Politikens oversigt over Gysere-top10
Fra : Mark

Dato : 28-10-03 09:03

http://www.politiken.dk/visartikel.iasp?pageID=292016

Som man kunne forvente så er gysere primært noget man kunne finde ud
af at lave i gode gamle dage.

1. The Shining (1980)
2. The Exorcist (1973)
3. Jaws (1975)
4. Alien (1979)
5. The Blair Witch Project (1998)
6. Ring (1998)
7. Halloween (1978)
8. The Texas Chainsaw Massacre (1974)
9. The Omen (1976)
10. A Nightmare On Elm Street (1984

Fra : ML-78

Dato : 28-10-03 10:45

> Som man kunne forvente så er gysere primært noget man kunne finde ud
> af at lave i gode gamle dage.

Politiken siger, at Channel 4 har listet de mest skræmmende film, men det er nu
lidt bredere: "The 100 Greatest Scary Moments from film, TV, advertising and
pop". Hele listen kan findes her:

http://www.channel4.com/film/newsfeatures/microsites/S/scary/results_100-91_1.ht
ml

ML-78

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 28-10-03 11:05

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
er nu
> lidt bredere: "The 100 Greatest Scary Moments from film, TV, advertising

Ikke bredere end at der burde have været tilføjet "In Britain and America"
for ud over Spoorloos og Suspiria kunne jeg umiddelbart ikke se andet end
britiske og amerikanske produktioner.

Kasper

Fra : ML-78

Dato : 28-10-03 11:47

> Ikke bredere end at der burde have været tilføjet "In Britain and America"
> for ud over Spoorloos og Suspiria kunne jeg umiddelbart ikke se andet end
> britiske og amerikanske produktioner.

Der er også "Ringu" (på 6. pladsen), "Les Diaboliques" samt Lumiére-stumfilmen
på 100. pladsen, men alt i alt er det ikke meget fra ikke-engelsktalende lande
på så lang en liste.

Man kan godt se, at det er englændere der har stemt, da der (helt fortjent)
inkluderes britiske tv-produktioner som "The Stone Tape" og "Whistle And I'll
Come to You". De ville nok ikke være kommet på en amerikansk liste.

ML-78

Fra : Peter Heide

Dato : 28-10-03 13:53

Fint at du fremhæver "Les Diaboliques" af Clouzot. Som er på
min top 5 liste over spændende/uhyggelige film.

De kunne sgu det lort i gamle dage.

Men japserne de kan stadig:

The Ring, Dark Water er istand til at gi' mig et lille gys.

Fra USA får man det samme om og om igen:

Saven 2003, Cabin Fever og hvad de ellers hedder
alle desåkaldte gysere dér over fra. Der er SÅ forud-
sigelige og ideforladte.

Hvem kan fremhæve en USA flm fra de senere år,
der har været en rigtig gyser, uden der er gået total splat i den.

Altid det samme: 4-6 unge mennesker alene et ødet sted
hvorefter uhyrlighederene starter. GAB !

Fra : ML-78

Dato : 28-10-03 14:51

> Men japserne de kan stadig:
>
> The Ring, Dark Water er istand til at gi' mig et lille gys.

Ja. Genren har været nærmest død (i hvert fald kvalitetsmæssigt) fra et
tidspunkt i 80'erne og op gennem 90'erne. Der er produceret en del titler de
senere år, men Hollywoods fokus ligger for tiden et sted, der ikke levner meget
plads til originale gysere. De er simpelthen ikke gearet til den slags. Det er
slet ikke overraskende, at når vi endelig har set en smule oplivning de sidste
år, så er det fra steder, der både geografisk og kulturelt ligger fjernt fra
Hollywood.

> Hvem kan fremhæve en USA flm fra de senere år,
> der har været en rigtig gyser, uden der er gået total splat i den.

Hvis man kan strække sig til at inkludere en spansk-fransk-amerikansk
produktion, så er der "The Others". Der findes andre, der ikke fokuserer på
splat, men ikke mange der også kan betegnes som værende over middel.

ML-78

Fra : Mark

Dato : 28-10-03 15:47

On Tue, 28 Oct 2003 14:51:21 +0100, "ML-78"

Godt bud. Det er en fremragende film.

Fra : thomas t

Dato : 29-10-03 02:41

ML-78 at dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk:

> Hvis man kan strække sig til at inkludere en spansk-fransk-amerikansk
> produktion, så

Plejede at mene, livet er for kort til franske osv.

Engang så jeg så Den Nye Lejer. Typisk jeg-har-god-tid europæisk film,.. men
den skræmte mig. Grundigt. Man skal være i langsomt humør.

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 28-10-03 15:01

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message
> Hvem kan fremhæve en USA flm fra de senere år,
> der har været en rigtig gyser, uden der er gået total splat i den.

