Max km. for 2-takter
Fra : Mikkel Borggaard

Dato : 23-10-03 14:45

Hej NG!
Er der nogen der ved hvormange km. en 2-takter MC kan køre inden man skal ud
og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er der
noget man kan sige generelt?

Fra : Per

Dato : 23-10-03 15:01

"Mikkel Borggaard" <mborggaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
> Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er

---

Hej Mikkel!

Jeg har haft flere to-taktere. De har uden problemer kørt over 25000 km uden
at være åbnet i motoren. Og det har været hårdtpumpede maskiner bla. en
Dt125R.

Jeg har altid kørt med fuldsyntetisk blandingsolie og ikke fyret den af før
den var varm.Ellers er de ikke blevet skånet.-)

Mvh. Per!

Fra : TheHobbit

Dato : 23-10-03 15:14

Mikkel Borggaard wrote:
> [...]
> skal ud og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
> Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel...

Tja, min DT125 har gået over 53.000 km men jeg ved ikke om alle dele er
originale eller der er blevet skiftet motor på den 10 gange!

....såååå det hjælper dig jo ikke så meget --- godt så - jeg går bare lige
her over....

Stephan Hansen - Yamaha DT 125 '83
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Suzuki GS500E - 1999 (Til salg - Oh no! My precioussss!)
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- Hvorfor kører MC om vinteren: "Det skal da prøves!" -

Fra : MKS - 74

Dato : 23-10-03 15:31

On Thu, 23 Oct 2003 15:45:14 +0200, "Mikkel Borggaard"
<mborggaard@hotmail.com> wrote:

>.. Er der
>noget man kan sige generelt?

Nej _absolut_ikke_ - Det afhænger af ganske mange ting,især
tuningsgraden,hvis du specificerer hvilken cykel du tænker på, kan du
imidlertid nok få et mere præcist bud.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Mikkel Borggaard

Dato : 23-10-03 15:53

Det er en Aprilia SR 125 scooter jeg tænker på. Der er jo nogen remme der
skal skiftes engang i mellem...

Mikkel

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-10-03 16:16

> Det er en Aprilia SR 125 scooter jeg tænker på. Der er jo nogen remme der
> skal skiftes engang i mellem...

Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så koster
en ny ikke en formue!

> Mikkel
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-10-03 22:16

Thomas Buus Andersen wrote:

> Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så
> koster en ny ikke en formue!

Nej men det gør alle de følgeskader, fx. skæv krumtap man kan risikere :-/

Skift før den springer er mit råd :)

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Pwh

Dato : 24-10-03 08:22

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej men det gør alle de følgeskader, fx. skæv krumtap man kan
> risikere :-/
>
> Skift før den springer er mit råd :)

Hvorfor skulle krumtappen blive skæv fordi at remmen springer.

/Jens

Fra : anders majland

Dato : 24-10-03 13:12

> Hvorfor skulle krumtappen blive skæv fordi at remmen springer.

Fordi den kan sætte sig fast og blokere vario og dermed krumtappen.
Remmen består af kevler og noget gummi, og de knække ikke bare men
bliver til en gang "rockwool" med lange kevlertrevler ...

Jeg har kørt over 20000km på en org apriliarem og har haft 2 malossi
remme til at spinge eftre omtrent 8000km. Skifteintervallet er
12000km... Det er ikke nødvendigvis til at se på en rem at den er ved at
give op.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Armand

Dato : 24-10-03 14:33

anders majland <see.signature@address.invalid> skrev i en

> Fordi den kan sætte sig fast og blokere vario og dermed krumtappen.

Til sagen hører også at to-tagger krumtappe er presset sammen omkring
plejlstangs-sølen (hvordan skulle man ellers få er leje dérind?), og derfor
er totaggere mere ømfindlige for chock-påvirkninger på krumtappen: De to
halvparter vrider simpelthen i forhold til hinanden

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 23-10-03 21:34

> Ja, der er en kilrem. De holder ret godt, men skulle den springe, så
> koster en ny ikke en formue!

