Hej, jeg har lige hældt ny olie på maskine~
Fra : Jacob Scherrebeck

Dato : 26-10-03 17:16

Jeg tænker på om det er dårligt hvis jeg lige kører et par km mere, nu når
jeg har hældt ny olie på, og så opstalder den derefter uden olieksift?

MVH
Jacob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 17:22

> Jeg tænker på om det er dårligt hvis jeg lige kører et par km mere,
> nu når jeg har hældt ny olie på, og så opstalder den derefter uden
> olieksift?

Det kan jeg ikke se der skulle ske noget ved. Har den kørt f.eks. 100km er
olien jo stadig næsten som ny, og der er ikke rigtigt dannet syre i olien
endnu.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : m0rt3n

Dato : 26-10-03 18:16

syre? Er problemet ikke at der dannes kondensvand?
-m0rt3n zrx1100

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 18:29

> syre? Er problemet ikke at der dannes kondensvand?

Tjo, det kan også være tilfældet, hvis man kun køre meget korte ture. Varmer
man derimod motoren ordentligt op, fordamper vandet, så på den sidste tur
kan man blot sikre sig at køre olien fuldt driftsvarm for at få vandet væk.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : brobaek

Dato : 26-10-03 20:05

Jeg hopper lige med på tråden med et spørgsmål i kategorien (håber det er
ok, Martin).

Jeg skiftede olie for 1500 km. siden, og skal i januar adskille
motorblokken. Da jeg skal skifte olie efter de første 500 km., pga. motoren
har været skilt ad, vil jeg nødig først kassere den nuværende olie (som har
1500 km. på bagen), derefter proppe ny olie i, som så kasseres efter 500 km.

Kan jeg enten:
a. Lade motoren stå uden olie
b. Beholde 1500. km. olie.
c. Putte ny olie i, og gemme "1500" km. olien. Denne olie kan jeg så bruge
til de første 500 km. (dvs. bytter olien ud med den nye, som står i vinteren
over). Den "nye", som så har stået i motoren vinteren over, kan jeg så bruge
efter de første 500 km.
d. Den dyre løsning med ny olie nu og ny olie efter 500 km.

Mvh
Martin (Madsen)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 20:22

> [...]
> over, kan jeg så bruge efter de første 500 km.
> d. Den dyre løsning med ny olie nu og ny olie efter 500 km.

Jeg ville nok vælge enten 'b' eller 'd'. Hvorfor skal motoren skilles ad til
januar? Hvis den har dårlige stempelringe og derfor har forurenet olien en
del pga. blow-by (udstødningsgas blandes i olien) så er olien nok værd at
skifte. Hvis stempel/ringe/cylinder ikke fejler noget og olien ikke er
blevet forurenet på anden måde, kan den sikkert sagtens stå vinteren over
med olien. 1500km er ikke så meget for en moderne olie.

På min cykel ville jeg nok vælge 'd', men det er mest fordi jeg kun giver
75,- for 4L olie, så det er ikke den store afskrivning. Til den pris kan man
godt skifte en gang ekstra uden det betyder det vilde.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : brobaek

Dato : 27-10-03 00:28

> Jeg ville nok vælge enten 'b' eller 'd'. Hvorfor skal motoren skilles ad
til
> januar?

Udskiftning af keramisk pakning mellem vandpumpen og motor.

> [...]
> blevet forurenet på anden måde, kan den sikkert sagtens stå vinteren over
> med olien. 1500km er ikke så meget for en moderne olie.

Nu er der jo egentlig ikke engang tale om "vinteren over" (som jeg jo selv
skrev), men snarere 1-2 mdr. indtil jeg får taget mig sammen til at skille
motoren ad.

> [...]
man
> godt skifte en gang ekstra uden det betyder det vilde.

Ja, jeg giver ca. 180 kr. (AGIP Formula LL+) for 4L, så det er ikke fordi
det er den store udgift. Men jeg vil hellere bruge de 180 kr. på SAITO
varmehåndtag

Mvh
Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-03 02:40

> Udskiftning af keramisk pakning mellem vandpumpen og motor.

Så der muligvis er vand i olien?

> Nu er der jo egentlig ikke engang tale om "vinteren over" (som jeg jo
> selv skrev), men snarere 1-2 mdr. indtil jeg får taget mig sammen til
> at skille motoren ad.

Ja, når det er så kort tid, så ville jeg ikke bekymre mig om olien,
medmindre der er risiko for at der ligger en masse vand inde i motoren..

