Koplings problemer
Fra : Thomas

Dato : 24-10-03 18:19

Hej.Jeg har lige anskaffet mig en Yamaha DT 125 årg. 84 men har lidt
problemer med kopling, når DT'ern kommer op i omdrejninger så
filer den på koplingen, jeg rører ikke ved koplingen jeg drejer bare
håndtaget i bund og så filer den, er det koplingen der er færdig eller....?

Fra : Stefan

Dato : 24-10-03 22:44

Nej det er bare fordi den har så mange HK :)

Fra : Thomas

Dato : 24-10-03 23:15

Stefan wrote:

> Nej det er bare fordi den har så mange HK :)

> "Thomas" <guntherkinta@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> eller....?

nemlig...!

Fra : Armand

Dato : 25-10-03 10:05

Stefan <stefans@get2net.dk> skrev i en
> "Thomas" <guntherkinta@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er bare fordi den har så mange HK :)

Hvilket lige giver mig lejlighed til at puste til gløderne:
Det er ikke effekten (à hestekræfter) der trækker en kobling igennem,
endsige laver hjulspinn og trækker køretøjet op på baghjulet - Det er
drejningsmomentet :-|

Stefan, forøvrigt:
Læg lige mærke til hvorledes jeg har flyttet dit indlæg ned under Thomas',
på den måde bliver der mere glid i læsningen, hvilket er grunden til at den
opsatte norm ligefrem påbyder at gøre sådan!
Prøv det!

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-03 11:10

> [...]
> Det er ikke effekten (à hestekræfter) der trækker en kobling igennem,
> endsige laver hjulspinn og trækker køretøjet op på baghjulet - Det er

Men da der sidder et gear mellem motor og baghjul kan momentet på denne selv
reguleres. Lavere gear -> højere moment. Derfor er det i praksis nærmere HK
der er af betydning der. I teorien kan man få så meget moment man vil have
ved at geare ned, men skal hjulet også opretholde en rimelig hastighed, så
er det HK der skal til.

Koblingen er direkte forbundet til krumtappen med et fast gearingsforhold,
så her er det motorens moment der beskriver hvornår koblingen er hårdest
presset.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-10-03 16:27

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> [...]
> ved at geare ned, men skal hjulet også opretholde en rimelig hastighed, så

Fik jeg virkeligt det gaaamle bål til at blusse op igen?
sagen er jo at tingene (Hk og Nm) hænger ubrydeligt sammen, så med flere Hk
vil man også have større moment :-|

Hvor alle modeller har drejningsmoment nok til mindst at kunne lave
hjulspinn i mild grad på våd asfalt, kræver det en større motor at kunne
gøre det på tør asfalt, eller i højere gear - Men det er stadig den større
motors drejningsmoment der "trækker hjulet igennem"!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-03 17:10

> [...]
> kunne gøre det på tør asfalt, eller i højere gear - Men det er stadig
> den større motors drejningsmoment der "trækker hjulet igennem"!

Ja, men en motor med det halve moment på krumtappen kan levere det samme
moment på baghjulet hvis den blot geares ned til det halve. Derfor kan en
hvilket som helst mc (og også knallert) lave hjulspin på tør asfalt, hvis de
blot geares lavt nok. Der vil blot være forskel på hvor hurtigt hjulet kan
spinne.

Under hjulspin bliver der afsat effekt i asfalt/dæk og dette relaterer sig
direkte til det antal HK motoren skal afsætte. Momentet i sig selv har ikke
noget at sige.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 13:36

> [...]
> de blot geares lavt nok. Der vil blot være forskel på hvor hurtigt hjulet

= lige hvad jeg skrev, derved at: "Hvor alle modeller har drejningsmoment
nok til mindst at kunne lave hjulspinn i mild grad på våd asfalt"
forudsætter at mindre motorer er lavere gearet end kraftigere motorer :-|

> Under hjulspin bliver der afsat effekt i asfalt/dæk og dette relaterer sig
> direkte til det antal HK motoren skal afsætte. Momentet i sig selv har
> ikke noget at sige.

Og dét er en fodfejl!
Den kraft der afsættes i bagdækket er ren drejningsmoment (tyg lige på
ordet)!
HK er et simpelt tal der beskriver motorens evne til at accelerere
krumtappen op i omdrejninger => transmissionen - - - - =>
baghjulet - - - - - => motorcyklen - - -- :-|

I de tilfælde hvor koblingen begynder at blive slidt og trækker igennem, vil
de første forekomster være at finde hvor motorens momentkurve topper,
hvorimod koblingen atter kan få fat ved højere omdrejninger (p.g.a. faldende
momentkurve) trods stigende effekt ved dé omdrejninger!
Samme oplevelse kan gøres ved hjulspinn på våd asfalt (hjulet trækker
igennem korvarigt lige omkring max. moment)!

