første rigtige tur på min "nye" Dt 125 R..~
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 24-10-03 15:53

Hejsa, idag fik jeg så tid til at teste min ny inkøbte 97'er DT 125 R som
har kørt ca. 14.000 og efter hvad frankies mc center siger har fået nyt
stempel.
på asfalt kan den efter spedomeretet ikke komme ret meget over 120, det er
rigeligt med omdr. tilbage men kræfterne mangler :(
ellers går den såmend ok.
prøvede så et par stup marker, og fik kørt lidt rundt der, syntes det gik
ok, men kan nemt mærke at dæmperne ikke er som den 250 ccm kawasaki 97'er
jeg havde for en 4 år siden. men måske noget nyt olie til forgaflen og en
renovertion af bagdæmperen vil hjælpe, men syntes nu bagdæmperen mærker ok.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Moller

Dato : 24-10-03 21:33

"Lars Bisgaard" <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> på asfalt kan den efter spedomeretet ikke komme ret meget over 120, det er
> rigeligt med omdr. tilbage men kræfterne mangler :(

hmmm, lyder som om du køre den som en 4 takter :) husk en 2 takter ikke
skal sejtrække, men helst snure frit rundt... så hellere et gear for lavt :)
det er nemlig ikke som med en 4 takter at jo lavere omdr. jo mindre benzin,
men mere jo mere fritsnurende, så der kræves mindre gas :) bruges der mindre
benzin.

Nu er jeg lidt i tvivl, men er DT 125r og TDR 125 ikke samme motor ???
for så burde du vel kunne 130-140 :) hvis ik du er meget overvægtig :)

> jeg havde for en 4 år siden. men måske noget nyt olie til forgaflen og en
> renovertion af bagdæmperen vil hjælpe, men syntes nu bagdæmperen mærker
ok.

Ny forgaffel olie hjælper altid på en nykøbt brugt MC :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 24-10-03 22:50

> [...]
benzin,
> men mere jo mere fritsnurende, så der kræves mindre gas :) bruges der

Tro mig jeg kører den som en 2 takter :)
den kommer helt op og snurre inden den får næste gear ( hvis den altså skal
bestille noget ;) men det hjælper jo ikke på topfarten da den heller ikke
kan slæbe sig derop i 5 gear.

> Nu er jeg lidt i tvivl, men er DT 125r og TDR 125 ikke samme motor ???
> for så burde du vel kunne 130-140 :) hvis ik du er meget overvægtig :)

Yes, den er opgivet til 133 og jeg vejen en knab 80 kg. så syntes da ikke
jeg er SÅ overvægtig til mine 181 cm :)

> ok.
>
> Ny forgaffel olie hjælper altid på en nykøbt brugt MC :)

yes, det skal også prøves når jeg får tid :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Moller

Dato : 24-10-03 23:12

> Yes, den er opgivet til 133 og jeg vejen en knab 80 kg. så syntes da ikke
> jeg er SÅ overvægtig til mine 181 cm :)

Jeg er 186, og vejer 92-96 kilo alt efter årstid :) og har kørt 135km/t
på en TDR 125 r, så den burde, men det er nu årstid til lidt magere blanding
pga. vejr osv... så tjek dine tændrør inden du tæver den mere, ku være den
går magert med fuld hane... så lav tændrørs test inden du smadre noget :)

> yes, det skal også prøves når jeg får tid :)

weekenden :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ...
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Armand

Dato : 25-10-03 10:04

Lars Bisgaard <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
skal
> bestille noget ;) men det hjælper jo ikke på topfarten da den heller ikke

Prøv at tælle tænder: Den originale gearing skal være 16/57, men det er
tilsyneladende let at slippe til et 17-tands, ligesom et alternativt
(alu?)bag-tandhjul ikke er utænkeligt.
Hvis tidligere ejer har fiflet med ydelsen har han givetvis haft brug for en
højere gearing, men med original ydelse (á: stempel) er især én tand foran
hård kost for højeste gear

--
Armand.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 25-10-03 10:21

> [...]
en
> højere gearing, men med original ydelse (á: stempel) er især én tand foran

Har lige været ude at tælle og det er godt nok 16/57 men har lidt på
fornemmeren at den måske kører lidt for magert, den 4 takter ihvertfald ikke
så for fed syntes jeg ikke blandingen kan være.
hvad farve er det at tændrør'et bliver hvis blandingen er for mager / for
fed og tilpas ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-10-03 10:42

I news: 3f9a40fb$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
skrev Lars Bisgaard <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk>
[klip]

http://www.powerpage.dk/blandingen.htm

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Moller

Dato : 25-10-03 13:06

Arne Lorenzen wrote:

> I news: 3f9a40fb$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> skrev Lars Bisgaard <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk>
> [klip]

> http://www.powerpage.dk/blandingen.htm

Jo joj :) men nu snakker vi en 2 takter, der vil et tilpas tændrør fra
en 4 takter svare til et lidt for magert på en 2 takter :)

Ellers okay side.

