on-the-fly (jeg har ikke set at

"Burst mode" er ripning uden synkronisering. Bør kun bruges når alle andre
metoder svigter

CD-Ex's bedste metode er "Paranoia" (ikke den samme metode som EAC) som kan
sidestilles med EAC's "secure" metode.

Afhængig af hvilken enkoder (og parametre) man bruger (stdn), kan man godt
sætte EAC til at klare on-the-fly.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-10-03 23:24

In dk.kultur.musik, Peter G wrote:

> Næeh, men EAC's ekstra muligheder medfører at den kan klare de fleste
> kopibeskyttelser.

De fleste? Er det dem der er et par år gamle, eller afhænger det af
andre ting?

> Afhængig af hvilken enkoder (og parametre) man bruger (stdn), kan man godt
> sætte EAC til at klare on-the-fly.

Hvordan? Hvis vi tager LAME som udgangspunkt, så ville jeg prøve det
noten her siger:

usage: lameenc.exe [options] <infile> [outfile]
<infile> and/or <outfile> can be "-", which means stdin/stdout.

....men det virker som om EAC først sender data til codec'et, efter den
har rippet. Hvad skal LAME have i kommandolinjen, og skal der rodes
med EACs indstillinger?

Fra : Peter G

Dato : 15-10-03 07:49

Lars Stokholm skrev:

> De fleste? Er det dem der er et par år gamle, eller afhænger det af
> andre ting?

Den sværeste skulle være Cactusshield200, der leger med TOC på en grum
måde. EAC har en funktion, der finder den "underliggende og rigtige" TOC.

Bagpedallering fra min side. Jeg tænkte på codec-begrænsninger og glemte at
EAC ikke selv har en mulighed for at tilbyde on-the-fly. Jeg tog fejl.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-10-03 08:59

In dk.kultur.musik, Peter G wrote:

> Den sværeste skulle være Cactusshield200, der leger med TOC på en grum
> måde. EAC har en funktion, der finder den "underliggende og rigtige" TOC.

Er der et sted hvor man kan læse om sådan noget? Eventuelt et forum hvor
det diskuteres?

> Bagpedallering fra min side. Jeg tænkte på codec-begrænsninger og glemte at
> EAC ikke selv har en mulighed for at tilbyde on-the-fly. Jeg tog fejl.

Ok. :)

Fra : Peter G

Dato : 15-10-03 19:28

Lars Stokholm skrev:

> Er der et sted hvor man kan læse om sådan noget? Eventuelt et forum
> hvor det diskuteres?

Hvad? Forskellige former for kopibeskyttelse? Eller EAC's funktioner?
EAC har et forum inder http://.www.exactaudiocopy.de og ellers har jeg
hovedsageligt stykket min viden sammen fra multiaudioforummet
http://www.hydrogenaudio.org

Prøv evt. at hop derind og søg på Cactus/Copy protection og du vil se en
del diskussioner om forskellige former for kopibeskyttelse m.m.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-10-03 19:42

> [...]

> EAC har et forum inder http://.www.exactaudiocopy.de og ellers har jeg
> hovedsageligt stykket min viden sammen fra multiaudioforummet

Det var det sidste. Takker.

Fra : Lars Fischer

Dato : 14-10-03 13:58

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk>

> Ok, tak for svar. Så er det jo bare med at komme igang. Kan nogen
> anbefale en god og hurtig MP3-encoder, eller ripper eller hvad
> det hedder.

Jeg bruger EAC (ExactAudioCopy) til at rippe data fra CDen. Den er
god, nem at bruge, og god til at håndtere CDer med fejl, ridser, etc.
Husk at slå CSC korrektion til når du ripper CDen. Hvis du bruger
musik med mange datafejl som udgangspunkt for kodning for du rigtig
skidt lyd. Det betyder naturligvis kun noget, hvis der faktisk er
fejl på CDen, men det kan være overraskende svært at se visuelt, om
der er fejl eller ej.

Til selve kodningen (på Windows) bruger jeg "oggdrop", som koder til
Vorbis (<http://www.vorbis.com/>) format. Vorbis giver efter min
mening betydeligt bedre lydkvalitet end MP3 ved samme datarate.
Desuden er Vorbis ikke omfattet af patenter eller andet lusk. Jeg
spiller musikken med Winamp (Windows), men der er mange andre
afspillere til både Windows og Linux der forstår Vorbis.

Jeg bruger iøvrigt 192 kbps datarate; jeg syn's 128 kbps (som er
default i mange koder-programmer) giver for dårlig lydkvalitet. Man
bliver træt i hovedet hvis man lytter i flere timer til musik kodet
med for meget tab.