HK ér kun accelerations-beskrivende :-|

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 16:00

> Og dét er en fodfejl!
> Den kraft der afsættes i bagdækket er ren drejningsmoment (tyg lige på
> ordet)!

Man kan ikke 'afsætte' en kraft/moment i noget som helst. Det der afsættes
er effekt, og det måles i Watt eller HK (~735 W) i dette tilfælde.
Effekten afsættes som varme i dæk/asfalt og jo flere HK man smider på
baghjulet, jo mere røg kan man lave og jo hurtigere bliver dækket brændt af.
For at få dækket til at spinne, er det udelukkende momentet der er af
betydning, men når baghjulet endeligt spinner er det hestekræfterne der
bestemmer hvor hurtigt det går/hvor meget røg der kommer.

> HK er et simpelt tal der beskriver motorens evne til at accelerere
> krumtappen op i omdrejninger => transmissionen - - - - =>
> baghjulet - - - - - => motorcyklen - - -- :-|

HK beskriver den effekt motoren kan yde, og for baghjulets vedkommende er
det fuldstændigt ligegyldigt hvor hurtigt motoren spinder.
Man kan lave alt det moment man vil ved at geare tilstrækkeligt lavt, mens
man er bundet til det antal HK man har.

HK er en effekt der beskriver et antal Joule pr. sek. Joule er en energi der
bliver tilført cyklen i form af kinetisk energi (bevægelse) og afsat som
varme til omgivelserne. Da HK er energi/s beskriver det hvor hurtigt der
bliver tilført energi til cyklen -> acceleration, så her er vi enige.

> [...]
> momentkurve topper, hvorimod koblingen atter kan få fat ved højere
> omdrejninger (p.g.a. faldende momentkurve) trods stigende effekt ved

Det er rigtigt. Koblingen bliver trukket igennem af momentet, og til at
begynde med vil det lige være på toppen af moment-isbjerget hvor det
forekommer (maks. moment).

> Samme oplevelse kan gøres ved hjulspinn på våd asfalt (hjulet trækker
> igennem korvarigt lige omkring max. moment)!

Jeps, men prøver man et gear lavere, vil den skride i et bredere område, da
det lavere gear giver et større moment på baghjulet.

> HK ér kun accelerations-beskrivende :-|

Jeg har lige læst tråden igen for at finde det jeg oprindeligt svarede på:
---
Det er ikke effekten (à hestekræfter) der trækker en kobling igennem,
endsige laver hjulspinn og trækker køretøjet op på baghjulet - Det er
drejningsmomentet :-|
---

Det er rigtigt at det er momentet der gør at koblingen glider og sørger for
at et baghjul kan begynde at spinne.

Når cyklen skal trækkes på baghjulet er det derimod en kombination af HK og
moment. Momentet giver en fremadrettet kraft på bagakslen og hvis
tyngdepunktet befinder sig over dette plan, så vil det resultere i at cyklen
vil forsøge at rotere omkring tyngdepunktet, hvilket vil presse forenden
opad. Cyklen vil derimod også accelerere, mens forhjulet skal løfte sig, så
motoren skal også kunne yde en vis effekt for at kunne opretholde det
moment, der får forhjulet til at løfte sig. Et meget hurtigt forhjulsløft
vil derfor næsten kun kræve moment, mens et langsomt løft kræver HK udover
moment. Selv meget små cykler kan for det meste godt lave et hurtigt
forhjulsløft fra stilstand ved at slippe koblingen i 1. gear med motoren
oppe i omdrejninger. Her har HK stort set ingenting at sige.

Hvis man vil lave wheelies er cyklens konstruktion dog vigtigere end
motorens momentopgivelser. Er tyngdepunktet højt og akselafstanden kort, vil
den have meget nemmere ved wheelies (TL1000 er vist lidt slem på det punkt).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 23:13

> Man kan ikke 'afsætte' en kraft/moment i noget som helst. Det der afsættes
> er effekt, og det måles i Watt eller HK

Hvad er det så man afsætter på en momentnøgle således at klik-leddet
knækker?
Eller i en dårlig rørtang når den mister biddet??

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-03 02:19

> Hvad er det så man afsætter på en momentnøgle således at klik-leddet
> knækker?

Jeg mener at når man afsætter noget, så må man tage noget fra en ting og
føre over til en anden. Moment kan man ikke rigtigt afsætte, men der
tilføres noget energi til momentnøglen når den knækker over, og det kommer
fra at der afsættes noget effekt i et givent tidsrum. Den energi bliver så
lagret i momentnøglens fjeder. Altså er det en effekt der gør at
momentnøglen klikker over, men den effekt er givet af hvad nøglen er
justeret til. Vandringen er altid den samme uanset moment, og nøglens
mekanik justeres til at give efter ved et specifikt moment/kraft. For at få
nøglen til at knække over skal der derfor afsættes noget effekt (moment *
vandring). Hvis man kunne lave en momentnøgle uden vandring, ville der
dermed heller ikke blive afsat nogen effekt i nøglen, men så ville man
heller ikke mærke et 'klik', da det kræver en effektafsættelse.