Er man uheldig kan en sprungen kilrem godt tage lier af motoren ... Men
normalt knækker den bare og giver et fandens svinere da den nærmest
pulveriserer. Jeg har sprunget 2 malossi remme på min leonardo. Så hold
dig til originale remme selvom de koster det dobbelte...

Nu er SR125'eren jo ikke særlig hårdt pumpet så den skal da nok holde
"længe". Og da uoriginale cylinderkit er billige er det ligefør det ikke
kan betale sig at bore/hone op til overstørrelse stempler...

Jeg vil bestemt antage at den kan holde mindst 25000-50000km før en ny
cylinderstørrelse bliver aktuelt - Og krumtap mm skal nok holde meget
længere ...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-10-03 16:05

> Nej _absolut_ikke_ - Det afhænger af ganske mange ting,især
> tuningsgraden,hvis du specificerer hvilken cykel du tænker på, kan du
> imidlertid nok få et mere præcist bud.

Jeg har f.eks. hørt om en MZ 251 der har gået 75.000km på org cylinder,
stempel og stempelringe.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : M. Høy

Dato : 23-10-03 22:35

Hej

Min gamle Suzuki GT750 1976, nu ny igen havde slået 94.000 på klokken da
jeg købte den, og efter at have skilt motoren ad, kunne jeg se at det stadig
var de originale 70 mm propper (stempler), tro det eller lad være, den
startede i 3. forsøg, efter at have stået stille udenfor i min. 6 år. Det
eneste den krævede var ny 2-takts-olie, nyt batteri, gearkasse-olie, samt
brændstof. Jeg nåede at køre 130 km på den inden jeg gik i gang med at
renovere cyklen!
Motoren gik godt, og der var masser af power i den Men resten af cyklen
var mindre pæn at se på

Mvh.

M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : MKS - 74

Dato : 23-10-03 22:46

On Thu, 23 Oct 2003 23:35:18 +0200, "M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk>
wrote:

> [...]
>var de originale 70 mm propper (stempler), tro det eller lad være, den

Og som modpol til alle historierne med "min 2-takter har kørt til
månen og tilbage igen uden at være åbnet" kan man jo så fortælle om
RS250R'ere med litereffekt på 400-450 hk der skal hovedrenoveres for
hver 500-1500 km,RS250'ere der kan slide nicasilforingerne igennem på
under 10.000 km....

Fra : M. Høy

Dato : 23-10-03 23:10

Det siger jo bare lidt om de italienske drenge Kunne ellers godt tænke
mig en 4-takt Mille, men måske man skulle holde sig fra det italienske gøgl,
undskyld mig :-/ men du kan vel klare det (lidt humor)

http://dfmc.dk/default.asp?id=355

Fra : MKS - 74

Dato : 23-10-03 23:16

On Fri, 24 Oct 2003 00:09:36 +0200, "M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk>
wrote:

>Det siger jo bare lidt om de italienske drenge

Det ved jeg nu ikke om det gør,en RS250R er en Honda og en RS250 kører
med en Suzukimotor (RGV250)

>Kunne ellers godt tænke
>mig en 4-takt Mille, men måske man skulle holde sig fra det italienske gøgl,

Nej - ingen grund til det ,en RSV Mille _specielt_ i den nyeste
version er en af de lækreste cykler på markedet for litercykler,Hvis
man er til den slags - det er jeg ikke...

>undskyld mig :-/ men du kan vel klare det (lidt humor)

Sagtens

Fra : Hekto

Dato : 23-10-03 23:13

In article <70jgpvkan6rq2jh656m207lh2absg11lhp@4ax.com>, MKS - 74
says...
> [...]
> RS250R'ere med litereffekt på 400-450 hk der skal hovedrenoveres for
> hver 500-1500 km,RS250'ere der kan slide nicasilforingerne igennem på

Jamen, med de data er det da en selvfølge??
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : MKS - 74

Dato : 23-10-03 23:16

On Fri, 24 Oct 2003 00:12:38 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:

>Jamen, med de data er det da en selvfølge??

