/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Afjedring til HD
Fra : HD driver


Dato : 29-10-03 22:37

Heysa,

Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere sving
kørsel.

Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben, og
nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha monteret
noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med 230/40 så
ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
følge med mere.


Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
stabilt i små sving.

hilsen
HD Driver
Harley, så ved man at der er kræfter nok.


 
 
Tommy Fer (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 29-10-03 22:58


"HD driver" <HD@driver.org> skrev i en meddelelse
news:bnpbu9$u68$1@abbeden.bunk.cc...
> Heysa,
>
> Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere sving
> kørsel.
>
> Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben, og
> nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha monteret
> noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med 230/40 så
> ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> følge med mere.
>
>
> Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
> stabilt i små sving.
>
> hilsen
> HD Driver
> Harley, så ved man at der er kræfter nok.
>

*TROLL WARNING!!!*

men sjovt var indlægget sq da :D

mvh Tommy Fer



HD driver (29-10-2003)
Kommentar
Fra : HD driver


Dato : 29-10-03 23:09


> *TROLL WARNING!!!*

Hva betyder det ?

> men sjovt var indlægget sq da :D

Nu ser jeg ikke noget sjovt i mit indlæg, dette er meget seriøst som jeg
håbede at denne gruppe kunne hjælpe mig med.

hilsen
HD Driver
Harley, så ved man at der er kræfter nok.


Gert Bo thorgersen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 30-10-03 01:09


"HD driver" <HD@driver.org> wrote in message
news:bnpdq0$2bd$1@abbeden.bunk.cc...
>
> > *TROLL WARNING!!!*
>
> Hva betyder det ?
>
> > men sjovt var indlægget sq da :D
>
> Nu ser jeg ikke noget sjovt i mit indlæg, dette er meget seriøst som jeg
> håbede at denne gruppe kunne hjælpe mig med.
>
> hilsen
> HD Driver
> Harley, så ved man at der er kræfter nok.
>
Hvornår var dit indlæg.Jeg kan ikke mindes det og jeg kom først ind på
nettet igen for lille måned siden. Og det med fjedre interesserer mig meget,
jeg har selv her i Thailand et være problem med at få andre/bedre bagfjedre
til 125 cc Hondaen som jeg købte for 5 mdr. siden. Til tros for at der
sikker 10.000ér af den model heri Thailand kan forretningerne ikke finde ud
af noget og siger at der ikke findes andre dæmpere til modellen. Så jeg skal
snart (når jeg får tid) til selv at regne på hvad jeg ønsker i dimension af
fjedre, og så selv lave en kombination af en uoriginal dæmper og fundne
eller rullede fjedre svarende til det af mig beregnede.

Mvh. Gert Thorgersen



Jacob Bunk Nielsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-10-03 23:23

HD@driver.org (HD driver) writes:

>> *TROLL WARNING!!!*
>
> Hva betyder det ?

At du vist har spist en Moller her for nylig. Pas på! Den kan godt
være giftig

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Henrik Steen Larsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 29-10-03 23:30

> Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere sving
> kørsel.
>
> Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben, og
> nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha monteret
> noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med 230/40 så
> ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> følge med mere.
>
>
> Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
> stabilt i små sving.
>
> hilsen
> HD Driver
> Harley, så ved man at der er kræfter nok.

*ROFL*

--------------------------
/| /| |
||__|| | Please don't
/ O O\__ feed
/ \ the trolls
/ \ \
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________



Torben Scheel (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-10-03 08:41

"HD driver" <HD@driver.org> wrote in message
news:bnpbu9$u68$1@abbeden.bunk.cc...
> Heysa,
>
> Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere sving
> kørsel.
>
> Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben, og
> nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha monteret
> noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med 230/40 så
> ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> følge med mere.

Jeg vil foreslå at du udskifter forenden med en hayabusa (det er vist en
japaner af en slags, måske produceret på licens i Amerika), den skulle kunne
håndtere vægten (husk kåben, så du ikke blæser af). Dernæst skifte bagenden
med en kawa med det største nummer du kan finde - der kan nok holde. En
motor fra en R1 og klistermærkerne (undskyld, men graveringerne bliver for
tunge) fra Harley'en, så er du fornemt kørende.

Og du kan slå en del af de små japsere.

