Så er køreprøven imorgen... pyha pyha
Fra : Daniel Munch

Dato : 29-10-03 23:38

G'Aften DFM

Ja som sagt så skal jeg til køreprøve imorgen, og må sige jeg er ved at
blive lidt nervøs. Var ellers rimelig kold til bil-køreprøven, føler nok der
er lidt mere på spil her....

Nogle der skulle ha nogle gode råd her på falderebet ?

MVH *En lettere nervøs* Daniel

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-10-03 23:41

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> skrev i en meddelelse
> [...]
nok der
> er lidt mere på spil her....
>
> Nogle der skulle ha nogle gode råd her på falderebet ?

Slap helt af og tag det roligt, prøvesagkyndige er trods alt en slags
mennesker

Tillykke på forhånd.
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::

Fra : Daniel Munch

Dato : 29-10-03 23:49

> Slap helt af og tag det roligt, prøvesagkyndige er trods alt en slags
> mennesker
>
> Tillykke på forhånd.
> --
> Brian Sørup
> ::::::::::::::::::::::::::::
> <<<Bikeless wonder>>>

Takker Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-10-03 23:45

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> writes:

> Ja som sagt så skal jeg til køreprøve imorgen, og må sige jeg er ved at
> blive lidt nervøs. Var ellers rimelig kold til bil-køreprøven, føler nok der
> er lidt mere på spil her....

Det skal nok gå. Det er ikke sværere end da du skulle lære at køre
bil. Fordelen er at du nu sikkert har kørt lidt bil siden du fik
kørekortet til den, og derfor er vant til at færdes i trafikken.

> Nogle der skulle ha nogle gode råd her på falderebet ?

Læs evt. de der par stykker papir din kørelærer sikkert har udleveret
om hvad den motorsagkyndige kan finde på at spørge om.

Da jeg var til køreprøve spurgte han om jeg ikke ville fortælle lidt
om dæk. Jeg var pænt nervøs, men fik da fortalt at de skulle være af
gummi, have korrekt dæktryk og køre den rigtige vej rundt, og det var
nogenlunde hvad jeg havde at sige om den sag.

Det var han ikke helt tilfreds med. Han ville også have mig til at
fortælle at de ikke måtte være for gamle så de blev møre. Det var han
nødt til at "hive" ud af mig med ledende spørgsmål såsom "Hvad sker
der hvis dækkene bliver for gamle?" mens jeg bare ikke kunne komme i
tanke om mere at sige. Til sidst var jeg bare blevet endnu mere nervøs
fordi jeg jo ikke syntes det var gået vildt godt med det der dæksnak
generelt.

Nåh, men jeg bestod da, og det gør du såmænd nok også.

Hvis radioen skulle drille i løbet af prøven - det gjorde den da jeg
var til prøve, jeg tror ikke den sagkyndige kunne finde ud af at
trykke så send-knappen - så husk at markere det med en hånd op til
siden af hjelmen, så han kan se hvorfor du bare bliver ved med at køre
ligeud selv om han siger du skal dreje.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Daniel Munch

Dato : 29-10-03 23:51

> [...]
> trykke så send-knappen - så husk at markere det med en hånd op til
> siden af hjelmen, så han kan se hvorfor du bare bliver ved med at køre

Tak for rådende Jacob....

Må hellere lige læse papirene igennem en gang mere

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-10-03 23:53

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> writes:

> Tak for rådende Jacob....

Selv tak, håber du kan bruge dem.

> Må hellere lige læse papirene igennem en gang mere

God idé, og så held og lykke.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Martin K. Gammelholm

Dato : 30-10-03 00:06

Hey!

