Hjælp... den vil ikke starte
Fra : kenn

Dato : 26-10-03 17:26

var ved at starte maskinen for at køre en sidste tur inden vinter hi.
MEN... den vil ikke starte (hvilket den aldrig har haft problemer med før).
Den ter sig som om jeg havde dødmands knappen inde, hvad dælen kan der være
galt.
Nu har det godt nok stået i 14 dage ude i kulden (med regnslag over) siden
sidst at være startet.
Er det fordi jeg har druknet den? jeg gør ikke andeledes end jeg plejer.
dvs. fuld choker uden at røre gassen.
kan det være is i kaburatoren?
Spørgsmålet er hvordan jeg får liv i maskinen, batteriet løber jo også snart
tør for strøm - kan jeg der bruge strøm fra bilen?
Modtager med kyshånd gode råd eller løsnings forslag

KEN/CBR1000

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 18:21

>Nu har det godt nok stået i 14 dage ude i kulden (med regnslag over) siden
>sidst at være startet.

Tomme svømmerhuse ? Eller "doven" benzin i husene ! Min Honda VTR har
eksempelvis ingen prime funktion, og ingen betjening i øvrigt af benzinhanen
. Det tager urimeligt lang tid, at få en brændbar blanding fra
karburatorerne hvis de er løbet "tørre". Min cykel havde stået et par uger,
fordi jeg var grovforkølet, kun med assistance af et ladeapparat fik jeg liv
i "fie" igen. Der mangler seriøst en prime-funktion eller en benzinpumpe.

Hvis CBR'en er lige så tåbeligt indrettet, er der vist kun at klø på med
startførsøg, alternativt finde vacumm slangen til benzinhanen, og så selv
"lege" vacummpumpe.

mvh
Orla

Fra : Grunnet

Dato : 26-10-03 18:38

kenn skrev:
> [...]
> også snart tør for strøm - kan jeg der bruge strøm fra bilen?
> Modtager med kyshånd gode råd eller løsnings forslag

Måske et kendt Honda problem (ved ikke om det er generelt, men optræder på
de 2 ældre Hondaer jeg har/har haft). Startadditiverne i den benzin der har
stået i svømmer husene er fordampet i løbet af de 14 dage den har stået
stille.
Prøv at tømme svømmerhusene v.h.a. udluftningsskruerne i bunden af
karburatorerne, således der løber frisk benzin til og prøv så om den ikke
skulle kunne starte.

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

---

Fra : Richard

Dato : 26-10-03 19:02

Grunnet wrote:

> [...]
> stået i svømmer husene er fordampet i løbet af de 14 dage den har stået

Nej, benzin bliver altså ikke gammel på 14 dage - jeg har ofte meget
længere pauser på mine to cykler - især her i ydersæsonen, mens vi
venter på tørre, saltfri veje - og de har aldrig udvist det problem.

Derimod skal akkumulatoren være helt på toppen, for startmotoren trækker
mere strøm, når olien er så kold som nu. Så af med tændrørene, luk
benzinen og luft cylindrene ud med den sidste strøm på batteriet. Lad
akkuen helt op og sørg for at tændrør er tørre, når de sættes i. Så skal
den nok starte første gang, hvis ikke fejlen ligger et helt andet sted

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-10-03 00:53

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Ja Richard har ret i at det kan være akkumulatoren, for for det første siger
man generelt at akkumulatorer falder 1 % i styrke pr. dag. Og for det andet
kan en akkumulator have et op til ca. 6 gange så stort arbejde ved at drive
en motor rundt om vinteren kontra sommeren pga. olien er tyk og pga. at
akkumulatoren selv er svagere i kulde.
På min gamle Honda CB750 brugte jeg ofte kickstarter om vinteren for at
sørge for at der var sikret større spænding/mere strøm til tændingen, end
hvis der også skulle bruges strøm til selvstarteren. Og for en 6 år siden
havde jeg startproblemer med min BMW R60/RS100, som jeg havde overtaget fra
min far, hvis den blot havde stået ubenyttet en del dage. Det viste sig at
den tabte strømmen lidt pga. "utætheder" i ledningsnettet, samt at den ikke
ladede akkumulatoren optimalt - manglede ca. 0,5 Volt - under kørsel fordi
min far havde ødelagt et relæ ved hver dag at oplade akkumulatoren uden at
koble akkumulatoren fra ledningsnettet, som foreskrevet.