Akkurat

Fra : Armand

Dato : 24-10-03 14:29

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> In article <70jgpvkan6rq2jh656m207lh2absg11lhp@4ax.com>, MKS - 74
> says...
> >
> Jamen, med de data er det da en selvfølge??

Mnjaeh :-/
Jeg kørte race på RGV i 6 sæson'er, og hvor nogle, ud fra opfattelse af at
det var en pumpet racer de havde, absolut skulle skifte stempler og/eller
ringe mindst 2 gange på en sæson, rørte jeg ikke andet end koblingen i den
tid jeg kørte - Sidste sæson jeg kørte var den på bænken på Jyllandsringen
og viste dér meget nær fuld effekt
Nu er det jo svært at sætte km på sådan en RR-sæson; men i henhold til mange
af mine medkombattanters opfattelse holder sagerne bedre end man skulle tro
:-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-03 16:19

On Fri, 24 Oct 2003 15:28:53 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Nu er det jo svært at sætte km på sådan en RR-sæson; men i henhold til mange
>af mine medkombattanters opfattelse holder sagerne bedre end man skulle tro
>:-|

Njah - det kan man nu ikke sige,afhængig af hvad man tror altså - din
gamle RGV gjorde måske nok,men man skal nok passe på med at konkludere
udfra et enkelt tilfælde,går man rundt og hører _hvor_ mange af dem
(de nye RGV'ere og RS'ere) der er brudt sammen efter relativt få
sæsoner/km. så er det nu en temmelig stor procentdel,ikke noget
underligt i det øvrigt,sådan må det næsten være - en RS250/RGV der har
kørt 4-5 sæsoner og 10.000 (race) km er faktisk typisk slidt totalt i
bund.Til gadekørsel foreskriver Aprilia (Suzuki) stempelskift hver
16.000 km og i princippet skulle foringerne kunne holde adskillige
stempelskift,i (race) praksis er foringerne tit slidt igennem inden
man når til første (foreskrevne) stempelskifte.Til gadebrug er en
RS250 reelt meget slidt og brugt når den når 25-30.000 km,hvilket
heller ikke gør så meget da de fleste kører relativt få km om året.

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-10-03 17:26

MKS - 74 wrote:

> [...]
> underligt i det øvrigt,sådan må det næsten være - en RS250/RGV der har
> kørt 4-5 sæsoner og 10.000 (race) km er faktisk typisk slidt totalt i

Men er det ikke oftere pga. konstruktionen simpelthen er ringe? Jeg
betragter powervalve-problematikken og den sjove udstødningesmontering som
deciderede design-fejl. På baggrund af denne motor kan man ikke sige noget
om 2-takteres holdbarhed generelt.

> [...]
> RS250 reelt meget slidt og brugt når den når 25-30.000 km,hvilket
> heller ikke gør så meget da de fleste kører relativt få km om året.

Igen et bevis på hele designet er elendigt.
Jeg har efter 20kkm på TZRen ikke kunnet måle slid på cylinderne som er over
toleracerne, og stemplerne fortsætter også. Det eneste der skulle skiftes
sidst den var åbnet, var stempelringe.
V-twin TZRen har jeg også haft åbnet, men ikke målt på. Den ser dog fin ud,
og den har bestemt ikke levet et stille liv. Der kommer nok nogen mål på
slitagen i løbet af vinteren, men jeg forventer ikke mere end aller-højst
et stempelskift.

--
/Rune

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-03 17:35

On Fri, 24 Oct 2003 18:26:25 +0200, Rune Larsen
<rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:

>Men er det ikke oftere pga. konstruktionen simpelthen er ringe?

Jow - Det er jo en Suzukimotor

>Jeg
>betragter powervalve-problematikken og den sjove udstødningesmontering som
>deciderede design-fejl.

Jepper - men det er jo kun en del af problematikken,også gearkasse og
krumtapsproblemer er den kendt for.

> På baggrund af denne motor kan man ikke sige noget
>om 2-takteres holdbarhed generelt.