The Sixth Sense?
Signs?
Lost Highway?
Final Destination (OK, lidt splat)
Donnie Darko
The Mothman Prophecies?

Kasper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-10-03 15:33

"Kasper Kristensen" <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> escribió

> The Sixth Sense?
> Signs?
> Lost Highway?
> Final Destination (OK, lidt splat)
> Donnie Darko
> The Mothman Prophecies?

Stir of Echoes
The Others

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 28-10-03 15:43

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> Stir of Echoes
> The Others

Oh ja, hvordan kunne jeg glemme Stir of Echoes. Glimrende horror så vidt jeg
erindrer.

Kasper

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 28-10-03 21:19

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse :
> "Kasper Kristensen" <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> escribió

> Stir of Echoes
> The Others

"Stephen King's Rose Red"

Den er røvskummel. Hvad med IT? Den er da også klam så gør det noget! Men de
er sikkert ikke med fordi de er tv-miniserier. Det er nok ikke godt nok til
sådan en liste.

Til dem, der ikke har set Rose Red, så se den - den holder.

Fra : Sonny

Dato : 29-10-03 01:07

"Peter Heide" kradsede: "Hvem kan fremhæve en USA flm fra de senere år, der
har været en rigtig gyser, uden der er gået total splat i den.

"May" er fantastisk! Og hvad er en "rigtig gyser"... det er jo netop en
genre, der giver plads til alt muligt bl.a. splat!
I øvrigt en alt for "pæn" liste fra Politiken... GAAAB!

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 28-10-03 13:10
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 13:05

Hæhæ Hvad f...... laver Blair Witch på den liste - De kan da ikke ærligt
mene at det er den femte mest uhyggelige/skræmmende film? Må sq da være en
spøg!

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 28-10-03 13:09

"Mark" <markis@hotmal.com> wrote in message
> http://www.politiken.dk/visartikel.iasp?pageID=292016
>
> Som man kunne forvente så er gysere primært noget man kunne finde ud
> [...]

Jeg er så absolut ikke enig i denne liste.

Ring og Texas Chainsaw Massacre er da på ingen måde særligt uhyggelig.
Den Amerikansk udgave af The Ring kan derimod skræmme mig.

Af nyere film syntes jeg godt de kunne gi House on Haunted Hill en plads.
Mange siger den er ringe, men den skræmte sgu mig.

Hvorfor er People Under The stairs ikke med? Den er da pænt syg.

My 5 cents
Rune

Fra : Mark

Dato : 28-10-03 13:13

On Tue, 28 Oct 2003 13:08:31 +0100, "Rune Vestergaard"
<runwest@post6.tele.dk> wrote:

>Jeg er så absolut ikke enig i denne liste.
>
>Ring og Texas Chainsaw Massacre er da på ingen måde særligt uhyggelig.
>Den Amerikansk udgave af The Ring kan derimod skræmme mig.

Ja, se så kan man virkelig tale om smag og behag. Da jeg så den
japanske udgave var jeg rystet og dybt skræmt (på en god måde, selvom
jeg faktisk VIRKELIG var skræmt)
Den amerikanske var typisk amerikansk og uden den psykologiske
dimension som er der til overflod i den japanske.

>Af nyere film syntes jeg godt de kunne gi House on Haunted Hill en plads.
>Mange siger den er ringe, men den skræmte sgu mig.

Hehe, der kan man bare se hvor forskellig folk er. Jeg synes den var
elendig

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-10-03 13:35

Mark wrote:
> http://www.politiken.dk/visartikel.iasp?pageID=292016
>
> Som man kunne forvente så er gysere primært noget man kunne finde ud
> af at lave i gode gamle dage.
>

> 1. The Shining (1980)

Haha den kan da ikke være på første pladsen? Så er resten jo blot vand i
forhold til...
Da jeg så The Shining første gang var jeg ved at falde i søvn.. Senere
krummede jeg tæer over hvor pinlig og dårligt hende damen spiller skuespil
og da jeg blev tvunget til at se den anden gang blev jeg nødt til at sidde
og lægge lyde til, ellers var jeg faldet i søvn...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 28-10-03 13:42

> og da jeg blev tvunget til at se den anden gang blev jeg nødt til at sidde
> og lægge lyde til, ellers var jeg faldet i søvn...

Mind mig lige om aldrig at se film med dig... ;)

Morten

Fra : ea

Dato : 28-10-03 17:42

> [...]
>og da jeg blev tvunget til at se den anden gang blev jeg nødt til at sidde
>og lægge lyde til, ellers var jeg faldet i søvn...

det er jo ret subjektivt.. jeg synes det er en af den genneført mest
uhyggelige stemningsfulde film.. lidt i stil med Seven