Rust i tank på helt ny mc, HJÆLP
Fra : Magrethe & Bjarne

Dato : 25-10-03 08:55

Hej
er der nogle der har erfaringer med rust i tanken, det er kun en let
overfladerust (endnu !!). Et eller andet man kan male det med, der kan
stoppe det, jeg synes det er dårligt at en ny mc allerede har rust, så jeg
vil gerne kunne stoppe det, for suzuki vil jo nok ikke give mig en ny tank.
Hilsen Bjarne

Fra : MKS - 74

Dato : 25-10-03 09:32

On Sat, 25 Oct 2003 09:54:44 +0200, "Magrethe & Bjarne"
<b_m@stofanet.dk> wrote:

>Hej
>er der nogle der har erfaringer med rust i tanken, det er kun en let
>overfladerust (endnu !!)

Prøv at søge på Google,emnet har været behandlet relativt mange gange
og rådene er ligeså mange og også noget forskellige :

<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=rust+tank&btnG=Google-s%F8gning&meta=group%3Ddk.*>

> Et eller andet man kan male det med, der kan
>stoppe det, jeg synes det er dårligt at en ny mc allerede har rust, så jeg
>vil gerne kunne stoppe det, for suzuki vil jo nok ikke give mig en ny tank.

Sikkert ikke og den ville antagelig også bare være ligeså ringe

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 25-10-03 15:31

MKS - 74 <priller@tiscali.dk> skrev i en

> Prøv at søge på Google,emnet har været behandlet relativt mange gange
> og rådene er ligeså mange og også noget forskellige :

Det tankrust der hidtil har været snakket om her på gruppen har generelt
været når folk stod med en læk p.g.a. gennemtæring i bunden.
I detteher tilfælde er det j.v.f. min opfattelse kun et tilfælde af
overfladerust :-/

> Sikkert ikke og den ville antagelig også bare være ligeså ringe

Jup!
For bensintanke er ganske ubehandlede indvendigt fra fabrikkens side, og
bortset fra de tilfælde af gennemtæring af bunden indefra er det som sådan
heller ikke et problem da tankvæggene dels er dækket af bensin i vid grad,
og dels overspules af skvulpende bensin under brug. Given rust vil derfor
højest udvikle sig som overfladisk "ruststøv".
Problemet i dette tilfælde er sandsynligvis at pågældende motorcykels tank
er med flad bund hvor man kan kigge igennem tankdækslet og bese et større
areal af tankens skrånende bund (?). På en klassisk opbygget tank, hvor man
kun kigger ned på den pukkel (á: "kardan-tunnel") der skyldes pladsbehov til
et centralt stelrør, har man aldrig kunnet konstantere i hvilken tilstand
tankens indervægge egentlig er - At der jævnligt melder sig problemer
omkring gennemtæringer af bunden vidner tydeligt derom!

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 25-10-03 16:57

On Sat, 25 Oct 2003 16:30:43 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Det tankrust der hidtil har været snakket om her på gruppen har generelt
>været når folk stod med en læk p.g.a. gennemtæring i bunden.

Ahmmm Armand altså - Hvis du nu liiiige havde prøvet at følge linket
inden,så ville du se at det faktisk dækkede begge tilfælde....så
rigeligt endda,det er fint at stole på sin hukommelse men Google
husker som regel bedre

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 13:34

> Ahmmm Armand altså - Hvis du nu liiiige havde prøvet at følge linket
> inden,så ville du se at det faktisk dækkede begge tilfælde....

For en gangs skyld surfede jeg på et link (til Google-groups); men jeg må
erkende at jeg skimmede indlæggene lidt for overfladisk inden jeg brugte
pågældende argument
Til gengæld var det jo blot et argument for at det ikke er den overfladiske
rust, som man måtte komme til at fokusere på, der er alvorlig - Det er
udskillede (kondens-)vandforekomster der permanent ligger og tærer på samme
plet i bunden af
tanken derimod !!!

Det sted der må være mest udsat for overfladisk rust er på "loftet" inde
i tanken. Dér står aldrig bensin under stilstand, hvorved der vedvarende må
dannes kondens dér.
Men det er nok de aller mest usynlige areal ovehovedet, hvorfor man lever
trygt i uvidenhed derom - Og derfor også bør være ligeså ignorerende over
dét man kan se :-|

Summa summarum: Gi' tanken en spritkur ind imellem for at slippe af med den
kondens-mængde der med tiden bygger sig op i bunden, og ignorér blot
overfladisk rust set nedenfor tankdækslet!

--
Armand.

Fra : MightyMax

Dato : 25-10-03 09:40

"Magrethe & Bjarne" <b_m@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stoppe det, jeg synes det er dårligt at en ny mc allerede har rust, så jeg
> vil gerne kunne stoppe det, for suzuki vil jo nok ikke give mig en ny
Tja, der er jo garanti på mototcyklen i følge købeloven og da rust inde i en
tank er en væsentlig mangel for brugen af den købte vare (i modsætning til
"kosmetisk rust"), så må Suzuki vel hænge på den. Du skal i hvert fald ikke
prøve selv at reparere på det fra starten for så kan det nok ske at du
sætter garantien ud af kraft. Suzuki skal selv have mulighed for at udbedre
manglen.

Mange hilsner
Kenneth