Nej,men det var bestemt heller ikke meningen med det,mere at
illustrere _hvor_ stor forskel der kan være på holdbarheden afhængig
af design/type/tuningsgrad mv.

>Igen et bevis på hele designet er elendigt.

Det er afgjort en faktor med netop RGV/RS250'eren - Aprilia må ha'
ærgret sig gul og grøn mere end 1 gang efter RGV-valget,men det var
vel det der var at få,men ellers kan man helt generelt sige om
2-taktere at :

"The light that burns twice as bright burns half as long"

Lillesøster RS125 med Rotax-motor er også et følsomt gemyt jo...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-03 19:13

MKS - 74 <priller@tiscali.dk> writes:

> Jow - Det er jo en Suzukimotor

*fnis*

> Lillesøster RS125 med Rotax-motor er også et følsomt gemyt jo...

Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke
helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...

Jeg synes faktisk den holder rigtig fint. Det var (er) en halv-gammel dame
fra... '92 tror jeg, og cylinderen er fin og glat. Udstødningsventilen (som
jeg mener de kalder RAVE?) bevæger sig også ganske fint, og det eneste
egentlige motorvedligehold der er lavet på den er et nyt stempel. Det gamle
var brugt, men absolut ikke færdigt.

Anyhoo, så holder jeg mest med dem der mener at vedligehold spiller en
væsentlig rolle for en 2T'ers holdbarhed.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-03 19:32

On 24 Oct 2003 20:13:25 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
wrote:

>Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke
>helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...

Det tror jeg heller ikke den kan (udover personligt naturligvis),for
den motor er også udsat for en del havarier...til race er der
naturligvis mange sættere imellem med al den ravage det kan lave,men
smøreproblemer til alm gadebrug (RS125) kan den også have,alene her i
gruppen er der flere eks. på det.

>Jeg synes faktisk den holder rigtig fint. Det var (er) en halv-gammel dame
>fra... '92 tror jeg, og cylinderen er fin og glat. Udstødningsventilen (som
>jeg mener de kalder RAVE?)

Jeps RAVE er korrekt...og netop RAVE - ventilen kan klistre en
del,hvis ikke man renser den med jævnlige mellemrum,og det er _ikke_
med 10.000 km's mellemrum,samme problem egentlig også på RS250 omend
anatomien er lidt anderledes.

>Anyhoo, så holder jeg mest med dem der mener at vedligehold spiller en
>væsentlig rolle for en 2T'ers holdbarhed.

Klart - og vedligehold er altså ikke det samme som på en FAF-cykel som
en CBR600 hvor man drejer nøglen og så kører den bare ,men indebærer
en hel del mere på 2-taktere,ikke mindst hvis man vil ha' den optimale
ydelse ud af dem

Fra : Hekto

Dato : 24-10-03 20:12

In article <kkdu15yzepm.fsf@rrnord.dk>, Mikkel Christensen says...
> Well, nu kan min halv-anden sæson med en Rotax 125'er (Rotax 123) måske ikke
> helt kvalificere som et egentligt erfaringsgrundlag, men...

Suzukimotor med Rotax cylindre!

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-03 20:37

On Fri, 24 Oct 2003 21:12:18 +0200, Hekto

Baseret på hvilken Skrammel-motor da ?

Fra : Hekto

Dato : 24-10-03 21:12

In article <tovipvg8raq3b6rerg88oosaj5q8m1j56l@4ax.com>, MKS - 74
says...
> Baseret på hvilken Skrammel-motor da ?

RGV-motoren. Hele blokken o.s.v. stammer fra RGV. Rotax har så selv
designet cylindere mv. Ventilsystemet har de desværre været lidt for
villige til at kopiere direkte.

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-03 21:17

On Fri, 24 Oct 2003 22:11:39 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:

>RGV-motoren. Hele blokken o.s.v. stammer fra RGV. Rotax har så selv
>designet cylindere mv. Ventilsystemet har de desværre været lidt for
>villige til at kopiere direkte.