> Eller i en dårlig rørtang når den mister biddet??

I begge tilfælde udsætter man delene for et moment, indtil momentnøglen
giver efter/rørtangen mister grebet. Når der indgår bevægelse, så er det en
effekt, men selvfølgelig, ingen effekt uden moment. Effekt kan udtrykkes som
evnen til at opretholde et moment, selv om et emne giver efter, f.eks. en
cykel accelererer eller en momentnøgle er ved at klikke over. Er der ingen
effekt bag, så vil momentet falde lige med det samme emnet giver efter.
Når der drejes på en momentnøgle, så er det effekt man afsætter (moment *
omdr.hast.), hvoraf størstedelen går til skruen/bolten og noget går til
fjederen når momentet bliver stort nok.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 27-10-03 17:01

> I begge tilfælde udsætter man delene for et moment, indtil momentnøglen
> giver efter/rørtangen mister grebet. Når der indgår bevægelse, så er det
en
> effekt,

Huh?
Hvorledes kan man så tale om drejningsmoment på en kørende motorcykel???

Det er tiden (á givet arbejde indenfor et stykke tid) der gør forskellen på
kræfterne (drejn.momentet) og effekten HK'sne :-|

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-03 23:28

> Huh?
> Hvorledes kan man så tale om drejningsmoment på en kørende
> motorcykel???

Effekten fra motoren gør at den kan opretholde et moment på baghjulet selv
om cyklen giver efter, hvilket resulterer i en acceleration. Acceleration
involverer tid og derfor skal effekt blandes ind her. Man kan heller ikke
lave en wheelie momentant og uden at tilføre energi til cyklen. Den tager
noget tid, ergo er der også effekt involveret.

> Det er tiden (á givet arbejde indenfor et stykke tid) der gør
> forskellen på kræfterne (drejn.momentet) og effekten HK'sne :-|

Jeps. Jeg tror ikke vi er så uenige, men blot snakker lidt forbi hinanden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 28-10-03 19:05

> Jeps. Jeg tror ikke vi er så uenige, men blot snakker lidt forbi hinanden.

Jup!
Li'som vi plejer når subj kommer på bane!

Men jeg koncentrerer mig entydigt om at kræfterne (á Nm) er de egentlige
kræfter der er tilstede i motoren - Hk er blot et konstrueret tal, som skal
beskrive accelerations-evnen => Hk dækker kun accelerations-situationer
(hvilket selvfølgelig forekommer når bagdækket stiger i omdrejninger EFTER
at momentet har overtrumfet dækkets bid i underlaget!)!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-10-03 01:17

> [...]
>
> Det er tiden (á givet arbejde indenfor et stykke tid) der gør forskellen

> kræfterne (drejn.momentet) og effekten HK'sne :-|

Naturligvis kan man tale om drejningsmoment på en kørende maskine, hvis man
kender moment ved givne omdrejninger kan man finde Hk, og tilsvarende finde
moment når man kender Hk ved givne omdrejninger.Og det ytrer sig jo ved at
vi altid har toppen af momentkurven før toppen af Hk, idet motoren yder
bedst arbejde/cylinderfyldning ved lavere omdrejningstal end
topomdrejningstallet. Så Martin har ret i meget af det han skriver.

Det er mit indtryk at man teknisk om motorer mest/næsten altid har brug
at regne Hk om til moment, til de videre beregninger.

Hjulspind er jo særdeles meget bestemt friktionen mellem dæk og vejbane og
dermed baghjulets (lodrette) tryk ned på vejbanen. Og hvis man regner på det
hurtigste (bilerne) på kvartmilene kommer man til at accelerationen vist på
tidspunkter kan nå til 8 G og dette er jo langt over hvad vores
motorcykeldæk kan give mulighed for.

Da kraftoverførselen er ligefrem proportional mellem friktion og trykket på
friktionsfladen får man jo den bedste acceleration når al vægten ligger på
baghjulet.