God fornøjelse med projektet, de overskydende dele kan du evt. bruge til
møbler, eller måske indrette dit eget S/M rum. Så har du endda en
grundvandspumpe, hvis det skal være i kælderen.

vh
Torben



Psycho Cowboy (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 30-10-03 11:56

HD driver wrote:

> Heysa,

> Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere sving
> kørsel.
_____________________________

Hvad faen skal du så med en harley??
_____________________________

> Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben, og
> nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha monteret
> noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med 230/40 så
> ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> følge med mere.
_____________________________

Jeg er ikke den store haj i Harley'er, men i min "japser-verden" plejer
det at være sådan, at hvis man skifter til større bagdæk, bliver den
mindre svingvillig, men mere retningsstabil. Og hvis du skifter til mindre
bagdæk, vil den nemmere og hurtigere ind i svingenen.

Ang. at "små japaner racere" ikke kan følge med dig i svingene... Tør du
udfordre?? ...For så er jeg frisk, og du vælger selv om jeg skal køre på
min Yamaha 4 gear, Gixxer 250 eller Gixxer 600!
_____________________________

> Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
> stabilt i små sving.
_____________________________

Jeg har aldrig kørt en Harley, men jeg vil da mene, at det er det forkerte
valg, hvis du vil køre svingkørsel...?
_____________________________

> hilsen
> HD Driver
> Harley, så ved man at der er kræfter nok.
_____________________________

...ja, og nok at lave!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror
Suzuki GSX-R 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234


Gert Bo thorgersen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 30-10-03 12:48


"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
news:bnqqn7$3co$1@abbeden.bunk.cc...
> HD driver wrote:
>
> > Heysa,
>
> > Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere sving
> > kørsel.
> _____________________________
>
> Hvad faen skal du så med en harley??
> _____________________________
>
> > Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben,
og
> > nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha
monteret
> > noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> > 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> > fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med 230/40

> > ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> > følge med mere.
> _____________________________
>
> Jeg er ikke den store haj i Harley'er, men i min "japser-verden" plejer
> det at være sådan, at hvis man skifter til større bagdæk, bliver den
> mindre svingvillig, men mere retningsstabil. Og hvis du skifter til mindre
> bagdæk, vil den nemmere og hurtigere ind i svingenen.
>
> Ang. at "små japaner racere" ikke kan følge med dig i svingene... Tør du
> udfordre?? ...For så er jeg frisk, og du vælger selv om jeg skal køre på
> min Yamaha 4 gear, Gixxer 250 eller Gixxer 600!
> _____________________________
>
> > Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
> > stabilt i små sving.
> _____________________________
>
> Jeg har aldrig kørt en Harley, men jeg vil da mene, at det er det forkerte
> valg, hvis du vil køre svingkørsel...?
> _____________________________
>
> > hilsen
> > HD Driver
> > Harley, så ved man at der er kræfter nok.
> _____________________________
>
> ..ja, og nok at lave!
>
> --
> Psycho Cowboy
> Babygixxer - nu med storebror
> Suzuki GSX-R 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
>
Du har ret i at en Harley ikke er til at køre i sving med, bortset fra
sikkert Sportsteren som jeg gerne ville eje.

Men det du skriver om bagdæk kontra sving virker nu omvendt af normalt. For
hvis man skifter til et større bagdæk - altså større diameter eller større
bredde - så vil man få et køretøj som for mindre efterløb, hvilket
resulterer i mere ivrighed efter at dreje (måske endda overstyret). Ved
større diameter bliver efterløbet mindre ved ligeud kørsel og dermed
styrevillighed/drejevillighed, og ved bredere bagdæk uændret efterløb ved
ligeud kørsel men mere drejevillig/evt. overstyring så snart den tippes lidt
til en af siderne/lægges ned. Tilsvarende resultater - altså
drejevillighed/overstyring - vil komme af blødere forgaffel fjedre/tyndere
olie i forgaflen.

De gamle englændere - Triumph/Norton - havde efterløb på ca. 85 mm, altså
korte kontra de samtidige japanere på grund af næsten samme bredde dæk på
for - og baghjul kontra japanernes bredere bagdæk. Og også pga. af bedre
stel end de japanske.

Mvh. Gert Thorgersen



Mikkel Christensen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 30-10-03 13:41

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> writes:

> Men det du skriver om bagdæk kontra sving virker nu omvendt af normalt. For
> hvis man skifter til et større bagdæk - altså større diameter eller større
> bredde - så vil man få et køretøj som for mindre efterløb, hvilket
> resulterer i mere ivrighed efter at dreje (måske endda overstyret).