Nåh okay sådan,men nu snakkede Mikkel jo om 125'eren ikke RS250'eren
)

Fra : Pwh

Dato : 24-10-03 18:39

MKS - 74 wrote:

> [...]
> stempelskift,i (race) praksis er foringerne tit slidt igennem inden
> man når til første (foreskrevne) stempelskifte.

Hvor får man så normalt lavet en ny Nicasilbelægning af cylinderen,
min gamle Kwak KR-1'er trænger nemlig til sådan en omgang.

/Jens

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-03 18:51

On Fri, 24 Oct 2003 19:39:20 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor får man så normalt lavet en ny Nicasilbelægning af cylinderen,
>min gamle Kwak KR-1'er trænger nemlig til sådan en omgang.

Der er mange steder - Specielt i UK,prisen kan variere grumme meget
(og nok også kvaliteten),men ligger nok næppe meget under 1.000 DKK
pr. cylinder og ofte mere.Her er een der kan gøre det (ingen
anbefaling har ikke brugt ham) :

http://www.stanstephens.com/kr1.htm

Men som sagt der er mange andre,jeg kender ingen (jeg vil anbefale)
KR1-specialister...

Fra : Hekto

Dato : 24-10-03 20:10

In article <ovoipv0s0igq512v3tjnf6dnomf9q3c7i3@4ax.com>, MKS - 74
says...
> [...]
> anbefaling har ikke brugt ham) :
>
> http://www.stanstephens.com/kr1.htm
>
> Men som sagt der er mange andre,jeg kender ingen (jeg vil anbefale)

Stan Stephens er ikke billig, og jeg har hørt at han heller ikke altid
får lavet det bedste arbejde.
Jeg har et eller andet stad adressen på en i UK der er billig og også
skulle være god ... det er en dame!! ... og det ER cylindrene hun får
lavet!!!

Fra : Pwh

Dato : 24-10-03 20:56

Hekto wrote:
> [...]
> Jeg har et eller andet stad adressen på en i UK der er billig og også
> skulle være god ... det er en dame!! ... og det ER cylindrene hun får

Hvis det er http://www.apexleisure.co.uk/ eller http://www.langcourt.com/
så har du allerede givet mig adresserne. Men jeg kunne egentligt godt tænke mig
at hører fra nogen der selv har gode erfaringer med et bestemt sted.
Det er ikke noget større problem at finde et sted på nettet der vil lave arbejdet,
men derfra til at sende dem hjertet i Kwakken er der et stykke vej.
Jeg har forhørt mig flere steder her i DK, men det kan jeg vist godt slå ud af hovedet.
Ingana kunne tilbyde mig at lave nogle nye foringer i støbejern, men det lyder som en skodløsning.
Han ville da også gerne sende dem ud af landet for mig mod et pænt vederlag.

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 24-10-03 21:10

In article <3f9983d1$0$9759$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Pwh says...
> [...]
> Han ville da også gerne sende dem ud af landet for mig mod et pænt vederlag.

Yep! Apex!

Du kan ikke få lavet det her ... eller i Sverige. De sender det alle
til UK eller vist nok også Holland.
I virkeligheden er der ikke mange der laver det overhovedet! Der er mig
bekendt kun to 'anstalter' i UK der lever det. Apex laver heller ikke
hele arbejdet. De laver en evt. genopbygning af boringen eller et
knækket skørt, og får så belægningen påsat og slebet et andet sted.

Støbejernsforinger duer slet ikke ... eller det er en forringelse.
Fidusen ved at anvende Nicasil er at stemplet (alu) stort set er i
direkte kontakt med alu-væggen i cylindren, og det tillader væsentligt
snævrere tollerancer, da de udvider sig ens. Dette er en af
forudsætningerne for at opnå den høje littereffekt og en rimelig
holdbarhed.
Jeg tror heller ikke på at belægningen slides igennem. Det er snarere
'detonation', fugt eller dårlig kvalitet. Belægningen er hamrende hård
og kan stort set ikke slides; men den kan rives løs fra aluminiumen.

Det koster noget at sende den slags udenlands, så måske det endda med
fordel kunne kombineres med lidt ferie?