En anden ting, man tager ik bare et tændrør ud og kigger på det, og så
tror det siger det hele... man skal lave en test ved Fuld gas, mellem gas,
og tomgang (den sidste kan i mange tilfælde undværes. Man skal også huske
at Oliepumpen spiller ind, samt tændings tiderne, tændrørs temp. osv...
men i dit tilfælde må vi vel gå ud fra alt er som det skal være der.

Jeg har f.eks. oplevet at maskinen gik sygeligt fed i tomgang, og
mellem, og så var den ekstremt mager i fuld gas.. og hele fejlen var en
for lav flyder højde, så der ikke ku leveres føde nok med fuld gas. Dette
problem mærkes tydeligt ved motorvejskørsel, pga. man bruger fuld gas ved
motorvejs kørsel på en 2 takter i den størelse.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 26-10-03 02:33

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
> problem mærkes tydeligt ved motorvejskørsel, pga. man bruger fuld gas ved
> motorvejs kørsel på en 2 takter i den størelse.

Hvis vil teste selv ved er kigge på tændrøret er det bedste man kan gøre at
tage ud på motorvejen, hvor man jo har mulighed for konstant at holde
motoren i samme ydelse. Man kan så først mærke gashåndtaget, så det kan
konstateres om det er åbnet 1/4, 1/2, 3/4 og 1. Derefter køres efterfølgende
først med 1/4 åbnet og efter nogle km, kobles så ud og slukkes for
tændingen. Derefter skrues tændrøret/tændrørene ud når har standset, og det
iagttages hvad det/de viser.

Da der gås ud fra at karburatorerne er synkroniserede før prøverne vil det
på 4 cylindrede normalt være nok at iagttage 2 tændrør. Og til testen finder
jeg det bedst at køre lettere brugte tændrør.

Vedr. det med testning ved omdrejningstal, så oplevede jeg for mange år
siden (i Hvidovre/FUM) en som "testede" sin Kawa 900, og sagde at han nu
havde prøvet den ved 8.000 omdr./min. Jeg spurgte hvor, hvortil han svarede:
"Hvidovrevej" (altså kun tilladt da med 60 km/tim) ! Jeg måtte så forklare
ham at med test ved omdrejningstal mente man omdrejninger i det højeste
gear. Men selv om man iagttager omdrejningstallene i højeste gear er testen
jo stadig mere upræcis end det med mærkning på gashåndtaget, da men jo
f.eks. kan have modvind/medvind eller opad bakke/nedad bakke.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 25-10-03 15:51

Lars Bisgaard <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> skrev i en

> Har lige været ude at tælle og det er godt nok 16/57

OK!

Hva' mæ' Power Valve'n? Bevæger den sig ved gasgivning??
En fastgroet P-W tager fuldstændigt brodden af motoren!

--
Armand

Fra : Jens Didriksen

Dato : 25-10-03 20:10

Der er noget galt med dyret...

Jeg har selv ejet en 97' som kørte som død og helvede (nåe, ja - af en 125
at være...) og som absolut ikke havde problemer med at følge traffikken
eller at overhale den. Bare op til 7000 rpm og så hold den der...

Jeg vil som flere andre mene at der er et eller andet galt med den, men lige
præcis hvad kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Håber du finder fejlen, for det er en fin maskine som jeg var glad for at
eje og som jeg sagtens kunne finde på at købe igen som "legetøj".

Didrik

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-10-03 21:23

> [...]
>
> Hva' mæ' Power Valve'n? Bevæger den sig ved gasgivning??
> En fastgroet P-W tager fuldstændigt brodden af motoren!