> Ja, jeg giver ca. 180 kr. (AGIP Formula LL+) for 4L, så det er ikke
> fordi det er den store udgift. Men jeg vil hellere bruge de 180 kr.
> på SAITO varmehåndtag

Lyder fornuftigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : RacerNiels

Dato : 26-10-03 20:05

> [...]
sidste tur
> kan man blot sikre sig at køre olien fuldt driftsvarm for at få vandet

Heh... den klassiske "lille-mor" fortolkning af en tur i madkasse til
Italien. "Vores bil bruger olie på lange ture."
Gu' gør den ej - det er netop som Martin siger - det er vandet der
fordamper! Olie bliver brugt på de korte ture og der opstår vandet også.

Godt så!

Niels
SV650
www.sqzuki.subnet.dk *opdateres snarest*

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 20:29

> [...]
> Gu' gør den ej - det er netop som Martin siger - det er vandet der
> fordamper! Olie bliver brugt på de korte ture og der opstår vandet

Min motorcykel bruger hovedsageligt olie på lange ture, og det er jeg ret
sikker på ikke er pga. vand. Da jeg her i sommers kørte 200km af motorvej
ned til mine forældre brugte den ca. 1,5 dl olie, ikke så godt, men dog
inden for rimelighedens grænser. Ca. en uge forinden havde jeg kørt en
hyggetur på ca. 150 km på landeveje, og på denne tur brugte den ikke rigtigt
noget, måske 0,5 dl, selvom motoren fik noget at lave den dag. Det er ikke
langturskørsel der gør at den sluger olie, men kun langturskørsel på
motorvej. Hvis der havde været vand i olien burde det have fordampet på 150
km turen, og det er begrænset hvor meget vand der kan dannes på 1 uge.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-03 12:36

Martin Sørensen wrote:
> Min motorcykel bruger hovedsageligt olie på lange ture, og det er jeg ret

Det er vel fordi du kører med 1 milliard omdrejninger og fordi olien
for en gangs skyld bliver rigtig gennemvarm ? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-03 15:22

> Det er vel fordi du kører med 1 milliard omdrejninger og fordi olien
> for en gangs skyld bliver rigtig gennemvarm ? :)

Muligvis, men landevejskørsel med mange accelerationer og lavere fart
(mindre fartvind/mindre køling) burde vel også kunne opvarme olien mindst
lige så meget? Når der køres sjovt på landeveje, plejer jeg også at holde
den oppe i omdrejningerne for at få den til at flytte sig lidt. På motorvej
ryger den bare i 6. og triller afsted med 6-7.000rpm.

Skal den flytte sig lidt på landevej holder jeg den fra 6.000rpm op mod
redline (10.000rpm).

Det er jo en luftkølet maskine, så olien kommer nok op mod 140 grader når
den er mest varm, og så er vandet forlængst fordampet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-10-03 16:05

> [...]
>
> Det er jo en luftkølet maskine, så olien kommer nok op mod 140 grader når
> den er mest varm, og så er vandet forlængst fordampet.

Det er vist en vel risikabel høj temperatur. Hvilken olie bruger Du ?
Jeg var selv for en 5 år siden ude for at den ene plejlstang satte sig efter
at Castrol havde "rådgivet" mig. Og den satte sig ved en meget lavere
temperatur end de 140 C
Du nævner.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-03 23:51

> [...]
> Jeg var selv for en 5 år siden ude for at den ene plejlstang satte
> sig efter at Castrol havde "rådgivet" mig. Og den satte sig ved en

Ok, det var også bare et gæt ud fra hvad jeg har læst andre steder at
luftkølede maskiner kan komme op på. Måske er 120 grader mere realistisk,
men jeg har aldrig målt det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 23:05

Jacob Scherrebeck <playmyjackson@hotmail.com> skrev i en
> Jeg tænker på om det er dårligt hvis jeg lige kører et par km mere, nu når
> jeg har hældt ny olie på, og så opstalder den derefter uden olieksift?

Det vil være uskadeligt; men også unødvendigt!

Sagt på en anden måde: Der er ingen grund til at gøre det alene for
olien/-skiftets skyld; men hvis man har en given strækning at køre til
f.eks. opstaldningsfaciliteterne gør det intet.
På samme måde kan man også tillade sig at vægte hvorvidt olien der ér i
motoren er så nyligt skiftet at man lader modellen henstå med det vinteren
igennem!

Opstaldnings-artiklen på DMC's FAQ er s.v.j.h. meget grundig omkring omtale
af dén problematik - Læs den!
Link: www.dmc-org.dk faq'en er blandt "knapperne" ude til venstre på
skærmbilledet!

--