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 25-10-03 01:19

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese

Fidusen er jo også at aluminium har 3 gange så god varmeledning som
støbejern samt at Nicasil har uhyre lille friktion kontra støbejern, og
begge dele resultere jo i højere Hk ydelse. Og længere holdbarhed,
fordi, som nævnt, at belægningen ikke slides igennem.

/Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 24-10-03 22:55

> [...]
> sæsoner/km. så er det nu en temmelig stor procentdel,ikke noget
> underligt i det øvrigt,sådan må det næsten være

Tjaeh :-/

Det er min opfattelse at ligesom mange absolut MÅ skifte stempler et par
gange om året, gøres inddysningen også til en større videnskab, og dét
koster altså nogle stempler ind imellem.
Grundet min manglende skrue-iver, kørte min (Pepsi)RGV alle sæson'er som
leveret , og som sagt holdt den mere end 57 Hk af de nominerede 58 efter 6
sæson'er!
Til historien hører at jeg aldrig brugte anden 2tagger-olie end den der stod
på hylden hos Statoil-tanken overfor

--
Armand.

- en RS250/RGV der har
> kørt 4-5 sæsoner og 10.000 (race) km er faktisk typisk slidt totalt i
> bund.Til gadekørsel foreskriver Aprilia (Suzuki) stempelskift hver
> 16.000 km

Og i RGV'ens originale manual, angives intet service, og end ikke inspektion
af stempel/cylinder, indenfor de 24.000 som vedligeholdelses-skemaet dækker
:-|

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 23-10-03 15:51

> [...]
> og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
> Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er

Det afhænger meget af hvor mange cc, hvor meget den er tunet, typen af
Olie der er brugt + mængden osv...

Min MZ nåede 43.000km inden jeg glemte at hælde olie på, og hvis ik det
var fordi jeg nu havde den åbnet, pga plejstangs lejet skulle skiftes, ku
den fint ha kørt videre... men den blev lige boret og nyt stempel + det
hele, koster jo ik det vilde :)

Men en RS125 der pines på banen som en lille våd fjældmis, den skal du
nok regne med at minimum hver vinter lige at åbne den og skifte ringende
osv...

VH
Lars Molnit

Fra : André Tegner

Dato : 23-10-03 16:08

Jeg siger det samme...

Kommer også an på kvaliteten af de dele motoren er lavet af.
(lejer, krumtap osv.)

Desuden hvor mange omdr. den er lavet til at køre med (stemplet's levetid)
Samt hvor mange stempel ringe den er født med (tuningsgrad)

Få stempel ringe = lav modstand og mere effekt = kort levetid
Flere = mere modstand og mindre effekt = lang levetid

Men man kan godt sige en ting generelt, at som regel jo flere "cc", jo
længere
levetid, hvis altså det er samme kvalitet.

Venlig hilsen / Best Regards

André Tegner

Fra : Armand

Dato : 24-10-03 14:16

André Tegner <54rh@hotmail.com> skrev i en

> Desuden hvor mange omdr. den er lavet til at køre med (stemplet's levetid)

Jeg vil påstå at i enhver motor bevæger stemplet sig med samme hastighed,
derved at redline er sat efter en middel-stempelhastighedsgrænsen på omkring
de 21 m/s :-|
Selvfølgelig er der forskel på i hvilket omdrejningsområde at motoren køres
permanent; men det er jo mere et spørgsmål om føreren end materiellet!

> Samt hvor mange stempel ringe den er født med (tuningsgrad)
> Få stempel ringe = lav modstand og mere effekt = kort levetid
> Flere = mere modstand og mindre effekt = lang levetid

Hvis der kun er monteret én stempelring er det en såkaldt "L-ring" (p.g.a.
dens tværsnitsform), og brugen af L-ringe sker med hensyntagen på frktionen.
grundet den omstændige form er L-ringe væsentligt dyrere end to
traditionelle ringe; men ud fra dét med lavere friktion bør L-ringe ikke
slides hurtigere ned normale ring-sæt :-/
At vurdere tuningsgraden ud fr forekomsten af stempelringe er nok en lidt
omstændig måde at gøre det på - En enkel beregning af liter-effekten er
langt enklere!