Det gør ikk noget man er nervøs, var jeg sku også selv sidste år ved denne
tid, da jeg sku til køreprøve.
Men det går sku nok, alle de "farlige" køresagkyndige jeg har haft, både til
bil og MC, har været helt normale og de ved sku godt man er nervøs, så de
prøver jo at hjælpe en så godt de kan, de er jo ikke ude på at få dig dumpet
med vilje :)

Da jeg sku ta til lille kort sidste år, kørte jeg først en time inden og så
gik vi lige teorien igennem inden "den farlige" kom :P
Vi hilste og gav hånd, og så blev jeg spurgt om bagbremsen.. og så fik jeg
ellers forklaret lidt om at den var mekanisk og blabla, ka ik huske det
halve nu ;)
Det gik vidst ok, og vi kørte en tur, og da jeg var vandt til at køre bil,
var det næsten ingen sag at køre de sølle 15min det nu tog, jeg havde jo
regnet med 30min eller noed..

Til stort kort blev jeg meget posetivt overrasket, den prøvesagkyndige var
utrolig flink, igen spurgte han om teori, og derefter sagde han noget der
bare var totalt fedt at høre:
"Nu skal du bare slappe helt af, så køre vi en lille tur..." og han
forklarede turen.. "og hvis du bare køre fornuftigt og kigger dig ordentlig
over skulderen, så skal jeg sku nok gi dig det kort!"
Rigtig flink mand :P

Nåmen held og lykke, det er sku ik så svært!

Fra : Maria & Anders

Dato : 30-10-03 16:06

Den køresagkyndige lod mig bestå selvom jeg kørte ned gennem Danmarksgade i
Ålborg, og blinkede til højre hele tiden. Og selvom jeg lavede et ret
kriminelt baneskift ved en motorvejs frakørsel. Jeg var ellers sikker på jeg
var dumpet. Men da vi kom tilbage sagde han " det er jo fredag, og det kan
ske for en hver, så du består." jeg tror aldrig jeg har været så glad i mit
liv...
ps, det var i 98...
Men håber du har fået pappet...
--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)

Fra : Daniel Munch

Dato : 30-10-03 16:52

Ja så er det overstået..... og det gik jo KANON

Det eneste han sagde var at jeg skulle markere det lidt bedre, når jeg
kiggede over skulderen. Lavede godt nok osse den brøler med at sætte benet
ned i den første U-vending, men han bad mig bare gøre det en gang til, og
der gik det fint.... så vi trillede videre

Tak for jeres gode råd.....!

MVH Daniel @ Aalborg

Fra : Hekto

Dato : 30-10-03 22:26

In article <3fa13385$0$9783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Daniel
Munch says...
> Ja så er det overstået..... og det gik jo KANON

T'løg'!!!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 31-10-03 01:51

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> skrev i en meddelelse
> Ja så er det overstået..... og det gik jo KANON

Yeah! Man er bare let som luft når prøven er overstået, hehe :) Lækker lille
sag du har fået anskaffet dig, det skal nok blive stor kærlighed.

Fra : Daniel Munch

Dato : 31-10-03 05:22

Hehe stor tak til alle for responsen...

Jeg har ikke været ude og køre endnu Jacob, nænner det næsten ikke i det
vejr her, puls at der osse lige er et par ting eller 2 der skal skrues lidt.
Men så har jeg jo noget at fordrive de kolde vinteraftener med... ! ;-P

Nåede selvfølgelig lige at få cruset lidt på den, inden vejret blev alt for
slemt. Har haft den i en lille måned efterhånden.

MVH Daniel @ Aalborg
--------------------------
Aprilia RS125 ´97

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-11-03 17:15

Stort tillykke.

Må salten snart forsvinde og solen skinne...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-10-03 17:12

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> writes:

> Ja så er det overstået..... og det gik jo KANON

Cool! Tillykke. Har du så overvejet hvad du skal have at køre på?

> [...]
> ned i den første U-vending, men han bad mig bare gøre det en gang til, og
> der gik det fint.... så vi trillede videre

Heh - den lavede jeg også. Jeg ramte frigearet i stedet for 1. gear da
jeg skulle vende. Så skulle jeg også bare prøve igen. Faktisk blev det
til 4 vendinger - jeg skulle jo fortsætte af samme vej.

