Hjælp til konvertering af BMW.
Fra : Jesper Meincke

Dato : 23-10-03 08:41

Hej. Jeg har købt en R69S med R75/5 motor i Tyskland. Dette giver
problemer ved afgiftværdisættelse som veteran. Kan jeg umiddelbart skifte
motoren, eller skal også kardan/baghjul skiftes....Hvor køber/låner jeg en
sådan motor. Kunne Evt være en 60-2 motor eller lign.

Fra : Michael

Dato : 25-10-03 13:51

Hej Jesper Meincke !

Jeg lavede selv (sammen med afdøde Jørgen Kibsgaard) et sådan projekt for
mange år siden, så vidt jeg husker skal selve kardanakslen følge motoren,
men man bibeholder bagsvinger og hele kardanhuset, men der må være nogen der
ved mere om det, prøv evt. at spørge i BMW-klubberne.

På denne side kan du se mit gamle BMW-projekt som var ideelt til
vinterkørsel: www.mn.michulla.dk

God fornøjelse !

Hilsen fra
Michael

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-10-03 11:16

"Jesper Meincke" <spamf28249@danfoss.com> wrote in message
> [...]
> motoren, eller skal også kardan/baghjul skiftes....Hvor køber/låner jeg en
> sådan motor. Kunne Evt være en 60-2 motor eller lign.

Da der ikke er andre der endnu har svaret kommer der hermed lidt fra mig.
Jeg havde selv i 1970-73 en BMW R60 som jeg lavede næsten alt tænkeligt ved.

Den gang så man i bl.a. Das Motorrad om folk der ændrede deres BMWér ved at
montere de nyere motorer. Men desværre er mange firmaer der havde med
BMW´erne at gøre senere lukkede i Tyskland, hvilket ærgrer mig meget vedr.
min BMW R60/RS100 fra "1976".

Hvis du ikke allerede kender følgende bog er den værd at kigge i;
Hans-Joachim Mai:"1000 Tricks für Schnelle BMW´s", som er gentrykt
ihvertfald i 1991.

Vedr. montering af en original motor i stellet kan jeg ikke tro at
kardanaksel, svinggaffel og baghjul, i den du har købt, ikke skulle være det
original, for tænk hvilet mas med at få en senere svinggaffel til at passe
med dæmperen op i fjeder/dæmperrøret på en R69S! Desuden ændrede man den
gang faktisk bagstellet hvis man skulle have de optimale køreegenskaber.
Stellet havde jo bl.a. den fejl at det kunne blive klippet over på et af de
vandrette rør bærende motoren, pga. af "vibrationer", hvilket resulterede i
det lille stykke skrå fladjern ved knudepunkterne fom. 1960 på de to
cylindrede og 1962 på de singelcylindrede BMWér.

Du kan jo se om der er ændringer for motorens ophæng i stellet, eller ikke,
vedr. den nyere motor der er i stellet. Og det er jo få mål du behøver for
at finde ud af forskellen for plads/montering af den oprindelige kontra en
senere models motor; altså afstand mellem de 2 bolte gennem stel og motor,
motorbredden ved bolthullerne, motorhøjden og så hvor langt gearkassen
led/flade (til kardanakselleddet) er fra f.eks. svinggaflens
center/drejepunkt - eller afstand til gearkassen led/flade , lodret
nedfældet, fra den bagerste bolt til motorophænget.

Det er jo nærmest at åbne gummibælgen omkring leddet mellem gearkassen og
kardanakslen, og se om der skulle være nogen forskel kontra samme
iagttagelse på en BMW 1946-69 med den originale motor i stellet.

PS både på BMWér fra den årrække, og dem senere øgede man til tider vinklen
man kunne lægge en BMW ned i svingene ved at flytte det forreste bolthul til
motorophænget i stellet op ovenover stellet, så topstykkerne jo derved kom
længere op over vejbanen.

En anden mulighed for assistance vedr.dit problem ville jo være at få et
spørgsmål med BMW motorcykelklubbens blad.

Eller prøv at telefonere til K&R Handel I/S, Kurt og Rune, henholdsvis 7524
5367 / 4044 8367 og
7524 5032 / 4044 8032. De annoncerer jo i BMW klubbens blad og de sælger nye
og brugte dele, så det er ikke utænkeligt at de måske har haft en model som
din, og kender mere til det.

Mvh. Gert Thorgersen

BMW klubber