--
Armand.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 23-10-03 17:04

> [...]
> skal ud og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
> Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel...

Jeg har nu kørt 70000 km på en Honda MTX 125 og ved at stemplet blev skiftet
og cylinder boret op af forrige ejer ved 12000 km. Jeg overtog cyklen ved
18000. Den kører med et planet topstykke og en anden lyddæmper. Tidligere
ejer (som slog sig ihjel på mc!) kørte vist rigtig hårdt og anede ikke hvad
jeg talte om da jeg sagde at cyklen huggede noget mellem 4-5000
omdrejninger. Der kom han aldrig ned. Han skiftede osse tandhjul i
gearkassen m.m. Jeg har intet skiftet siden udover tændrør.

Men jeg kører fuldsyntetisk olie, skåner den når den er kold og lader den
aldrig "4 takte".

Jeg har endda deltaget i off road løb med den for år tilbage. Fuld håndtag i
ca 3 timer! Ca 10 km/liter mod normalt 22.

Så min tro er den at det er personen der kører der bestemmer en god del af
levetiden. Og så er vandkøling sagen.

FOC
Honda MTX 125 1986

Fra : KubikH

Dato : 23-10-03 20:33

"Freddy O. Christensen" <foc@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hmmm.
Da far her var ung (længe siden), var knallerten et meget brugt
transportmiddel til og fra arbejde.
Det var reelt den enste transport mange hjem havde.

Når man dengang købte en Kreidler Florett, fik man den passet hos sin
knallertforhandler.
Når den rundede 100.000 km, skrev forhandleren til fabrikken, og den stolte
ejer fik tilsendt en mærkenål.
Jeg har engang som knægt beundret en 200.000 km mærkenål.
Stort set al maling på enden af tanken og sidedækslerne var slidt af
knallerten, og fælgene var kromen slidt igennem af Autosol pudsecreme.
Men den kørte stadig.
Den havde kun fået nye ringe, og koblingsplader, i maskineriet

Mvh
Niels

Fra : Jakob D

Dato : 23-10-03 20:54

"Freddy O. Christensen" <foc@fjerndette_tdcadsl.dk> wrote in message

>...kørte vist rigtig hårdt og anede ikke hvad
jeg talte om da jeg sagde at cyklen huggede noget mellem 4-5000
> omdrejninger. Der kom han aldrig ned.

Hehehe.........
Mvh jakob d
www.supermotard.dk

Fra : Hekto

Dato : 23-10-03 21:19

In article <bn8m1f$mcs$1@sunsite.dk>, Mikkel Borggaard says...
> [...]
> og skifte motordele (lejer, cylender/stempel mm.)?
> Det afh. selvfølgelig af hvor godt motoren er holdt, men alligevel... Er der

Som det fremgår, kan de køre ganske mange km!
Litereffekten betyder en del,nfor selvfølgelig betyder det noget hvor
hårdt den er presset, og hvordan den bliver kørt.

Er det noget rigtigt voldsomt, kan man regne med at skifte stempler for
hver 7.000 km ca. Krumtappen holder måske 30.000 km, hvis ikke den
vrider sig skæv, lejerne går eller et stempel sætter sig inden.
Dunken fra krumtappen under accelleration er nogle af de første tegn på
reelt slid i den ende. Støj fra stemplerne tyder på slid dér og i
øverste plejlstangsleje.

Der er dog eksempler på knallerter, med ca. 6 hk der har kørt 70.0000
km uden at blive rørt. Hans RD'er har rundet ihvertfald 60.000 uden
hovedrep.
Man skal passe dem som små børn, og altid være sikker på at der ikke er
noget der bliver for varmt eller at smøringen svigter, så de kræver
lidt mere påpasselighed.

Fra : Mikkel Borggaard

Dato : 24-10-03 06:25

Tak for de mange svar.