Du kan så glæde dig over at når du har kørt lidt på din egen MC, så
bliver du meget bedre til det der med at vende og i det hele taget at
håndtere cyklen.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Daniel Munch

Dato : 30-10-03 20:23

< Cool! Tillykke. Har du så overvejet hvad du skal have at køre på?

Takker , Jep har allerede købt mig en *lille* Aprilia RS125 ´97... Fed
maskine til pengene! Havde kørt 12.000 og skulle slippe 24.000 for den. Den
er magen til denne her fra bikepics.com

http://www.bikepics.com/pictures/021735/

< Heh - den lavede jeg også. Jeg ramte frigearet i stedet for 1. gear da
<jeg skulle vende. Så skulle jeg også bare prøve igen. Faktisk blev det
<til 4 vendinger - jeg skulle jo fortsætte af samme vej.

Hehe k... lader til der er mange der misser i 1. forsøg

MVH Daniel

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-10-03 21:41

> Takker , Jep har allerede købt mig en *lille* Aprilia RS125 ´97... Fed
> maskine til pengene! Havde kørt 12.000 og skulle slippe 24.000 for den. Den
> er magen til denne her fra bikepics.com

Den er sikkert rigtig sjov til at ræse rundt på de små veje. Jeg har
prøvet en RS250 engang. Det var noget lidt andet end min Bandit

Men den er nok ikke superfed til lige at køre på tværs af landet på,
men hvis det heller ikke er det du skal bruge den til, så tror jeg det
er en ret sjov begyndercykel uden at den er direkte livsfarlig som
hvis du var startet på en R1'er eller noget.

Du er i øvrigt heldig (hvis du da nænner at tage din MC ud på de
saltede veje). Jeg måtte vente en måned efter jeg havde fået kortet
før jeg fik købt noget at køre på.

Nåh, men endnu en gang tillykke med kortet!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-03 11:02

> [...]
> er en ret sjov begyndercykel uden at den er direkte livsfarlig som
> hvis du var startet på en R1'er eller noget.

...tag dog ikke fejl, din lækre lille prille kan sagtens slå dig ihjel,
så pas på på de kolde veje, og forbered dig til at se "trolden i
vejkanten".

[Trolden = ..en slags instiktiv panikreaktion ALLE motorcyklister har
prøvet, du føler svinget er for skarpt, det går for hurtigt, og du
griber efter bremsen, med det resultat at cyklen retter sig op og du
kører ligeud, og derved ud af svinget (på marken evt.) .. med tiden
lærer man at ignorere "trolden", og blot lægge maskinen længere ned. Med
varme dæk kan din nye prille rent fysisk teknisk køre røven af de fleste
i et skarpt sving, inkl undertegnede, så vær ikke bange for at lægge den
ned (..bare husk det med dækkene).]

Kenneth
R1
http://www.kantanamc.dk/medlemmer/kenneth/kenneth.htm

Fra : Daniel Munch

Dato : 31-10-03 16:22

> [...]
fleste
> i et skarpt sving, inkl undertegnede, så vær ikke bange for at lægge den

Muhaha det var da et kompliment

Dagen er da redet hvis man lige overhaler sådan en R1 inden om i et skarpt
sving.... ! Ej skal nok køre forsigtigt, skulle jo nødig ende som ham gutten
og hans kæreste(?), som der er et billede af andensteds er på DFM. avavav.

Har faktisk prøvet det med trolden du snakkker om, det gik dog ikke så galt,
men bare den føelse af at man har alt for meget fart på til at klare
svinget, og det eneste alternativ er at rive i bremsen eller ligge cykelen
max ned.... pyha

MVH Daniel

Fra : Armand

Dato : 31-10-03 16:23

Kenneth Sørensen <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en

> [...]
> kører ligeud, og derved ud af svinget (på marken evt.) .. med tiden
> lærer man at ignorere "trolden", og blot lægge maskinen længere ned.

