Film omhandlende 60'erne og 70'erne?
Fra : P. Andersen

Dato : 23-10-03 14:40

Hejsa

Jeg søger film med 60'erne og 70'erne som, ja man kan sige tema.
Film hvor hippikulturen, ungdomsoprøret, rock/beatmusikken er noget af det
centrale... Det skal ikke være film som ser perioden bagefter som pjat eller
fis, men noget som behandler den ret social realistisk.... men kom med nogle
forslag selvom det kan være langt ude!

Både danske og udenlandske! alt har interesse.... bare skyd løs

--
Vh. Peter Andersen

Fra : KNL DtP

Dato : 23-10-03 15:04

"P. Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg søger film med 60'erne og 70'erne som, ja man kan sige tema.

Forrest Gump (1994) med Tom Hanks viser hvordan den amerikanske kultur
ændrer sig i sidste halvdel af det 20. århundrede. Musikvalget afspejler
også hele tiden det aktuelle årtis ånd. Filmen beskæftiger sig dog
udelukkende med sager relateret USA - og afspejler dermed ikke hvordan
tiden var i f.eks. Danmark.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 23-10-03 16:01

Fra : vadmand

Dato : 23-10-03 17:45

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Peggy Sue got Married

og en dansk: Henning Carlsens "Er I bange?" om Kløvedal-kollektivet.

Per v.

Fra : thomas t

Dato : 23-10-03 17:58

vadmand at perve@fjerndettepost.tele.dk:

> Peggy Sue got Married

Back to the Future

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-10-03 18:19

thomas t wrote:

> Back to the Future

Næh, de springer pænt 60'erne og 70'erne over.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-10-03 19:16

Magnus Dreyer wrote:

> Easy Rider

Den er rigtig god til at ramme tidsalderen og skildrer samfundet godt.. Hvis
du ikke finder mening i filmen så kan du enten skrive herinde eller læse på
IMDB.com .. der er nogle gode tanker om den

En film som vist udspiller sig i samme tidsrum som du efterlyser, er Fear
And Loathing In Las Vegas.. http://www.imdb.com/title/tt0120669/
Den er "lidt" (læs meget) underlig :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : P. Andersen

Dato : 23-10-03 20:59

Anders Houmark wrote:

> [...]
> herinde eller læse på IMDB.com .. der er nogle gode tanker om den
>
> En film som vist udspiller sig i samme tidsrum som du efterlyser, er

Ok. Jeg glæder mig til at se den... er ved at suge den ned via KaZaa.

Tak for alle forslag derude!! det var jo herligt....
Kom meget gerne med mere....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Rikke & Brian

Dato : 23-10-03 16:00

> [...]
>
> Jeg søger film med 60'erne og 70'erne som, ja man kan sige tema.
> Film hvor hippikulturen, ungdomsoprøret, rock/beatmusikken er noget af det

- Almost Famous
- Boogie Nights
- That thing you do

Måske lidt udenfor det du søger:
- Stand by me
- Mine glade 60'ere (tv-serie)
- Grease
- Jerry Lee Lewis filmen (den med Dennis Quade)

Det var det jeg lige kom i tanke om.

Fra : zcully

Dato : 23-10-03 17:12

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message
> "P. Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> - Almost Famous
> - Boogie Nights
> - That thing you do
>
> Måske lidt udenfor det du søger:
> - Stand by me
> - Mine glade 60'ere (tv-serie)
> - Grease

Skulle Grease forestille at være i 50'erne eller er jeg helt ved siden af?

> - Jerry Lee Lewis filmen (den med Dennis Quade)
>
> Det var det jeg lige kom i tanke om.

/Zcully

Fra : Rikke & Brian

Dato : 23-10-03 18:43

> Skulle Grease forestille at være i 50'erne eller er jeg helt ved siden af?

Jo det tror jeg også,´men synes alligevel den var lidt i genren. Jeg skrev
jo også at de sidste her blot var måske'er.

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 23-10-03 21:16

The Ice Storm

Fra : David T. Metz

Dato : 24-10-03 09:46

Jesper B. Nielsen skriblede:
> The Ice Storm

Nemlig - den er et must i "genren"

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Henrik Daae

Dato : 24-10-03 06:49

"P. Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message
> [...]
eller
> fis, men noget som behandler den ret social realistisk.... men kom med

The 60's (http://us.imdb.com/title/tt0169528/) - du kan sikkert finde den på
video på biblioteket. Den omhandler 2 familier op gennem 60'erne, en hvid og
en afroamerikansk.