Her i Thailand kan jeg tydeligt mærke hvor let selvstarteren har det med at
drive motoren rundt for olien er ca. 25 C varm hver gang jeg starter BMWén.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Richard

Dato : 28-10-03 18:02

Gert Bo thorgersen wrote:

> På min gamle Honda CB750 brugte jeg ofte kickstarter om vinteren for at
> sørge for at der var sikret større spænding/mere strøm til tændingen, end
> hvis der også skulle bruges strøm til selvstarteren.

Ja sådan en pind er nu god at have - blot at træde motoren igennem et
par gange, kan gøre forskellen for starteren en kølig vinterdag IMHO

> Her i Thailand kan jeg tydeligt mærke hvor let selvstarteren har det med at
> drive motoren rundt for olien er ca. 25 C varm hver gang jeg starter BMWén.

Så husk at bruge ekstra tyk olie, så starteren ikke snubler, Gert

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 29-10-03 01:22

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Jeg bruger 20W-50 olie da jeg på termometeret kan konstatere at
olietemperaturen altid ligger på mindst 100 C ved fortsat kørsel og mest på
120 - 130 C men ikke over 130 C. Jeg prøvede et par dage uden oliekøler og
da nåede den 140 C.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : kenn

Dato : 02-11-03 19:58

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> [...]

at
> drive motoren rundt for olien er ca. 25 C varm hver gang jeg starter

Det var akkululatoren! Da jeg hentede strøm fra bilen startede den første
gang.
Tak for de gode råd!

Fra : Armand

Dato : 02-11-03 22:48

kenn <detteerendummymail@adresse.com> skrev i en

> Det var akkululatoren! Da jeg hentede strøm fra bilen startede den første
> gang.

Godt!
Så er der lejlighed til at konstantere om den lader med så meget som 14V ved
omdrejninger lidt over tomgang!?

Hvor står modellen parkeret til daglig? Har du adgang til strøm i nærheden?
En 14V strømforsyning, eller en af de små vedligeholdelses-ladere der bl.a.
fås ved "de tre store tyske" forbundet med et simpelt jack-stik, er en nem
måde at holde gejsten oppe på et ellers træt batteri!

Og ér det batteriet der er ved at være halvgået skal du under alle
omstændigheder være god imod det under den forestående lavsæson, hvis du vil
gøre dig forhåbninger for næste sæson også :-|

--
Armand.

Fra : Nicolaj C.

Dato : 26-10-03 19:11

nu det er jo blevet koldt
prøv lige med lidt starthjælp fra din bil-akku inden du bruger alt for meget
tid på de andre forslag og får beskidte fingre....
jeg har på både cx500 og cbr1000 kørt akku flad uden at kunne starte - men
med strøm fra bil-akku starter maskinen så i første hug. typisk først og
sidst på sæsonen.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 26-10-03 22:36

> Modtager med kyshånd gode råd eller løsnings forslag

Af egne erfaringer ved jeg, at batteriet er temmelig hårdt presset, når
temperaturen nærmer sig frysepunktet (og cyklen er samme temperatur). Derfor
kan du - som jeg ser det - gøre tre ting. 1) lade batteriet op eller 2) løbe
cyklen igang (sæt i 1. gear, træk koblingen, "løb" lidt med maskinen og slip
så koblingen - og vær klar til at trække den med det samme, når motoren
forhåbenligt sætter igang), 3) sprøjte noget dieselstart ind i luftindtaget
og starte som normalt.

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 23:12

> [...]
> før).
> Den ter sig som om jeg havde dødmands knappen inde, hvad dælen kan der

Når nu du selv nævner dødemandsknappen, så er der en mulighed for at det er
en af kontakterne til idiot-sikringen af støttebenet, som hænger :-/
Sidestøttebens-sikringen er koblet sammen med dødemandsknappens kredsløb,
således at hvis sidestøttebenet er slået ud uden at frigears-
kontakten/lampen er tændt,
vil motoren ikke starte fordi systemet så rigtigt opfatter modellen som i
gear og med
støtte benet ude - Hvis støttebenskontakten hænger således at benet ér inde
men kontakten ikke "melder" dét, opstår en "fejlmieldings-situation!
Hvis frigearslampen (-kontakten) ligeledes ikke angiver forekomst af
frigear, er situationen den samme.
Jeg er ikke sikker for Honda's vedkommende; men ofte er der tillige i
koblingsgrebet en kontakt der suplerer frigears-kontaktens funktion (frigear
eller trukket kobling er jo det samme) - Hvis man er vant til at kunne
starte i gear når koblingen er trukket og denne kontakt imidlertid hænger,
vil man kunne forvirres af de uvante situation!

Elementær fejlsøgning er at tage en tændrørshætte af og med et (evt.
gammelt) tændrør isat, teste for om der óverhovedet ér gnist på systemet!

--
Armand.