Salthysteri
Fra : Boye Wildt

Dato : 28-10-03 18:20

Hvert efterår og vinter kan man læse om det skrækkelige salt som observeres
på vejene.
Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
Hvis man kører på vejene hele vinteren, må man selvfølgelig konservere de
ømme steder, men man hører da aldrig de samme hysteriske udbrud fra bilister
som har anskaffet sig en ny bil til flere hundrede tusinde kroner når de
hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde. Er det fordi en MCer kun er
til fornøjelsesture eller hvad? En omhyggelig vask efter en tur på en tør,
eller for dens sags skyld våd og saltholdig vej er til at overkomme. Mange
er af den opfattelse, at en køretur med salt på vejene er det samme som at
der omgående tæres huller i lak og aluminiums dele.
Hilsen
Boye Wildt
Bowitek

Fra : Richard

Dato : 28-10-03 18:50

Boye Wildt wrote:

> Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?

De/vi er nok heller ikke mere hysteriske end andre køretøjsindehavere,
der har deres køretøj kært. Veteranbil-, -lastvogns- og -knallertejere fx.

> [...]
> som har anskaffet sig en ny bil til flere hundrede tusinde kroner når de
> hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde.

Sådan har vintermotorcyklister det sikkert også - du sammenligner to
forskellige grupper motorcyklister

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : dots

Dato : 28-10-03 19:04

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvert efterår og vinter kan man læse om det skrækkelige salt som
observeres
> på vejene.
> Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?

Honda og jeg har det OK med salt, ingen grund til at råbe op her - for vi
kører alligevel
Men der bliver der spulet lidt hvis jeg husker det og der er plads i gangen
til at Honda kan komme ind i varmen efter vask, så den ikke er helt
bundfrossen næste dag, når vi skal på sjov igen

dots

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-10-03 19:07

> Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?

Fordi de fleste gerne vil have deres motorcykel til at se pæn ud, og hvis en
mc ruster op pga. salt så ses det meget tydeligt. På en bil er det meste
rust gemt af vejen under bilen.

> [...]
> hysteriske udbrud fra bilister som har anskaffet sig en ny bil til
> flere hundrede tusinde kroner når de hver dag skal bruge bilen til og

De hysteriske bilister får undervognsbehandlet bilen med tectyl el. lign, og
så er den ret godt rustbeskyttet. En motorcykel kan man også oversprøjte med
tectyl, men det er mildest talt ikke ret kønt, og også umuligt at få af
igen, når salt-perioden er ovre.

Veteranbilejere der har totalrenoveret en bil fra a-z kører heller ikke ud
når der er saltet. Det giver alt for meget arbejde, når bilen skal holdes
perfekt.

> Er det fordi en MCer kun er til fornøjelsesture eller hvad?

Ja, mere end billister ihvertfald. Dem der er afhængige af MC hele året har
oftest en vinter-cykel eller også er de ligeglade med udseendet af deres MC.

> [...]
> opfattelse, at en køretur med salt på vejene er det samme som at der
> omgående tæres huller i lak og aluminiums dele.

Nej, der skal alligevel en sjat til. Og lakerede dele angribes normalt
heller ikke, medmindre der er huller i lakken, f.eks. efter stenslag.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 28-10-03 19:09

In article <3f9ea544$0$94877$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Boye Wildt
says...
> [...]
> hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde. Er det fordi en MCer kun er

For mange er MC en hobby og fritidsfornøjelse. Det er ikke en
brugsgenstand som en Fiat Punto.
Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
udseende

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 28-10-03 19:35

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> [...]
> brugsgenstand som en Fiat Punto.
> Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode

jup!

Men Boye har idt fat i en ende dér:
Mange anskaffer sig af nød en gammel slidt motorcykel, hvis fortid (omkring
salt) de slet ikke kender, og selv om det oprindelig var tænkt som et
transportmiddel, hænder det ofte at også de bliver grebet af salt-frygten
:-|

En hverdags-motorcykel, kan (som bilerne) udemærket klare sig igennem
lavsæson'en trods saltspredning, og det kán lade sig gøre at køre på
motorcykel selvom temperaturen er under frysepunktet!!

--
Armand.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 28-10-03 19:51

> Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
> udseende

.... og gensalgspris...

Didrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-03 20:14

Jens Didriksen wrote:
> ... og gensalgspris...

og ejerens varme tær ...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 28-10-03 21:57

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:

>og ejerens varme tær ...
>
>// Hans
>--
>http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

--Og så er der lige grunden til der bliver strøet salt, nemlig at
det kunne være p....glat. Jeg husker alt for godt hvor "spændende"
det var at køre Puch Maxi når det var glat, så det har jeg ikke
behov for at genopleve på Hondaen.
M.V.H.
Lisbeth

Fra : Olesen

Dato : 29-10-03 18:03

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse

> For mange er MC en hobby og fritidsfornøjelse. Det er ikke en
> brugsgenstand som en Fiat Punto.
> Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
> udseende

Det fede er jo, at man har en bil som er gjort vinterklar
med alt hvad dertil hører af undervognsbehandling,
nypoleret lak osv...så er det faktisk rart at køre
også om vinteren, og vide, bilen klarer sig til
det atter blir' soltags-vejr igen.

Måske en MC også er mere skrøbelig hvad
elektronikken osv. angår ?
Er MC lakken stærk ?
Hvad med det sort-eloxerede stel eks. ?
Tåler det noget ?

Fra : Hekto

Dato : 30-10-03 11:31

In article <3f9ff2dd$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olesen@jubiipost.dk says...
> Måske en MC også er mere skrøbelig hvad
> elektronikken osv. angår ?
> Er MC lakken stærk ?
> Hvad med det sort-eloxerede stel eks. ?
> Tåler det noget ?

Elektronik eller elektriske komponenter har det ikke godt med salt.
Dels ætser det overfladerne, dels kan det skabe det et ledende lag
imellem ledninger og stik, så der kommer højst uvelkomne forbindelser.
Derfor skal specielt stik også have noget beskyttelse, og det skal
være skrappe sager. som en stor klat silikonefedt, eller et godt skud
tynd tectyl. Tectyl virker fint 'in the Navy', dog bed det forbehold,
at det er svært at få væk igen på et stik, så det bør vel kun anvendes
på deciderede vintercykler.

Lakken er nok ikke det store problem, så længe der ikke er dybe
ridser.

Elokcerede dele, er oftest sealede; men ikke til en grad af
'søvandsbestandighed' Hvis ikke de beskyttes, vil der trænge salt ind
i porrerne og det vil koge op.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-10-03 11:47

> Måske en MC også er mere skrøbelig hvad
> elektronikken osv. angår ?
> Er MC lakken stærk ?
> Hvad med det sort-eloxerede stel eks. ?
> Tåler det noget ?

En MC er lavet til sommerkørsel.

Stikkene er ikke særlig tætte, og bør preparerets med silikonefedt eller
vaseline på alle motorcykler, især vintercykler.
Lakken er fin og god, der hvor man kan se den, men der hvor man ikke kan se,
kan den tit være meget dårlig, f.eks holdere til kåbedele og undersiden at
tanken har fået et lag farve, men der er at overdrive at kalde det lak,
sværte er nok mere rammene.
Bolthoveder, motor, fælge og aludele er sjældent fornuftigt beskyttet, og en
MC bliver noget mat i boltene og aluen bliver irret. Man kan godt pudse en
MC op igen, men det tager tid. Alle bolte på cyklen bør også være fornuftigt
fedtet ind, ellers sætter ir sig og "svejser" bolten fast.

Jeg har selv kørt 3 vintre på min tidligere XJ 600. Det kan godt lade sig
gøre, og den blev flot igen hvert forår, men det tog en del pudsen, og
vedligehold gennem vinteren.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Mcisten

Dato : 29-10-03 08:55

> [...]

> hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde. Er det fordi en MCer kun er

Det er en stor fejl at sammenligne biler og motorcykler. For de fleste er
biler et transport middel og for de få en hobby, med motorcyklister er det
omvendt.

Så hvorfor ikke spørge: hvorfor sejler folk med sejlbåde kun om sommeren
eller hvorfor kører folk med veteran eller amerikanerbiler kun om sommeren ?

Som sagt sammenligner du en hobby med et transportmiddel. (Generalisering)

----------------------------

Jeg oplever af og til det samme når folk spørger hvorfor jeg har givet 200 K
for min mc, det kunne jeg jo få en bil for !

Det er åbenbart svært for "ikke motorcyklister" at forstå at : hvis jeg
ville have en bil , så havde jeg jo nok købt en.

Der er desværre en verden til forskel mellem os og dem, derfor kan de heller
ikke forstå hvorfor de ikke bliver motorcyklister af at købe en 45 knallert.

Sorry , skulle bare have luft

Mvh Mcisten