Jup!
Der er en trold i alt hvad man kigger på under kørsel: Har i aldrig (på
trædecykel?) kørt over en sten som man opdagede på asfalten og netop ikke
ville køre over?
Hvis man bliver spidset lidt meget i trafikken og kigger til siden på
"modparten" trækker man derud af sig selv (tit er race-kollisioner under
overhalinger i kurver ofte den inderste parts skyld, derved at han "kigger &
drages")
Og i den nævnte situation med sving, er forløbet ofte at man forskrækkes af
et skarpt sving og tænker "dét klarer jeg ikke" og derfor samtidig scanner
yderkanten (for farlighed?) - Derved suges man direkte derud hvor man kigger
hen =
Det er ikke uden grund at enligtstående træer og vejskilte i yderkurver
bliver påkørt så tit, selvom der er masser af "grøfteplads " både før og
efter: Krise-refleksen vil være: "bare jeg nu ikke ender ude i det træ
dér" - Og så er det allerede for sent, for man drages magisk derud =

"Trold"-forklaringen om problematikken bruger vi konstant i det lokale
ungdoms RR-projekt hvor jeg engagerer mig:
"Der er en trold deruder i en yderkurve et sted på banen og den kan
hypnotisere: Den hvisker: "kom nærmere - koom næærmere"! Men hvor den sidder
ved man ikke før man under stress kigger derud og får øje på den"

Når knægtene (hvilket ikke dækker helt, da vi også har tre knaldhurtige
pigebørn!) kommer ind efter at have "været ude at botanisere", kan vi
således hurtigt forklare hvad der skete med spørgsmålet: "Nååeh - Så du
trolden". Svaret er næsten altid: "Ja det var sgu' nok dén"!

> Med varme dæk kan din nye prille rent fysisk teknisk køre røven af de
> fleste i et skarpt sving, inkl undertegnede, så vær ikke bange for at
> lægge den ned

Og hvis man styrter ved at modellen lægges for langt ned, slår man (endsamt
motorcyklen) sig mindre end hvis man retter op og kører ud over stok og sten
(se hvor let at RR-piloterne slipper fra at styrte i sving!), det er noK
værd at drage med i overvejelserne

Endelig er der tiden efter styrtet:
Hvis man ender ude i periferien vil der altid være nogen der nagende spørger
til om man nu ikke var for urutineret, og blot kunne have lagt den mere
ned - Hvis man kommer hjem med skrammer fra en mer-nedlægning som dækkene
ikke kunne klare, så ér den sag allerede afdiskuteret!

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-10-03 14:03

"Kenneth Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> writes:

> ..tag dog ikke fejl, din lækre lille prille kan sagtens slå dig ihjel,
> så pas på på de kolde veje, og forbered dig til at se "trolden i
> vejkanten".

Jo jo, vi er da enige om at man kan køre hurtigt nok på en knallert
til at slå sig selv ihjel, men alt andet lige, så er der mindre chance
for at man køre 250+ km/t på motorvejen når man kører på en RS125 end
når man kører på en R1

En cykel med færre hestekræfter vil også have mindre tendens til at gå
på baghjul, og i det hele taget at tage magten fra føreren.

Af samme årsag er jeg da glad for min Bandit. Den er ikke vildere end
at jeg føler jeg har nogenlunde styr på den. Her et år efter jeg købte
den har den stadig kræfter nok til at være sjov, men den får nok lidt
flere omdrejninger end den gjorde til at starte med.

Du har i øvrigt ret. Kolde dæk er en bitch. Faktisk meget mere end man
som begynder lige går og tror.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Henrik

Dato : 26-11-03 17:05

> [...]
der
> er lidt mere på spil her....
>
> Nogle der skulle ha nogle gode råd her på falderebet ?

Nåh, hvordan gik det så? Bestod du?
Mvh. Henrik