Der er flere sideløbende historier, bl.a. med sønnen, der sendes i krig,
datteren, der bliver hippie, racekonflikten m.m.m.

Mvh. Henrik

Fra : Esther Selig

Dato : 24-10-03 09:28

In article <3f97da29$0$30065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, P.
> [...]

> forslag selvom det kan være langt ude!
>
> Både danske og udenlandske! alt har interesse.... bare skyd løs

Hej. Hvis du kan få fat i Lindsay Andersons "If..." (her er imdb link:
http://us.imdb.com/title/tt0063850/ )

har du et godt billede af tidsånden dengang. filmen er fra 68, temaer
revolution, ungdomsoprør etc. Hovedrollen spilles af Malcolm McDowell,
også kendt fra Clockwork Orange.

"Hair" kunne også være et godt bud. Her er ihvertfald masser af musik
fra dengang.Milos Formans udgave er fra 79
http://us.imdb.com/title/tt0079261/

En ikke særlig god film - som til gengæld kan ses pt på TCM - fra
dengang er "Strawberry Statement" - om en flok idealistiske studenters
besættelse af etellerandet universitet.
http://us.imdb.com/title/tt0066415/
Bruce Davidson spiller hovedrollen, det er ham den lidt splejsede
lyshårede som bl.a. spiller faren til det nedkørte barn i Altman's
"Short Cuts"

hilsen esther

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 24-10-03 10:27

"Det store flip" er da en ok dansk 60'er film

MVH

Morten

Fra : Peter Lind

Dato : 24-10-03 14:55

Esther Selig wrote:

> En ikke særlig god film - som til gengæld kan ses pt på TCM - fra
> dengang er "Strawberry Statement" - om en flok idealistiske studenters
> besættelse af etellerandet universitet.

Er det den film som den danske "Operation Kirsebærsten"
http://us.imdb.com/title/tt0255449/ er kopieret fra?
Den tegner iøvrigt også et meget godt billede af 70'erne - måske ikke så
meget hvordan det var, men hvordan mange opfattede det, og gerne så at det
var. Vildt meget klasseskel, total fed sammenhold og alt det crap. Den er
sikkert til at finde på et eller andet dansk bibliotek - vi så den altid på
16mm i midtfirserne...

Peter Lind

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-10-03 15:31

On Fri, 24 Oct 2003 15:54:41 +0200, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

>Er det den film som den danske "Operation Kirsebærsten"
>http://us.imdb.com/title/tt0255449/ er kopieret fra?

Av... traumerne... av...

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: ressource (og ikke resource)

Fra : Peter Lind

Dato : 24-10-03 17:43

Peter Brodersen wrote:

> Av... traumerne... av...

Jeg kan stadig vågne op, badet i sved, og se Poul Kjøller for mig, forklare
hvad ordet "Demo-Krati" virkelig betyder. Og så skal vi besætte
hjemkundskabslokalerne!

Peter Lind

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-10-03 17:53

On Fri, 24 Oct 2003 18:42:41 +0200, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

>Jeg kan stadig vågne op, badet i sved, og se Poul Kjøller for mig, forklare
>hvad ordet "Demo-Krati" virkelig betyder. Og så skal vi besætte
>hjemkundskabslokalerne!

Som nævnt i <news:b2s36v$fs9$1@dknews.tiscali.dk> , så ville jeg
utvivlsomt ha' nøjes med at spise æbleskiverne, i stedet for at kaste
med dem. Hvad er det dog, de film lærer unge børn ellers?

(på den anden side har jeg lige spillet lidt Max Payne, der har lært
mig, at hvis kriminelle folk, jeg lige har skudt i skumle gyder,
slæber rundt på piller, er det en god idé at spise pillerne)

Fra : Kim Grandjean

Dato : 25-10-03 07:38

P. Andersen wrote:

> [...]
> ude!
>
> Både danske og udenlandske! alt har interesse.... bare skyd løs

Born on the 4th of July?

Venligst
Kim

Fra : Martin Skovbo

Dato : 26-10-03 17:03

> [...]
eller
> fis, men noget som behandler den ret social realistisk....

Zabriskie Point http://us.imdb.com/title/tt0066601/

Venlig hilsen, Martin Skovbo