SV650 start problemer?
Fra : Martin Leong

Dato : 29-10-03 13:09

Hej NG

Så tænkte jeg jo lige at jeg ville køre en tur i det dejlige vejr men nej,
sådan skulle det ikke være!
Efter at have bakset cyklen ud af garagen måtte jeg konstatere at der ikke
var lys i nogen af lamperne og at starteren ikke reagerede det mindste. I
min bog må det så betyde fladt batteri, hvilket en lader også kunne
konstatere. Det underlige er dog at de flinke mennesker jeg købte cyklen af
sagde at de lige havde fået skiftet batteri, og cyklen havde da heller ikke
stået længere end weekenden over til nu i opvarmet lokale, så jeg er lidt på
bar bund over hvorfor det kunne løbe fladt så hurtigt....
Er der nogen der har et bud?

Mvh
Martin Leong
SV650S

Fra : Bo-gsxR

Dato : 29-10-03 14:02

> Er der nogen der har et bud?

P-lys på ... så dør den hurtigt 10timer eller sådan noget.
men desvære er det ikk noget man kan tjekke, da du ikk
ligger mærke til det når du drejer nøglen, og forsøger at
starte den.

bo-gsXr

Fra : Martin Leong

Dato : 29-10-03 15:55

"Bo-gsxR" <slettes.gsxr750@ishoejby.dk> wrote in message

> P-lys på ... så dør den hurtigt 10timer eller sådan noget.
> men desvære er det ikk noget man kan tjekke, da du ikk
> ligger mærke til det når du drejer nøglen, og forsøger at
> starte den.

Det gjorde jeg nu godtnok da jeg slukkede den så det er ikke der problemet
er, ej heller alarmen var tændt...

Fra : p.jarnbak

Dato : 30-10-03 02:03

> Det gjorde jeg nu godtnok da jeg slukkede den så det er ikke der problemet
> er, ej heller alarmen var tændt...
Alarmen kan måske bruge noget selv om den ikke er sat til.
Hej Palle.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-03 14:41

"Martin Leong" <Martin@njfk.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Er der nogen der har et bud?

Start lige med at lade batteriet op (med 10% af effekten -14Ah lades med 1,4
A i 10 timer) sluk alt, pil stelledningen af batteriet, og mål Ampere mellem
minus på batteri og stelledning. Er der et forbrug, er det ikke batteriet
der er synderen, men en komponent eller ledning. Pil sikringer ud en efter
en og se hvornår forbruget stopper, så nærmer du dig.

Mon ikke fejlen har være der et stykke tid, siden sælger lige har skiftet
batteri? Det virker mere overbevisende ved salg at der er kapow på batteriet

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Martin Leong

Dato : 29-10-03 15:57

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der er synderen, men en komponent eller ledning. Pil sikringer ud en efter
> en og se hvornår forbruget stopper, så nærmer du dig.

Hvad kunne det f.eks. være? Er det noget man kan gøre noget ved, ud over at
skifte komponenten ud?

Fra : Moller

Dato : 29-10-03 16:49

> Hvad kunne det f.eks. være? Er det noget man kan gøre noget ved, ud over
at
> skifte komponenten ud?

Kan være mange ting... et stik med dårlig forbindelse, eller en ledning
som svagt rør stell, eller en component der ik har det så godt osv. osv...
der er mange ting... kan også være en regulator som er defect og virker som
belastning, når den ikke køre...

VH
Lars Molnit

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-10-03 17:27

"Martin Leong" <Martin@njfk.dk> writes:

> [...]
> stået længere end weekenden over til nu i opvarmet lokale, så jeg er lidt på
> bar bund over hvorfor det kunne løbe fladt så hurtigt....

Hmm.. Du skulle vel ikke være kommet til at dreje nøglen en tand
længere end styr-lås? Så tænder den nemlig parkeringslyset - det kan
måske være det?