Et bredere bagdæk hjælper da ikke ligefrem på styrvilligheden?
Jeg vil mene at der skal noget af en reducering af efterløbet til for
at opveje det bredere bagdæk.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Tommy Fer (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 30-10-03 14:48


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:bnqulh$cr7$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
> news:bnqqn7$3co$1@abbeden.bunk.cc...
> > HD driver wrote:
> >
> > > Heysa,
> >
> > > Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere
sving
> > > kørsel.
> > _____________________________
> >
> > Hvad faen skal du så med en harley??
> > _____________________________
> >
> > > Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben,
> og
> > > nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha
> monteret
> > > noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> > > 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> > > fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med
230/40
> så
> > > ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> > > følge med mere.
> > _____________________________
> >
> > Jeg er ikke den store haj i Harley'er, men i min "japser-verden" plejer
> > det at være sådan, at hvis man skifter til større bagdæk, bliver den
> > mindre svingvillig, men mere retningsstabil. Og hvis du skifter til
mindre
> > bagdæk, vil den nemmere og hurtigere ind i svingenen.
> >
> > Ang. at "små japaner racere" ikke kan følge med dig i svingene... Tør du
> > udfordre?? ...For så er jeg frisk, og du vælger selv om jeg skal køre på
> > min Yamaha 4 gear, Gixxer 250 eller Gixxer 600!
> > _____________________________
> >
> > > Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
> > > stabilt i små sving.
> > _____________________________
> >
> > Jeg har aldrig kørt en Harley, men jeg vil da mene, at det er det
forkerte
> > valg, hvis du vil køre svingkørsel...?
> > _____________________________
> >
> > > hilsen
> > > HD Driver
> > > Harley, så ved man at der er kræfter nok.
> > _____________________________
> >
> > ..ja, og nok at lave!
> >
> > --
> > Psycho Cowboy
> > Babygixxer - nu med storebror
> > Suzuki GSX-R 600
> > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
> >
> Du har ret i at en Harley ikke er til at køre i sving med, bortset fra
> sikkert Sportsteren som jeg gerne ville eje.

Ja, den er sikkert en ren racer....
>
> Men det du skriver om bagdæk kontra sving virker nu omvendt af normalt.
For
> hvis man skifter til et større bagdæk - altså større diameter eller større
> bredde - så vil man få et køretøj som for mindre efterløb, hvilket
> resulterer i mere ivrighed efter at dreje (måske endda overstyret). Ved
> større diameter bliver efterløbet mindre ved ligeud kørsel og dermed
> styrevillighed/drejevillighed, og ved bredere bagdæk uændret efterløb ved
> ligeud kørsel men mere drejevillig/evt. overstyring så snart den tippes
lidt
> til en af siderne/lægges ned. Tilsvarende resultater - altså
> drejevillighed/overstyring - vil komme af blødere forgaffel fjedre/tyndere
> olie i forgaflen.
>

Du har ret i det med efterløbet, men du skal huske at i det øjeblik at du
skifter til større diameter, giver du også hjulet større centripital kraft,
og dermed større styrertræghed, men bedre retningsstabilitet.

Desuden er der heri tråden snak omkring bredere bagdæk ikke sørre diamerter.
Derudover kommer dækkets bredde kontra fælgbredden også ind i billedet, da
de fleste smider et bredere dæk på en smal fælg for at give et mere råt
look, hvilket resultere i en katastrofal dækprofil...

mvh Tommy Fer



Christian Knudsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 30-10-03 14:49


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:bnqulh$cr7$1@news.loxinfo.co.th...
>
> Men det du skriver om bagdæk kontra sving virker nu omvendt af normalt.
For
> hvis man skifter til et større bagdæk - altså større diameter eller større
> bredde - så vil man få et køretøj som for mindre efterløb, hvilket
> resulterer i mere ivrighed efter at dreje (måske endda overstyret). Ved
> større diameter bliver efterløbet mindre ved ligeud kørsel og dermed
> styrevillighed/drejevillighed, og ved bredere bagdæk uændret efterløb ved
> ligeud kørsel men mere drejevillig/evt. overstyring så snart den tippes
lidt
> til en af siderne/lægges ned. Tilsvarende resultater - altså
> drejevillighed/overstyring - vil komme af blødere forgaffel fjedre/tyndere
> olie i forgaflen.