Ved det faktisk ikke, men kan ihvertfald høre at den "snurer" når jeg sætter
tænding på.
men må lige prøve at finde tid her i ugen til at få haynes kigget i gennem
og se om den står rigtigt.
+ prøve at sætte en støre dyse i kab.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Moller

Dato : 26-10-03 21:57

> [...]
> tænding på.
> men må lige prøve at finde tid her i ugen til at få haynes kigget i gennem

Lyder som en go ide :)

> + prøve at sætte en støre dyse i kab.

aaaaaarrgggg... på hvilken begrundelse :) har du lavet tændrørs testen
??? altså som gert beskrev den så pænt :) ellers er der en masse på nettet
at finde via google om dette emne :) men på den anden side, prøv :) hvis
den begynder at 4 takter :) så var den ik for mager...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suziki GSF 1200 S

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 27-10-03 16:54

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at finde via google om dette emne :) men på den anden side, prøv :) hvis
> den begynder at 4 takter :) så var den ik for mager...

nemlig, også min ide det skader jo efter hvad jeg ved ikke at køre for fed
( ud over at det jo soder ) så hellere det end for mager.
og så kan jeg jo hurtigt se om det hjælper.
men har desværre ikke haft tid til at kigge på det endnu.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Soren Lindholt

Dato : 27-10-03 15:23

Lars Bisgaard <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> wrote in article
<3f9c2d27$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
sætter
> tænding på.
> men må lige prøve at finde tid her i ugen til at få haynes kigget i

Når den har snurret færdig skal plastikarmen stå ud for det lille hul i
sidedækslet. Det burde give mening når du tager det lille dæksel af.
Og så skal den snurre 30-40 grader når den når over 7000 rpm.

Bemærk i øvrigt at den kan køre med 520 kæde, og de passer fra de ældre
yamaha crossere. Gearingen kan f.eks. være 13/46 med 520 kæde.

S.

Fra : Henning

Dato : 25-10-03 20:45

> Prøv at tælle tænder: Den originale gearing skal være 16/57, men det er

Min er født med 55/16... Og 55/17 kan også lade sig gøre. 16/57 er efter alt hvad jeg ved kun brugt på droslede maskiner i udlandet.

Motoren er ikke specielt omdrejningsvillig; den taber pusten ved 9kRPM (iflg min omdrejningstæller), max effekt ved ca 8k. Den er ligeglad med de 10-11k det røde felt starter ved.

Med 55/17 kan den også trække speedometret ud (140). Men der er gået noget galt, hvis man har købt 1WD'er for topfarten.

Mht karburator. Til sommerbrug trækker den bedst med en 220-230 hoveddyse. Jeg bruger selv en 260 svjh. Det koster lidt omdrejningsvillighed (men ikke rigtigt effekt) medmindre det er under -5'.

Henning.

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 13:37

Henning <henning@see.sig> skrev i en

> Min er født med 55/16... Og 55/17 kan også lade sig gøre. 16/57 er efter
alt hvad jeg ved kun brugt på droslede maskiner i udlandet.

Jeg snuppede gearingen fra MC-Nøglen, og vil derfor ikke sætte nogen garanti
på tallet!
Louis' "Motobase" angiver dog såvel 16/56 som 16/57 for de to forekommende
modeller af DT-R!

--
Armand.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-10-03 21:25

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med 55/17 kan den også trække speedometret ud (140). Men der er gået noget
galt, hvis man har købt 1WD'er for topfarten.

Har absolut ikke købt den for topfartens skyld men derfor skulle den jo
gerne kunne nu når den burde kunne :)

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Henning

Dato : 27-10-03 21:30

Før du begynder at lege med dyser...

Rens karburatoren. Karburatorrens på dåse (fx elf N Contact) og trykluft.

Da du vil køre om vinteren, bør du også blæse karburatorvarme-kredsløbet igennem: Studse på motor, slanger og selve kaburatoren. Kølevæsken har det med at 'koagulere' i de svævre forbindelser.

Skift tændrør og hætte. Glem NGK hætter, og få en Merit fra thansen. Løb samlingen på hætten over med silikonepakning.

YPVS. Det er rigtigt, at manualen skriver, at man checker den ved oplining af to huller bag skjoldet i venstre side. Jeg mener bare ikke det er præcist nok, så pil forrøret af, og se (mærk) efter, om ventilen står rigtigt. Så kan du samtidig få en ide om stemplets tilstand.

Henning.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 27-10-03 10:23

> [...]
> jeg havde for en 4 år siden. men måske noget nyt olie til forgaflen og en
> renovertion af bagdæmperen vil hjælpe, men syntes nu bagdæmperen mærker

Måske den ikke har fået fjernet al droslingen, eller ypvs ventilen er ude
af justering. Få fat i bogen, og tjek det.
Eller er der f.eks. tuningsmuligheder, kulfiber membraner mv.

Og så må du da i hvert fald ikke sammenligne den med en
motocrossapparat....
Men sjov, det er den.

mvh Søren
Aalborg Offrowd klub