kæde
Fra : Niels

Dato : 26-10-03 18:11

Hej ng
jeg har købt en kæde som herunder beskrevet, den var billig kr. 225,00, men
kan den bruges på en cykel med ca. 60 hk.
Niels
HIER KÖNNEN SIE EINE NAGELNEUE O-RING KETTE MIT GOLDENEN AUSSEN-UND
INNENLASCHEN IN VERSION ORH FÜR ALLE MOTORRÄDER MIT DER PASSENDEN TEILUNG
ERSTEHEN. DIE KETTE IST TEFLONBESCHICHTET UND VORGEFETTET UND HAT EINE
ZUGFESTIGKEIT VON 36KN. SIE WIRD KOMPLETT MIT EINEM NIET UND EINEM
CLIPSCHLOSS GELIEFERT.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 18:34

> jeg har købt en kæde som herunder beskrevet, den var billig kr.
> 225,00, men kan den bruges på en cykel med ca. 60 hk.

Ja, hvis den passer til dine tandhjul og du bruger nitteleddet, så skulle
der ikke være noget i vejen for det. D.I.D. anbefaler at man ikke bruger
clipseled på cykler >45HK.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 23:14

Niels <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
men
> kan den bruges på en cykel med ca. 60 hk.
> ............HAT EINE ZUGFESTIGKEIT VON 36KN. ............

Umiddelbart oversætter jeg 36Kn til at modsvare mere end den stærkeste
RK-kvalitet,
medmindre at den skulle være på kun det halve af den mindste RK-kæde i
ringeste kvalitet (det der med nuller og komma'er, du ved), men det
sidstnævnte lyder for plat!
Hvis ellers at du holder øje med kædeopspændingen (den løsner sig lidt under
"indkøring" af tandhjulene!), så vil du hurtigt få en indikering af om kæden
er for svag derved at den bliver ved med at strække sig. Hvis dét ikke
bliver tilfældet skulle du kunne have tillid til den!

Men se nu lige at få den nittet, ikke?

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-10-03 12:46

"Niels" <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ERSTEHEN. DIE KETTE IST TEFLONBESCHICHTET UND VORGEFETTET UND HAT EINE
> ZUGFESTIGKEIT VON 36KN. SIE WIRD KOMPLETT MIT EINEM NIET UND EINEM

Normalt kan man få oplyst hvilke motorcykler en given kæde er bestemt for,
men hvis du har købt en af et ukendt mærke er det jo sværere. Men hvis du
kunne få data vedr. andre motorcykler fortællende hvor stærke kæderne skal
være for de aktuelle modeller ville det jo også hjælpe. Nu kører jeg jo med
en BMW og altså uden kæde, og ville gerne have data om hvor stærke de
forskellige dimensionerede kæder er nu om dage.

Da jeg havde en Honda CB 750, i 1974-79, brugte jeg jo bagkæde. Standard
kørte den med tænderne 18 - 48 og kæde 530 (vist 3/8" * 5/8"). Og i de kæde
mærker vi da, i de første år, kunne få var trækstyrken vist fra 6.000 -
6.500 lb (pund). Altså 6.500 lb = 0,4536 * 6.500 Kg = 2950 Kg = 2950 * 9,815
= 28.930 N. Altså ca. 29 kN for de stærkeste i den dimension dengang, men
senere blev kædekvaliteterne jo hurtigt bedre, men hvor meget har jeg ikke
kunne få data om. Men ihvertfald blev de senere så meget stærkere at folk
ejende Kawa 900 som jo havde betydeligt flere Hk en den nævnte Honda kunne
gå fra deres større kæde ned til den af Hondaen benyttede.

Problemet var at det flere gange skete at bekendte der på deres Honda CB
750ér brugte 6.000 lb kæderne var udefor at de knækkede, så vi måtte holde
os til 6.500 kæderne. Vedr. Hk blev Honda CB 750 jo i de nævnte år opgivet
til at have 57 Hk. Min fik allerede i 1976 betydeligt flere Hk, og da holdt
de med 6.500 lb da stadig.

Mvh. Gert Thorgersen