/Lars

Fra : Lars Fischer

Dato : 14-10-03 14:00

Lars Fischer <fischer@suk.dk> wrote

> Husk at slå CSC korrektion til når du ripper CDen.

Og der skulle naturligvis ha' stået "CRC", Jeg må ha' set for meget
cykelløb på det seneste

/Lars

Fra : JHH

Dato : 14-10-03 15:10

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse
> Lars Fischer <fischer@suk.dk> wrote

> Og der skulle naturligvis ha' stået "CRC", Jeg må ha' set for meget
> cykelløb på det seneste

LOL.

Fra : Jacob E.

Dato : 14-10-03 15:42

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> wrote in message
> Lars Fischer <fischer@suk.dk> wrote

> Og der skulle naturligvis ha' stået "CRC", Jeg må ha' set for meget
> cykelløb på det seneste

Hvor finder man lige det i EAC? Kører 0.95 og kan ikke finde den indstilling
nogen steder?

Mvh Jacob E.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-10-03 17:42

In dk.kultur.musik, Jacob E. wrote:

> Hvor finder man lige det i EAC?

Brug F6 eller Shift+F6 (for at komprimere også), så ripper den to gange
og sammenligner (tror jeg).

Fra : Lars Fischer

Dato : 14-10-03 22:12

"Jacob E." <not@realmail.ok> wrote (news:bmh207$91e$1@sunsite.dk):

> Hvor finder man lige det i EAC? Kører 0.95 og kan ikke finde den
> indstilling nogen steder?

Gå ind i "EAC"->"Drive Options"->"Extraction Method" of sørg for at
"Secure mode" er slået til.

EAC er langsommere i Secure Mode, især hvis der er fejl på CDen. Jo
flere fejl, jo mere prøver den at læse igen. Til gengæld får du
fejlfri data ud på selv meget medtagne CDer.

/Lars

Fra : Jacob E.

Dato : 15-10-03 09:19

> Gå ind i "EAC"->"Drive Options"->"Extraction Method" of sørg for at
> "Secure mode" er slået til.

Ok, det har været slået til hele tiden, kunne bare ikke se noget med "CRC"
nogle steder.

Tak,

Mvh Jacob

Fra : Lars Fischer

Dato : 15-10-03 13:54

"Jacob E." <not@realmail.ok> wrote (news:bmivu4$n95$1@sunsite.dk):

> Ok, det har været slået til hele tiden, kunne bare ikke se noget
> med "CRC" nogle steder.

Næh, det er vist rigtigt. Jeg kan ikke huske hvor det er den siger
hvad det betyder. I install wizard'en, måske.

/Lars

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-10-03 15:14

In dk.kultur.musik, Lars Fischer wrote:

> Næh, det er vist rigtigt. Jeg kan ikke huske hvor det er den siger
> hvad det betyder. I install wizard'en, måske.

Hvis det er sandt at den laver CRC-check bare man vælger 'Secure mode',
hvorfor udfylder den så ikke kolonnerne 'Test CRC' og 'CRC'. Umiddelbart
ser det ud som om den kun udregner en CRC når den er færdig 'Read CRC',
som man så kan vælge at bruge eller lade være.

Det er ikke fordi jeg taler for at man bruger F6 eller Shift+F6, for
'Secure mode' er vel "secure" nok i sig selv, uden at man behøver lave
ekstra CRC-check.

Fra : MadiZone

Dato : 14-10-03 21:47

Andrew wrote:
> [...]
> dette vil jeg først lige høre om det er lovligt at gøre dette?
>
> Er ikke helt klar over hvordan lovgivningen mht digital kopiering er i

Der er kommet mange bud, men det skal ikke afholde mig for at komme med
mit bud. på www.dbpoweramp.com kan du hente dBpowerAMP Music Converter,
som har alt hvad jeg mener en ripper skal have. Den er hurtigt,
fleksibel og nem at avende, og så er den gratis.

Mht. kodning vil jeg anbefale Vorbis kodning eller L.A.M.E. kodning.
Jeg foretrækker Ogg Vorbis af kvalitetsmæssige og politiske grunde.

Men Ogg Vorbis komprimerer op i mod 50% mere effektivt end MP3, sådan at
dine filer fylder mindre og flyttes hurtigere (f.eks. til bærbare
afspillere eller via nettet). Det betyder at hvor en MP3 via L:A:M:E
skal kodes til 192 kbps for at få den gode lyd, så kan man nøjes med en
bitrate på 128 kbps når man koder med Vorbis. Det giver en væsentlig
pladsbesparelse.

Du kan læse mere om gratisformatet Ogg Vorbis på www.vorbis.com

/venligst