Og i relation til det oprindelige spørgsmål vedr. den fedtende kobling, så
oplevede det samme for vist 4 år siden da jeg efter vinteropstalningen igen
hev min BMW ud og køre. Koblingen var monteret året før og havde kun kørt
9.000 Km. Men nu fedtede den fra den første dag af når jeg accelererede
næsten optimal og lå på hastigheder fra en 100 km/tim eller mere. Jeg måtte
købe og montere en ny koblingsskive og undersøgte den 9.000 km gamle uden at
finde nogen forklaring, men friktionen må ihvertfald have været blevet
dårligere under vinteropstalningen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-10-03 10:03

> [...]
>
> Det er tiden (á givet arbejde indenfor et stykke tid) der gør forskellen

> kræfterne (drejn.momentet) og effekten HK'sne :-|

Det er forkert at blande tiden ind i forholdet mellem moment/Torque og Hp,
hvilket ses af formlen for omregning mellem de to størrelser:

kW = ( T * 2 * Phi * N ) / 60.000

hvor T er Torque og N = RPM = omdr./min

Eller formlen omstillet til:

T = (kW * 60.000) / (2 * Phi * N )

og 1 Hp = 0,7457 W

Af formlen ses at de 2 størrelser/værdier er bundet af hinanden, så hvis man
kender den ene værdi ved et givent omdrejningstal finder man jo umiddelbart
den anden. Og altså ikke pludselig skal have tiden med ind i billedet for at
gå fra den ene størrelse til den anden.
Ved dynotest bruger vi jo at måle Torque.

Har vi f.eks. en motor som yder 9 kgm = 9 * 9,815 Nm = 88,3 Nm ved 8.000 RPM
får vi jo:

kW = ( 88,3 * 2 * 3,142 * 8.000 ) / 60.000
= 74,00 kW

= 74,00 / 0,7457 Hp
= 99,2 Hp.

Det ses at har vi en given kW/Hp ved 2 forskellige omdrejningstal (her tænkt
på max værdierne) giver den med det ved det laveste omdrejningstal det
største moment og derved også bedst acceleration. Og det er jo i praksis det
der resulterer at af to motorcykler, af samme type (altså f.eks.
sportslige), giver den med størst cylindervolumen bedst acceleration. Jeg
ses det til daglig på min BMW RS100 (tunet) som accelerer bedre end alle de
nye 600 cc med flere Hp. Og endnu mere forskel hvis der er 2 personer på
hver af cyklerne.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : TA

Dato : 08-11-03 00:51

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> [...]
> >
> Det er forkert at blande tiden ind i forholdet mellem moment/Torque og Hp,
> hvilket ses af formlen for omregning mellem de to størrelser:

Glemmer du ikke, at RPM måles i omdrejninger pr tid? Effekt er da ganske
rigtigt et mål for arbejde pr tid. I en motor angiver effekten det arbejde
der udføres over en krumtapomdrejning pr varigheden af en krumtapomdrejning.

I et lineært system:
Kraft F = masse * acceleration = m * a : [kg][m/s^2] = [N]
Arbejde A = kraft * vej = F * d : [N][m]
Effekt P = arbejde/tid = A/s : [Nm/s] eller
Effekt P = kraft * hastighed : [N][m/s]

I en motor:
Moment M = kraft * arm = F * d : [N][m]
Arbejde Ar = moment * rad = M * rad : [Nm][rad]
Effekt Pr = arbejde/tid = Ar/s : [Nmrad/s]

P og Pr er ens bortset fra, at i motoren indgår 'moment' istedet for 'kraft'
og arbejdet udføres over en 'strækning', der er givet ved vinkelbuen på
krumtappen, og som måles i radianer.

Pr kan også skrives som: Pr = M * rad/s = M * omega,

hvor omega er vinkelhastigheden i rad/s. Tiden indgår dermed i omregningen
mellem moment og effekt. Da en hel omdrejning på krumtappen har en vinkelbue
på 2*pi og en krumtapomdrejning varer 60/RPM sekunder, bliver omega =
2*pi*RPM/60. Hermed bliver Pr så

Pr = M * 2 * pi * RPM / 60 [W]

som du også fik.

--
TA

Fra : RacerNiels

Dato : 27-10-03 03:36

> [...]
> Det er ikke effekten (à hestekræfter) der trækker en kobling igennem,
> endsige laver hjulspinn og trækker køretøjet op på baghjulet - Det er

ARGH! slåskamp i værkstedet....!! Skal vi nu til den gamle "det er momentet
der river modellen på hjul og hestene der sender den fremad"-kamp??
Hestekræfter er jo bare et udtryk for moment*omdrejninger, så der er jo
begge dele der gør det. Faktisk er det jo kun momentet der laver noget -
OGSÅ topfart. HA! Tyg lidt på den, gæve hedeperkere ;-b

Niels *træt*
S FAU *V2'ere har mere moment - de kan køre stærkere*
www.sqzuki.subnet.dk *opdateres snart*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-10-03 22:01

RacerNiels wrote:

> [...]
> momentet der river modellen på hjul og hestene der sender den
> fremad"-kamp?? Hestekræfter er jo bare et udtryk for moment*omdrejninger,

Vås! Selv hvis koblingen stod stille, ville momentet stadig kunne få den
til at glide. Rotationshastigheden - og dermed effekten - er irrelevant for
koblingen.
--
mvh Jes Vestervang