--
Ole Hansen
SV650S :)

Fra : Martin Leong

Dato : 29-10-03 20:47

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> wrote in message

> Hmm.. Du skulle vel ikke være kommet til at dreje nøglen en tand
> længere end styr-lås? Så tænder den nemlig parkeringslyset - det kan
> måske være det?

Nej det var jeg nemmelig opmærksom på da jeg satte den væk...

Fra : Bo-gsxR

Dato : 29-10-03 21:49

> Det underlige er dog at de flinke mennesker jeg købte cyklen af
> sagde at de lige havde fået skiftet batteri

hvor længe har du haft den?

det kan jo være at generatoren er gået en lille tur og ikk kan
finde hjem
eller ensretteren er smuttet.
jeg mener at den skal lade med ca. 14,7 ved 5.000 omdr.
er den over der, kan den spolere batteriet og under... ja så
er der jo ikk nok strøm på batteriet og det bliver svagere
og svagere.

Bo-gsxR

Fra : Martin Leong

Dato : 29-10-03 21:52

> hvor længe har du haft den?
Har lige købt den

> [...]
> er den over der, kan den spolere batteriet og under... ja så
> er der jo ikk nok strøm på batteriet og det bliver svagere
Hvordan undersøger jeg de to ting? Er ensretteren det samme som "laderen"?

Fra : Bo-gsxR

Dato : 29-10-03 22:07

> Har lige købt den
så passer det godt med at sådanne ting begynder at dukker op

> Hvordan undersøger jeg de to ting? Er ensretteren det samme som "laderen"?

et voltmeter på det stik der går ud fra en ca. 10x10 cm metal dims med
køleribber. den plejer at sidde et sted på bagstellet. har du en manual?

det med generatoren er der nok nogen andre der forklarer bedre end mig.
men det skulle gerne gælde om at måle den spænding der naturligvis
går fra generatoren og til batteriet - se manualen eller håb på mere
hjælp fra mere Elkyndige personer end mig

bo-gsxR

Fra : Bjørn S

Dato : 29-10-03 22:08

"Martin Leong" skrev
> Hvordan undersøger jeg de to ting? Er ensretteren det samme som "laderen"?

Du låner dig til et multimeter, eller køber et til under kr. 100, stil det
på volt og mål på batteripolerne til de spændinger som er opgivet i tråden.
"Laderen" er generatoren, da den leverer vækselstrøm skal den omformes til
jevnstrøm, dette sker via nogle dioder i ensretteren. Samtidig skal
spændingen reguleres til 13,8-14,5 volt sådan ca. , dette sker i
regulatoren. Ensretteren og regulatoren er som oftest bygget sammen i en
boks.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 30-10-03 16:39

Martin Leong <Martin@njfk.dk> skrev i en news:bnp98t$3on$1@sunsite.dk...
> "Bo-gsxR" <slettes.gsxr750@ishoejby.dk> wrote in message

> Hvordan undersøger jeg de to ting? Er ensretteren det samme som "laderen"?

Først og fremest skal det lige pointeres at netop ladereguleringen og
generatoren er alle Suzuki'ers akilleshæl!

At få starthjælp fra en bil er en enkel måde dels at konstantere at det ér
strøm der manglede, og dels at få startet motorcyklen op!
Hvis(!) ellers at ladeanlægget er tip-top skulle motoren, v.h.a. en god lang
tur, hurtigt få kørt strøm på batteriet igen !

Hvordan man måler?
Det kræver umiddelbart at man har adgang til en multitester (eller minimum
et voltmeter), hvormed man hen over batteriets to poler måler og derved bør
konstantere en spænding på ikke meget under 14,2 V når motoren får lidt
omdrejninger at leve af!
Man kan dog også danne sig et indtryk om ladeevnen med det blotte øje:
Forlyset skal stige i intensitet når motorens omdrejninge ændres fra tomgang
og til (ikke nødvendigt med mere end:) 4000 rpm! Synes man ikke at dét er
tilfældet er der al mulig grund til at få målt efter med et voltmeter!

--
Armand.