Jeg tror det er løst! - Was: Kloge hoveder~
Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 13-04-01 15:26

Hej NG

Jeg tror jeg har fundet fejlen på min CX'er. Efter at have rodet en del med
den, spekulerede jeg på hvor den olie i luftfilterkassen egentlig kom fra.
Der sidder en kasse under luftfilterkassen, og der går nogen slanger ud fra
den. Den ene slange går ned under cyklen, og der sidder en prop i den. Den
pillede jeg ud, og der løb nogle milliliter et-eller-andet ud. Derefter
tørrede jeg luftfilterkassen grundigt af og startede motoren - alt ser ud
til at være i orden, men jeg suser nu alligevel ned og får den
kompressionstestet i morgen.

God påske, med løftet venstre - alligevel (håber jeg), og tak for de råd jeg
har fået!

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!

Fra : pwh

Dato : 13-04-01 18:15

Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b72ad$3oh$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
med
> den, spekulerede jeg på hvor den olie i luftfilterkassen egentlig kom fra.

Det må efter bedste overbevisning komme fra krumtapsudluftningen.
Pas på med at hælde for meget olie på en motor. Oliestanden skal helst
ligge mellem MIN og MAX ellers risikerer man bare at motoren skyder
den overskydende olie ud i luftfilteret. Min gamle gpx600r fik
problemer med gearskiftet hvis oliestanden var oppe på MAX.

Jens

Fra : Armand

Dato : 13-04-01 16:35

> [...]
Derefter
> tørrede jeg luftfilterkassen grundigt af og startede motoren -

Der vil såvel kunne kondenseres vand, som olie inde i luftfilterkassen
og denne vil ende i bunden, hvorfra der er et udløb, som jævnligt bør
tømmes - Det er denne slange du har fundet!
Men det løser desværre ikke dit problem med at der kommer så meget olie
op til luftfilterkassen at det ligefrem væde filteret Så en
kompressionstest er sikkert fornuftigt nok!
Prøv forøvrigt at skubbe CX'eren med et højere gear indlagt og uden
tænding:
Føles alle (begge) kompressioner ens??? Én dårlig cylinder er mulig at
erkende på denne måde, imens at dårlig kompression i alm. ikke vil kunne
detekteres :-/

--
Armand.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 13-04-01 18:44

> Der vil såvel kunne kondenseres vand, som olie inde i luftfilterkassen
> og denne vil ende i bunden, hvorfra der er et udløb, som jævnligt bør
> tømmes - Det er denne slange du har fundet!

Fandt det senere i instuktionsbogen - Crankcase breather, remove plug and
drain deposits!

> Men det løser desværre ikke dit problem med at der kommer så meget olie
> op til luftfilterkassen at det ligefrem væder filteret

Hmm - har kørt 50 - 75km i dag - ingen problemer, og jeg har ellers vredet
øret lidt! Den kan nu både gå rent og holde tomgang, og tomgang har den
ellers ikke kunnet holde pålideligt i et stykke tid.

Det var heller ikke ren olie - det var noget brunligt noget, som umuligt kan
have kommet direkte fra krumtaphuset!

> Så en kompressionstest er sikkert fornuftigt nok!

Tager den i morgen, men jeg tror ikke der er noget galt! (håber)

> Prøv forøvrigt at skubbe CX'eren med et højere gear indlagt og uden
> tænding:

Næsten umuligt at skubbe den i gear - den er jo kardantrukken

> Føles alle (begge) kompressioner ens??? Én dårlig cylinder er mulig at
> erkende på denne måde, imens at dårlig kompression i alm. ikke vil kunne
> detekteres :-/

Lidt svært at sige, men jeg prøvede den med at holde fingeren(med klud på)
for oliehullet. Det var næsten umuligt at afgøre om "blæsten" var usund
eller ej, men jeg havde ingen problemer med at holde tæt!

Fra : Armand

Dato : 14-04-01 00:52

> Næsten umuligt at skubbe den i gear - den er jo kardantrukken

La' nu vær' at lægge så meget i den kardan!
Læs mine ord: "et højere gear" antyder ikke nødvendigvis det højeste
gear; men derimod det højest nødvendige gear - Hvilket kan være
højgearet!
Og det er jo ikke meningen at modellen skal rulle som et løbehjul; men
derimod kun med besvær skubbes igennem kompressionerne!

--
Armand.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 14-04-01 08:34

> La' nu vær' at lægge så meget i den kardan!

Sig det til den!!!

> Læs mine ord: "et højere gear" antyder ikke nødvendigvis det højeste
> gear; men derimod det højest nødvendige gear - Hvilket kan være
> højgearet!

Den er så styg, at hvis man tager koblingen og motoren sætter ud, og man så
slipper koblingen igen, kan baghjulet blokere. Dette i et højere gear

Fra : Pein

Dato : 14-04-01 21:31

Rasmus Rosenquist skrev ...

>Den er så styg, at hvis man tager koblingen og motoren sætter ud, og man
>så slipper koblingen igen, kan baghjulet blokere. Dette i et højere gear

Jeg husker stadig dengang min CX650E blokerede baghjulet på tør asfalt bare
fordi jeg slap gassen i 2. gear. Scary. Så lærte man det.

Men den kan altså godt skubbes i gang. Jeg brugte det nogle uger fordi
ensretteren steg af så den ikke ladede. Og jeg var studerende og en
ensretter var dyr. Hornet lød noget spagt de dage

Pein

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 14-04-01 23:08

> Jeg husker stadig dengang min CX650E blokerede baghjulet på tør asfalt
bare
> fordi jeg slap gassen i 2. gear. Scary. Så lærte man det.

Farligt indtil man har lært det - især på våd vej!

> Og jeg var studerende og en ensretter var dyr.

Det er den stadig....

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 14-04-01 09:41

> Og det er jo ikke meningen at modellen skal rulle som et løbehjul; men
> derimod kun med besvær skubbes igennem kompressionerne!

Kommer lige oppe fra "Allans MC", og dommen var temmelig harmløs. 18 bar på
venstre cylinder, og 18,5 bar på højre.

Tralalala - jeg er så glad i dag!