Hej Gert

Du er helt galt på den her. Et smallere dæk, giver større styrevillighed.
Prøv en TLS eller en TLR med 190/50 og så prøv den med 180/55 bagefter, og
mærk forskellen!!!
Brede dæk er blær. Den eneste grund til at have et bredt dæk er for at kunne
overføre flere kræfter.

mvmch
christian



Hans Joergensen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 30-10-03 15:07

Christian Knudsen wrote:
> Brede dæk er blær. Den eneste grund til at have et bredt dæk er for at kunne
> overføre flere kræfter.

Er det ikke fordi at folk ikke skal lægge mærke til den brede røv
der sidder over dækket?

// Hans, der håber de elendige gamle rustne dele til den gamle
// elendige knap så rustne russer snart kommer ..
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Ib Jakobsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-10-03 16:27

Christian Knudsen wrote:

> Brede dæk er blær. Den eneste grund til at have et bredt dæk er for at kunne
> overføre flere kræfter.
>

For nogen tid siden var der en udsendelse om en nordmand der opbyggede choppere.
Han stod med et Avon 250/x-xx dæk i hånden. Han havde spurgt ingeniørerne hos
Avon om hvad det kunne bruges til. Svaret var "ingen ting", "absolut ingen
ting".



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Psycho Cowboy (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 30-10-03 20:16

Ib Jakobsen wrote:

> For nogen tid siden var der en udsendelse om en nordmand der
> opbyggede choppere. Han stod med et Avon 250/x-xx dæk i hånden. Han
> havde spurgt ingeniørerne hos Avon om hvad det kunne bruges til.
> Svaret var "ingen ting", "absolut ingen ting".
____________________________________

Ha ha, det tror jeg på!
Hos Buchberg MC i udkanten af Slagelse, har de et Avon 240 dæk og hænge på
et stativ foran butikken... Når man kigger på det, får man indtrykket af, at
næste trin hedder larvebånd!! ...men blæret ser det ud, det er helt sikkert.


--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror
Suzuki GSX-R 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Hans Joergensen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 30-10-03 21:05

Psycho Cowboy wrote:
> Hos Buchberg MC i udkanten af Slagelse, har de et Avon 240 dæk og hænge på
> et stativ foran butikken... Når man kigger på det, får man indtrykket af, at
> næste trin hedder larvebånd!! ...men blæret ser det ud, det er helt sikkert.

Mon ikke man kan bruge det på en sidevognscykel ? ;)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Gert Bo thorgersen (31-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 31-10-03 00:58


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3FA12DAD.15629D36@post.tele.dk...
> Christian Knudsen wrote:
>
> > Brede dæk er blær. Den eneste grund til at have et bredt dæk er for at
kunne
> > overføre flere kræfter.
> >
>
> For nogen tid siden var der en udsendelse om en nordmand der opbyggede
choppere.
> Han stod med et Avon 250/x-xx dæk i hånden. Han havde spurgt ingeniørerne
hos
> Avon om hvad det kunne bruges til. Svaret var "ingen ting", "absolut ingen
> ting".
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
Det er rigtigt at brede dæk kun er blær - både for biler og motorcykler -
hvis det ikke er således at man har tunet køretøjet så meget at man har
behov for det.

For et par år siden stod Jørgen (Brd. Stevns) en dag og baksede med at
montere et nyt bagdæk. Kunden, som da ikke var der, ønskede det nye i samme
overstørrelse som det nedslidte, på den ikke ændrede bagfælg. Efter en times
tid måtte Jørgen opgive at få det ønskede/overdimensionerede dæk på fælgen;
bandede og monterede på få minutter et korrekt dæk for motorcyklen/fælgen.

Af det mas med at forsøge at montere et overdimensioneret dæk kunne vi
tydeligt se hvor livsfarligt det ville være at køre med den slags. For ved
en punktering ville dækket øjeblikkelig slippe kontakten med fælgkanten; og
dette kunne sandsynligvis også ske ved en sideværts kraft på motorcyklen.

For iagttog man et snitbillede af dæk og fælg så stod - og søgte at stå -
dækkets to fælgkanter som sigtende mod et fælles punkt ved hjulnavet, indtil
luftrummet pressede dem ud til fælgsiderne. Altså dækkets fælgkant var ikke
(lodret) parallel med fælgens lodrette sider, før lufttrykket pressede det
ud.

Mvh. Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste